dvh - saai spul

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: dvh - saai spul

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2012, 11:37

Mark N schreef:Niet direct ten nadele van jou David, want zakelijk snap ik de beslissing wel, maar ik snap niet waarom iedereen hier zo enthousiast is over de aygo/107/c1.. "rijdt best rap" en "stuurt best lekker" zijn gewoon excuses. Naar mijn mening is het echt verschrikkelijk en rijdt het voor geen meter. Heb aardig wat km's gemaakt in de Aygo van een bekende van me, maar zou echt nooit zo'n ding kopen. Velgen en andere opsmuk helemaal laten zitten. Anders lijkt het net of je het daadwerkelijk nog een mooie auto vind ook. Wieldoppen er op laten en heel groot de bedrijfsnaam op de zijkant, dan kan het nog net. :tooth:
deels eens... deels niet wij hebben ook een Aygo als 2de auto en binnen de stad/dorp rij ik liever met de Aygo dan met de 3-serie ;)

door het lichte gewicht kan je veel makkelijker/harder over drempels en daar ligt het helaas vol mee bij ons :devil: je kan makkelijk tussen opstoppingen etc. doorrijden en bovenal past hij in elk parkeervakje waar de rest voorbij moet rijden...

andersom als ik buiten de stad/dorp ga neem ik juist altijd de 3-serie want een ramp vind ik een te groot woord maar echt lekker is zo'n aygo niet op de snelweg inderdaad... dan is de 3-serie echt klasses beter!

kortom de combie van beide hebben is voor mij uitstekend en ze zijn allebei op hun eigen gebied ergens goed in :thumbup:

@ DVH mooi dat je hem hebt opgehaald! veel plezier met het inrijden :df:

Reind

Bericht door Reind » 13 jun 2012, 11:38

dvh schreef:Vaste lasten v/d bmw zijn 80-90 euro per maand.
Vaste lasten v/d 107 zijn 130 euro per maand.

Gebasseerd op belasting,verzekering,afschrijving.
Daar zit dus een 40-50 euro verschil in.

De bmw zuipt weer meer (1:10) tov de 107 (1:17/18)
De bmw zal meer onderhoud kosten de komende 3 jaar dan de 107 die garantie heeft en geen apk nodig heeft.

Die 40-50 euro verschil aan vaste lasten haal je er weer uit met benzine en onderhoud.
Ik ga niet roepen dat het goedkoper is. Maar zeker ook niet duurder.

Heb hem vanmorgen opgehaald. En je kan lullen wat je wil. Maar door de stad gassen met een roffelend 3-pittertje vind ik gewoon fun.
Een BMW 318i kosten toch enkel al €65 per mnd aan wegenbelasting. Mijn e36 325i iig wel. Dan hou je nog €25 aan verzekering over en afschrijving over. Lijkt me een beetje weinig. Ik ga ervan uit dat jij echt wel 500 hebt afgeschreven in de korte tijd dat je hem hebt. Is al €40 per maand. Verzekeren is afhankelijk van leeftijd en schadevrije jaren maar dat kost toch echt wel €30 per maand.

dvh

Bericht door dvh » 13 jun 2012, 11:44

Klopt Reind, als ik het zuiver zou uitrekenen zou het zomaar kunnn dat de bmw meer kost dan de een nieuwe 107.

Bizar ergens.. Maar vandaar ook mijn keuze. Minder gezeik ( onderhoud, vind ik vervelend) en gewoon cheap op en neer naar mijn werk.

Voor de lange ritten heb ik er nog een diesel station naast.
Ga niet op en neer naar Friesland met het gezin in de 107.

@Martijn, thnx.. Zal hem eens flink inrijden de komende periode :df:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2012, 11:57

dvh schreef:Klopt Reind, als ik het zuiver zou uitrekenen zou het zomaar kunnn dat de bmw meer kost dan de een nieuwe 107.

Bizar ergens..
tja lijkt logisch toch ;) BMW wordt niet lichter naarmate hij ouder wordt dus MRB blijft, verzekering is ook naar nieuw waarde/gewicht en OH blijft ook naar nieuw waarde (grote auto/dure delen)

bij eerlijk vergelijk kijk je ook naar E46 vs F30

of oude 106 vs nieuwe 107 en dan is die oude 106 ook zeker stukken goedkoper! oke je betaald wel MRB a 15 euri per maand maar verz. is WA afschijving heb je niet en onderhoud kost ook geen drol bij zo'n kleintje...

