GT3/GT3RS food for thought...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
kris

Bericht door kris » 28 mar 2007, 16:21

ok :)
nogmaals voor de tragere lezers:

"Zeg dan ge3woon dat de GT3 te duur is voor wat hij jou biedt
Ik vind 'n M3 ook top, maar nu(nog) te duur... "

In mijn spec zit er nog een dikke 6k op, en again, ik heb voor een S gekozen :)
noem me gek maar 't is zo... en nee die 6k is dan geen deal-breaker :)
zoals rico hierboven al zei: dan koop ik liever een echte ex-racer ipv een halfslachtige poging.

random enkele van m'n redenen:

-geen achterzitjes (om dezelfde reden valt de vette ook o.a. af)
-te drempelgevoelig
-te hard (PASM GT3 normaal is al gelijk harder dan PASM 997)
-te kaal
-verschil in performance is te verwaarlozen (effe ter indicatie een 997S met sportchassis duikt ook onder 8 minuten fwiw)
-evo/Sub vleugel

Rico, "90 mille en net 3 jaar oud, koopje toch, dan zou ik geen nieuwe 997 willen rijden. (sorry Kris) "

--> 't is een company car, hier in B doen we alleen aan nieuwe non-GT3-company-cars :)

en nu genoeg daarover ... 't is al erg geworden dat een mens zich moet verantwoorden waarom hij een 997S koopt :)
daar ging het ook helemaal niet over in den beginne...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 mar 2007, 16:36

GT3 en Elise zijn niet zo moeilijk als je denkt hoor K33Z! So speak for yourself :lol:

Als je met een Elise gas los laat in een bocht, dan breekt de kont uit ja, maar niet zo extreem als bij de eerste generatie Porsche 911. Ga je op de limiet, stuur je te laat in etc. dan ga je zelfs met een BMW 325 nog in de rondte als je niet tijden tegenstuurt/kunt tegensturen. Gebeurt de gemiddelde gevorderde drifter een paar keer per dag tijdens een driftdag. Lekker boeiend! Je hangt echt niet meteen in de muur hoor.

Met de GT3 kun je op een circuit zelfs érg goed in de bocht je gas loslaten. Pas als je echt over de limiet gaat, dan blijft de kont doorduwen, maar dat is bij oude 911-jes (vooral op oude bandjes) veel spannender.

Heb je weleens in die auto's gereden Kees?

Alleen als je ECHT HELEMAAL 0 RIJTALENT hebt, dan ga je eraf ja, maar dan ga je zelfs met een Ibiza Diesel Cupauto nog op je bek: http://player.omroep.nl/?aflID=4228079& ... d81445afb7
bij 3.45 begint het. Schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Rijtalent = 0.

Hoop dat de link naar deze uitzending van PK werkt. Het is echt het schoolvoorbeeld van iemand die zelfs na een korte cursus nog niets van autorijden op de limiet snapt. Lastige patient voor instructeurs, zo iemand heeft heel veel begeleiding nodig. Je hebt gelijk dat er veel mensen zijn met zoveel rijtalent, die zich ook mengen in de discussie GT3 vs Turbo vs 997S.

Ben jij net zo'n rij-n00b als Bas van Putten Kees? Nee toch?

En ik snap prima dat iemand liever een 997S heeft, want die auto is dagelijks véél fijner dan een GT3 en tijdens een paar circuitdagen per jaar heb je nog steeds onwijs veel lol met een relatief standaard 911. Meer lol dan met een GT3 in het dagelijks verkeer als je niet overal max attack gaat.

En een turbo is voor velen te duur, laat staan een GT2. Dat lijkt me duidelijk (al is dit forum inmiddels al gevuld met luitjes die dat kunnen behappen). 8)

k33z

Bericht door k33z » 28 mar 2007, 16:44

Zoals velen heb ik niet met een GT3 gereden Dennis. Ik wil ook niet bewijzen dat een GT3 auto is die alleen geschikt is voor de ultieme rijders, maar ik vind het gewoon opmerkelijk (bijna onvoorspelbaar) dat zo veel mensen op DF kiezen voor de compromisloze circuitauto's.

