stukje 997 gereden

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

stukje 997 gereden

Bericht door Dickh. » 25 mar 2007, 13:35

Afgelopen week een stukje in een 997 Carrera gereden. Ik heb er een tweeledig gevoel aan over gehouden. De 911 was voor mij altijd een echte mannenauto, maar deze is eigenlijk alleen nog maar een ultieme Autobahn knaller. Natuurlijk stuurt het prima, en de wegligging is super, maar het is me allemaal veel te soft. Geen Porsche gevoel zal ik maar zeggen. Helaas ontbreken mij de middelen om een dergelijke auto te kopen, maar zonder een grote greep in het accessoires-boekje zou het mijn auto niet zijn.

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 25 mar 2007, 13:46

Misschien dat alleen een turbo versie nog wat "extra" kan bieden als je al redelijk wat gewend bent ???
Alhoewel een Porsche "driven to the MAX" zeker wel wat fun zal geven... :mrgreen:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 mar 2007, 14:11

Duidelijk geval van marketing, de echte 911 is de GT3.

kris

Bericht door kris » 25 mar 2007, 14:20

de GT3? nee joh toch alleen de GT3RS??

(sarcasm mode) :lol:

Andre

Bericht door Andre » 25 mar 2007, 14:26

GT3 clubsport of RS kris.

Wel even erbij blijven. Slapen doe je s nachts.

De rest van de porkers is duur betalen maar het is het net niet.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 mar 2007, 14:29

Al lijkt het me best eens leuk om volgas te geven in zo'n Cayenne Turbo S

Mathieu

Bericht door Mathieu » 25 mar 2007, 14:40

Dick,

Wat mis je om de auto naar je hand te zetten.
Oftewel welke tweaks zou je uit het accesoiresboekje bestellen?

kris

Bericht door kris » 25 mar 2007, 15:01

Andre schreef:GT3 clubsport of RS kris.

Wel even erbij blijven. Slapen doe je s nachts.

De rest van de porkers is duur betalen maar het is het net niet.
:D

ik hoef geen GT3/RS om de boulevard te doen :)
is te lasting in/uit stappen met een mini-rokske :lol:

daarentegen zoals jullie elk weekend op circuit zitten, ja dan kan ik dat begrijpen :D :D

Dickh.

Bericht door Dickh. » 25 mar 2007, 15:19

Ik ben niet heel erg thuis in Porsche prijslijsten, maar ik mag toch aannemen dat er de nodige zaken leverbaar zijn om de 997 in iedergeval het gevoel te geven wat een sportauto verdient? Zoals de 997 was waar ik mee gereden heb is het voor mij meer een 6-serie en MB SL concurrent.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 25 mar 2007, 21:10

Hoe zou zo'n auto het doen als allrounder als ik vragen mag? Want de meeste porkers ( :wink: ) zien het circuit eigenlijk nooit, terwijl ik zelf (vooralsnog hypothetisch gesproken) zo'n apparaat zou kopen om er 'epic trips' mee naar de Alpen en Italië mee zou willen maken samen, midweekjes weg enzo. Denk dat het voor zulke tripjes puike auto's zijn 8) (hoewel een WRX in feite hetzelfde bied + meer ruimte en dan houd je nog geld over voor een mooie gebruikte 964RS :wink: ).

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2007, 23:41

Lijkt me toch leuk om met zo'n auto een blokje om te gaan Dick.

Geen onderstelopties in de accessoirelijst?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 26 mar 2007, 00:20

Dick, heel simpel, ook Porsche gaat voor verkoop aantallen dus winst maken door een auto als de 997 neer te zetten is het publiek groter/breder dus meer aantallen, een 'leek'die de muntjes heeft en zijn/haar jongens/meisjes droom in vervulling laat gaan is zeer tevreden!

Voor de"' echte' 911's moet je zijn t/m de 993 of eerder.

Dickh.

Bericht door Dickh. » 26 mar 2007, 08:02

Je zult zeker gelijk hebben, Jacco. Bedacht me later dat het wellicht juist heel knap van Porsche is dat ze een "sportauto" zo comfortabel hebben kunnen maken?

