Nieuwe remblokken (Hawk) inremmen.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
hanske

Nieuwe remblokken (Hawk) inremmen.

Bericht door hanske » 27 jun 2012, 10:21

Onderstaand verhaal is mij afgelopen week overkomen, lees het verhaal en laat jullie tips en ervaringen maar binnen stromen. (Mail verkeer word met toestemming van Fineline Imports hier gepubliceerd).

Het verhaal,

Beste medewerker Fineline Imports,

Paar weken terug een order geplaatst voor de Hawk HB110 HPS blokken voor mijn trackday BMW 328I. Dit type blok zat reeds gemonteerd en beviel tot nu toe erg goed op de Nurburgring en circuit Zolder. Fijne blokken, weinig slijtage en remstof. Na telefonisch contact met jullie klantenservice toch besloten om voor de HB110 HT-10 versie te gaan daar deze specifiek voor het circuit zijn ontwikkeld. Vorige week de HPS blokken vervangen door de HT-10 versie en de blokken volgens het filmpje van Hawk op youtube geheel stap voor stap volgens de voorschriften ingeremd. Afgelopen donderdag circuitdag op Spa-Francorchamp, bij de tweede bocht (was alles nog aan het warm rijden) begon een lichte trilling op de vooras met aanremmen. Dit heb ik drie ronden aangekeken, het stuur sloeg op het laatst bijna uit mijn handen tijdens het remmen. Pits binnen gereden en HT-10 blokken er direct van afgegooit en weer vervangen door de oude trouwe HPS exemplaren. De gehele dag uit kunnen rijden zonder een centje pijn en ik heb geen trilling meer op mijn stuur gehad tijdens het remmen. Wat is hier fout gegaan, ik kan mijn blokken die drie ronden oud zijn (200 + euro) zo de vuilnis bak in donderen. Is hier sprake van een productie fout en ben ik niet de enige met dit probleem? Voordat ik hier een topic over ga openen op het Driving Fun forum wil ik jullie eerst natuurlijk de kans geven hierop te reageren. Ben best bereid de betreffende blokken naar jullie retour te zenden zodat jullie de blokken eens kunnen beoordelen. Je ziet duidelijk een warmte verkleuring in het frictie materiaal van de blokken zitten.

Vriendelijke groet,

Hans ...............

Hans,

Erg vervelend dat dit voorkomt.
Wij verkopen de HT-10 echt aan de lopende band, en hebben nooit een klacht ontvangen.
HPS is de laagste straat kwaliteit die Hawk heeft en is circuit ongeschikt.
Het verbaasd mij dan ook dat je daarmee op het circuit rijdt, en ze voldoende vindt.
Het trillen kan ik dan ook niet plaatsen.
Wellicht toch een idee om op het forum na te vragen of anderen hier ervaring mee hebben.
Wij hebben meerdere HB110S verkocht zonder 1 klacht.
Als er een warmte kleuring te zien is op het blok duid dit toch op verkeerd in remmen.
Het blok is niet volledig verhit, daardoor is alleen de bovenzijde verglaasd/verbrandt.
Maar ik kan dit niet 100% beoordelen op deze wijze.
Ik heb Hawk ook gemaild met het probleem en kreeg het volgende terug:

This could be caused by several things so you never know. My first ‘guess’ is that the pads are not bedded well and there is ‘spotty’ transfer film on the discs.

Eerlijk gezegd denk ik dan ook dat de HT-10 te heftig voor je is en dat het trillen ontstaat doordat er niet genoeg temperatuur in de blokken komt.
Ook gezien dat je met de HPS rijdt. Wellicht had ik je beter de HP+ kunnen aanraden.
Ik wil je voorstellen om je gratis een set HP+ op te sturen.
Deze zijn geschikt voor straat en licht circuit gebruik.
Deze blokken hebben dezelfde begin temperatuur als de HPS. (38 tot 472 graden)
En dat is in dit geval dan een betere keuze.
Wellicht kan je de HT-10 blokken nog doorverkopen als ze afgeschuurd zijn.
Ik hoop dat je tevreden bent met deze oplossing.
Een andere kan ik je helaas niet aanbieden.
Normaliter zou ik ook niet een gratis set aanbieden.
Dus dit is dan ook echt eenmalig, omdat ik graag tevreden klanten heb ;)

