Het verhaal,
Beste medewerker Fineline Imports,
Paar weken terug een order geplaatst voor de Hawk HB110 HPS blokken voor mijn trackday BMW 328I. Dit type blok zat reeds gemonteerd en beviel tot nu toe erg goed op de Nurburgring en circuit Zolder. Fijne blokken, weinig slijtage en remstof. Na telefonisch contact met jullie klantenservice toch besloten om voor de HB110 HT-10 versie te gaan daar deze specifiek voor het circuit zijn ontwikkeld. Vorige week de HPS blokken vervangen door de HT-10 versie en de blokken volgens het filmpje van Hawk op youtube geheel stap voor stap volgens de voorschriften ingeremd. Afgelopen donderdag circuitdag op Spa-Francorchamp, bij de tweede bocht (was alles nog aan het warm rijden) begon een lichte trilling op de vooras met aanremmen. Dit heb ik drie ronden aangekeken, het stuur sloeg op het laatst bijna uit mijn handen tijdens het remmen. Pits binnen gereden en HT-10 blokken er direct van afgegooit en weer vervangen door de oude trouwe HPS exemplaren. De gehele dag uit kunnen rijden zonder een centje pijn en ik heb geen trilling meer op mijn stuur gehad tijdens het remmen. Wat is hier fout gegaan, ik kan mijn blokken die drie ronden oud zijn (200 + euro) zo de vuilnis bak in donderen. Is hier sprake van een productie fout en ben ik niet de enige met dit probleem? Voordat ik hier een topic over ga openen op het Driving Fun forum wil ik jullie eerst natuurlijk de kans geven hierop te reageren. Ben best bereid de betreffende blokken naar jullie retour te zenden zodat jullie de blokken eens kunnen beoordelen. Je ziet duidelijk een warmte verkleuring in het frictie materiaal van de blokken zitten.
Vriendelijke groet,
Hans ...............
Hans,
Erg vervelend dat dit voorkomt.
Wij verkopen de HT-10 echt aan de lopende band, en hebben nooit een klacht ontvangen.
HPS is de laagste straat kwaliteit die Hawk heeft en is circuit ongeschikt.
Het verbaasd mij dan ook dat je daarmee op het circuit rijdt, en ze voldoende vindt.
Het trillen kan ik dan ook niet plaatsen.
Wellicht toch een idee om op het forum na te vragen of anderen hier ervaring mee hebben.
Wij hebben meerdere HB110S verkocht zonder 1 klacht.
Als er een warmte kleuring te zien is op het blok duid dit toch op verkeerd in remmen.
Het blok is niet volledig verhit, daardoor is alleen de bovenzijde verglaasd/verbrandt.
Maar ik kan dit niet 100% beoordelen op deze wijze.
Ik heb Hawk ook gemaild met het probleem en kreeg het volgende terug:
This could be caused by several things so you never know. My first ‘guess’ is that the pads are not bedded well and there is ‘spotty’ transfer film on the discs.
Eerlijk gezegd denk ik dan ook dat de HT-10 te heftig voor je is en dat het trillen ontstaat doordat er niet genoeg temperatuur in de blokken komt.
Ook gezien dat je met de HPS rijdt. Wellicht had ik je beter de HP+ kunnen aanraden.
Ik wil je voorstellen om je gratis een set HP+ op te sturen.
Deze zijn geschikt voor straat en licht circuit gebruik.
Deze blokken hebben dezelfde begin temperatuur als de HPS. (38 tot 472 graden)
En dat is in dit geval dan een betere keuze.
Wellicht kan je de HT-10 blokken nog doorverkopen als ze afgeschuurd zijn.
Ik hoop dat je tevreden bent met deze oplossing.
Een andere kan ik je helaas niet aanbieden.
Normaliter zou ik ook niet een gratis set aanbieden.
Dus dit is dan ook echt eenmalig, omdat ik graag tevreden klanten heb

