Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Luco

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door Luco » 16 mei 2012, 23:15

Lunchrit valt onder woon-werkverkeer
Wat is woon-werkverkeer? Opvallend genoeg staat het antwoord hierop nergens in de wet. Duidelijk is wel dat tussen de middag met de auto op en neer naar huis rijden om te gaan lunchen wordt gezien als woon-werkverkeer.

Woon-werkverkeer geen privérit
Om te ontsnappen aan de fiscale bijtelling mag u niet meer dan 500 privékilometers maken met de auto van de zaak. Woon-werkverkeer hoeft u daarvoor niet mee te rekenen. Prettig, want daardoor zit u minder snel over het maximumaantal kilometers heen.

Maar: wat is nu precies woon-werkverkeer?

Geen definitie van woon-werkverkeer
Opvallend genoeg staat het antwoord op de vraag wat woon-werkverkeer is nergens in de wet. Er wordt geen definitie gegeven en het begrip wordt ook verder niet uitgewerkt. Meer dan dat "woon-werkverkeer [wordt] geacht niet voor privé-doeleinden plaats te vinden" staat er niet.

Behoort lunchrit tot woon-werkverkeer?
Dat had gevolgen voor een rechtszaak waarin in 2009 uitspraak werd gedaan door de rechter, en onlangs weer door het Gerechtshof in Arnhem.

Het ging om een DGA die alle aandelen van zijn BV bezat en van die BV een personenauto ter beschikking had. Hij reed regelmatig 's middags naar huis - een ritje van zo'n 2,6 kilometer - om te lunchen en nog wat te werken. Van dit alles hield hij keurig een rittenadminstratie bij, waaruit bleek dat hij per jaar niet meer dan 500 kilometer privé in zijn auto reed.

De belastinginspecteur beschouwde de middagtripjes met de auto om thuis te lunchen echter als privéritten. Het gevolg daarvan was dat de DGA ineens boven de grens van 500 privékilometer uitkwam en over voorgaande jaren naheffingsaanslagen kreeg.

De DGA tekende beroep aan.

Rechter: lunchrit naar huis mag
De rechter stelde allereerst vast dat woon-werkverkeer niet voor privédoeleinden mag plaatsvinden. Verder erkende hij dat de ritten aan het begin van de dag naar het werk en aan het einde van de dag naar huis tot het woon-werkverkeer behoorden, én dat de DGA 's middags dezelfde route aflegde.

Omdat de wet - zoals eerder gezegd - geen definitie of nadere uitwerking van het begrip woon-werkverkeer geeft, en ook de frequentie van het woon-werkverkeer niet van belang is, kon de rechter niet anders dan de DGA in het gelijk stellen. De naheffingsaanslagen werden vervolgens vernietigd.

Hoger beroep
De Belastingdienst was het niet eens met bovenstaande uitspraak, en ging in hoger beroep. Maar dat werd door het Gerechtshof in Arnhem verworpen. Daarna ging de staatssecretaris van Financiën in cassatie bij de Hoge Raad, maar ook die vond geen enkel aanknopingspunt, zo bleek uit een uitspraak in november 2011.

Voor de btw is woon-werkverkeer wél privé
Sinds 1 juli geldt dat woon-werkverkeer zowel voor uzelf als uw personeel als privégebruik geldt.

Zie ook: Btw en privé-gebruik auto van de zaak
gezien deze uitspraak is woon-werk dus geen priverit voor de wet.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 16 mei 2012, 23:23

Wet kan gewijzigd worden, dat heb je gezien bij de gratis id-kaart.

En een rechtzaak schijnt blijkbaar ook niets te zeggen, zie administratiekosten bij bekeuringen....

Luco

Bericht door Luco » 16 mei 2012, 23:26

Joël D. schreef:Wet kan gewijzigd worden, dat heb je gezien bij de gratis id-kaart.

En een rechtzaak schijnt blijkbaar ook niets te zeggen, zie administratiekosten bij bekeuringen....
Wetswijziging duurt wel even dat gaat nooit lukken voor 1 januari 2013.
En nogal een verschil, 6 euro bij een boete neem ik ook de moeite niet om naar de rechter te stappen, maar als het je een paar duizend gaat kosten zal die overweging heel anders zijn.

