Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door Dennis Cavallino » 23 mei 2012, 14:36

Luco schreef:als je al die energie in iets anders zou steken ipv altijd maar zielig doen en het slachtoffertje spelen liggen er altijd kansen.
+1

Ik ben absoluut voor vangnetten voor mensen die ergens de mist in zijn gegaan (verkeerde keuze, gezondheid, pech etc.), maar dan altijd om ze op te vangen en weer terug te werpen in de maatschappij.

Daarom vind ik heel de discussie over een vangnet voor ZZP-ers ook vrij onnozel. Het merendeel verzint bij arbeidsongeschiktheid wel weer iets om geld mee te verdienen. En als je echt dikke pech hebt, dan heb je de bijstand nog. Eten zul je altijd wel in dit land.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 mei 2012, 14:40

Dennis Cavallino schreef:Hoe ga je dan al die druiven vangen?
Het gaat hem boven de pet dus die zal hij wel gaan gebruiken dan..................................... :police:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 23 mei 2012, 14:45

Mooi retorisch verhaal Ferdy maar als ik het volgende stuk er even uit haal:
Belangrijk is het dat we ons realiseren dat we een samenleving zijn. Dat alles en iedereen van elkaar afhangt. Arm en rijk, zwak en gezond, intelligent en dom, blank en zwart, Christen en Moslim, mens en dier, etc.. Allemaal proberen we een beetje gelukkig te zijn, meer is het niet. Dat is universeel. Ik ben er ontzettend vóór dat mensen met wat meer mogelijkheden en inkomsten, de zwakken die proberen bijstaan. Ik ben er ontzettend tegen dat mensen inactief zijn, en leunen op een samenleving. Ik ben onzettend tegen discriminatie en vóór maximale vrijheid van meningsuiting. Je moet echt kunnen zeggen wat je vindt en denkt, dus ook de ergste dingen (in je ogen). Maar we moeten vooral tolerant zijn en begrip hebben voor elkaar. Het gaat om de beginselen. DIt is meer psychologie dan politiek.
Dit is een aardig verhaal maar ook tegelijkertijd met weinig inhoud want links tot rechts is het hier wel over het algemeen mee eens. Waar het echter om gaat is de verdeling van de welvaart. Ik betaal met alle liefde belasting om de zwakkeren in de samenleving te ondersteunen. De echt zwakken mag je nog wel wat meer geld geven wat mij betreft. Maar niet om de werkschuwen te ondersteunen. Of om een veel te grote overheid te betalen. Of om miljarden naar Brussel te sturen. Feit is dat de belastingdruk in dit land al bizar hoog is en nog is het niet genoeg voor bepaalde politieke figuren. het meer is nooit vol, het einde is zoek. Nooit snijden in eigen vlees, kijken hoe je als overheid zelf efficienter te werk zou kunnen gaan. Nee, we gooien er wel weer een paar procent bij op. Met zo'n instelling zou zo iemand het nooit in het bedrijfsleven redden, waar de keuzes om financiële gaten te dichten niet zo gemakkelijk gaan.

Ik heb 6 jaar geleden met precies 0 euro (geld had ik niet) en wat geleend geld van de bank ons huidige bedrijf opgezet. Hoofdelijk aansprakelijk enzo... gaat het mis: dan halen ze het bij je privé. Inmiddels hebben we een prachtige zaak opgebouwd waar we met een man of 10 ons brood verdienen. En nee, geld motiveert mij niet. Het is alleen maar handig. Maar de drive, het plezier om elke dag graag naar je werk te willen is wat anders. Het is voor mij de uitdaging om het beste bedrijf in onze regio en sector te worden. Ik weet ook dat dat gaat lukken en weet precies hoe we dat gaan bereiken. Daar bouwen we aan.