Met vriendelijke groet,

Jamie

Fine Line Imports

Beste Jamie,

Dank voor je snelle reactie, gezien het feit dat ook de fabrikant de oorzaak zoekt in het verkeerd inremmen van de blokken ben ik toch benieuwd naar wat er in mijn specifieke geval nou fout is gegaan. Het inremmen heb ik notabene voor het eerst in mijn leven eens echt serieus genomen, voorheen was het gewoon een paar ronden op het circuit een beetje rustig de boel warm rijden en that's it. Nooit problemen ondervonden, niet met Hawk maar ook niet met andere merken blokken (o.a. EBC, Carbone-Lorraine etc). Voorop gesteld dat ik niet uit was op een gratis setje remblokken wil ik toch graag gebruik maken van je aanbod om het type HP+ eens uit te proberen.
De fabrikant heeft het over het achter laten van een film op de remschijven. Kan dit misschien het probleem zijn, het overgaan naar HT-10's terwijl deze set schijven al meerdere sets HPS blokken hebben versleten.
We gaan het wel proberen. Met jouw goedvinden wil ik toch een topic openen over de ervaringen met Hawk remblokken en vooral het inremmen in het algemeen. In dit topic is het absoluut niet de bedoeling om jullie als leverancier ook maar enigzins onderuit te halen daar ik erg tevreden ben over jullie service en uiterst snelle afhandelingen van bestellingen en last but not least de afhandeling van klachten.

Dat de HPS versie totaal ongeschikt zou zijn voor circuit gebruik kan ik niet onderschrijven, heb ze op mijn Nissan 350Z gemonteerd waarmee intussen vele ronden Nurburgring zijn gereden zonder enig centje pijn of remproblemen.

Vriendelijke groet,

Hans ................

Hans,

Natuurlijk mag je een topic openen, wij willen ook graag weten waar dit aan kan liggen.
Vele mensen, vele ervaringen ;)
HPS is te vergelijken met de DS performance en dus een straat kwaliteit.
Op je 350Z kan ik mij dit nog voorstellen dat het goed gaat vanwege de grote schijf diameter en de brembo remklauwen.
Maar je rijdt op de BMW met 286mm schijven ?
Alle remblokken laten een bepaalde filmlaag achter op de schijven.
Als je de schijven niet hebt afgeschuurd en schoongemaakt, kan dit idd je probleem veroorzaken.
Maar ik vermoed ook dat de HT-10 door je rijstijl (ook vanwege de HPS) niet voldoende opwarmt en daardoor gaat “stuiteren”
Het is altijd lastig om een probleem te achterhalen bij remblokken omdat heel veel factoren meespelen.
Ook bv het aanleggen van de remblokken kan een oorzaak zijn bij niet voldoende druk etc.
Maar ook type remschijf kan een oorzaak zijn, en zo kan ik nog een email vol tikken ;)
Ik zal je morgen de set HP+ toesturen en ben dan wel nieuwsgierig wat je daarvan vind.
Wel is het zo dat ze piepen van 30 naar omdat je op een kleine diameter rijd.
De ene klant heeft daar meer “last” van dan de ander.
Maar schuur je schijven toch even licht af en maakt ze daarna goed schoon.
Ook zou ik de blokken niet speciaal in remmen maar gewoon gaan rijden.
Eerst 100km gewoon even rustig aan doen zodat ze goed kunnen inslijten.

