Volvo Amazon 1969 project, trackdays etc ||body werks

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Luc B

Volvo Amazon 1969 project, trackdays etc ||body werks

Bericht door Luc B » 01 jul 2012, 21:26

Al een tijdje kriebelde het om een project te beginne, maar ja , wat en hoe ?

Een trackday auto stond al langer op het lijstje, dus de zoektocht begon. BMW's stikt het van, dus viel eigenlijk al snel af. FWD kan erg leuk zijn, maar met een schuin oog naar de driftdagen zat dit er ook niet in. RWD is dus een pre. Toen maar eens op zoek gegaan naar klassieke volvo's met RWD. Een amazon smoelt nog altijd het best met name de combi . Echter bleken combi's erg duur.

Ondertussen ook nog bezig geweest projectje op te zetten om mijn daily Volvo S80 2.5 diesel een flinke kwak vermogen toe te lepelen, maar aangezien ik de auto altijd nodig heb is dit geen optie .

Vandaag dus even de reis naar Kollum gemaakt, (+/- 280 km heen , en terug) Veel verder had deze voor mij binnen Nederland niet kunnen staan.

Het is dus een Volvo Amazon 121 uit 1969 geworden. Nu nog met B18 motor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien is is dit geen puntgaaf model, verre van , maar de prijs was hier ook zeer interressant voor om hem niet te laten staan. Bij deze is hem dus een 2e leven gegund. Roest is lichter als carbon .. dus dat zit wel snor :bag: .

Wat er in de planning staat:
Binnenkort eerst de hele carrosserie kaal maken en eens duidelijk de schade opmaken . Er zijn nog een hoop vervangingsplaatdelen nieuw te krijgen, dus de roest kunnen we wel te baas.

Onderstel word helemaal uit elkaar gehaald, waar kan verbeterd, en opnieuw gecoat. Race interieurtje erin etc. Blok word geswapt voor een andere krachtigere 4 cilinder 16V atmo.

Het uiteindelijke resultaat moet een trackday waardige auto worden. einddatum is er niet, kon nog wel eens vies lang gaan duren :P

Om idee te schetsen:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Luc B op 11 jul 2012, 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.

///Joost

Re: Volvo Amazon 1969 project, trackdays etc

Bericht door ///Joost » 01 jul 2012, 21:38

Cool project. Graag flink wat updates en foto's posten. Draadje gaat in m'n favorieten. :df:

Stievn Poal

Bericht door Stievn Poal » 01 jul 2012, 21:45

Zoiets was ik ook van plan. had dezelfde maar dan uit 1966. voor oudijzer prijs gekocht. maar bleek echt te rot te zijn dus heb ik hem maar weer door verkocht.

was van plan er een 850 t5 motor in te bouwen met een 960 handbak,,,

2000USA

Bericht door 2000USA » 01 jul 2012, 21:48

Nice! Ben niet direct een Volvo man, maar ben erg benieuwd naar de opbouw en het uiteindelijke resultaat!
Subscribed!

Veel plezier en succes gewenst. :thumbup:

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 01 jul 2012, 22:00

///Joost schreef:Cool project. Graag flink wat updates en foto's posten. Draadje gaat in m'n favorieten. :df:
+1 Eindelijk weer een project om te volgen.

Rupie

Bericht door Rupie » 01 jul 2012, 22:26

Ik zeg Supra motor er in met 1000 pk :zwijntje:

Leuke auto :thumbup:

Luc B

Bericht door Luc B » 01 jul 2012, 23:31

Leuk om de reacties zo te lezen, heb ontzettend zin om te beginnen!

Morgen de auto naar mijn werk brengen en dezer dagen het blok + gasinstallatie verwijderen en alvast een aantal panelen eruit strippen zodat we deze thuis kunnen beginnen met herstellen. Ook de onderkant maar eens schoonkrabben om de roest-schade eens goed zichtbaar te maken.

Qua blok wil ik het toch bij een 4 pitter houden, hetzij van een ander merk. maar de body staat even op de 1e prioriteit.

