Gezondheid!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Gezondheid!

Bericht door RVV » 22 mei 2012, 14:26

We hebben het op DF over van alles, maar over onze persoonlijke heilige graal, ofwel onze gezondheid hebben we het eigenlijk nooit. Vandaar dit topic. Gezondheid is eigenlijk ons belangrijkste goed, vaak (ver) op de achtergrond zolang we gezond zijn. Maar zodra er iets mis is in ons lijf dan gaan er een paar alarmbellen rinkelen en begin je je ineens druk te maken om je gezondheid. Afgelopen half jaar heb ik voor mezelf een behoorlijk omslag doorgemaakt betreffende mijn eigen gezondheid. Eigenlijk was er helemaal niks mis met mijn gezondheid. 40 jaar (nu 41) nooit ziek of naar de dokter voor kwalen of klachten. Rook niet, drink eigenlijk ook niet maar was wel wat aan de zware kant. Deels schuld aan veel te weinig bewegen en deels schuld aan gedachteloze voedselinname. (porties met veel coloriën maar weinig volume overwegend zout en vet). Vorige jaar oktober kreeg ik wat last van botten en gewrichten in mijn voeten, en na wat speurwerk bleek dit overgewicht gerelateerde klachten te zijn. Ik besloot om het roer om te gooien en ging flink bewegen, niet zwaar en intensief, maar wel elke dag gemiddeld 2 uur, wandelen lichte krachttraining, tuinklusjes etc. Daarnaast heel erg letten op wat ik ben gaan eten. Veel volume, dus vaak vol gevoel maar lage calorie iname. Zout zoveel mogelijk laten staan. Nu een half jaar verder 1/3 van mijn lichaamsgewicht (vet) kwijt. Ik weeg nu hetzelfde als toen ik een jaar of 18 was. Voel me er prima bij. Stuk meer energie. Maar bovenal voel ik me een stuk gezonder. Bijkomend voordeel, mensen vinden me er een stuk jonger uitzien, en eigenlijk voel ik me ook wel jonger :D ipv :wheelchair: Ben jij ook met je gezondheid bezig? Zoja hoe? Waar let je op, wat laat je, wat doe je extra? Heb je tips, adviezen? Over bewegen, voeding, voedingsuplementen etc. Of ben je juist totaal niet met je gezondheid bezig? En vind vind je het allemaal wel best... en jezelf een spiegel voorhouden ach dat zal wel .. kortom genoeg stof om uit te wisselen.!

Dennis Cavallino

Re: Proost!

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mei 2012, 14:40

Proost!

:)

Een paar jaar terug ben ik 18 kilo afgevallen en sindsdien aardig op gewicht gebleven (in de winter altijd 5 kilo erbij, in de zomer altijd 5 kilo eraf).

In de winter doen we aan laffe sex onder de dekens, in de zomer aan wilde buitensex.

Aanraders hoor!

Riceaux

Re: Gezondheid!

Bericht door Riceaux » 22 mei 2012, 14:44

Voor een groot deel van de mensen de normaalste zaak op de wereld om gezond te zijn. Voor anderen hun grootste droom/wens.

dvh

Bericht door dvh » 22 mei 2012, 14:52

Ben nooit zo sportief geweest maar heb tot mijn 18e altijd wel wat aan sport gedaan. Meestal fitness.
Daarna druk geweest met school, vriendin en later de zaak en kinderen. Sporten kwam er niet meer van.

Nu ben ik inmiddels 30.. En je wordt gewoon slap als je heel de dag niks lichamelijks doet. En je bent niet meer zo strak als op je 18e..( verre van zelfs..)
Daarom ben in sinds 2 jaar weer aan het sporten geslagen. Fitness/krachttraing.
Eerste 1.5 jaar wel concequent gegaan , 2 a 3 keer per week zo een uurtje.