Tom

Bericht door Tom » 16 mei 2012, 23:40

Definitie van woon-werkverkeer is bedacht door de belastingdienst. Dat hoeft natuurlijk niet in de wet te staan. Belastingdienst voert alleen uit wat ze in Den Haag bedenken en moeten zorgen dat er geen misbruik gemaakt kan worden (door de regels en definities duidelijk te omschrijven zodat er geen discussie over mogelijk is).
Deze man had alleen wat gevonden waarin die definitie te kort schoot en heeft daarom een rechtszaak aangespannen. Is z'n goed recht natuurlijk. Momenteel mag je woon-werkverkeer wel opvoeren als zakelijke rit maar er staat nergens dat zoiets maar één keer per dag (heen en terug) mag. Deze man reed twee keer per dag heen en terug als je die lunchrit meetelt... staat nergens dat dat niet onder woon-werkverkeer valt.. dus zo gek is die rechtszaak niet.
Alleen als ze nu in Den Haag besluiten dat woon-werkverkeer belast gaat worden, de belastingdienst z'n regels daarop aanpast dan wens ik je veel succes.. krijg je hooguit dit soort vage en niet duidelijk omschreven gevallen waarmee je kans maakt bij een rechter. Ga die vervolgens maar eens overtuigen waarom jouw rit van huis naar werk niet onder woon-werkverkeer valt.
Maar dat zal Macboy allemaal beter kunnen uitleggen.

jaydee

Bericht door jaydee » 17 mei 2012, 00:24

Wat is eigenlijk het verschil tussen een geleasede personenauto, een bouwvakkersbus en een vrachtwagen?

De vrachtwagenchauffeur hoeft niet bij te tellen (zou wel heel raar zijn ;) ). Waarom moet een ander type auto dan wel bijgeteld worden? Zit het verschil in eigendom versus lease? Een bedrijf kan een vrachtwagen vast ook leasen en het kan busjes of personenauto's zeker in eigendom hebben.

Of gaat het toch alleen om woon-werkverkeer?

Luco

Bericht door Luco » 17 mei 2012, 01:48

Tom schreef:Definitie van woon-werkverkeer is bedacht door de belastingdienst. Dat hoeft natuurlijk niet in de wet te staan. Belastingdienst voert alleen uit wat ze in Den Haag bedenken en moeten zorgen dat er geen misbruik gemaakt kan worden (door de regels en definities duidelijk te omschrijven zodat er geen discussie over mogelijk is).
Deze man had alleen wat gevonden waarin die definitie te kort schoot en heeft daarom een rechtszaak aangespannen. Is z'n goed recht natuurlijk. Momenteel mag je woon-werkverkeer wel opvoeren als zakelijke rit maar er staat nergens dat zoiets maar één keer per dag (heen en terug) mag. Deze man reed twee keer per dag heen en terug als je die lunchrit meetelt... staat nergens dat dat niet onder woon-werkverkeer valt.. dus zo gek is die rechtszaak niet.
Alleen als ze nu in Den Haag besluiten dat woon-werkverkeer belast gaat worden, de belastingdienst z'n regels daarop aanpast dan wens ik je veel succes.. krijg je hooguit dit soort vage en niet duidelijk omschreven gevallen waarmee je kans maakt bij een rechter. Ga die vervolgens maar eens overtuigen waarom jouw rit van huis naar werk niet onder woon-werkverkeer valt.
Maar dat zal Macboy allemaal beter kunnen uitleggen.
Volgens mij gaat het om de definitie dat ze woon-werkverkeer prive gaan noemen en dat is dus niet zo, dus hoef je niet bij te tellen want het is niet prive.
dus als je prive niet rijdt, kunnen ze nooit bijtellen.

Of denk ik nu te simpel?

Maar we zullen het ien, hhoudt nooit stand na 12-09

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 mei 2012, 02:08

Luco schreef:Ook al willen ze woon-werk als prive inschalen begaan ze een grote vergissing, want die rechtzaak hebben ze tot in cassatie verloren, dus ze kunnen dat wel willen, maar dan zal er eerst een wetswijziging moeten komen, en dat gaat na 12-9 echt niet gebeuren.

Het is wat Roemer al zei, akkoord is houdbaar tot 12-9.
Nee. Jongens, lezen.
Kunduz is slimmer dan jullie allemaal bij elkaar:). Kunduz heeft het helemaal niet over woon - werk verkeer, dus al die rechtzaakjes doen er niet toe. Kundus heeft die term woon - werk met opzet vermeden. Kunduz heeft het over: "vanaf 2013 wordt de zogenoemde 'verklaring geen privégebruik' afgeschaft". Dat is een vakje dat je niet meer kunt aankruizen op je belastingfomulier. Dat is alles. Dus als je vraag 'Rijdt u in een auto van uw werkgever' met 'ja' moet beantwoorden, heb je dus bijtelling. Zo staat het letterlijk. punt. Het is niet zo moeilijk. De fiscus kan dit makkelijk controlleren. Is niet zo moeilijk.

