Gezondheid!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Gezondheid!

Bericht door romo » 22 mei 2012, 21:05

Luco schreef:@Romo, of het waar is weet ik niet, maar je ph level en zuurgraad in je lichaam schijnt ook heel veel invloed te hebben?

Het bloed moet ph 7,43 zijn ofzoiets? iets te hoog of te laag en je bent dood.
Maar omdat bijna al ons huidige voedsel en andere troep een veel te lage ph waarde heeft, haalt het lichaam allerlei stoffen uit het lichaam om je ph op de juiste waarde te houden.
Waardoor je eigenlijk roofbouw pleegt op je lichaam.

Maatje van me is zich er nu heel erg in het verdiepen, en heeft zelfs een speciale kraan aangeschaft die dus de ph en zuurgraad in het water aanpast zodat het gezonder voor je is, dus puur drinken en weer andere waarden om te koken en dergelijke.

Klopt dat een beetje of is het complete onzin?
Het klopt dat de pH van het bloed zeer goed wordt gereguleerd; 7,35-7,45, normaliter maakt voeding voor de pH waarde IMO niet uit, dit wordt allemaal keurig door de nieren geregeld.
Anders wordt het als de nieren niet meer werken, dan houdt het gewoon op als er niet wordt ingegrepen.

Hier staat het hele verhaal;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuur-base- ... ht_(bloed)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketose_(metabolisme)

De rest van het verhaal lijkt me niet heel erg evidence based, maar proberen kan je het natuurlijk. De homeostase van het lijf is een van de meest en best bewaakte functies van het lijf, en das niet voor niets zo, je eetpatroon zal de homeostase niet verstoren IMO

HVS (Hyperventilatie Syndroom) kan wel als een ernstig verstorende factor gezien worden, maar dat heeft dan weer niets met voeding te maken.

WJ

Bericht door WJ » 22 mei 2012, 22:18

Ik probeer al een tijdje ook weer "op gang te komen". Ik heb van jongs af aan al dat het kraakbeen in mijn ruggenwervel niet helemaal lekker is. Hierdoor vaak last van mijn rug. Dit maakt trainen ook best lastig, doet snel erg veel pijn. Paar jaar geleden ook kanker gehad wat er erg heeft ingehakt dus me lichaam heeft een flinke klap opgelopen. Ik heb daarna ook bijna niks meer gedaan aan sport (toen 26, nu net 31)
Ik merk gewoon dat ik een stuk zwakker ben als vroeger, en probeer daar ook weer overheen te komen. Maar is lastig vooral met me rug die ook weer erg tegenstribbeld op het moment...

dvh

Bericht door dvh » 22 mei 2012, 22:21

Toch wel heftig, al die gezondheidsproblemen... Zeker op relatief jonge leeftijd !

HJ2

Bericht door HJ2 » 22 mei 2012, 22:39

Bij de geboorte van onze zoon ben ik 60 uur non-stop met gezondheid bezig geweest.
Robin maakt het goed, maar ik ben bijna als verse vader en weduwnaar uit het ziekenhuis gekomen.

Mijn gezondheidstip: Altijd blijven nadenken en doorvragen. Bij twijfel: eigen beslissingen nemen.

Koelbloedig optreden van mijn zijde en af en toe de leiding nemen bij paniekmomenten waar blijkbaar de protocollen niet meer dekkend zijn en zelf nadenken blijkbaar teveel is gevraagd voor z.g. top medici heeft het leven van mijn vrouw gered. Ik zou verdomme morgen een ziekenhuis kunnen beginnen en het beter doen dan vele andere.

Ondertussen is de situatie weer OK en blijft alleen de vermoeidheid en de pijn van de helse herinnering
Daar staat tegenover dat we een prachtige zoon hebben en dat maakt alles meer dan goed!