///Joost

Bericht door ///Joost » 13 jun 2012, 13:57

Reind schreef:
Iedereen (niet dvh in het bijzonder) roept al vaak snel dat zulke kleine gebakjes zo goedkoop rijden

Dat klopt want:
- Ze zijn heel goedkoop in aanschaf (10K voor een ieuwe auto is toch een lachertje)
- Schrijven weinig af
- Verbuiken weinig brandstof
- Goedkoop in onderhoud
- Geen wegbelasting

Dus ik snap je punt niet helemaal. Hoezo BEP, als het je het geld op de bank hebt staan is er toch geen probleem. Rijd je vanaf dag 1 veeeeeel goedkoper.
Je betaalt toch om de auto aan te schaffen. Dat bedrag neem je toch ook mee in de berekening als je appels met appels witl vergelijken...? De BMW heb je immers al. Als je die nu verkoopt en voor exact hetzelfde geld een 107 terugkoopt, dan klopt jouw redenering inderdaad. Laatste 4 punten zijn natuurlijk feiten.
Waar het mij om ging is dat veel mensen geen dure auto willen rijden maar vervolgens wel een nieuw klein gebakje kopen van 10-15k en dan (kort door de bocht) zeggen dat ze goedkoop rijden omdat ze geen grote auto kunnen/willen betalen. :hmmm:

@ dvh: Het was geen uitlokking tot verdediging hoor. Ik vroeg me puur af wat zoiets kost op jaarbasis. :clown:

Reind

Bericht door Reind » 13 jun 2012, 14:47

Je betaal idd de aanschaf van de auto. Maar daar krijg je bij verkoop weer een gedeelte voor terug. Hoeveel is afhankelijk van de afschrijving. En laat die nou eens heel laag zijn bij dergelijke autotjes. Lager dan de BMW iig. En die is al 14 jaar oud. Ga je dan rekenen rij je gewoon heel goedkoop, met minder risico en nieuwer. En als je het geld anders gewoon op bank had staan en een auto hebt om van A naar B te komen is natuurlijk een no brainer.

Ik ben het wel met je eens dat de aanschaf van een nieuwe auto resulteert in een hoge afschrijving in het eerste jaar. Dat is weggegooit geld. Maar wil je perse een nieuwe auto komt je toch weer op zo´n klein ding uit. Wat denk je dat een nieuwe F30 318i afschrijft in het eerste jaar. Daar kun je een nieuwe 107 voor kopen.

En als je niet wil investeren dan kun je ook leasen. We hebben net 2 VW Upjes besteld en daar betaal je €200 per maand voor incl alles behalve brandstof. Ben je al vanaf dag 1 voordeliger dan de hier besproken 318i. En je loopt geen enkel risico. En dat loop je alles behalve bij een 318i met 222.000 op de klok. Niks ten nadele van die auto maar het natuurlijk niet gek dat je daar flinke kosten aan kan hebben.

ErikS

Bericht door ErikS » 13 jun 2012, 17:30

Vandaag nog eens bij een up gekeken, doe de cabrio er niet voor weg.....

Mss een uppie erbij, ooit. Maar heb de caddy ook nog.
Als de vr een andere baan krijgt die wat verder is 60km, dan doe ik he wel....

JP

Bericht door JP » 13 jun 2012, 17:41

ErikS schreef:Vandaag nog eens bij een up gekeken, doe de cabrio er niet voor weg.....

Mss een uppie erbij, ooit. Maar heb de caddy ook nog.
Als de vr een andere baan krijgt die wat verder is 60km, dan doe ik he wel....
Als vervanger van de caddy, tzt.....kun je nog altijd gaan voor de Cargo Up!

Afbeelding
Afbeelding

:tooth:

ErikS

Bericht door ErikS » 13 jun 2012, 18:13

Is te klein.....

dvh

Bericht door dvh » 13 jun 2012, 18:16

Tadaa!

Afbeelding

* duikt weg *

JP

Bericht door JP » 13 jun 2012, 19:29

Top !! weer eens wat anders dan de zoveelsre 1M...GT3 of M3 :thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2012, 20:43

netjes hoor :thumbup:

///Joost

Bericht door ///Joost » 13 jun 2012, 23:33

ErikS schreef:Is te klein.....
Foto van de vrouw? :bag:

:beer:

ErikS

Bericht door ErikS » 14 jun 2012, 08:19

///Joost schreef:
ErikS schreef:Is te klein.....
Foto van de vrouw? :bag:

:beer:
Ik rij met de Caddy, m'n vrouwtje met de Bimmer.......;) Daar rijd ik alleen voor de lol in af en toe..