Tegenwoordig ben ik wat serieuzer bezig en merk je ook dat je progressie maakt.
Zo laat ik de dikbelegen Bakker Bart broodjes wat vaker liggen en haal ik bij de Hema bruin brood me kip.
Ik let op wat ik eet, en heb sinds vandaag een watercooler zodat ik water drink ipv warme drank :-)

En het sporten gaat ook wat intensiever. Eiwit shake na het sporten voor sneller herstel om de volgende dag er weer goed tegenaan te kunnen. Tijdje geexperimenteerd met pre-workout suplementen maar dat is me net wat te heftig..:-)

Maar ben ervan overtuigd dat het goed is om te sporten. Je voelt je krachtig je blijft soepel en je voelt je fitter als voorheen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 mei 2012, 15:16

altijd veel gesport en goed in conditie geweest tot inmiddels ruim 2 jaar geleden :(

had al jaren last van zo nu en dan duizeligheid maar na inname van een suikerklontje was het weer over dus verder weinig aandacht aan gegeven... tot 2 jaar terug ik niet meer normaal kon functioneren en de hele dag duizelig was :gek:

vele onderzoeken laten kwamen ze met de diagnose "reactive hypoglycemie" komt neer op omgekeerde suikerziekte... ik maak teveel insuline aan waardoor me suikerwaarde te laag is in mijn bloed en daardoor in hypo's terecht kom met alle klachten van dien (moe, duizelig, trillende spieren, ziek gevoel, kortom ruk :devil: )

er zijn geen medicijnen voor, enige middel is reguleren middels voeding. Totaal geen suiker meer eten (en dat zit in heel veel producten...) en gedurende de dag elke 2 / 2.5 uur een kleine hoeveelheid eten.

als ik dan niks lichamelijk doe gaat het "goed" maar elke voor iemand anders simpele inspanning kan teveel zijn (stofzuigen / auto wassen / ff iets zwaars naar boven tillen / etc.)

gevolg is te laag in me suiker, niet meer kunnen staan vanwege spiertrillingen / duizeligheid etc...

kortom 2 jaar geleden is mijn leven 180gr gedraaid en hou ik me veel bezig met mijn gezondheid, daarvoor was het als vanzelfsprekendheid ondanks dat niet zo is ;)

maarja ik hou me altijd maar weer voor, het kan altijd erger zoals bijv. Riceaux...

Riceaux

Bericht door Riceaux » 22 mei 2012, 15:25

Gezondheid is voor mij nu even het enige waar ik me mee bezig houdt. Zit momenteel te wachten op de ambulance.

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 mei 2012, 15:26

^ :? Ambu?

Luco

Bericht door Luco » 22 mei 2012, 15:28

Dat is zwaar ruk rico, heel veel sterkte.

wij moesten gisteren voor Jol ook nog langs het ziekenhuis, altijd beroerd als het om je gezondheid gaat.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mei 2012, 15:32

Wederom sterkte Rico!

mark123

Bericht door mark123 » 22 mei 2012, 15:33

Tijdje met rugklachten rondgelopen en bijna niet meer kunnen volleyballen.

Toen maar is gaan fitnessen met behulp van BCAA en Creatine. Binnen twee weken klachten over en gelijk wat meer 'body'.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 22 mei 2012, 16:13

Vroeger toen ik nog op Texel woonde altijd veel aan buitensport gedaan, vooral surfen, waveboarden, maar ook motorcross en wat allemaal wel niet meer.

Verhuisd naar ALkmaar en eigenlijk vanaf dat moment veel minder tot geen sporten meer, familie die ziekenhuis in en uit ging hielp daar ook niet echt bij.

Vervolgens een baan gehad waar altijd iets te vieren was en waar iedereen veel geld verdiende, dus trakteren was vaak voor iedereen. Dit was niet echt goed voor me en was daardoor veel te dik geworden.

Sinds 2 jaar aan het mountainbiken in Schoorl en conditie ging met stappen vooruit. Sinds afgelopen januari ook de sportschool erbij, puur om ook mijn bovenlichaam te trainen. Beenspieren zijn enorm gegroed door het fietsen, nu de rest weer wat in verhouding krijgen.