Joop

Bericht door Joop » 26 mar 2007, 08:48

Porsche Carrera is altijd bedoeld geweest om mee naar het circuit te rijden, om daar een paar rondjes over het circuit te maken om vervolgens weer in alle rust (relatief gezien) terug te gaan. Dus zo gek is het niet.
De 911 zal altijd een sportieve auto blijven. De Carrera is alleen marketingtechnisch meer een GT aan het worden dan een hardcore sportwagen.

kris

Bericht door kris » 26 mar 2007, 09:16

Dick,

had de porker PASM? of had hij een sportonderstel?
je kan er een redelijk hard-core apparaat van maken (natuurlijk geen GT3 :)

veelzijdigheid is inderdaad een van de troeven, die natuurlijk niet geaprecieerd wordt door puristen maar soit, niet iedereen is op zoek naar een niet-geisoleerde, supperluide rammelbak :)

er zijn er zelfs nog die vasthouden aan het adagio: echte porkers moeten luchtgekoeld zijn...

Er wordt met veel nostalgie teruggekeken naar de oude porkers, maar die apparaten moet je met hun tijdgenoten vergelijken, alle fabrikanten hebben hun wagens zwaarder en veelzijdiger en meer toegangkelijk gemaakt...

of dit nu een voor- of nadeel is...

Joop

Bericht door Joop » 26 mar 2007, 18:49

kris schreef:...er zijn er zelfs nog die vasthouden aan het adagio: echte porkers moeten luchtgekoeld zijn...
Vind ik wel. Alleen al om het geluid wat die luchtgekoelde boxers maken. Voor mij een 993 carrera aub :lol:

Het geluid wat die auto produceert is wel na te bootsen, gebeurt immers ook bij de 996/997. De porsches gaan de fabriek niet uit voordat ze als een echte Porsche klinken. En daar gaat toch een behoorlijk ingewikkelde "soundcheck" aan vooraf.

Dickh.

Bericht door Dickh. » 26 mar 2007, 19:36

Nee Kris, geheel standaard. Vandaar mijn opmerking over de accessoires lijst.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 26 mar 2007, 19:55

Mij leek juist de 997 DE dagelijkse sportauto, juist niet te vergelijken met de SL/6-serie ed. Op het eerste oog lijkt de Porsche het redelijk te winnen in gewicht/feel/remmen/sturen/communicatie/sportiviteit.
*Dick gooit droom aan diggelen*

Tom

Bericht door Tom » 26 mar 2007, 20:24

Ik heb nooit in een SL of 6 serie gereden, wel een kort stukje in een 997 Carrera S. Te kort voor een goed oordeel, maar echt sportief voelt het niet aan. Ligt aan je verwachting, want als je verwacht in een 'sportauto' te stappen dan valt het wat tegen. Je zit heerlijk luxe, kan prima een rustig gesprek hebben met je bijrijder en dingen als filerijden zal ook goed gaan. Gewoon een lekkere auto.

Ding zet wel serieus stappen vooruit, is echt niet goed voor je rijbewijs. Geluid van de motor is lekker, iets gedempt (mocht iets minder gedempt) maar je hoort em wanneer je het wil horen (als je gas geeft). Remmen zijn top (ook al zal Dick daar anders over denken ;)). Sturen doet ie lekker soepel. Auto geeft veel vertrouwen. Het zal allemaal heel anders zijn als je em op de limiet gaat rijden natuurlijk. Lijkt me een prima auto om dagelijks in te rijden en toch een keer een circuitdag mee te doen. Hij kan het beide.

Als ik voor de keus stond zou ik voor dat geld liever een E90 330i/335i kopen en een gebruikte 996GT3 ofzo. (of is dat duurder, geloof dat zo'n Porsche standaard vrij kaal is en het met opties heel hard gaat??)

Will F.

Bericht door Will F. » 26 mar 2007, 22:39

Dick Hoekendijk schreef:Nee Kris, geheel standaard. Vandaar mijn opmerking over de accessoires lijst.
Absolute must is de PSE optie ofwel de porschesportexhaust. Geeft een geluid wat een beetje lijkt op dat van de klassieke luchtgekoelde boxer.
Werkt met kleppen, dus is niet altijd luid en valt dmv een naderhand te monteren modificatie met knop te bedienen. sportstoelen zijn ook een must-have. Maar zowel de standaard als S-modellen blijven een compromis met de nadruk op dagelijks gebruik dus comfort.

kris

Bericht door kris » 27 mar 2007, 08:43

hehe

mensen die een 997 met enkele goed gekozen opties met een SL vergelijken, tsja ik vrees dat die in geen van beide al gereden hebben (met alle respect !)

vink de sportophanging met LSD aan (gratis en voor niks :)), sportstoelen, de shortshifter en eventueel de PCCB's (en verder niet te veel extra luxe-opties) en ja, je mag al met een serieus apparaat komen om hem te volgen in de twisties...

tuurlijk zal het nooit een kale plank a la Exige worden of een turboklap hebben als bv een EVO

maar als je het qua rijden niks vind, tsja dan ben je wat bevooroordeeld denk ik :)

ps1: niks mis met de standaard remmen, denk niet dat er veel porkers rondrijden met een remmenupgrade
ps2: Net als alle DF'rs die de GT3/GT3RS zo bewieroken, hoeveel van jullie hebben er al daadwerkelijk in gereden?