Ze heeft vanmorge trouwens schade gereden met de BMW........ :duh:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 jun 2012, 08:21

Das zonde! what happend?

Aan de andere kant, beter nu dan als je hem net helemaal strak hebt gemaakt ;)

dvh

Bericht door dvh » 14 jun 2012, 08:24

Balen Erik..
Valt het mee ?

ErikS

Bericht door ErikS » 14 jun 2012, 08:25

De BMW heeft niks... Die Peugeot is echt gemaakt van plaatstaal volgens mij.....

dvh

Bericht door dvh » 14 jun 2012, 08:27

Die van jou niet dan ?
Volgens mij zijn 9 v/d 10 auto's gemaakt van plaatstaal met een dikte van 1.2mm.
Wellicht klinkt de deur van een bmw als een kluis ( dankzij de soundafdeling van BMW ) maar het plaatstaal heeft dezelfde dikte als die van de 107 , 1.2mm.

ErikS

Bericht door ErikS » 14 jun 2012, 08:29

dvh schreef:Die van jou niet dan ?
Volgens mij zijn 9 v/d 10 auto's gemaakt van plaatstaal met een dikte van 1.2mm.
Wellicht klinkt de deur van een bmw als een kluis ( dankzij de soundafdeling van BMW ) maar het plaatstaal heeft dezelfde dikte als die van de 107 , 1.2mm.
Ja, ik bedoel natuurlijk dun plaatstaal...

Pug 206 was het, weleens gekeken naar de zijkanten van die auto's?
Echt te dun gewoon... (20 parkeerbutsjes is niet meer dan normaal in zo'n auto, heb er een stel gehad dus weet hoe ze zijn....)

BMW zit misschien klein krasje op, de Pug is 5CM korten op de LA hoek.... :tooth:

dvh

Bericht door dvh » 14 jun 2012, 08:32

Ja klopt, dat was bij de C1 ook.. erg snel ontstonden daar kleine parkeerdeukjes.
Heb nu maar wat stootstrips erop laten zitten :bag:

Zal wellicht iets met de bewerking te maken hebben. Want het is toch gek dat wanneer het staal ( min of meer ) dezelfde dikte heeft maar er toch verschil zit in stevigheid.

Maar ben geen kenner. Wellicht maakt het gewoon veel verschil of het nu 1.2mm of 1.5mm is.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 jun 2012, 09:38

Dikte zeg niet alles he...

in theorie kan je een staalsoort hebben die met 1mm dikte sterker is dan een ander soort van 5mm dikte...

heeft alles met legering etc te maken ;)

Reind

Bericht door Reind » 14 jun 2012, 09:42

dvh schreef:Ja klopt, dat was bij de C1 ook.. erg snel ontstonden daar kleine parkeerdeukjes.

Zal wellicht iets met de bewerking te maken hebben. Want het is toch gek dat wanneer het staal ( min of meer ) dezelfde dikte heeft maar er toch verschil zit in stevigheid.

Maar ben geen kenner. Wellicht maakt het gewoon veel verschil of het nu 1.2mm of 1.5mm is.
Leuke auto(tje)

Je hebt best kans dat het dunner plaatmateriaal is. In de race naar de CO2 eis is gewicht erg belangrijk. Dunner plaatmateriaal kan daar positief aan bijdragen. Net als het ontbreken van deurkaarten achter en de raambediening.

///Joost

Bericht door ///Joost » 14 jun 2012, 10:12

Reind schreef:
dvh schreef:Ja klopt, dat was bij de C1 ook.. erg snel ontstonden daar kleine parkeerdeukjes.

Leuke auto(tje)

Je hebt best kans dat het dunner plaatmateriaal is. In de race naar de CO2 eis is gewicht erg belangrijk. Dunner plaatmateriaal kan daar positief aan bijdragen. Net als het ontbreken van deurkaarten achter en de raambediening.
+1

Ik kan me ook indenken dat alles maar lichter uitgevoerd moet worden. Gewicht is natuurlijk erg belangrijk tegenwoordig. Plaatstaal met een lagere dichtheid of lichtere legering is dan een logische keuze en kan vele kg schelen op een carrosserie. Echter zal het hierdoor ook een stukje zwakker zijn.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 jun 2012, 13:16

En als je graag een 'kluisdeur' wilt plak je er gewoon wat van dat bitumen-spul in... ;)

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2012, 13:20

Veel plezier van deze rotondevreter!

Plaats reactie