Mooi retorisch verhaal Ferdy maar als ik het volgende stuk er even uit haal:
Belangrijk is het dat we ons realiseren dat we een samenleving zijn. Dat alles en iedereen van elkaar afhangt. Arm en rijk, zwak en gezond, intelligent en dom, blank en zwart, Christen en Moslim, mens en dier, etc.. Allemaal proberen we een beetje gelukkig te zijn, meer is het niet. Dat is universeel. Ik ben er ontzettend vóór dat mensen met wat meer mogelijkheden en inkomsten, de zwakken die proberen bijstaan. Ik ben er ontzettend tegen dat mensen inactief zijn, en leunen op een samenleving. Ik ben onzettend tegen discriminatie en vóór maximale vrijheid van meningsuiting. Je moet echt kunnen zeggen wat je vindt en denkt, dus ook de ergste dingen (in je ogen). Maar we moeten vooral tolerant zijn en begrip hebben voor elkaar. Het gaat om de beginselen. DIt is meer psychologie dan politiek.
Dit is een aardig verhaal maar ook tegelijkertijd met weinig inhoud want links tot rechts is het hier wel over het algemeen mee eens. Waar het echter om gaat is de verdeling van de welvaart. Ik betaal met alle liefde belasting om de zwakkeren in de samenleving te ondersteunen. De echt zwakken mag je nog wel wat meer geld geven wat mij betreft. Maar niet om de werkschuwen te ondersteunen. Of om een veel te grote overheid te betalen. Of om miljarden naar Brussel te sturen. Feit is dat de belastingdruk in dit land al bizar hoog is en nog is het niet genoeg voor bepaalde politieke figuren. het meer is nooit vol, het einde is zoek. Nooit snijden in eigen vlees, kijken hoe je als overheid zelf efficienter te werk zou kunnen gaan. Nee, we gooien er wel weer een paar procent bij op. Met zo'n instelling zou zo iemand het nooit in het bedrijfsleven redden, waar de keuzes om financiële gaten te dichten niet zo gemakkelijk gaan.
Ik heb 6 jaar geleden met precies 0 euro (geld had ik niet) en wat geleend geld van de bank ons huidige bedrijf opgezet. Hoofdelijk aansprakelijk enzo... gaat het mis: dan halen ze het bij je privé. Inmiddels hebben we een prachtige zaak opgebouwd waar we met een man of 10 ons brood verdienen. En nee, geld motiveert mij niet. Het is alleen maar handig. Maar de drive, het plezier om elke dag graag naar je werk te willen is wat anders. Het is voor mij de uitdaging om het beste bedrijf in onze regio en sector te worden. Ik weet ook dat dat gaat lukken en weet precies hoe we dat gaan bereiken. Daar bouwen we aan.
En dat ik als ondernemer meer stress heb, elke maand weer de omzet bijelkaar moet zien te harken om alles en iedereen te betalen, geen recht heb op een sociaal vangnet als het misgaat.... daar klaag ik niet over. Daar heb ik zelf voor gekozen. Maar als ik zo'n linkse roeptoeter hoor wauwelen dat de 'rijken' best wat meer mogen betalen... of one-liners als 'de sterkste schouders, de zwaarste lasten'.... dan draait mijn maag zich om. Dat gebeurt allang in de praktijk. De rijkste 20/30% betaalt 80% van de belastingen. En dat noemt zich sociaal, door als moderne Robin Hood iedereen die risico's neemt in dit land en daar uiteindelijk een paar centen aan overhoudt de financiële kop af te hakken. Dat noem ik niet sociaal, dat noem ik asociaal en pervers. Je hebt het over tolerant.... maar is dat voorstel van Samsom dan tolerant?
Het motiveert niet bepaald dat iemand in de WW met allerlei toeslagen, heffingen en kortingen bijna evenveel tot evenveel verdient als iemand die 40 uur per week voor een minimum loontje werkt. Mijn vrouw raakte ook werkloos, contract niet verlengd. Crisis enzo. Ze werkt nu weer maar verdient minder dan de 70% WW die ze anders zou krijgen maar nu vrijwillig heeft opgezegd. Liever werken en wat minder verdienen dan handje ophouden. Zelfde instelling als Luco. Geen handje ophouden als het niet persé hoeft. Daar heb ik bewondering voor. Maar die instelling wordt niet gepromoot door politieke Robin Hoods als Samsom en Roemer. Die nivelleren liefst zoveel mogelijk. Is dat eerlijk? Ik vind van niet. En op zijn Mart Smeets: Mag ik dat vinden? Ja, dat mag ik.
Nee, als je het over holle retoriek hebt beste Ferdy, dan zou ik eerst eens wat mails naar een stuk of 150 e-mailadressen sturen, eindigend op tweedekamer.nl.