Met vriendelijke groet,

Jamie

Fine Line Imports

Jamie,

Op de vooras van mijn BMW rijd ik met een 6 pots Big Brake kit van AP 330mm, vergelijkbaar (maar dan nog beter) als de Brembo's op mijn 350Z. Geloof me, met mijn rijstijl warmen de remmen zeker flink op getuige het feit dat er door de warmte direct bij het losdraaien van de wielen 2 studs (wieltapeindjes) afbraken alsof ze 5.000 graden waren haha. Ik zal je zeker op de hoogte houden hoe het afloopt met de HP+ blokken. Alvast bedankt voor de prima service en de bereidheid om dit alles op te lossen

Groeten Hans ................

Laat ze maar komen de tips en reacties, kunnen we misschien iets van leren.
Nogmaals, hulde voor de manier waarop Fineline Imports dit heeft opgelost.
Laatst gewijzigd door hanske op 27 jun 2012, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

daNpy

Re: Nieuwe remblokken (Hawk) inremmen.

Bericht door daNpy » 27 jun 2012, 10:40

Het kan zijn dat je je remmen niet heet genoeg gestookt, zo begrijp ik het iig uit het verhaal. Piepen de blokken bij het remmen?

Als je op een bocht afkomt en je remt, rem je dan 'redelijk hard' of stamp je je pedaal vol naar beneden?
Zou het kunnen dat de remmen misschien té zijn voor de auto? 6 pots zijn aardige klauwen :kikker:

Wel goed service trouwens! :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 27 jun 2012, 10:53

Ik heb hier ook veel last van gehad.

Op mijn M3 GT, DS2500 blokken, 100km ingeremd, toen gaan trappen en meteen trillen, nieuwe schijven en blokken in de container, 500 euro verder.

Vreemd genoeg kan ik met een straatauto waar origineel ingesleten spul (duizenden kilometers straat) op zit gewoon vlot (uiteraard niet voluit) op circuit rijden.

Heb de HT10 en HPplus op de E36 gehad nu en moet zeggen HPS kan wel maar heeft niet de voorkeur, kan toch niet de temperaturen aan die je op circuit gaat zien. Nordschleife is natuurlijk uitzondering daar wordt het niet zo heet.

Wat ik zelf altijd doe is niet direct die procedure volgen maar eerst rustig aan 200km op straat rijden, daarna pas een paar van die sets 80-20 doen en dan direct snelweg op, 10km afkoelen. Vervolgens opbouwend remmen, niet direct volop gaan belasten. Rij zelf met ATE schijven, daar hou ik aan vast omdat ik geen problemen meer gehad heb met deze combinatie ATE (powerdisc en vlak) en Hawk (HPplus en HT10).

Fabian

Bericht door Fabian » 27 jun 2012, 11:24

Ik heb ook de ATE Powerdisks en de HT10 combi op mijn Z3, zowel voor als achter. Bevalt me goed, piepen iets bij straatgebruik.

Op het circuit niets dan lof over remkracht en geen fading, behalve dat ze dan behoorlijk geluid maken tijdens remmen. Echt een zwaar schavend geluid en het remstof en metaaldelen vliegen in de rondte :lol:

Geen last van trillen gelukkig. Wel een licht vlekkerige afzetting (plekken) op de schijven inderdaad, dat was me al opgevallen. Ik laat ze goed afkoelen voordat ik de auto stil zet.

Qua inremmen inderdaad aangehouden wat Knot ook zegt, rustig opgebouwd en daarna pas de echte inremsessies. In het begin tijdens het inremmen op straat wel wat lichte trilling gehad, maar die zijn nu weg.

Knot

Bericht door Knot » 27 jun 2012, 11:29

Waar ik nog aan zat te denken, dat kan ook nog, soms zitten de blokken wat strak in het bracket, bij hitte/uitzetten kan het dan stroef lopen en blijft het blok hangen, dan maak je de schijf ook krom.

Heb de laatste keer boven en onder 1mm eraf gevijld van de metaalhaakjes van het blok, en wat hittebestendig vet erop natuurlijk.

Fabian

Bericht door Fabian » 27 jun 2012, 13:12

Knot schreef:Waar ik nog aan zat te denken, dat kan ook nog, soms zitten de blokken wat strak in het bracket, bij hitte/uitzetten kan het dan stroef lopen en blijft het blok hangen, dan maak je de schijf ook krom.