Gezondheid iedereen! :strong:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mei 2012, 22:40

Ik lees het al, genoeg krakende wagens hiero @WJ dat klinkt ook niet best en nog maar 31...
dan frot ik er ook maar een stuk met delen geschiedenis tussen.

goed werkende hersenen die overal de juiste signalen e.d. heen sturen is enorm belangrijk bv...

mijn leven veranderde drastisch rond men 16de door ongelukken waar men kop de buffer was zo leek het en het hefstigste geval ervoor zorgde dat ik 3 dagen in coma lag met een schedelbasisfractuur en hersenstrauma/letsel enz...

maja, met 16 is het nog lang leve de 'lol' en vrij onbezorgd en nog thuiswonende, zonder te roken of te drinken of te gebruiken oid, en dat doe ik nog steeds niet,
doch was al wel veranderd, maja in die tijden weinig bekend of werd weinig over gepraat en ach overal gebeurde wel wat en niet zeuren en dus doorgaan immers ik zag er nog net zo uit en de andere die ik kende ook :tooth:

doch verderop in het leven met meer verantwoording e.d. en ouder wordende werd het steeds moeilijker voor mien kop :D
dan nog al die onbegrip, immers je ziet of zag er goed uit voor de mensen :angel: maja dat werkte dus alleen maar averechts...dus nog meer druk op mien kop, al wist je toen nog niet zoveel maar dat kabbelt lekker door :wink:
anyway's dan krijg je op den duur lichamelijke problemen en pijn en stijve/zere/dikke gewrichten daar waar je het wat overbelast e.d. maar ach dat gaat wel over (denk je), was wel wat gewend...verdulleme het ging niet meer over...hm, argh...reumatoïde artritis oid...afijn, kan er ook wel bij, het sloopt je alleen iets meer/sneller en iets meer opletten dat je niet te lang iets zwaars doet oid :mrgreen:

Dan krijg je nog een paar TIA's en meer gedoe en je halsslagader is behoorlijk vernauwd en sinds die TIA nr 2 in 2006 ofzo, elke dag zo goed als altijd hoofdsuiz als een oude beeldbuis TV :wave:
wederom goed voor je go-power e.d. (not)

en dat gecombineerd met veel begrijpelijk onbegrip enz enz wat opzich best begrijpelijk is of me goed kan voorstellen, doch als het opperdepop is dan trek je je nog meer terug immers geen power meer, of zo goed als niks en dus oppassen :banging:
standby stand tot je wel weer even iets hebt

is natuurlijk niet alles, maar zo wat zaken die me te binnen schieten, gelukkig 'vergeet' ik veel als ik het niet zie of hoor of tegenkom, dat scheelt :blink: doch het batterijtje blijft wel laag :ongeveer als: en dat bevordert het sterk voelen of de go power ook niet

maaaaaar, het kan altijd erger denk ik vaak, ook al is het soms :sealed: (lees best vaak omdat je er vaak mee geconfronteerd wordt)
magoed ondertussen al behoorlijk op leeftijd whahah en dat kan ik dan wat als 'excuus' gebruiken, loll

Dus ja, gezondheid en een fijne omgeving en af en toe wat geluk en leuke mensen e.d. is enorm belangrijk :beer:
dan kan je/ik op sommige dagen weer stralen als ik wel de go-power heb.

Rupie

Bericht door Rupie » 22 mei 2012, 22:47

dvh schreef:Ben nooit zo sportief geweest maar heb tot mijn 18e altijd wel wat aan sport gedaan. Meestal fitness.
Daarna druk geweest met school, vriendin en later de zaak en kinderen. Sporten kwam er niet meer van.

Nu ben ik inmiddels 30.. En je wordt gewoon slap als je heel de dag niks lichamelijks doet. En je bent niet meer zo strak als op je 18e..( verre van zelfs..)
Daarom ben in sinds 2 jaar weer aan het sporten geslagen. Fitness/krachttraing.
Eerste 1.5 jaar wel concequent gegaan , 2 a 3 keer per week zo een uurtje.

Tegenwoordig ben ik wat serieuzer bezig en merk je ook dat je progressie maakt.
Zo laat ik de dikbelegen Bakker Bart broodjes wat vaker liggen en haal ik bij de Hema bruin brood me kip.
Ik let op wat ik eet, en heb sinds vandaag een watercooler zodat ik water drink ipv warme drank :-)

En het sporten gaat ook wat intensiever. Eiwit shake na het sporten voor sneller herstel om de volgende dag er weer goed tegenaan te kunnen. Tijdje geexperimenteerd met pre-workout suplementen maar dat is me net wat te heftig..:-)

Maar ben ervan overtuigd dat het goed is om te sporten. Je voelt je krachtig je blijft soepel en je voelt je fitter als voorheen.
Waar haal je die eiwit shakes David?