Zoals ik al zei in de post van Maik is het roepen toch wat anders dan dat je daadwerkelijk voor de keuze staat (zoals Kris). Ik probeer dit natuurlijk op een manier te brengen die reacties uitlokt, daar is het tenslotte een forum voor.

Ik ben geen rij-noob nee. Ik kan best redelijk sturen maar het stoot mij tegen de borst dat veel mensen hier altijd grote praat hebben gebaseerd op papieren wijsheid.

Als je jezelf bescheiden opstelt kan het altijd meevallen, andersom tegen :)

RVV

Bericht door RVV » 28 mar 2007, 16:47

Een GT3 is natuurlijk geen compromisloze circuitauto. Dat is een Donkervoort, Radical, Atom, of iets van dat spul.

GT3 is gewoon een super strijkijzer waarmee je op een circuit goed voor de dag kan komen, met een M3 bv weer net niet.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 mar 2007, 16:59

@Kees: Helemaal mee eens met je post, ik vind je frontale 'messteek' hier ook wel leuk. Want het is wel waar. Ik kies zelf ook vaak 'fictief' een auto in een poll of een lijstje net als iedereen. Nu heb ik niet alle auto's gereden (gelukkig), maar je weet vaak wel in welke situatie je bepaalde auto's lekkerder/fijner vindt. Rijd je dagelijks veel files, dan wil je echt geen GT3 of Elise. Voor de fun zijn beide auto's erg gaaf, maar er is veel meer leuks te koop. Als ik zelf voor de keuze zou staan GT3 of Exige, dan wordt het waarschijnlijk een klassieker. Ken mezelf een beetje :lol:

Volgens mij probeer ik dat in mijn posts ook altijd toe te lichten, dat de keuze per situatie verschilt. Bij anderen zie ik toch wat meer oogkleppen. Ik heb een tijd 70k per jaar gereden, dan heb je totaal andere eisen dan dat ik nu heb, met iets meer dan 15k per jaar met de 535, en zo'n 5k met andere auto's waarvan de helft fun en de helft zakelijk . Opeens interesseert benzine verbruik me geen hol meer en die zware koppeling kan me ook niet jeuken.

-
Filmpje al gezien? Die vent schreeuwt weliswaar niet van de daken dat 'ie goed kan rijden, hij test wel auto's en zegt dan bijvoorbeeld: 'wow wat rijdt dit lekker'. Als je hem dan ziet in de minst spannende auto's naast de Dacia Logan cupracer, dan denk je bij jezelf: Wat doet die vent in een autoprogramma?!?! Gelukkig zegt ie op het eind ook dat ie voortaan maar zijn 'papieren wijsheid' gebruikt voor het programma.

Dan denk ik: blijf lekker schrijven!

Ik probeer nog steeds door een boek van hem heen te worstelen, want hij schrijft echt heel erg irritant. Dus ik twijfel nu zelfs waar hij wel goed in is. Maar misschien ben ik niet zo literair geschoold als ik dacht. :shock: :lol:

k33z

Bericht door k33z » 28 mar 2007, 17:03

Dennis Cavallino schreef:@Kees: Helemaal mee eens met je post, ik vind je frontale 'messteek' hier ook wel leuk. Want het is wel waar. Ik kies zelf ook vaak 'fictief' een auto in een poll of een lijstje net als iedereen. Nu heb ik niet alle auto's gereden (gelukkig), maar je weet vaak wel in welke situatie je bepaalde auto's lekkerder/fijner vindt. Rijd je dagelijks veel files, dan wil je echt geen GT3 of Elise. Voor de fun zijn beide auto's erg gaaf, maar er is veel meer leuks te koop. Als ik zelf voor de keuze zou staan GT3 of Exige, dan wordt het waarschijnlijk een klassieker. Ken mezelf een beetje :lol:

Volgens mij probeer ik dat in mijn posts ook altijd toe te lichten, dat de keuze per situatie verschilt. Bij anderen zie ik toch wat meer oogkleppen. Ik heb een tijd 70k per jaar gereden, dan heb je totaal andere eisen dan dat ik nu heb, met iets meer dan 15k per jaar met de 535, en zo'n 5k met andere auto's waarvan de helft fun en de helft zakelijk . Opeens interesseert benzine verbruik me geen hol meer en die zware koppeling kan me ook niet jeuken.

