Ombouw radiator E30

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Ombouw radiator E30

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mar 2007, 14:04

Ik ben bezig om de E30 meer koeling te geven.

Er komt een origineel BMW E30 tropenradiator in voor airco modellen. Incl. leidingen en montagebeugeltje. Wat voor koelvloeistof kan ik het beste nemen voor de racer? En is het slim om het systeem even met perslucht door te spuiten?

Verder:
Electrische Fan met switch komt voor de radiator. Iemand een goede tip voor zo'n fan? Nieuw bij dutchpowertrading, of zijn er leuke auto's die zo'n constructie hebben, zodat ik ze 2e hands/op de sloop kan vinden? En hoe bevestig je dat dan op je radiator? Gaatje boren zou wel humoristisch beeld opleveren :lol:

Enfin, verder wil ik de oude fan verwijderen. Hoe doe ik dat? Gewoon kwestie van losschroeven of komt er meer bij kijken?

Ik hoor het graag.

De sleuteln00b :)

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 24 mar 2007, 14:53

gewoon nieuw kopen die hap.. zo duur is het allemaal niet en op onderstaande pagina staat ook omschreven welke manieren je kan gebruiken voor bevestiging.. ik zou die stift bevestiging gebruiken

http://www.isa-racing.de/20074/webseiten/Seite-240.htm

dpt levert deze ook geloof ik

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mar 2007, 14:58

Prijzen val wel mee inderdaad. Moet toch nog wat bij dpt bestellen ;)

En demontage van de oude fan?

Jesse P
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 mar 2006, 12:25
Locatie: Bussum

Bericht door Jesse P » 24 mar 2007, 15:06

Hoe het exact zit, kan ik je niet vertellen, maar ik weet dat veel cupracers (Clio's, 130i's etc) rijden met gedemineraliseerd water in het koelsysteem ipv koelvloeistof. Dit zou als effect hebben dat de temperatuur tijdens het racen bijna 10graden lager zou liggen...

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 24 mar 2007, 15:06

gewoon viscofan losdraaien en riempje indien mogelijk verwijderen maar niet noodzakelijk.. er zit dan toch geen kracht mee op
zou 3-5pktjes extra opleveren

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mar 2007, 17:26

@Jesse: Het enige is dat er in gedemineraliseerd water geen antivries zit, maar gedurende de zomermaanden lijkt me dat geen stress.

@Sven: ok, dan kan ik aan de slag. tnx

Gebruikersavatar
Raimond
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jun 2006, 20:24

Bericht door Raimond » 24 mar 2007, 18:40

het is toch een anti-corrosiemiddel, geen antivries?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mar 2007, 19:40

Antivries zit er normaal ook in, ivm bevriezen van je systeem. :)

Maar anticorrosie ook ja.

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 aug 2006, 00:18

Bericht door Roger » 24 mar 2007, 20:01

Nog even een kleine tip. (maar niet onbelangrijk!) De viscofan zit vast met een linksdraaiende bout als ik me niet vergis.

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 aug 2006, 00:18

Bericht door Roger » 24 mar 2007, 20:06

ow en dan nog iets...

Een radiator hangt aan de muur. In een auto zit een radiateur! :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mar 2007, 23:51

Ja sorry, ik werk in de Vastgoed sector. :lol:

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 25 mar 2007, 03:59

Roger schreef:Nog even een kleine tip. (maar niet onbelangrijk!) De viscofan zit vast met een linksdraaiende bout als ik me niet vergis.
klopt! beste is steeksleutel maat? erop zetten en dan als ej voor de auto staat van de bijrijderskant naar bestuurderskant los slaan met een goede tik met een hamer

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05

Bericht door Marc » 25 mar 2007, 17:37

Dennis, volgens mij zit in de E30 de ventilator rechtstreeks op de as van de waterpomp. Ik heb de waterpomp bij mijn E30 een tijdje geleden vervangen en meen me te herinneren dat het zo zat. De lagers van de waterpomp hadden al langer speling waardoor de schoepen van de ventilator bij het draaien met hoge toeren net tegen de lamellen van de radiateur aankwamen.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 28 mar 2007, 09:12

Misschien heb je hier nog iets aan Dennis, dit is de manier waarop ik mijn electrische fan heb bevestigd :

[IMG:653:490]http://i45.photobucket.com/albums/f69/t ... 006/12.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 mar 2007, 09:59

Tom, is dat niet HET FOK project??