Alleen de regel houdt m.i. geen stand, niet vanwege die rechtzaakjes DGA, maar omdat de auto geen privévoordeel heeft, het is dus geen loon in natura meer. En bijtelling is in beginsel daarop gebaseerd. Je hoeft toch ook geen loon te betalen over de laptop die je zakelijk gebruikt van je baas, of het mooie bureau dat je zakelijk krijgt van de baas, etc. Er is dus geen privévoordeel. Dus ik ben benieuwd. Reken er maar wel op dat Kunduz hier wél over heeft nagedacht. Maar ik ben toch benieuwd.

En Luc, als je een eigen auto hebt en die zakelijk gebruikt, kun je wél 19ct p/km aftrekken alleen is dat belast (en dat was vroeger onbelast)! Maar dat is geen leaseauto uiteraard. Het is echt niet zo moeilijk, het staat er precies.

Interessant is het punt van de vrachtautochauffeur, en de arts die rondrijd met diensauto, en de ambulance chauffeur, de militair die een tank rijdt, de loodgieter met zijn busje, de bakker, met zijn busje. Zoals het er nu staat (op hoofdlijnen) hebben zij bijtelling!! lol. Dus de militair heeft 15% (bruto, dus valt mee) bijtelling over zijn Leopard van pakweg 5 miljoen. hahahah. Dus er komen vast uitzonderingen en ik ga met jullie mee, dat wanneer de auto 's avonds op de zaak wordt gebracht en 's morgens daar wordt opgehaald, dat er geen bijtelling is als de ritten zakelijk zijn. Misschien dat de rittenadministratie wordt afgeschaft in deze gevallen, dat zou zo maar kunnen (maar ik denk het helaas van niet, zonder die admin, te fraudegevoelig allemaal), .

:coffee:
:P

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 17 mei 2012, 07:30

Ferdi je moet even verder redeneren dan wat er in een stabiliteits akkoord te lezen valt.
Zoals je zegt kun je geen belasting heffen over een prive voordeel dat er niet is.
In de praktische uitwerking, ligt het in de lijn der verwachtingen, dat woon-werk als prive aangemerkt gaat worden. Los van dat dit natuurlijk gelijk proefprocessen gaat veroorzaken omdat het niet strookt met jurisprudentie uit het verleden en dus vraagt om wetswijziginge die al proefprocessen an sich kunnen veroorzaken, gaat het ervoor zorgen dat je de 500km grens niet kunt halen mits je je auto als dienstauto (term van vroeger) vanaf de zaak gaat rijden (met de fiets of een andere auto daarheen). Of je bovenop je zaak gaat wonen. Of een werkplek thuis hebt, in je arbeidscontract standplaats thuis. Of je personal holding op je prive adres. Of meerdere BV's in den lande. Tjah. De praktische uitwerking roept uitdagingen op zullen we maar denken.
:df:

Rupie

Bericht door Rupie » 17 mei 2012, 09:37

Ik denk dat de vraag over bezit gaat. Heb je een lease auto tot je beschikking dan betaal je bijtelling. Er is op dit moment geen hond die een personenauto least en de auto op de zaak achter laat. Dus er is altijd privé voordeel doordat je in alle rust naar huis kunt rijden en de auto daar ook tot je beschikking hebt. Iedereen bijtellen dus.

Enige probleem wat ik zie is voor bestaande gevallen. Dan stel ik Smiley zijn idee voor :mrgreen:

Joël D.

Bericht door Joël D. » 17 mei 2012, 10:13

Er wordt telkens gesproken over lease auto's, maar als de auto nou door de zaak zelf is gekocht geldt deze regeling dus niet. Toch? ;)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 mei 2012, 10:39

Jongens, ik begrijp niets van jullie 'inlegkunde'. Ik citeer in wat posten geleden de letterlijke Kunduz tekst, en dan maakt iedereen er wat van, naar eigen beeld :)

@Joël, er staat inderdaad steeds lease-auto (als ik even vlug de websites afstruin). Maar ik voorspel nu al, ookal rijd je een auto die door de zaak gekocht is - of anders gefinancierd - ook dan heb je bijtelling. Anders vervalt de regel voor alle rijders die in een auto rijden die anders gefinancierd is, en dat kan nooit de bedoeling zijn. De belastingdienst zelf (zie website) heeft het ook alleen maar over een belastingbijdrage als je privé gebruik maakt van een auto van de werkgever/vd zaak, dat is loon in natura, dus betalen.