Rupie

Bericht door Rupie » 22 mei 2012, 22:53

romo schreef:Gezondheid=onbetaalbaar, voor de rest Mastercard :lol:

Anyway; ik verbaas met altijd, zowel persoonlijk als vaktechnisch, dat de gezondheidsbellen pas gaan rinkelen als er daadwerkelijk klachten zijn. Het is altijd curatief en zelden of nooit preventief als het om de gedachtengang gaat t.a.v de gezondheid.

Of het nu over roken, eten, drinken, geen/te weinig lichaamsbeweging gaat, iedereen heeft wel een excuus. Gezondheid is voor het overgrote deel genetisch bepaald (zeg maar software matig, voor de techneuten hier), maar is zeker beïnvloedbaar door zowel negatieve als positieve omgevings factoren. Ik zal er niet diepgaand over uitweiden, hierover is voldoende te Googlen.

Het gaat om een goede balans, een topsporter is met nadruk NIET in balans, iemand die de hele dag een zittend bestaan leidt en aftelt naar 17.00 en vervolgens weer achter de beeldbuis kruipt met een vette hap, is evenmin in balans.

Balans zorgt voor een evenwichtige kwaliteit van leven, met minder kans op ziekte en als je ziek wordt een grotere kans op herstel. Bewegen, goede voeding, zeg maar de klassieke 3R (Rust, Reinheid en Regelmaat) zijn geen vrijbrief om klachtenvrij te blijven, maar het helpt wel degelijk mee !!

Wat doe ik zelf;
- ik eet gezond (Das best lastig, je schrikt soms wat je binnen hapt, ook al denk je dat het goed voer is)
- ik sport (fitness)gemiddled 4 keer per week dit reeds van af mijn 14e jaar
- wedstrijd zwemmer tot mijn 18e jaar (training elke dag)
- ik lig op tijd in de koffer
- zeer gematigd drankgebruik (maar geen geheelonthouder, die heeft namelijk een aangetoonde lagere levensverwachting)
- Probeer stress levels tot een minimum te beperken (stress is een onderschatte factor)

Goede gezondheid tot nu toe, ik kan schoenen aan die ik 25 jaar gelden kocht, geldt ook voor broeken, dus qua postuur onveranderd ( niet slecht voor middelbare leeftijd :kikker: :tooth: )
Dat het goed gaat is wellicht meer geluk dan wijsheid ( Ik heb mijn eigen software niet kunnen kiezen) voor de rest doe je wat je kan doen obv kennis en kunde..........FWIW
Wat betreft stress, wat doe je daar actief aan? Ik zit weleens aan yoga te denken.. :sealed:

dvh

Bericht door dvh » 22 mei 2012, 23:02

Ik haal ze in mijn sportschool.
Overigens niet aan te raden als je niet actief traint.

Betreft de stress, ik kan alles gelukkig goed relativeren.
Ben wel eens onrustig of een dag niet lekker in mijn vel. Maar heb een bekende vertrouwde en makkelijk te bereiken rustplek tussen mijn oren waardoor ik vrij constant ben en dicht bij mezelf blijf staan.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 22 mei 2012, 23:11

Ik heb jarenlang hardgelopen, totdat hardnekkige knieklachten me dat verhinderden.

Ik was al aan het MTB'en maar ben nu helemaal losgeslagen op de racefiets, dat doe ik minimaal 1x p/w, maar haal meestal de 3x wel. Dat, in combinatie met de studie die ik dit jaar begonnen ben wat me gewoon dwingt om de weekenden redelijk op tijd naar bed te gaan met geen of weinig alcohol en veel fruit, vis en groente eten hebben er voor gezorgd dat ik sinds carnaval dit jaar van 94 kg naar 85 kg ben gegaan.

M'n fietsshirt zit veel minder strak en ik heb vandaag voor het eerst van m'n leven een broek maat 32 gekocht en shirtjes in de maat M. Dat laatste is natuurlijk niet goed, maar dat komt ook door m'n sleutelbeen breuk denk ik, de afgelopen 7 weken heb ik niets aan het bovenlichaam gedaan.