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 28 mar 2007, 10:43

Knot schreef:Tom, is dat niet HET FOK project??
Haha, nee :D, RTB-Motorsport project :D. Maar hij heeft daar wel gestaan inderdaad.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2007, 15:16

Goeie tip. Tnx

Maandag kan ik onze nieuwe extra grote orginele E30 tropen/airco radiateur ophalen. Mooi prijsje gekregen. Nu nog zo'n fan scoren en de boel opbouwen. Totale grapje kost iets van 350 euro incl alle benodigdheden, maar het gaat om een stuk extra koeling, dus betrouwbaarheid. Kan dit weekend vast beginnen met de demontage van het oude systeem (wat goed werkt). Denk dat ik die spullen maar houd als reserve. Heb al eens eerder op een circuit een steen door mijn radiateur gekregen. :? :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 apr 2007, 16:35

Radiateur is nu binnen. Echt een heel dik ding. Ik had al een airco radiateur, die is al 50% groter qua oppervlak tov dat lullige originele ding, maar deze is nog eens 2 keer zo dik. Moet genoeg zijn.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 apr 2007, 22:40

Even copy-paste uit 325 draadje:

Tip voor de E30 rijders:

Pak een boor, stanleymes, punttang en/of decoupeerzaag en geef je BMW meer lucht om te koelen:

[img:640:480]http://img515.imageshack.us/img515/1588 ... 003tf2.jpg[/img]

[img:640:480]http://img255.imageshack.us/img255/6848/09042007kc1.jpg[/img]

[img:640:480]http://img512.imageshack.us/img512/4166 ... 001my7.jpg[/img]

Weet niet of iemand het 'ziet/snapt', maar er zijn veel meer openingen in mijn grill, denk zo'n 15 tot 20% meer dan standaard. Onder het mom van: alle beetjes helpen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 09 apr 2007, 23:30

De vraag is of je zoveel extra koelling echt nodig hebt. Ik had zelf altijd begrepen dat al die open gaten weer nadelig was voor de luchtweerstand. Dat auto's daarom zo min mogelijk open gaten hebben. Voor de cup mag je toch geen of geen heftige (ben er niet in thuis) modificaties aan het blok doen? In hoeverre schat je dan de winst die je ermee kunt halen t.o.v. de concurrentie?
M'n e36 heeft zo bijv. alleen een stuk in de 2 nieren dat open is. De e39 eigenlijk hetzelfde verhaal. Beide hebben fake grills in de voorbumper.

Wat ik me eigenlijk afvraag is of je een motor ook kunt "overkoelen". Kan ik bijvoorbeeld straffeloos een grotere radiateur en fan pakken of zou er theoretisch een kans zijn dat m'n blok juist niet op bedrijfstemperatuur zou komen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 09 apr 2007, 23:45

Dat zou volgens mij niet moeten kunnen omdat in dat geval je radiateur gebypassed zou worden.

Wat betreft die openingen heb je gelijk, te veel openingen naar je motorruimten zijn slecht voor je luchtweerstand en geven meer lift.

Maar je kan dit deels oplossen door ontluchtingsroosters in je motorkap. Dit zal wel niet mogen bij de E30 cup, maar wat je bijvoorbeeld ook kan doen is aan de achter kant van de kap waar normaal rubber zit dit weghalen en zo wat gaten maken. Valt minder op en de lucht kan evengoed weg. Sowieso is het geen slecht idee omdat je altijd wel overdruk hebt omdat je de motorruimte onder ook open is.

Ik heb met de M3 eens 270 gereden met een flink windje tegen en toen sprong de kap zowat open door de druk die er dan onder komt te staan. Dus het is idd geen fabeltje.

Met brakeducts is het trouwens precies hetzelfde verhaal, wat een hoop doen bij E36 is de mistlampen er uit en dit voor extra koeling gebruiken, kan je beter afblinden en een set zwaardere blokken gebruiken omdat dit ook extra lift geeft. Ook omdat het door de aanstromingsrichting minder effectief is, het is dan meer banden koeling.

Kijk maar naar een M3 CSL, je ziet daarbij dat ze om die reden geen brakeducts in de voorbumper hebben. Of een M3 GTR, daar zie je dat ze ontluchtingssleuven in de motorkap hebben, maar ook op de verbrede wielkasten bijvoorbeeld.

Zijn allemaal van die dingen. Misschien dat het maar een tiende scheelt maar als je op 10 plaatsen een tiende vind word dat al een seconde :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 apr 2007, 09:59

De E30 zal tijdens racen niet harder gaan dan 200 km/u. Achterkant van de motorkap staat al omhoog. Dat is een kwestie van de originele bevestiging anders af te stellen.

Op Spa, met 40 graden buitentemperatuur, moesten we de volledige voorkant demonteren om koele lucht te krijgen. Dat schiet echt niet op, scheelt gewoon topsnelheid. Moet van de week nog even een origineel setje vinden, dan kunnen we wisselen, indien nodig of om te testen wat het verschil is. Die kapjes wisselen is nog geen minuut werk. Als we nu nog koelingsproblemen krijgen, is er iets mis. Simple as that.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 apr 2007, 17:08

Na wat heen en weer gemail met dutchpowertrading.nl over de juiste goodies (goeie tips van hem!) is alles wat met de fan te maken heeft vandaag binnen gekomen. Hulde voor de service.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], JdvPolo, maurizio en 3 gasten