@de rest
leaseauto's van de werkgever: 'Verklaring geen privé gebruik' wordt afgeschaft. Dus rij je in een leaseauto van je werkgever, dan betaal je bij. Zo zimpel is het. Niets woon - werk verkeer, kan niet, niets rechtzaakjes DGA dit en dat.. Uitzonderingen (vermoedelijk, maar dat verzin ik ter plekke) zo iets als ambulancediensten, buschauffeurs, militairen in een tank, .... Maar de grote graai zit 'm in de 250,000 leaserijders in een auto van de baas én gebruikmaken van 'verklaring geen privé gebruik', die vervalt dus.

Dus ga maar onder je werk wonen, zet je auto maar bij de zaak, richt maar een VOF-je op op je huisadres en registreer bij de KvK, heeft allemaal geen zin, je betaalt de volle mep.
Je leaseauto naar privé zetten kan wel, dan heb je de bijtelling niet én de 19cent pkm declaratie wél. Maak maar voor jezelf een rekensommetje, maar voor de massa is dat duurder of even duur. De BD maakt dat overigens niets uit, want dan stijgt - voor de massa(!) - de IB significant. Ook goed, zegt de BD dan :).

Waar we het over eens zijn, is dat de regel er misschien niet komt. Maar helemaal niet vanwege de discussie woon-werk etc (zie boven) maar omdat (en ik ben geen jurist) het gebruik van zakelijke instrumenten geen loon-in-natura is. edit: maar hier hebben die Kunduz juristen vast wel over negedacht, reken daar maar op

Zo, en ik leg het nu niet meer uit..

:drieling:
:df:

en

:ga weg:

Luco

Bericht door Luco » 17 mei 2012, 11:20

Jij interpreteert het ook op je eigen manier, het is namelijk maar een kort stukje tekst uit het akkoord, terwijl het hele akkoord nog uitgewerkt en doorgerekend moet worden, dus eigenlijk weten we met zijn allen nog steeds helemaal niks en blijft het een vage tekst en dus gissen wat er precies gaat gebeuren.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 mei 2012, 11:37

Breaking news:
Gefinancierde auto voor 100% aandeelhouder in BV valt buiten de regeling. Dus de DGA kan gewoon zijn 150K gefinancierde BMW blijven rijden zonder een cent bijtelling. Jan-met-de-pet daarintegen gaat vanaf 2013 altijd bijbetalen! Kijk, da's weer goed VVD, mijn man die Rutte :) O jee, ik zie een Roemertje op ons afkomen.

:df: :blink:

en

:zwijntje:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 mei 2012, 11:39

Luco schreef:Jij interpreteert het ook op je eigen manier, het is namelijk maar een kort stukje tekst uit het akkoord, terwijl het hele akkoord nog uitgewerkt en doorgerekend moet worden, dus eigenlijk weten we met zijn allen nog steeds helemaal niks en blijft het een vage tekst en dus gissen wat er precies gaat gebeuren.
Gaap. Maar het is wel goed Luco.
Hoop maar op wat anders. Hoop doet leven.. :tooth: :piraatje:

Luco

Bericht door Luco » 17 mei 2012, 11:42

We zullen het zien.

dvh

Bericht door dvh » 17 mei 2012, 12:05

SpyderFerdi schreef:Breaking news:
Gefinancierde auto voor 100% aandeelhouder in BV valt buiten de regeling. Dus de DGA kan gewoon zijn 150K gefinancierde BMW blijven rijden zonder een cent bijtelling. Jan-met-de-pet daarintegen gaat vanaf 2013 altijd bijbetalen! Kijk, da's weer goed VVD, mijn man die Rutte :) O jee, ik zie een Roemertje op ons afkomen.

en

lol !
Maar bron ?

Ik moet niet zeuren want ook dit is nog in mijn 'voordeel'.
Maar waarom ik/jij wel en de rest niet ?

Joël D.