-
Filmpje al gezien? Die vent schreeuwt weliswaar niet van de daken dat 'ie goed kan rijden, hij test wel auto's en zegt dan bijvoorbeeld: 'wow wat rijdt dit lekker'. Als je hem dan ziet in de minst spannende auto's naast de Dacia Logan cupracer, dan denk je bij jezelf: Wat doet die vent in een autoprogramma?!?! Gelukkig zegt ie op het eind ook dat ie voortaan maar zijn 'papieren wijsheid' gebruikt voor het programma.

Dan denk ik: blijf lekker schrijven!

Ik probeer nog steeds door een boek van hem heen te worstelen, want hij schrijft echt heel erg irritant. Dus ik twijfel nu zelfs waar hij wel goed in is. Maar misschien ben ik niet zo literair geschoold als ik dacht. :shock: :lol:
Helemaal eens met je eerste deel van je post.

Filmpje heb ik nog niet bekeken, dat probeer ik vanavond even te doen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 28 mar 2007, 19:09

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... =911+exige

Mijn droom Porsche is dus ook gewoon het instapmodel, handbak zonder navi of wat dan ook. Tuurlijk is de gt3 dan ook nog steeds een droom, maar moet wel heel veel geld hebben om dat daar voor neer te gaan leggen...

Joop

Bericht door Joop » 28 mar 2007, 20:14

De Carrera (S) is voor mij nog steeds de ultieme Porsche. In eerste instantie voor het uiterlijk (hou niet zo van die opzichtelijke spoilers) en ten tweede omdat dit eern Porsche is zoals Ferdinand hem bedoeld heeft.

Je gaat met een Porsche naar je werk, je toert eens rond, rijdt vervolgens naar het circuit, leef je daar lekker uit, en gaat weer terug naar huis in één en dezelfde auto: heerlijk toch...

De GT3 is de echte racer van de 911-reeks samen met de GT2. De GT2 is wellicht puurder, maar dit is enkel voor de getalenteerde. De GT3 is voor de liefhebber van het betere racewerk. Voor iedereen met een beetje gevoel voor hardgaan door bochten op een circuit is de GT3 wellicht het ultieme speeltje.

Als ik zou moeten kiezen tussen een GT3 of een Turbo wordt het ook een GT3, alleen al om het motorgeluid... 8) Maar voor iedere dag gewoon een Carrera (S).

Jorrit

Bericht door Jorrit » 28 mar 2007, 22:30

Porsche, das toch dat merk wat mensen met een midlivecrises kopen???

(Ooit krijg ik ook een midlivecrises, hopelijk kan ik dan ook een porsche kopen)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 mar 2007, 03:58

Het hele verhaal gaat er natuurlijk om wat je in een auto zoekt! De Amerikaan ik kwestie dacht dat ie een GT3 "zocht" maar besloot wijzenlijk er vanaf te stappen :wink: Probleem is dat mensen in hun zoektocht bewerkt worden door de marketing van fabrikant door de introductie van CSL, RS en dat soort shit :? Je ziet en hoort dat allemaal voorbij komen en dan denk je dat wil ik ook :shock: Een top voorbeeld is de introductie van de Yamaha R1 geweest. De eerste supersport met wel 150pk en maar 177kg! Gewoon pure marketing en niks meer 8) Dingen gingen als warme broodjes maar tegelijkertijd ook bij bosjes plat :wink: De verwachting van de koper matcht gewoon niet met de marketing of verkoopverhalen en dat is met auto's niet anders. De meerwaarde van een CSL t.o.v. van een M3 voor mij? Het geluid en carbonnen dak en meer niet. Een M3 rijd ik niet op 50% van zijn kunnen dus een CSl al helemaal niet :oops: Ik kan dus beter een M3 kopen en een mooie airbox voor het geluid :wink:

Als je niet kan rijden, een 1e auto bezit die je naar het zin is, een 2e auto bezit die aan zijn taken voldoet, je genoeg stuivers hebt om een GT3 aan te schaffen en je gewoonweg kippevel krijgt van zo'n ding dan moet je em gewoon kopen :D Als je een C2 eigenlijk net zo mooi vind doe je er verstandig aan om te kijken of je hier hetzelfde gevoel van krijgt. Als dat zo is......GT3 laten staan.

Ik heb altijd alle artikelen over Porsche helemaal stukgelezen, vroeger 911 posters boven m'n bed gehad en nu ben ik in de positie om een oud kreng te kopen maar tot op heden hebben proefritten mij nog niet kunnen overtuigen dat ik een dergelijke auto (qua concept) op dit moment zoek. Een oudere Porsche is altijd behoorlijk hardcore en aangezien ik van de zomer in een leuke auto op vakantie wil, geen circuit dagen rijd en een vriendin heb met zo haar fysieke beperkingen (weinig arm en been kracht) denk ik dat het gewoon geen Porsche gaat worden. Het gaat om het totaal pakket hoe emotioneel een auto voor ons als mafkezen ook is. Ik maak graag mijn emotionele droom waar maar het moet wel enigzins inzetbaar zijn als 2e auto bijvoorbeeld.

Om weer terug te komen op de Amerikaan: de man ik kwestie zoekt een veilige manier om kippevel te krijgen en een GT3 voldoet in zijn visie niet als totaal pakket hiervoor.

@Kris: geen GT3 voor jou is de juiste keuze, je weet precies wat voor totaal pakket je zoekt :wink:

@Rico: Nee ik ga geen M(arketing)3 kopen ook al zou dit best kunnen passen in het totaalpakket wat ik zoek :P

Andre

Bericht door Andre » 29 mar 2007, 11:23

Ik zou ook nooit een 4 deurs comfortabele ferrari kopen en net zo min een minder sportieve porsche.

Dat zijn merken die er zijn voor maximum thrills. Als je daar dan gaat shoppen ga je voor de haren recht op de kop.

Ik bedoel als je yab yum binnen wandeld pak je ook niet dat dikke wijf bij de muts, omdat ze wat meer comfort bied. Nee dan pak je die mooie die lekkere die strakke maw. De GT3.:)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 mar 2007, 11:25

Andre schreef:Ik zou ook nooit een 4 deurs comfortabele ferrari kopen en net zo min een minder sportieve porsche.

Dat zijn merken die er zijn voor maximum thrills. Als je daar dan gaat shoppen ga je voor de haren recht op de kop.

Ik bedoel als je yab yum binnen wandeld pak je ook niet dat dikke wijf bij de muts, omdat ze wat meer comfort bied. Nee dan pak je die mooie die lekkere die strakke maw. De GT3.:)
Idereen lult eromheen en in 't kort draait 't inderdaad om wat Andre zegt imho. Anders pak je toch 'gewoon' 'n M3/RS4 whatever? :D

997S is geen Uebersportwagen oid. Wat een F430 en GT3RS /Z06/Murcielago WEL zijn.

Macboy

Bericht door Macboy » 29 mar 2007, 12:01

Joop schreef: (...) omdat dit eern Porsche is zoals Ferdinand hem bedoeld heeft. Je gaat met een Porsche naar je werk, je toert eens rond, rijdt vervolgens naar het circuit, leef je daar lekker uit, en gaat weer terug naar huis in één en dezelfde auto: heerlijk toch...
Amen !