Geniet enorm van het sporten, maar sport ook wel om lekker te kunnen eten..... Op dat laatste gebied doe ik gewoon wat ik wil.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 22 mei 2012, 16:23

Ik ben ook vandaag alleen maar bezig met gezondheid:
Riceaux schreef:Gezondheid is voor mij nu even het enige waar ik me mee bezig houdt. Zit momenteel te wachten op de ambulance.

RVV

Bericht door RVV » 22 mei 2012, 16:35

Voor mij een belangrijke reden is ook geweest, het relatief vroege overlijden van mijn vader. Vandaag pecies 4 jaar geleden. 65 jaar. Nu was mijn vader al niet bepaald zuinig op lichaam (roken/drinken/slecht eten) maar goed gedane zaken nemen verder ook geen keer natuurlijk. Maar ik ben zelf ook op vrij late leeftijd vader geworden. Mijn zoontje is nu drie, zou nog wel graag zien dat hij ook klein kinderen (mocht dat gegund zijn) heeft tzt. Nu weet ik wel dat je niks voor het zeggen hebt, kijk maar naar Rico of andere mensen die op jonge leeftijd de meest vreselijke dingen overkomen op ziektegebied. Maar voor mezelf heb ik gezegd als ik er toch een bepaalde invloed op uit kan oefenen dan probeer ik dat.

Overigens vrij bizar iets vandaag meegemaakt. Mijn vader was vroeger muziekproducent van Nederlandstalige muziek, en in 1981 bracht hij een plaatje uit van Gerard Schoonebeek, iedere weg. Ik was toen 10 jaar oud, liedje was had toen een bepaalde waarde in mijn jeugd (aan mijn vader). Liedje werd ook gedraaid op de crematie van mijn vader in 2008. Maargoed vanochtend liep ik even in de stad, zie een paar stratemakers aan het werk en uit hun dewald bedrijfsradio hoor ik het liedje; iedere weg van Gerard Schoonebeek schallen. :shock:

Plaatje hoor je eigenlijk nooit, en ikzelf had het al 2 jaar niet meer gedraaid ofzo. En op de sterfdag van mijn vader hoor ik het per toeval.. weird

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2Z-ddfCE ... re=related[/youtube]

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 mei 2012, 16:50

Gezondheid=onbetaalbaar, voor de rest Mastercard :lol:

Anyway; ik verbaas met altijd, zowel persoonlijk als vaktechnisch, dat de gezondheidsbellen pas gaan rinkelen als er daadwerkelijk klachten zijn. Het is altijd curatief en zelden of nooit preventief als het om de gedachtengang gaat t.a.v de gezondheid.

Of het nu over roken, eten, drinken, geen/te weinig lichaamsbeweging gaat, iedereen heeft wel een excuus. Gezondheid is voor het overgrote deel genetisch bepaald (zeg maar software matig, voor de techneuten hier), maar is zeker beïnvloedbaar door zowel negatieve als positieve omgevings factoren. Ik zal er niet diepgaand over uitweiden, hierover is voldoende te Googlen.

Het gaat om een goede balans, een topsporter is met nadruk NIET in balans, iemand die de hele dag een zittend bestaan leidt en aftelt naar 17.00 en vervolgens weer achter de beeldbuis kruipt met een vette hap, is evenmin in balans.

Balans zorgt voor een evenwichtige kwaliteit van leven, met minder kans op ziekte en als je ziek wordt een grotere kans op herstel. Bewegen, goede voeding, zeg maar de klassieke 3R (Rust, Reinheid en Regelmaat) zijn geen vrijbrief om klachtenvrij te blijven, maar het helpt wel degelijk mee !!

