Nou weet ik nog dat ik een S4 cabrio had staan, en een oud M3-tje ernaast voor de prive-km's. Als ik die S4 van €105000 Euro bij had moeten tellen.....zou me netto meer dan €1000 in de maand netto hebben gekost....
Ben benieuwd hoeveel DFérs er flink op achteruit gaan... (ik heb de S4 gelukkig allang niet meer...)
Even resumeren: (discussie t/m p.6)
De tekst uit het stabiliteitsakkoord:
Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.
Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk.
In het kort:
Om de verlaagde overdrachtsbelasting te financieren, wordt het woon-werk verkeer belast, door:
1: De belastingvrije vergoeding voor woon-werkverkeer a € 0,19/km te belasten
2a: een auto van de zaak –die voor de privé deur staat- altijd bij te tellen, óf
2b: de 500km vrije grens te verlagen naar 0-km.
Er is een discussie of 2a of 2b de bedoelde variant is, maar 2a lijkt in de lijn der bedoeling te liggen.
Vraag is nog hoe het met de bedrijfsbus gaat, die nu onder een bijzondere regeling valt. In de strekking van het akkoord (wwon-werk belasten) zouden die evt. op de zaak achter gelaten moeten worden (maar dan is dat niet gunstig voor het milieu en de file druk)
Vraag is ook nog of het juridisch haalbaar zal zijn om de bijtelling verplicht te maken. Hierbij is van belang of woon/werk verkeer als privé of zakelijk beschouwd kan worden.
Onbedoelde effecten:
- ongelimiteerd rijden met de zakelijke auto wordt “gestimuleerd”
- bij auto bij de zaak laten staan neemt totaal aantal km’s (CO-uitstoot) toe
- frauderen met km-administratie wordt makkelijker traceerbaar
- dure representatieve bak zonder bijtelling wordt onmogelijk -> goedkopere (=zuinigere) leasers?
Mijn vraag was welke DFers daar gevolgen van ondervinden:
Belastingvrije km-vergoeding:
Spijkerhard: partner waarschijnlijk van km-vergoeding naar lease eco-schraper
Martijn_bmw: rijdt 1300km/mnd
Ferdi rijdt 2000 km/mnd (haalt misschien 205 van kenteken?)
500km- grens vervalt:
Luco: Patrol gaan bijtellen of naar privé halen (of zoekt 15jr oude Patrol

Maatje D20VT: rijinstructeur moet gaan bijtellen (privé auto weg?)
Tristan: rijdt 1-serie zonder bijtelling (stelt beslissing nieuwe leaser (?) uit