Met vriendelijke groet,
Jamie
Fine Line Imports
Beste Jamie,
Dank voor je snelle reactie, gezien het feit dat ook de fabrikant de oorzaak zoekt in het verkeerd inremmen van de blokken ben ik toch benieuwd naar wat er in mijn specifieke geval nou fout is gegaan. Het inremmen heb ik notabene voor het eerst in mijn leven eens echt serieus genomen, voorheen was het gewoon een paar ronden op het circuit een beetje rustig de boel warm rijden en that's it. Nooit problemen ondervonden, niet met Hawk maar ook niet met andere merken blokken (o.a. EBC, Carbone-Lorraine etc). Voorop gesteld dat ik niet uit was op een gratis setje remblokken wil ik toch graag gebruik maken van je aanbod om het type HP+ eens uit te proberen.
De fabrikant heeft het over het achter laten van een film op de remschijven. Kan dit misschien het probleem zijn, het overgaan naar HT-10's terwijl deze set schijven al meerdere sets HPS blokken hebben versleten.
We gaan het wel proberen. Met jouw goedvinden wil ik toch een topic openen over de ervaringen met Hawk remblokken en vooral het inremmen in het algemeen. In dit topic is het absoluut niet de bedoeling om jullie als leverancier ook maar enigzins onderuit te halen daar ik erg tevreden ben over jullie service en uiterst snelle afhandelingen van bestellingen en last but not least de afhandeling van klachten.
Dat de HPS versie totaal ongeschikt zou zijn voor circuit gebruik kan ik niet onderschrijven, heb ze op mijn Nissan 350Z gemonteerd waarmee intussen vele ronden Nurburgring zijn gereden zonder enig centje pijn of remproblemen.
Vriendelijke groet,
Hans ................
Hans,
Natuurlijk mag je een topic openen, wij willen ook graag weten waar dit aan kan liggen.
Vele mensen, vele ervaringen

HPS is te vergelijken met de DS performance en dus een straat kwaliteit.
Op je 350Z kan ik mij dit nog voorstellen dat het goed gaat vanwege de grote schijf diameter en de brembo remklauwen.
Maar je rijdt op de BMW met 286mm schijven ?
Alle remblokken laten een bepaalde filmlaag achter op de schijven.
Als je de schijven niet hebt afgeschuurd en schoongemaakt, kan dit idd je probleem veroorzaken.
Maar ik vermoed ook dat de HT-10 door je rijstijl (ook vanwege de HPS) niet voldoende opwarmt en daardoor gaat “stuiteren”
Het is altijd lastig om een probleem te achterhalen bij remblokken omdat heel veel factoren meespelen.
Ook bv het aanleggen van de remblokken kan een oorzaak zijn bij niet voldoende druk etc.
Maar ook type remschijf kan een oorzaak zijn, en zo kan ik nog een email vol tikken

Ik zal je morgen de set HP+ toesturen en ben dan wel nieuwsgierig wat je daarvan vind.
Wel is het zo dat ze piepen van 30 naar omdat je op een kleine diameter rijd.
De ene klant heeft daar meer “last” van dan de ander.
Maar schuur je schijven toch even licht af en maakt ze daarna goed schoon.
Ook zou ik de blokken niet speciaal in remmen maar gewoon gaan rijden.
Eerst 100km gewoon even rustig aan doen zodat ze goed kunnen inslijten.
Met vriendelijke groet,
Jamie
Fine Line Imports
Jamie,
Op de vooras van mijn BMW rijd ik met een 6 pots Big Brake kit van AP 330mm, vergelijkbaar (maar dan nog beter) als de Brembo's op mijn 350Z. Geloof me, met mijn rijstijl warmen de remmen zeker flink op getuige het feit dat er door de warmte direct bij het losdraaien van de wielen 2 studs (wieltapeindjes) afbraken alsof ze 5.000 graden waren haha. Ik zal je zeker op de hoogte houden hoe het afloopt met de HP+ blokken. Alvast bedankt voor de prima service en de bereidheid om dit alles op te lossen
Groeten Hans ................
Laat ze maar komen de tips en reacties, kunnen we misschien iets van leren.
Nogmaals, hulde voor de manier waarop Fineline Imports dit heeft opgelost.