Wat doe ik zelf;
- ik eet gezond (Das best lastig, je schrikt soms wat je binnen hapt, ook al denk je dat het goed voer is)
- ik sport (fitness)gemiddled 4 keer per week dit reeds van af mijn 14e jaar
- wedstrijd zwemmer tot mijn 18e jaar (training elke dag)
- ik lig op tijd in de koffer
- zeer gematigd drankgebruik (maar geen geheelonthouder, die heeft namelijk een aangetoonde lagere levensverwachting)
- Probeer stress levels tot een minimum te beperken (stress is een onderschatte factor)

Goede gezondheid tot nu toe, ik kan schoenen aan die ik 25 jaar gelden kocht, geldt ook voor broeken, dus qua postuur onveranderd ( niet slecht voor middelbare leeftijd :kikker: :tooth: )
Dat het goed gaat is wellicht meer geluk dan wijsheid ( Ik heb mijn eigen software niet kunnen kiezen) voor de rest doe je wat je kan doen obv kennis en kunde..........FWIW

RVV

Bericht door RVV » 22 mei 2012, 16:55

Of het nu over roken, eten, drinken, geen/te weinig lichaamsbeweging gaat, iedereen heeft wel een excuus
.

Klopt en eigenlijk is er geen excuus.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 mei 2012, 16:57

Ik besteed er de laatste jaren ook (veel) meer aandacht aan. Niet omdat ik klachten had maar ik vind het wel belangrijk. Ik sport 2 tot 3x in de week en let redelijk op m'n voeding. Sinds ik sport drink ik ook veel minder alcohol. Hooguit paar biertjes/wijntjes in de week maar door de weeks nagenoeg niks. Eet ook meer/gezonder sinds het sporten. Probeer ook op de stress te letten, als eigen ondernemer niet altijd makkelijk maar heb een hekel aan stress (wie niet) dus probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. En op tijd naar bed. Was 'vroeger' wel anders, lag nooit voor half 2 's nachts. Nu maximaal 23:00u/23:30u. Nog niet heel vroeg maar wel structureel meer slaap nu.

Voel me er een stuk beter/fitter bij. En 2 kleine kinderen opvoeden naast een drukke baan is ook topsport. :)
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 22 mei 2012, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mei 2012, 16:58

Rico, mooi is dat.

Jaren terug was een vriend van mijn ouders overleden, soort 2e vader voor mij. Ze draaiden Enya.
Na afloop reed ik terug met mijn 924 S. Heel de weg radio uit, dak open.
Ik rij de snelweg af en zet de radio aan op 538. Draaien ze Enya, precies 't zelfde nummer. Ik keek toen even richting de blauwe lucht boven me met een glimlach en een traan.

Van 't weekend gaf mijn moeder een feestje. Komt er een vriendin van haar naar me toe met 't volgende verhaal. Haar man had op de crematie van mijn pa een speech gegeven. Vorige week moest 'ie voor zijn werk een speech doen en 't lukte hem maar niet om het goed voor te bereiden. Op 't moment supreme trekt 'ie zijn aantekening uit de binnenzak van zijn colbert. Zit daar de speech voor mijn pa in van net geen 2 jaar terug. Hij begon te lachen terwijl 'ie 't podium op stapte en heeft heel 't verhaal uit zijn hoofd gedaan. Prima speech. Hij had 't gevoel dat mijn pa erbij was.

Ook al ben ik niet gelovig, dat soort kippenvel-momenten koester ik wel.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 22 mei 2012, 17:02

Het niet hebben van stress is toch wel het belangrijkste denk ik.

Als ik zie wat stress allemaal kan veroorzaken, daar word je niet vrolijk van. Ik kon me vroeger zelfs ergeren aan een rood stoplicht, maar een maat van mij die totaal geen stress kent, begon dan altijd te zingen.

Ze maken mij de pis niet lauw............

Klinkt raar, maar dat heeft zoveel geholpen bij me. Ik maak me dan ook niet vaak druk, stress is mij relatief gezien onbekend en dat vind ik heerlijk.

Als je ook "the secret" leest of op video kijkt, geloof ik daar stiekem toch wel in (tot op zekere hoogte). Als je een positieve benadering hebt voor alles, dan heeft dat ook vaak een positieve uitwerking. :blabla:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 mei 2012, 17:11

Het helpt, maar ook hier is het niet DE oplossing.