Anyway, gewoon veel bewegen en minderen met alcohol en wat op je voeding letten doen dus gewoon echt veel :wave:

Richard430

Bericht door Richard430 » 23 mei 2012, 01:50

Afvallen is helaas niet voor iedereen makkelijk. Ik heb een erg lange werkweek met meestal 70 á 80uur. Ben erg veel in beweging tijdens het werk. Stressen doe ik niet echt aan, jaren geleden al besloten dat niet meer te doen. Ik eet in principe alleen maar ontbijt/lunch/avondeten. Mijn ontbijt bestaat uit 2 bruine boterhammen en een stuk fruit, lunch meestal 4 bruine boterhammen + stuk fruit en het avondeten is meestal typisch hollands. Ik wissel wel vaak de aardappelen in voor rijst. Snacken doe ik eigenlijk helemaal niet.

En als nog weeg ik een 120kg, bij 1.97m lengte. Echt sporten zit er voor mij niet in, alhoewel ik nog maar 21 ben heb ik erg veel last van artrose. En ik heb mijn groeischijf van mijn linkerenkel eens gebroken, die is er ook niet tegen bestand. Ik ga wel altijd een lange wandeling maken met de hond in de avond.

In mijn familie ben ik absoluut niet de enige die te zwaar is... Suikerziekte heerst helaas ook in mijn familie, ik heb er godzijdank geen last van. Zodra de werkdruk wat afneemt wil ik toch eens in gesprek gaan met een diëtiste, om te kijken wat er nu precies mogelijk is.

Ik rook overigens wel, maar drink niet. Voel me wel prima en bij de dokters checkup kwam ook alles goed uit de bus. Op mijn gewicht na dan.. :tooth:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 mei 2012, 07:13

Je hebt niet alles in de hand..............

Maar roken wel, en STOPPEN mer roken levert BY FAR de MEESTE gezondheidswinst op............

Dan kom er een hele tijd niets en das pas voeding en beweging

Shakes

Bericht door Shakes » 23 mei 2012, 07:26

If you really want something you'll find a reason.....if not you'll find an excuse.

Tot zover van iemand die weer aan de havermout met pindakaas zit en al cardio gedaan heeft. De 8 eitjes zijn ook weer gekookt....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 mei 2012, 07:42

Toch niet altijd zo shakes ;-)

Ik zou dolgraag weer sporten me hele leven ook gedaan maar nu al 2 jaar niet...

Door ziekte is ff stofzuigen of me auto wassen al te veel laat staan sporten :-(

Shakes

Bericht door Shakes » 23 mei 2012, 07:47

Dat is helaas een geldig excuus. Gezondheid is iets wat we eigenlijk nooit genoeg kunnen waarderen.

dvh

Bericht door dvh » 23 mei 2012, 08:00

Pindakaas en banaan hier :D

ErikS

Bericht door ErikS » 23 mei 2012, 08:52

Koffie hier! :headbang: :tong:

Rupie

Bericht door Rupie » 23 mei 2012, 08:54

dvh schreef:Maar heb een bekende vertrouwde en makkelijk te bereiken rustplek tussen mijn oren waardoor ik vrij constant ben en dicht bij mezelf blijf staan.
Die klinkt mooi :thumbup:

Peric

Bericht door Peric » 23 mei 2012, 10:34

3-4 keer in de week fitnessen, die dagen tussendoor squashen. 's Ochtend en 's avonds de honden uitlaten. Neem zeker supplementen tot me, extra calcium-zink-magnesium, extra vitamine D in de winter. Ik neem elke ochtend een eiwitshake(ook omdat het gewoon lekker is).
Stress heb ik gelukkig weinig meer, want alles is relatief. Denk ook wel dat dat met leeftijd te maken heeft.. :)
En ik eet 's avonds zo goed als geen koolhydraten meer, groente met vlees, en dan meestal gewoon kip. 1 keer in de week laat ik het mezelf toe om patat met frikandellen te eten.. :D
Bewegen is absoluut erg belangrijk, maar wat je tot je neemt ook.

Ik heb bijvoorbeeld een huidaandoening, Rosacea. Ik heb nu het advies gekregen om de gewone melk een maand te laten staan, dus ook geen eiwitshakes. Dus ga ik maar rijstmelk drinken..
Heel veel van de lichamelijke problemen zijn te herleiden naar wat je eet.

michaelvg

Bericht door michaelvg » 23 mei 2012, 11:55

Leuk topic tot zo ver het leuk kan zijn als mensen een slechte gezondheid hebben dan natuurlijk!

