Gezondheid=onbetaalbaar, voor de rest Mastercard
Anyway; ik verbaas met altijd, zowel persoonlijk als vaktechnisch, dat de gezondheidsbellen pas gaan rinkelen als er daadwerkelijk klachten zijn. Het is altijd curatief en zelden of nooit preventief als het om de gedachtengang gaat t.a.v de gezondheid.
Of het nu over roken, eten, drinken, geen/te weinig lichaamsbeweging gaat, iedereen heeft wel een excuus. Gezondheid is voor het overgrote deel genetisch bepaald (zeg maar software matig, voor de techneuten hier), maar is zeker beïnvloedbaar door zowel negatieve als positieve omgevings factoren. Ik zal er niet diepgaand over uitweiden, hierover is voldoende te Googlen.
Het gaat om een goede balans, een topsporter is met nadruk NIET in balans, iemand die de hele dag een zittend bestaan leidt en aftelt naar 17.00 en vervolgens weer achter de beeldbuis kruipt met een vette hap, is evenmin in balans.
Balans zorgt voor een evenwichtige kwaliteit van leven, met minder kans op ziekte en als je ziek wordt een grotere kans op herstel. Bewegen, goede voeding, zeg maar de klassieke 3R (Rust, Reinheid en Regelmaat) zijn geen vrijbrief om klachtenvrij te blijven, maar het helpt wel degelijk mee !!
Wat doe ik zelf;
- ik eet gezond (Das best lastig, je schrikt soms wat je binnen hapt, ook al denk je dat het goed voer is)
- ik sport (fitness)gemiddled 4 keer per week dit reeds van af mijn 14e jaar
- wedstrijd zwemmer tot mijn 18e jaar (training elke dag)
- ik lig op tijd in de koffer
- zeer gematigd drankgebruik (maar geen geheelonthouder, die heeft namelijk een aangetoonde lagere levensverwachting)
- Probeer stress levels tot een minimum te beperken (stress is een onderschatte factor)
Goede gezondheid tot nu toe, ik kan schoenen aan die ik 25 jaar gelden kocht, geldt ook voor broeken, dus qua postuur onveranderd ( niet slecht voor middelbare leeftijd

)
Dat het goed gaat is wellicht meer geluk dan wijsheid ( Ik heb mijn eigen software niet kunnen kiezen) voor de rest doe je wat je kan doen obv kennis en kunde..........FWIW