Luco

Bericht door Luco » 01 jul 2012, 23:34

HELD :thumbup:

Tenminste weer eens wat anders dan een bmw

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 jul 2012, 23:37

Ga je er een oud blok in hangen met carburateurs of kies je voor F/I? Zelf zou ik misschien een beetje voor de nostalgie een Volvo blok inhangen, maar dan compleet getuned.

Joost

Bericht door Joost » 02 jul 2012, 00:49

Gaaf :thumbup: .

Ik heb ook nog een Amazon in de schuur staan. Ik vind het model erg gaaf. Beetje verlagen en een paar brede wielen eronder een gaan.

Succes ermee.

TurboRob

Bericht door TurboRob » 02 jul 2012, 22:08

Heel tof! Heb er ook eentje in de schuur staan die al veel te lang stof loopt te happen. Heb er zelfs al een B230F viercilinder (2.3 8v) bij zitten die ik er in wilde bouwen....8 jaar geleden :dood:

Ik wil trouwens niet stoken hoor maar ik denk dat je zonder turbo toch echt niet mee gaat komen op trackdays :nana:

Luc B

Bericht door Luc B » 02 jul 2012, 22:54

Eerste updateje dan maar ?

Afbeelding
Langs de daily.

Amazon eerst maar eens naar werk gebracht, zou eigenlijk hier het werk doen , maar aangezien de drukte houden we het wel thuis.

Vandaag de auto maar eens de garage in gerold... ''gerold'' .. remmen zitten compleet vast dus duwen was geen optie. De lier maar in de deurpost vast gemaakt, en zo de auto naar binnen getrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Maar eens rustig aan begonnen de voorste panelen los te schroeven , ging allemaal redelijk. Hieronder troffen we echter minder mooie dingen aan, waren een aantal stukken behoorlijk beunhazerig gelast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het laswerk aan de voorkant is dus een beetje meer als gedacht.

Afbeelding

Afbeelding

Subframe is voor de dikke vettige laag nog erg netjes gebleven ! Zoals het eruit ziet hoeft hier geen modificatie aan plaats te vinden.

Afbeelding

Morgen ook maar eens 2 revisiesetjes bestellen voor de 4-pots remklauwen voor.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is de motor met bak verwijderen.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jul 2012, 23:19

grappig, door die lekkerij dara en vet troep ist wel mooi roestvrij gebleven zeg maar.

die 4 pots zijn toch niet standaard lijkt me?

heel wat werk dus voor de boeg, wel mooi als je er zoiets als getoonde foto's van kunt maken...
en dan bv een leuke zweedse 5 cill er in :df:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 jul 2012, 04:22

Wat heb je met de voorkant van die S80 gedaan?

Luc B

Bericht door Luc B » 03 jul 2012, 07:37

Haha, die is nog half geplastidipped. Moet er nog vanaf peuteren

Luc B

Bericht door Luc B » 03 jul 2012, 21:47

Vandaag nog eventjes verder geklust. Geen inspiratie om aan het blok te beginnen , dus de remklauwen er maar eens vanaf getoverd.

Afbeelding

Afbeelding

Alles zat ramvast, van blokken tot houder, en cups. Enkele cups hadden slijtsporen. Voor zover alles even uit elkaar gehaald. Zodra de revisiesetjes binnen zijn even de ultrasoonreiniger in.

Afbeelding

Afbeelding

Meteen compleet reviseren; rubbers, keerringen, cups. met name met de remmerij geen half werk .
Aangezien ze weer achter de stalen velgen verdwijnen worden ze voorzien van zilvere of zwarte kleur. Complete leidingsysteem nieuw, en gevlochten slangen ertussen. Achter zullen trommels blijven , maar ook compleet gereviseerd.

Gijs Evo

Re: Volvo Amazon 1969 project, trackdays etc ||remklauwen

Bericht door Gijs Evo » 04 jul 2012, 00:13

Mooi project.
Mijn ook rijd er ook 1 en heeft er 1 voor onderdelen op zolder(garage) staan.
Originele velgen laten verbreden ziet er ook ergdik uit.

