GTRene schreef:dat is ook zo.
trouwens wat ik ook raar vind, landen waar het slecht gaat moeten ineens een hogere rente gaan betalen terwijl het daar al slecht gaat
Beetje spuit 11 nu, maar dit is logisch. Vraag -> aanbod principe.
Je moet je het volgende voorstellen: een land als Griekenland (zoals Nederland bijv.

) komt 4% of meer tekort op hun begroting. Dat geld moet geleend worden uit de (kapitaal)markt. Er zijn maar weinig landen die zitten op een potje met geld dus daar kunnen ze het niet uit halen. Iemand die dat geld een land wil lenen wil een soort risico-opslag zien (de rente). Naarmate het risico groter wordt, wordt de rente ook hoger.
En zo is het dus met hypotheken ook. Als jij een groter risico dan een ander voor de bank vormt dat je het geld niet terug kan betalen, dan staat daar een hoger rentetarief tegenover.
De rente op staatsleningen wordt niet hoger omdat beleggers daar "zin in hebben", maar juist omdat ze eigenlijk het geld liever niet willen uitlenen omdat de kans op terugbetalen klein is (zoals in Griekenland). Griekenland MOET dat geld hebben om niet failliet te gaan en dan zijn er altijd wel beleggers te vinden die tóch bereid zijn geld te lenen, alleen dan tegen een flink hoger leentarief.
Landen gaan niet kapot alleen omdat de rente stijgt op staatsleningen. Die staatsleningen zouden in de eerste instantie niet eens nodig moeten zijn als een land zijn begroting op orde heeft en niet teveel schulden maakt. Als die schulden dan toch gemaakt worden raak je afhankelijk van leningen en mensen die je dat geld wel willen (of moeten) lenen.
Zo is het met een individu niet anders die meer uitgeeft dan hij verdient. Komt in de schulden terecht, niemand wil meer lenen, vaste lasten lopen door en als je er niks aan doet ga je privé failliet. Dat geld ook voor bedrijven en ook voor overheden (gemeente, provincie én landelijk).
Het failliet gaan van een land is dus niet de schuld van de beleggers of kapitaalmarkt, zoals je wilt, maar van de wanprestaties van de politiek (die vaak gekozen is door het volk).
In Griekenland zit een bevolking die altijd rijker heeft geleefd dan dat ze daadwerkelijk waren. Nu moet er hárd bezuinigd worden om niet failliet te gaan en staat iedereen op straat te protesteren. Want het is onmenselijk om ineens in allerlei prachtige voorzieningen te gaan snijden. Ook al is het geld op, maakt niet uit! Leen maar meer...
Die gelijkenissen zie je nu in Nederland ook. We moeten bezuinigen, maar niemand wil het omdat er dan minder besteedbaar inkomen overblijft. Dat begrijp ik niet... zijn het dezelfde soort mensen die dezelfde levensstijl er op na houden als ze zonder werk komen te zitten? En dan maar blijven bijlenen tot ze failliet zijn?
Even terug naar de hypotheek

Een deel vervroegd aflossen zou ik alleen aan beginnen als je op relatief korte termijn (pakweg 10 jaar) van plan bent om te verhuizen. Voorlopig dalen de huizenprijzen eerder verder dan dat ze weer omhoog gaan. Je wil niet met een riante restschuld komen te zitten lijkt me.