Zelf ben ik altijd wel sportief geweest, heb 12 jaar aan wedstrijden gedaan met wielrennen toen in die tijd ging ik totaal niet uit dronk ik niet en ''leefde'' ik voor m'n sport. tot het op me 18e begon te kriebelen en ik gestopt ben met wielrennen echter heb ik het heel slim gedaan, zonder ook maar af te bouwen of iets dus dat pakte niet helemaal goed uit omdat ik me eetgewoonte wel bleef houden. Toen begon voor mij het feest met uitgaan en gezellig met vrienden dingen doen alleen na een jaartje kwam ik er achter dat ik toch iets miste en dat was sport, daardoor doe ik tot op heden nog fitness en af en toe ga ik met een vriend mee kickboxen.
Alcohol gebruik is al meer dan een jaar niet bij mij voorgekomen ook omdat ik altijd de bob ben als ik op stap ga en roken of andere dingen heb ik nog nooit gedaan en gaat niet gebeuren :)

Met de gezondheid van mij gaat het nu beter (lees goed) heb vanaf jongs af aan lichte astma en allergisch voor allerlei pollen, dieren (wat wel frustreert als je een dieren liefhebber bent), fruit en ga zo maar door waardoor ik al een aantal jaar aan het sukkelen ben geweest met me medicijnen wat samen met eczeem het vooral een feest maakt wanneer ik in het hoog seizoen last krijg en onbewust/bewust me zelf helemaal open krab. :piraatje:

Gelukkig heb ik het dit jaar beter onder controle dan andere jaren en weet ik zeker dat ik bepaalde medicatie (spuit om de allergie te onderdrukken) niet of nooit meer ga doen omdat het meer lichamelijk kwaad kan hebben dan dat je er echt beter van word.

Ondanks dat mag ik zeker niet klagen en zo moet het ook niet overkomen want zoals hier ook al beschreven staat er zijn ergere dingen in het leven zoals hier al voorbij komt en wens ik de gene die het nu niet breed hebben met de gezondheid veel sterkte toe!! :bloemetje:

romo

Bericht door romo » 23 mei 2012, 16:02

ErikS schreef:Koffie hier! :headbang: :tong:

Zeer waardevol voedingsmiddel, want vol met anti-oxidanten.

Er zijn hypothesen die veronderstellen dat de Amerikaanse bevolking ( zoals bekend massaal te zwaar en medische risico`s loopt) die toch redelijke sloten met koffie achterover slaat, nog "relatief" gezond is op basis van de genoemde anti-oxidanten.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 23 mei 2012, 18:18

Net weer ff een rondje MTB Schoorl gedaan, HEERLIJK om in die mooie natuur te kunnen fiesten zonder iemand tegen te komen.

Ik kan tijdens dat rondje fietsen gewoon mijn hele kop leegkrijgen van werk etc. Echt heerlijk vind ik dat.

En nu weer lekker slecht eten hahahah :kikker:

GTRene

Bericht door GTRene » 23 mei 2012, 18:47

:lol:

michaelvg

Bericht door michaelvg » 23 mei 2012, 21:00

@ nutkees ja dat klopt dat is wel heerlijk aan fietsen ja!! dat had ik ook altijd en je kan het zo gek maken als je zelf wilt. :wheelchair:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 mei 2012, 21:32

Ik las het in dit topic al eerder; maar geen stress hebben is echt goed voor je gezondheid. In ieder geval voor mijne.. Heb nu al paar weken geen (tot heel weinig) stress gehad en zit veel lekkere in m'n vel. Geen spoor te vinden van verkoudheid-achtige taferelen terwijl ik die doorgaans wel behoorlijk snel kan hebben.

Verder probeer ik een beetje te leven zoals Kees al zei; genoeg sporten om lekker te kunnen eten. :kikker:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 23 mei 2012, 22:07

Ik sport als ik er zin in heb. Heb geen overgewicht. En de jaren die je extra leeft door het sporten ben je in tijd kwijt aan het sporten zelf. In ieder geval, dat heb ik ergens gelezen.

Plaats reactie