Macboy

Bericht door Macboy » 27 mar 2007, 14:55

Tja. Denk dat je referentiekader hier ook bepalend is, of je verwachting vooraf ?

Maar goed. Kasteel, maak je geen zorgen. Lees mijn visie maar even.

Ik ben dus al jaren een autoliefhebber, maar absoluut geen fan van Porsche. Zou ik ook nooit geworden zijn. Tuurlijk. Porsche is een sportwagen, samen met Ferrari meest populair. Maar ik een Porsche? Nee. Niks voor mij. Doe mij maar een M5, AMG of S6 of zoiets. Daar hield ik veel meer van. Scheuren in disguise :)

Maar vorig jaar heb ik 5 rondjes mogen sturen op het circuit Val d'Ort in de nieuwste 997 Carrera S.

En god man. Wat heb ik genoten. Die auto is echt boven verwachting, in alle opzichten. Het begint bij de zit. Meteen goed zitten, fantastisch dashboard, fijn stuur en heerlijk schakelbak. Dan de eerste meters. Dikke smile op mijn gezicht, maar het voelde gewoon SUPER goed aan.

Dan gas geven. Onbeschrijvelijk wat een prachtig geluid geeft dat ding, wat klimt ie mooi in de toeren. Wat remt die auto fantastisch en wat stuurt hij direct. Die auto is gewoon totaal in balans. Er is geen onderdeel aan die auto die niet klopt of deugt.

En je kunt er meteen hard mee, hetgeen een groot compliment is voor Porsche. Of je er dan alles uithaalt, dat is wat anders, maar ik heb in mijn leven nog nooit zoiets meegemaakt. De Ferrari 360 die ik heb gereden en de F355 Challenge waren van een andere orde. Veel meer puurheid, maar (daardoor) veel minder aantrekkelijk ook.

Want als ik nu één auto zou mogen uitkiezen voor dagelijks gebruik, dan is het zonder enige vorm van twijfel de Carrera S. Geen seconde zou ik voor de M5 gaan, of E63 AMG of wat dan ook.

Als ik er niet in gereden had, zou ik een andere droomauto hebben gehad, maar er is geen ENKELE andere auto waarmee ik overdag naar zittingen kan gaan om dan 's avonds of in het weekend een circuit te pakken met diezelfde auto.

Porsche is uniek geworden voor mij...

Nou Kasteel, hoop dat je nog beetje hoop over hebt ! Overigens, ik heb in mijn leven in veel auto's mogen rijden, dus mijn referentiekader is natuurlijk niet bagger ;)

wjn

Bericht door wjn » 27 mar 2007, 16:53

kris schreef:ps1: niks mis met de standaard remmen, denk niet dat er veel porkers rondrijden met een remmenupgrade
Uit de laatste Sport Auto, test tussen 335i Cabrio en 997 Cabrio, remmen warm (stalen remmen):

335i: 100 - 0 in 38m
997: 100 - 0 in 35m

8)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 27 mar 2007, 18:50

Macboy schreef:
Nou Kasteel, hoop dat je nog beetje hoop over hebt ! Overigens, ik heb in mijn leven in veel auto's mogen rijden, dus mijn referentiekader is natuurlijk niet bagger ;)
Verhaal sluit ook precies met mijn verwachtingen van die auto :D. Wat me ook opvalt is het dagelijkse gebruik van die auto, onderhoud/restwaarde/rijbaarheid lijkt op een redelijk hoog niveau te liggen, hoger dan bij de meeste 'sportauto's' lijkt me.

chris_lbr

Bericht door chris_lbr » 27 mar 2007, 21:41

Fasteddie schreef:Misschien dat alleen een turbo versie nog wat "extra" kan bieden als je al redelijk wat gewend bent ???
Nagel op de kop ! 997TT heeft standaard 480 pk. Nog niet mee gereden maar als ik al zie wat m'n 993TT aan power heeft... :roll: Bangelijk gewoon !

Plaats reactie