Luc B

Bericht door Luc B » 05 jul 2012, 20:40

Gijs Evo schreef: Originele velgen laten verbreden ziet er ook ergdik uit.
Is een van de vele dingen op het lijstje. Zijn origineel namelijk GT velgen en staat gewoon grandioos goed.
Afbeelding

Vandaag weinig inspiratie om het blok er verder uit te peuteren.

een enkel klein dingetje dan, we gaan later in het project gebruik maken van :

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jul 2012, 08:26

Meteen leermomentje: als je ooit klassieke rally's gaat rijden, plaats je rallyschild dan niet voor de grill. In dit geval ontneemt hij +- de helft van de koeling:

Afbeelding

Wel een gaaf exemplaar in die kleur en met deze brede velgen idd. Zo hoort een Amazon eruit te zien.

<volgt rest van draadje met grote interessse>

DennisvdB

Bericht door DennisvdB » 09 jul 2012, 19:28

Je hebt het over een 960 handbak, dan gok ik dat je op een M90 doelt. Aangezien in de 960 een whiteblock ligt, en je een redblock (4 cilinder) wil gaan gebruiken, zul je een M90 van een redblock aan moeten schaffen.
Zie deze info:

The redblock and whiteblock designed M90 gearboxes are not interchangeable. The bellhousing is not removeable. You can however interchange the internal parts (axles, gears etc.) between the whiteblock and redblock versions.

Voor je kilometer aandrijving zul je ook iets anders moeten zoeken, aangezien een M90 geen aansluiting voor de km-teller op het blok heeft, maar werkt via een electronisch signaal van de achteras.

Geloof dat je http://www.turbobricks.com al wel kent, daar zijn meer mensen die een Amazon hebben met een redblock, 8v of 16v. Weet niet of je je er al in verdiept hebt, maar het is een hoop werk, maar dat heeft zijn charme natuurlijk. Heb eventueel nog wel een 16V turbo-blok (B204GT) staan in goede staat :wink:

KoenM

Bericht door KoenM » 09 jul 2012, 20:15

Gaaf project :thumbup:

Vader van een vriend van me heeft er ook nog een in de schuur staan, is na bijna 15 jaar eindelijk zo goed als af :mrgreen:

Hoop voor je dat jij sneller klaar bent ;)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 jul 2012, 21:30

Echt een leuk project! Succes :D

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jul 2012, 00:04

ratlook draw :)

Afbeelding

deze look is ook wel aardig

Afbeelding

Luc B

Bericht door Luc B » 10 jul 2012, 23:53

Fotoloze update , maar niet helemaal stil gezeten .

Beide remklauwen zijn door de ultrasoonreiniger geweest, morgen nog maar een keertje, afplakken en dan zilver/brons achtig spuiten. afgelopen zaterdag hiervoor ook de revisiesetjes opgehaald, en 8 nieuwe remcups besteld.

Ook meteen bodembeplating gehaald zodat we de krokantheid van de bodem weer wat terug kunnen dringen. en we in ieder geval een verse/strakke/sterke onderkant hebben.

Blok is ook al geheel gedemonteerd en verdwenen. Veel gebrainstormed over de vervanger. Plan was een S2000 motor; laag van gewicht en toch 250pk plus een heerlijke dtm sound bij gebruik van itb's. B230 ook overwogen, 2jzgte ook ... Maar we willen het toch bij volvo houden , dus binnenkort even een Volvo 850 t5 blok ophalen. Deze word uiteraard gekieteld.Dit staat nog op de langere rail omdat ik eerst de body helemaal af wil hebben. blok word wel al opgehaald om alles pas te maken.

Deze week eerst de body maar eens kaal maken , onderkant schoonkrabben , en alle krokante stukken verwijderen .

@ GTRene:

Nee, word geen rat look :P . Wil hem toch redelijk sleeper houden, maar wel netjes.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jul 2012, 00:11

zou ik ook doen, mooi cleane look maar wel stoer op de velgen/banden in de wielkasten e.d.

en idd een rappe 5 pitter is :wave:

Plaats reactie