En dat ik als ondernemer meer stress heb, elke maand weer de omzet bijelkaar moet zien te harken om alles en iedereen te betalen, geen recht heb op een sociaal vangnet als het misgaat.... daar klaag ik niet over. Daar heb ik zelf voor gekozen. Maar als ik zo'n linkse roeptoeter hoor wauwelen dat de 'rijken' best wat meer mogen betalen... of one-liners als 'de sterkste schouders, de zwaarste lasten'.... dan draait mijn maag zich om. Dat gebeurt allang in de praktijk. De rijkste 20/30% betaalt 80% van de belastingen. En dat noemt zich sociaal, door als moderne Robin Hood iedereen die risico's neemt in dit land en daar uiteindelijk een paar centen aan overhoudt de financiële kop af te hakken. Dat noem ik niet sociaal, dat noem ik asociaal en pervers. Je hebt het over tolerant.... maar is dat voorstel van Samsom dan tolerant?

Het motiveert niet bepaald dat iemand in de WW met allerlei toeslagen, heffingen en kortingen bijna evenveel tot evenveel verdient als iemand die 40 uur per week voor een minimum loontje werkt. Mijn vrouw raakte ook werkloos, contract niet verlengd. Crisis enzo. Ze werkt nu weer maar verdient minder dan de 70% WW die ze anders zou krijgen maar nu vrijwillig heeft opgezegd. Liever werken en wat minder verdienen dan handje ophouden. Zelfde instelling als Luco. Geen handje ophouden als het niet persé hoeft. Daar heb ik bewondering voor. Maar die instelling wordt niet gepromoot door politieke Robin Hoods als Samsom en Roemer. Die nivelleren liefst zoveel mogelijk. Is dat eerlijk? Ik vind van niet. En op zijn Mart Smeets: Mag ik dat vinden? Ja, dat mag ik.

Nee, als je het over holle retoriek hebt beste Ferdy, dan zou ik eerst eens wat mails naar een stuk of 150 e-mailadressen sturen, eindigend op tweedekamer.nl.

Rebel

Bericht door Rebel » 23 mei 2012, 15:17

Facebook-aandelen-zwendel is hier in NYC ieder uur op de tv. De grote investeerders en "vaste klanten" waren vooraf allemaal getipt dat het aandeel bewust veel te hoog was ingezet. Die hebben hun vingers niet gebrand. Uiteraard komt er een groot onderzoek maar de mensen die wel massaaal hebben ingekocht worden door de " beurs-reporters" als "dumb suckers" uitgemaakt. Omdat gezond verstand hun had kunnen vertellen dat dit zo zou gaan lopen. Pas als het aandeel de 20 dollar raakt stappen de grote jongens in. Ik geloof het allemaal wel, dat hele Facebook. Kijken naar oude schoolvriendinnen, de nieuwe hond van je buren, of hoe iemand spagettiesaus maakt. Ik heb geen Feesbook nodig, mijn hele leven is al 'n feest.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 23 mei 2012, 15:22

Rebel schreef:Ik heb geen Feesbook nodig, mijn hele leven is al 'n feest.
Afbeelding

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 mei 2012, 15:57

Rupie

Bericht door Rupie » 23 mei 2012, 16:03

romo schreef:Dat begint ergens op te lijken;

http://www.nu.nl/economie/2817536/eu-to ... n-zin.html
Want? Die topeconoom kan het wel zeggen maar wat is zijn macht? En iedereen met een beetje verstand kan bedenken wat hij zegt. Als ze zelf die conclusie nog niet hebben getrokken zijn er andere machten in het spel.

:bloemetje: voor degene die het nog positief wil bekijken :)

smiley

Bericht door smiley » 23 mei 2012, 16:17

Het lastige is dat we met alle liefde de guillotine uit het vet willen halen, maar niet helder is wie hier de boel nu loopt te fucken. :hmmm:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 mei 2012, 16:37

Mathieu schreef:Afbeelding

Fanatieke spreker, zeg :bag:
Ik heb vroeger in mijn geschiedenisboekjes ook weleens iemand gezien op zwart/wit foto's met eenzelfde pose :bag:

Samsom heeft het enge van een Vokert v/d G, mensen die ten koste van alles en iedereen hun gelijk willen opdringen, als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.......blijkt ook uit zijn verleden bij Greenpeace...