Heb de laatste keer boven en onder 1mm eraf gevijld van de metaalhaakjes van het blok, en wat hittebestendig vet erop natuurlijk.
Eens, bij mij blijft er ook 1 blok ergens uiterst minimaal hangen merk ik. Bij langzaam rijden is er een piepje waarneembaar, zachtjes je voet op de rem en het is weg, tot ik de rem weer loslaat. Moet de remmen even loshalen en een stukje vijlen. Merkte bij het monteren al dat ze wat strak zaten, dus had het al wel een beetje verwacht.

Enrico

Bericht door Enrico » 27 jun 2012, 14:34

Als ik een nieuw set remblokken heb, rij ik eerst 5 of 6 keer met aleen licht remmen, niet waarm maken om de blokken de zelevde vorm te geven voraf ze door de heat cycle te nemen met stops van 80 naar 5. Als je de rem blokken niet geruikt hebt, lees stank, heb je ze niet warm genoeg gekregen. Dit staat volgens mij niet op de verpakking, en verwacht ik ook niet in de film. Dit is mij bekend door mijn eerste set, geinstalleerd voor mijn Remap bij EMS, tijdens het mappen, vroeg Mark of ik de blokken had ingeremd waardoor ik zei ja... maar na 10 minuten 40-140-40 ging de boel stinken en Mark zei... nu zijn ze ingeremd. Hebben wij 15 minuten stil gestaan en daarna werkden de blokken veel better en maakte ze veel piep geluid als ze koud waaren (dit was HP+ blokken) ik neem aan de HT-10 net zo veel stank moet geven als ze eindelijk warm genoeg zijn. Geen idee of dit echt zo is, maar ik rij dus 5-6 keer licht remmend, daarna 80-5 stops achterelkaar tot dat het stinkt, dan even rijden om de boel iets af te koelen en daarna 1 uur stilstaan.... daarna heb ik nooit een issue gehad.

wjn

Bericht door wjn » 27 jun 2012, 14:54

Dat van het moeten kunnen ruiken, anders zijn ze niet warm genoeg, is een goede tip :thnx:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jun 2012, 15:06

Als bovenstaand allemaal niet werkt kan je ook nog eens wat anders proberen.

Flink gas met die HT10 blokken er in en een aantal keer gewoon echt hard remmen, alleen liefst geen ABS activeren omdat je dan variaties in remdruk krijgt.

Wat er namelijk ook kan gebeuren is dat je te zacht inremt. Die HPS hebben een transfer layer op de schijf achter gelaten. Die HT10 is veel agressiever en veegt die HPS transferlayer gewoon weg. Als je heel zachtjes probeerd in te remmen dan kan die transferlayer dus ongelijkmatig wegslijten en ook trillingen geven.

Verder moeten die HT10 blokken ook gewoon echt heet worden om een eigen transfer layer op te bouwen, als ze koud zijn dan werken ze eigenlijk alleen maar abbrasief en in sommige gevallen vliegen de staalsplinters dan gewoon van de schijven af.

Deze manier van inremmen kan je een gescheurde schijf opleveren dat dan weer wel maar als dat gebeurd dan zijn ze toch al niet van beste kwaliteit. Ik rij zelf met PFC op die AP 330mm schijven en als er nieuwe blokken op gaan dan is het gewoon 2 rondjes vloeistoffen opwarmen en daarna rammen met die handel.

Als je trouwens met een AP systeem rijd dan heb je ook een fixed caliper, dat betekend zoveel als dat trillingen veel sneller doorgegeven worden in de rest van je auto, standaard klauwen hebben rubbers die de trillingen isoleren. Is je schijf niet helemaal 100% vlak dan ondervind je daar dus ook nadeel van omdat je remdruk niet constant blijft.