Doet mij weer denken aan de lariekoek van jaren geleden waar mensen met kanker een schuldcomplex werd aangepraat dat het eigen schuld was dat ze niet beter werden omdat ze niet OPTIMISTISCH waren..........

Onderzoek heeft ondubbelzinnig aangetoond dat karakter eigenschappen (pessimist vs optimist) geen enkel effect op kanker als zodanig heeft.

Wat wel is aangetoond en daarmede ook goed om stress levels beheersbaar te houden;

Stress verhoogd de hoeveelheid stress hormonen ((Nor) Adrenaline, Cortisiol) in het bloed. Kortdurende verhoging is vaak levensreddend en helpt je lijf in no-time in een fight-flight situatie.
Langdurig verhoogde levels tasten de werking van je afweersysteem aan, daarmede word je vatbaar voor allerlei kwaaltjes, ditje en datjes, zeg maar algemene lichamelijke malaise. Die meestal dan ook nog "therapie resistent" zijn. Er is dan maar 1 oplossing; omlaag met die stress levels !!

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 22 mei 2012, 17:36

Volgens mij is de 'vrouw' juist een dikmaker. Mannen die gaan settelen veranderen in de kortste tijd! :duck:

Luco

Bericht door Luco » 22 mei 2012, 17:44

@Romo, of het waar is weet ik niet, maar je ph level en zuurgraad in je lichaam schijnt ook heel veel invloed te hebben?

Het bloed moet ph 7,43 zijn ofzoiets? iets te hoog of te laag en je bent dood.
Maar omdat bijna al ons huidige voedsel en andere troep een veel te lage ph waarde heeft, haalt het lichaam allerlei stoffen uit het lichaam om je ph op de juiste waarde te houden.
Waardoor je eigenlijk roofbouw pleegt op je lichaam.

Maatje van me is zich er nu heel erg in het verdiepen, en heeft zelfs een speciale kraan aangeschaft die dus de ph en zuurgraad in het water aanpast zodat het gezonder voor je is, dus puur drinken en weer andere waarden om te koken en dergelijke.

Klopt dat een beetje of is het complete onzin?

ErikS

Bericht door ErikS » 22 mei 2012, 19:35

indobesar schreef:Volgens mij is de 'vrouw' juist een dikmaker. Mannen die gaan settelen veranderen in de kortste tijd! :duck:
:tooth:

Riceax, sterkte! Kop op.

Shakes

Bericht door Shakes » 22 mei 2012, 20:43

Ben in een paar jaar behoorlijk gegroeid tot 117 kilo bij 1:85 en nu weer rustig aan het droogtrainen voor de zomer. Zit nu op de 102 kilo en kan weer fatsoenlijk hardlopen, twee keer per dag.

5 keer per week trainen, jarenlang, eten jarenlang eenzijdig. Rijst/quinoa, havermout/eiwit, kip/vis/broccoli en de nodige supplementen. Niet van plan om ooit te stoppen. Mijn coach was 70 met six-pack. Lijkt me een mooi doel.

Heb er in m'n werk ook wel voordeel van moet ik zeggen. :angel:

Op de bank zitten is het niet voor mij.

dvh

Bericht door dvh » 22 mei 2012, 20:53

Ik ben 1.85 en ben dankzij het trainen van 70-75kg nu naar 80kg gegaan..
Maar 115kg :-)
Daar doe ik nog even over.........

Riceaux

Bericht door Riceaux » 22 mei 2012, 20:57

Update over mijn ziekenhuis avontuurtje maar even gedaan in m'n eigen topic om dit topic niet verder te vervuilen daarmee.

Ik let ook wel heel erg op wat ik eet, komt voornamelijk door m'n zus die eerst een opleiding heeft gevolgd tot dietist, nu heeft ze een opleiding gevolgd tot apotheker. Door die combinatie van studies weet ik nu wat ik wel en niet moet eten en welke vitamines ik aan moet vullen met pilletjes. Verder beweeg ik iedere dag minimaal een half uur. Veel alcohol drink ik ook niet.

Plaats reactie