Heel eng ventje IMO

Lees ik ook nog dat ie mensen met een beetje spaarcenten wil afromen;

Duidelijk is dat de rijkere Nederlander de dupe wordt van zijn gedroomsde linkse verbond. Samsom wil de economie aanslingeren door het 'dode vermogen' van welvarende burgers fiscaal af te romen, zo kondigt hij aan. Mensen met veel spaargeld of aandelen zullen extra worden aangeslagen.

Het moet niet gekker worden......

romo

Bericht door romo » 23 mei 2012, 16:45

Ruben schreef:
romo schreef:Dat begint ergens op te lijken;

http://www.nu.nl/economie/2817536/eu-to ... n-zin.html
Want? Die topeconoom kan het wel zeggen maar wat is zijn macht? En iedereen met een beetje verstand kan bedenken wat hij zegt. Als ze zelf die conclusie nog niet hebben getrokken zijn er andere machten in het spel.

:bloemetje: voor degene die het nog positief wil bekijken :)

Wat ik wil zeggen en constateer;

Je ziet dat de sentimenten langzaam maar zeker veranderen, ook bij mensen in de "top" ..........dat vind ik pure winst.

Uiteraard zijn er andere machten in het spel, BANK machten.

Ten aanzien van het ESM;

- de rekenkamer is tegen ( je hoort en leest er in de pers niets over, vakkundig doodgezwegen )
- top economen ( Ewald Engelen om er 1 te noemen) zijn tegen, ieg pas NA de verkiezingen beslissen
- de PvdA is volledig maar dan ook volledig de weg kwijt door enerzijds tegen de Kunduzcoalitie te stemmen , anderzijds zonder morren voor het ESM te stemmen............dat is absurd en in absolute tegenspraak met elkaar, een strategische blunder van jewelste.......

GTRene

Bericht door GTRene » 23 mei 2012, 16:53

je hoort ook veel (op de meer financiële markt ? afgestemde zender RTLZ) iets van, zou slecht zijn voor de financiële markt als we het ESM (oid) niet zouden toestemmen...hallo, en de belastingbetalers/burgers dan? het lijkt steeds om de banken te redden te gaan of dat die niet ten onder gaan?
Die spelen vaak zelf met vuur/geld en of verrijken zich enorm of hebben zich enorm verrijkt en wie kan er voor opdraaien als ze ineens geen geld hebben (waar ze zelf veel uit gegraaid hebben en dure kantoren e.d.)
juist...de belastingbetaler weer, die vult wel aan, wellicht wat kort door de bocht doch zo gaat het in theorie/praktijk regelmatig.

romo

Bericht door romo » 23 mei 2012, 16:55

Intussen;

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/23/inf ... oodoproep/

Het is niet een kwestie van of, maar van wanneer ...........

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 mei 2012, 16:57

Het personeel van 't ESM staat straks boven iedere wet. Daar hoor je niemand over. Het gaat veel verder dan alleen de paar miljard die NL nu moet storten en de enkele tientallen miljarden waar we garant voor moeten staan.

Ik ben niet tegen een potje geld om problemen op te lossen, maar dit geldpotje wordt straks niet goed verantwoord.

romo

Bericht door romo » 23 mei 2012, 17:05

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... it___.html

http://www.telegraaf.nl/dft/12194699/__ ... aan__.html

Het is een sneeuwbal effect en valt IMO niet meer te stoppen................

Rupie

Bericht door Rupie » 23 mei 2012, 17:13

Massa is traag blijkt maar weer. De vraag is welke massa op dit moment :)

Ik ben wel benieuwd wat de EU ons heeft gekost en wat het ons heeft opgeleverd tot nu toe. Volgens mij was er in dit topic wel iets dergelijks voorbij gekomen, maar ben wel benieuwd naar een volledige doorrekening.