Bericht door Joël D. » 17 mei 2012, 14:01

Dat zoU echt mooi zijn. :wave:

pjvandergaag

Bericht door pjvandergaag » 17 mei 2012, 15:44

Gefinancierde auto voor 100% aandeelhouder in BV valt buiten de regeling.

en als hij niet gefinancierd is maar betaald??

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 17 mei 2012, 16:18

Bron, Ferdi?

Verder adviseer ik alle "getroffenen" of andere "leaserijders", DGA's etc. zich aan te melden bij

http://www.verenigingautovandezaak.nl/

kost niets -behalve wat tijd- en voorkomt misschien veel speculaties,
zoals die van mij:

- het onderscheid tussen geel en grijs kenteken blijft gehandhaafd (geel is de doelgroep),
- 15 jaar oude auto's worden nog massaal uit Europa naar NL geimporteerd (E39 kopen?)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 mei 2012, 23:46

pjvandergaag schreef:Gefinancierde auto voor 100% aandeelhouder in BV valt buiten de regeling.

en als hij niet gefinancierd is maar betaald??
Dat is voor de BD hetzelfde. Het is je eigen auto die je hebt gekocht (gefinancierd of niet). Dus je kunt 19cent per km. declareren. Bron bestuurder NBA.

Luco

Bericht door Luco » 17 mei 2012, 23:54

Spijkerhard schreef:Bron, Ferdi?

Verder adviseer ik alle "getroffenen" of andere "leaserijders", DGA's etc. zich aan te melden bij

http://www.verenigingautovandezaak.nl/

kost niets -behalve wat tijd- en voorkomt misschien veel speculaties,
zoals die van mij:

- het onderscheid tussen geel en grijs kenteken blijft gehandhaafd (geel is de doelgroep),
- 15 jaar oude auto's worden nog massaal uit Europa naar NL geimporteerd (E39 kopen?)
Kijk, mooi werk dan hoef ik niet bij te tellen en dus ook alle busjesrijders niet.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 18 mei 2012, 09:50

SpyderFerdi schreef:Breaking news:

en

Herstel!
Neen, is toch niet waar.
Dus DGA's en alle ZZP-ers gaan wél 25% netto bijbetalen over hun BMW van 150k +.
Voorlopig heeft Roemer gewonnen, en is Rutte de looser.

Toch voorspel ik dat deze regel niet doorgaat, 't is namelijk geen loon-in-natura.

:P
:hungry:

Rupie

Bericht door Rupie » 18 mei 2012, 11:00

Wishful thinking.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 18 mei 2012, 12:18

En daar komt het breaking - wandelgangen :) - news:

De vrijstelling voor bijtelling voor auto’s van de zaak waarmee niet meer dan 500 privékilometers worden gemaakt, blijft officieel bestaan. Dus de 'verklaring geen privégebruik leaseauto' blijft wél gehandhaafd!! Maar omdat woon-werkverkeer ook als privérit wordt aangemerkt, is in de praktijk vrijwel iedereen de sjaak. Blijft inderdaad de vraag over: wat is woon - werk*? en is dat privé? Wanneer is dat privé en wanneer is dat zakelijk? Als je naast de zaak woont? Dit gaat wat worden zeg, wordt puinbak deze maatregel op deze manier ... LOL.

Maar waarom draait de BD de bewijslast niet gewoon om? Heb je een leaseauto, dan betaal je gewoon extra IB tenzij je kunt aantonen dat de auto alleen zakelijk is. Veel simpeler, maar mag waarschijnlijk weer niet, want dat ben je automatisch verdachte, en moet je je onschult aantonen. En dat doen we hier in NL niet.

*Defenitie woon - werk voor de belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl):

Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer. Hieronder valt ook het af en toe reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres om daar bijvoorbeeld materialen op te halen.

Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer.

Dat betekent dat de ZZP-ers en eenmanszaken met bedrijf aan huis, toch niet de klos zijn. Dus de monteur kan toch van de klant naar huis rijden, dan is dat zakelijk. Rijdt hij van de klant, via de zaak, naar huis. Dan is dat laatste ritje wél pri've, dus bijtelling.
Allejeus, het moet niet gekker worden
:hot:

Luco

Bericht door Luco » 18 mei 2012, 12:41

Haha, als dit klopt dan komt die rechtzaak weer om de hoek kijken :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Het zal mij mijn reet roesten, ik val er buiten en laat de rest maar lekker dokken :tong: :tong: :tong: :tong: :popcorn:

Plaats reactie