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2007, 13:30

Macboy schreef:
Joop schreef: (...) omdat dit eern Porsche is zoals Ferdinand hem bedoeld heeft. Je gaat met een Porsche naar je werk, je toert eens rond, rijdt vervolgens naar het circuit, leef je daar lekker uit, en gaat weer terug naar huis in één en dezelfde auto: heerlijk toch...
Amen !
Tja en Ferry Porsche was nogal 'vergeetachtig', hij ontwikkelde dat gebakje wat AH voor zijn 'Volk' wilde, degelijk, voordelig, binnenruimte(?) kofferruimte(?) en kwam op 99% toen ie klaar was er achter dat er ook nog een(hulp)motor in moest. Geen plaats meer. Dan maar achter de achteras. Tests wezen uit dat dat wel fun kon zijn qua pendulum effect en Hully Gully achtig weggedrag. Zo ontstond ook z'n 356, een platte uitvoering van dat volkswagentje. Met de (550)RS(K) Spyders kwam ie erachter dat een motor achter de bestuurder wel wat handiger was qua balans, maar tot de dag van vandaag bleef Ferry zijn zin doordrammen.

OK 10 jaar geleden kwam de Boxster en nu de Cayman. Maar feitelijk alle echte op de tekentafel ontworpen racewagens (geen afgeleide straatauto's)van Porsche hebben de motor achter de bestuurder en hoe 't WEL moet laat ook een Carrera GT zien.

Neemt niet weg dat die barslechte basis de laatste jaren omgeturned is tot een 'aardig' concept:Hulde daarvoor. :P

kris

Bericht door kris » 29 mar 2007, 14:07

hahahah

wat een b*llshit :)

dus om de analogie even door te trekken:

omdat je geen supermodel in je bedje krijgt, neem je genoegen met een van de schapen van de dichtsbijzijnde boerderij?

yeah Right :P :P

Maar zet aub geen GT3RS tussen het rijtje supersportwagens, zet hem eerder in de klasse van de wannabee-racertjes ...
(naast een CSL, een AMV8prodrive, etc ect...)

't is niet omdat ze er goed uitziet dré, da's ze je de lekkerste rit van de wereld geeft :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door kris op 29 mar 2007, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2007, 14:15

Kris je hebt voor jou een prima keus gedaan. Ik wacht heel misschien op de M3 E90 of chip m'n ge lsd-de E90. :P

Succes!

RVV

Bericht door RVV » 29 mar 2007, 14:32

Kris dat denk ik ook, je hebt een prachtige auto gekocht, je was weer toe aan een Porsche en daily driver, dan kun je ook niet om de 997S heen. Ik respecteer die keuze.

En ik wens je ook veel plezier met die auto en dat gaat zeker lukken.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 29 mar 2007, 14:33

Al vaker gezegd, maar met de kwaliteit van Belgische wegen in het achterhoofd kan ik een keuze voor de 'gewone' 997 best begrijpen.

Maar ja, er is niet veel goeds aan Nederland, maar de wegen zijn hier het stadium van karrepad gelukkig wel ontgroeid, dus daarom zullen veel mensen hier ook best met wat minder comfort toe kunnen; een GT3 op een Nederlandse b-weg lijkt me nog comfortabeler dan een 997S op een Belgische b-weg.

RVV

Bericht door RVV » 29 mar 2007, 14:35

Belgische wegen ? Het zijn net halven grindpaden Kris een Cayenne joh ! :wink:

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2007, 14:36

De Belgische autowegen zijn anders wel weer allemaal verlicht 's nachts!

Zodat je de gaten op tijd kan ontwijken. :P

kris

Bericht door kris » 29 mar 2007, 14:54

Rico v Velzen schreef:Belgische wegen ? Het zijn net halven grindpaden Kris een Cayenne joh ! :wink:
naaahn een cayenne is me te hard-core :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 mar 2007, 15:07

ROFL@wending draadje :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 mar 2007, 15:23

lol @ dat zolder flimpje. Is een beetje hoge bomen vangen veel wind verhaal. Het zou de meesten kunnen gebeuren denk ik dan. Van je fouten leren en de volgende keer wel goed doen, klaar.

Ik ben daar trouwens ook wel eens in die grindbak gespint met de M3. Trackday in de regen + gladde plek = owned :lol:

Plaats reactie