Doen we een stap terug in de tijd, om uiteindelijk toch weer een groter economisch pact te vormen? Of gaat het nooit wat worden met de globalisering?

romo

Bericht door romo » 23 mei 2012, 19:06

Vanavond is er weer een "diner onderonsje" met op het menu de introductie van Hollande.

Waar Merkel en Sarkozy redelijk op 1 lijn zaten zal dit met Hollande geheel anders zijn, hij is immers een uitgesproken voorstander van Eurobonds en Merkel tegen.

Kortom; de Euro slagaderlijke as Berlijn-Parijs gaat IMHO een forse bloeddruk verhoging tegemoet, en pillen werken niet meer, kan zijn dat de patiënt op de operatietafel komt te overlijden.................

romo

Bericht door romo » 23 mei 2012, 19:27

Ruben schreef:Massa is traag blijkt maar weer. De vraag is welke massa op dit moment :)

Ik ben wel benieuwd wat de EU ons heeft gekost en wat het ons heeft opgeleverd tot nu toe. Volgens mij was er in dit topic wel iets dergelijks voorbij gekomen, maar ben wel benieuwd naar een volledige doorrekening.

Doen we een stap terug in de tijd, om uiteindelijk toch weer een groter economisch pact te vormen? Of gaat het nooit wat worden met de globalisering?

Gisteren in 1Vandaag; een intervieuw Kees Vendrik (Algemene Rekenkamer), gezien zijn achtergrond zeer opmerkelijke uitspraken, zie;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kees_Vendrik

"Verantwoording €700 MILJARD EMS, is NIET goed geregeld"

"Brussel springt slecht om met geld uit de lidstaten"

"de accountants van Europa weten niet of het geld goed is besteed, want de afgelopen 13 jaar (!!!) is er geen goedkeurende verklaring afgegeven" ...............

Je wordt er koud van als dat hoort, en er wordt in de media nauwelijks aandacht aan besteed.

Als je dit als bedrijf of als particulier flikt dan waren de rapen al lang gaar...........................

romo

Bericht door romo » 23 mei 2012, 19:37

Rupie

Bericht door Rupie » 23 mei 2012, 19:52

Over hebzucht van corporate, aandeelhouder en alle andere hebzuchtigen gesproken :)

Las laatst dit in Intermediar:

http://www.ed.nl/economie/philips/10931 ... hilips.ece

Is plusminus 10% van de waarde van het huidige vermogen van het pensioenfonds. In de jaren 90 afgeroomd door Philips en afgedragen door het pensioenfonds. Eerste afspraken waren dat ze elkaar tegemoet zouden komen bij problemen, maar die afspraken zijn later gewijzigd, cq ingetrokken terwijl het bedrag dus niet meer teruggekomen is bij het pensioenfonds. Een belangrijke reden was ook dat de overheid het pensioenfonds wilde afromen via een fiscale maatregel.

Dit verhaal zou zich bij meerdere pensioenfondsen hebben afgespeeld. Blijft in mijn ogen de vraag waarom het pensioensstelsel zo in elkaar zit als het in elkaar zit. Waarom worden pensioenpremies niet gewoon veilig belegd en vormt het een inkomen boven het gegarandeerde inkomen van het AOW of wordt er daarnaast niet de mogelijkheid geboden om ingelegde gelden in een keer te ontvangen.

Uiteraard blijft imo het solidariteitsbeginsel bestaan en zijn/worden we nu geconfronteerd in mijn ogen met dat de oudjes hoogstwaarschijnlijk toch wel erg goed voor zichzelf gezorgd hebben.

