Juist de TS motoren, tot ong 2001/2 zijn super goed! Dat zijn de zo gehete fase 1 en fase 2 motoren. Deze zij echt super goed, en hebben nagenoeg geen last van olie verbuik. (uitzonderingen daar gelaten) Er zijn altijd mensen/rijders die nooit naar het oliepeil kijken. Helaas is vaak de volgende eigenaar daar pas de dupe van, want bij die gene loopt dan net de motor stuk... Ik ken vele TS motoren van deze serie die 3, 4 of zelfs 5 ton of meer gelopen hebben. Zo heeft mij eigen 146 2.0 TS op G3 inmiddels 315.000km gelopen zonder enige probleem en olieverbuik.
Vanaf de fase 3 TS motoren, is Fiat andere (lees goedkopere) zuigers gaan monteren, en kleinere drijfstanglagers gaan monteren. Doordat er goedkopere zuigers zijn gebruikt die niet meer zo goed/mooi inlopen, en vaak de olieschraapveren dicht of vast gaat zitten komt het hoge olieverbuik. Dit is goed op te losse door een modificatie uit te voeren op de zuigers, echter zal je dan wel wat moeten inversteren.
De JTS motoren in de 156 en GT ben ik zelf ook niet zo'n fan van. Ook deze hebben het zelfde verhaal op de zuigers, en vooral deze lopen niet mooi in (te grof gehoond). In Duitsland is het probleem van olieverbuik van deze motoren bijv vele malen minder. Daar wordt vaak hard gereden waardoor de zuigers beter inlopen en minder snel vervuilen. Doordat deze motoren direct ingespoten zijn, kunnen ze idd wel wat meer vervuilen, er wordt bijv geen benzine langs de kleppen gespoeld, waardoor daar aanslag kan ontstaan.
De JTS motoren en de V6 in bijv de Alfa 159 zijn niet slecht, maar ik ben dr zelf ook niet helemaal gek van. De problemen met de kettingen kan ik niet ontkennen. Echter zijn deze wel verholpen na het monteren van een nieuwe ketting en spanner enz. Deze zijn gemodificeerd en zouden daarna geen problemen meor moeten geven (Zelf niet meegemaakt ook na reparatie). Dat deze ingreep extreem duur is ben ik het niet mee eens. Deze reparatie is niet duurder als vervangen van een distributieriem van een gemiddelde motor van welk merk dan ook.
De JTD motoren en de echte V6 van Alfa kan ik kort over zijn. Er zijn namelijk weinig motoren ZO goed en weinig problemen. Wat eigenlijk alleen nog wel eens voor komt bij de huidige JTD's is eigenlijk alleen een EGR klep dat wel eens de geest wilt geven, en bij de oudere modellen wel eens een luchtmassameter.
De Alfa 159 is kwa auto verder bijzonder goed, en het verhaal dat er na 100.000km extreem veel kosten komen vindt ik dan ook ronduit onzin :S Buiten regulair onderhoud zijn er eigenlijk maar 2 punten die naar voren komen die speciaal bij de 159 ''horen''. De stuurhuizen willen nog wel eens slijten op de binnenste kogels, die eigen door roestvorming van vocht e.d van binnenuit de hoes. Nieuwe stuurhuizen zijn uiteraard gemodificeerd. Andere punt zijn de achterveren, het komt nog wel eens voor dat deze breken.
De 147, maar ook de 156 en GT hebben de wielophanging die idd nog wel eens wilt kraken. Met name op de bovenste draagarmen aan de voorzijde en de stabi stang. Vervelend dat zeker, maar soms eenvoudig te smeren of in te vetten, en anders als die vervangen moet worden ook weer niet zo van schrikbarende kosten. Distributie van de TS motoren om de 60.000km of 3 jaar. De JTD motoren 120.000 voor de eerder serie's en later 150.000 of 4 jaar. De V6 24V motoren 120.000km of 3 jaar. Vooral bij de 156 eerste serie (Tot omg 2001/2) is het belangrijk de bodem wel te controleren. Dit idd veelal door eerder genoemde problemen met de afwatering van de airco, waar later een modificatie op is gekomen.
Verder heb ik div collega's die naar een VW dealer zijn gegaan nadat mijn vorige werk in 2005 falliet ging. Ik kan af en toe me oren niet geloven wat er binnen de VAG groep tegenwoordig allemaal stuk gaat. En sinds wij het Bosch Car Service er op de zaak bij hebben, ben ik mij daar ook over gaan verbazen. Versnellingsbakken, Turbo's, Motoren, Kettingen, Verstuivers en noem maar op, het is aan de orde van de dag bij de VAG motoren. Mijn eigen ervaring is de laatste degelijke en goede duitse auto de Golf 4 geweest

Heel verhaal zo, maar bedoel maar... Elk merk heeft wel wat