RVV schreef:Robin en Rebel. Jullie hoeven het niet met mij eens te zijn en Maurice hoeft het ook niet te doen, daarom schrijf ik ook wat IK zou doen. De post van Maurice zit deels vol met ergenis en frustratie. Misschien dat hij die na deze post kwijt is? Maar ik denk het niet. Feit dat die er al zoveel tijd aan spendeert geeft al aan dat het hem hoog zit. Zaken kun je met medewerkers/chefs ook op een normale manier bespreekbaar maken. Zie mijn voorbeeld met die middenconsole. Sterker nog dat heb ik via email afgehandeld met fotootje erbij. Had ook een discussie kunnen worden in de trand van, dat deukje zat er al. Net wat Robin zegt de toon bepaald ook een deel van de muziek. Maak het ook elke dag mee hoe klanten afspraken en voordeeltjes die er niet zijn naar hun kant toebuigen. En als ondernemer mag/moet jij altijd maar weer door het stof. Mooi voorbeeld vorige week een klant die met mij echt ruzie begon te maken omdat wij de boxspring die op internet staat voor 1350 euro niet in de winkel hadden staan. Laat ik hem onze website zien staat niet een elektrische boxspringset voor 1350 euro op, begint bij 2295 euro. Ik was een oplichter want HIJ had het thuis zelf gezien. gvd zitten ze op duizend verschillende sites te surfen en dan is het mijn schuld dat ze winkels door elkaar heenhalen.
Mwah ik ben mn frustratie inderdaad niet kwijt, maar door het bouwen van zo'n post ga ik zelf ook nadenken over wat klantenservice nu precies is, wat houdt het in? Hoe ver kan je voor een klant gaan? Of wil je gaan? Waarom doen bepaalde bedrijven het op de ene manier, en waarom op de andere en wat is het meest winstgevende businessmodel? (dat laatste is uiteindelijk toch het belangrijkste, een failliete zaak kan je niks mee).
De Beier is kwa personeel 2 man groter dan ons, dus daar zal het niet zo snel aan liggen vermoed ik. Wij selecteren wel uitsluitend personeel dat internet uitademt, waar het in het bloed zit. Dat moet je ook wel, want de ICT wereld is een 100% 24/7 job. Ik vergelijk het vaak met horeca: een way of life. Staat het je niet aan, geen probleem uiteraard. Om jezelf (en mij) een plezier te doen kan je beter op zoek naar een baan in een ander segment. Niet iedereen kan de stress en druk managen als er een storing optreed, websites verliezen omzet/bezoekers, dus ook onze klanten zitten in onze nek. Overdag wil het kantoorvolk gebruik kunnen maken van hun servers en applicaties, 's avonds wil de consument over het web kunnen surfen.
Tevens de reden waarom onze vacatures niet snel vervuld worden. Ik heb er zelfs al eentje een half jaar open staan... we nemen ook niet de eerste beste mensen aan die we tegen komen en we zoeken specialistische kennis. Mensen die de ICT een warm hart toedragen en de verantwoordelijkheid aan kunnen voor het stabiel houden van onze netwerk- en serverinfrastructuur.
En daar begint het allemaal volgens mij. Een manager/directeur/eigenaar neemt personeel aan en straalt zijn eigen beleid uit naar beneden. Je geeft het goede voorbeeld (of niet) en creeert een (werk)sfeer waar iedereen zich prettig bij voelt. Dat stralen ze vervolgens uit naar klanten en daar wordt iedereen blijer van. Ik als werkgever, personeel die tevreden klanten ziet en complimenten krijgt, klant blij want die wordt netjes geholpen.
De ICT wereld is anders dan bijvoorbeeld de bakker om de hoek of een BMW dealer in Heerenveen. Het verschil zal misschien ook wel zitten in "dienstverlener" of "productleverancier". Bij ons staat het contact met de klant centraal en sturen we geen pakketjes met onderdelen.
Ik ken Sybren niet, dus ik moet uitkijken met wat ik zeg. Maar ik vind wel dat hij als algemeen directeur verantwoordelijk is voor de acties die zijn personeel uithaalt. Dat ben ik namelijk ook. Je bent in chain of command en je bent ook de enige die zaken binnen de muren kan veranderen. Je moet het wel zien en je moet er ook moeite voor doen om het een beetje in de gaten te houden.
Het moet geen bashonderwerp over De Beier worden trouwens. Het ging me meer om service in het algemeen. Bestelde ik gister bij de snackbar om de hoek (via thuisbezorgd) kipnuggets en wat patat, kreeg ik 5 nuggets ipv 6. Kan gebeuren.... maar ik kreeg wel netjes een sms met excuses en dat ik de volgende keer extra nuggets zal krijgen. Dus ik sms een bedankje terug, krijg vervolgens nóg een sms met "en die beker mayo heb ik er ook maar even bij gedaan". Fuck! Bestel ik normaal ook, deze keer vergeten. Waar hebben we het over, eurowerk.... maar ik word toch wel echt enthousiast van ondernemers die zó ver gaan.