Hoe pakken we dit aan, wat vinden we eerlijk, waar eindigt het solidariteitsgevoel en begint de hebzucht?

smiley

Bericht door smiley » 23 mei 2012, 21:18

Hier je artikel denk ik.
http://www.intermediair.nl/artikel/cont ... n-dat.html

Wat toendertijd een goed plan leek om afvloeing naar de belastingdienst tegen tegen gaan, bijt ze nu in de kont.
Afromen van de ambtenaren pensioenen was ze toen niet genoeg blijkbaar. CDA, PVDA, CU.

romo

Bericht door romo » 23 mei 2012, 22:12

http://www.z24.nl/economie/artikel_3532 ... _munt.html

Daaruit;
Bolkestein acht een vertrek van Griekenland uit de eurozone onvermijdelijk, op korte of iets langere termijn. Op de vraag of de euro mislukt is antwoordde Bolkestein volmondig ja.

dvh

Bericht door dvh » 23 mei 2012, 22:21

Ik denk dat je als (oud) politicus beter je mond kan houden over de euro, wil je serieus genomen blijven worden.
Gezien er zoveel berichten over en weer gaan betreft de euro, Griekenland, de EU.
Een hoop welles en nietes.

Als Wilders het roept is het lariekoek. Als een gepensioneerde VVD'er het roept zou het waarheid zijn ?
Ik laat het in het midden.

Feit is wel dat ik gewoon over dit soort berichten heen lees. Ik open ze niet eens meer op de nieuwssites.
Beetje 'gaap' ..

Als ze het allemaal zo goed weten, laat ze dan met een oplossing komen en een duidelijk verhaal.
Dat gebeurd niet. Beetje zitten zwetsen en speculeren in tv-programma's en wat interessant doen op het NRC.

Maar niemand die een duidelijke visie heeft waar hij/zij het Nederlandse volk mee achter zich kan krijgen.
Dat ontbreekt gewoon in Nederland.
Dat ontbreekt in Europa.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 mei 2012, 22:48

dvh schreef:Ik denk dat je als (oud) politicus beter je mond kan houden over de euro, wil je serieus genomen blijven worden.
Gezien er zoveel berichten over en weer gaan betreft de euro, Griekenland, de EU.
Een hoop welles en nietes.

Als Wilders het roept is het lariekoek. Als een gepensioneerde VVD'er het roept zou het waarheid zijn ?
Ik laat het in het midden.

Feit is wel dat ik gewoon over dit soort berichten heen lees. Ik open ze niet eens meer op de nieuwssites.
Beetje 'gaap' ..

Als ze het allemaal zo goed weten, laat ze dan met een oplossing komen en een duidelijk verhaal.
Dat gebeurd niet. Beetje zitten zwetsen en speculeren in tv-programma's en wat interessant doen op het NRC.

Maar niemand die een duidelijke visie heeft waar hij/zij het Nederlandse volk mee achter zich kan krijgen.
Dat ontbreekt gewoon in Nederland.
Dat ontbreekt in Europa.
+ ontzettend veel!!!!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 08:03

Rutte zei 't na het gesprek gisteravond heel treffend:

"We kunnen ons vastbijten in iets waar we het niet mee eens zijn, of onze energie stoppen in zaken waar iedereen het wel mee eens is" Kortom, de Eurobonds is even van tafel, ze gaan nu praten over zaken waarover ze 't wel eens kunnen worden.

Makkelijkste weg? Of meest realistische weg? Ik vind 't in ieder geval positief dat ze de teneur op deze manier doorbreken, simpelweg door 't ter zijde te schuiven.

Shakes

Bericht door Shakes » 24 mei 2012, 08:21

Laat ik voorop stellen dat ik Rutte een van de minst slechte politici vind.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk leuk dat hij nu zegt niet mee te werken terwijl het verleden heeft uitgewezen dat hij zijn rug niet lang recht zal houden. De huidige rotzooi in de regering is goed bezig de toekomst van dit land te verpesten en ik ben bang dat het come September het nog sneller bergafwaarts zal gaan.

Plaats reactie