Persoonlijk denk ik dat het in elk geval ook temperatuur gerelateerd is, Fineline schrijft wel dat die HP+ van 38 tot 472 graden werken maar je moet je ook beseffen dat race schijven van AP bijvoorbeeld een werkingsgebied van 400 tot 600 graden hebben. (green paint = 430, yellow = 560, red = 610) dus dan is die 472 echt al aan de magere kant als je het mij vraagt. Vooral omdat die 400-600 het binnendeel van de schijf is en niet zozeer alleen aan de oppervlakte, die kan nog veel hoger oplopen. Hoe je je kon redden met alleen die HPS op een circuit is mij dan ook een raadsel :)

Royke

Bericht door Royke » 03 jul 2012, 15:11

Ik heb ook altijd met Hawk HT-10 gereden, en ben er zeer te spreken over.
Ik reed ze alleen het stukje naar de ring in (ongeveer 200 km) en daarna vol ankeren.
Nooit last gehad van trillingen op het begin, bij mij kwam dit later maar dit was te danken aan gescheurde schijven.

GarreTT

Bericht door GarreTT » 08 jul 2012, 19:42

Ik heb met HT10's op mijn 325i en M3 hetzelfde probleem wel eens gehad. Op een bepaald moment slaat dan het stuur bijna uit je handen. En dat komt gewoon doordat ze niet hard genoeg aangepakt worden. Ik had er last van op driftdagen, daar rem ik nu eenmaal niet zo hard. Of tijdens een trackday waar de baan nat was. Toen de baan opdroogde en ik harder kon trappen lostte het probleem zich vanzelf op. Ik rij dan overigens op semi-slicks en kun je harder trappen voor het ABS in komt.
Inremmen doe ik op de manier zoals op deze website beschreven staat: http://www.essexparts.com/learning-cent ... ost/Bed-in

Knot

Bericht door Knot » 08 jul 2012, 22:05

Ik reed er ook gewoon meet op straat, mak aan, nooit last, als je maar een goede transfer laag opgebouwd hebt in het begin.

Tommy

Bericht door Tommy » 09 jul 2012, 13:34

Ik heb in het verleden ook eens op HPS gereden maar die stonden al vrij snel bijna in brand. HP plus ook wel, daar niet van. HT10 nooit problemen mee gehad. Maar voor het inrijden van de blokken schuur ik wel altijd m'n schijven met de hand even op en doe gewoon een cyclus die Hawk beschrijft, nooit problemen mee gehad. Ook wel eens zonder op te schuren geprobeerd in te remmen en ik had meteen vlekken op de blokken en schijven staan. Beiden opgeschuurd en weer gaan inremmen, dat ging weer wel goed. Er zullen vast theorien zijn dat dat schuren niet nodig is en zelfs voor ongelijkheden kan zorgen, maar tot nu toe heb ik het idee dat het opruwen van de schijven met een simpel stuk schuurpapier prima werkt. Heb nu m'n 5e set Hawk blokken van verschillende compound op dezelfde Performance Friction remschijven en dat gaat goed.

voetbalboer87

Bericht door voetbalboer87 » 10 jul 2012, 23:22

Ik heb mijn remmen als volgt in geremd, wellicht ook een interessant om te lezen:

Inremmen

De keuze van remblokken

Het verwisselen van race en straatblokken

daNpy

Bericht door daNpy » 11 jul 2012, 17:26

voetbalboer87 schreef:Ik heb mijn remmen als volgt in geremd, wellicht ook een interessant om te lezen:

Inremmen

De keuze van remblokken

Het verwisselen van race en straatblokken
Interessant!

hanske

Bericht door hanske » 11 jul 2012, 23:33

Volgens mij heb ik zojuist de "remblokken-bijbel" gelezen.

Super info.

Kogando

Bericht door Kogando » 19 jul 2012, 07:49

Het kan ook geen kwaad om de rubberen geleidebussen voor messing bussen te vervangen. Daardoor tordeert je klauw minder en slijten je blokken vlakker af. Mensen die veel op het circuit rijden zijn wel bekend met deze upgrade.

Plaats reactie