Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 17:00

Als ik de plannen goed begrijp, gaat de 500 prive km regeling op de schop. Heb je een (personen-)auto van de zaak, dan moet je bijtellen. Punt.
Nou weet ik nog dat ik een S4 cabrio had staan, en een oud M3-tje ernaast voor de prive-km's. Als ik die S4 van €105000 Euro bij had moeten tellen.....zou me netto meer dan €1000 in de maand netto hebben gekost....

Ben benieuwd hoeveel DFérs er flink op achteruit gaan... (ik heb de S4 gelukkig allang niet meer...)

Even resumeren: (discussie t/m p.6)

De tekst uit het stabiliteitsakkoord:
Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.
Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk.

In het kort:
Om de verlaagde overdrachtsbelasting te financieren, wordt het woon-werk verkeer belast, door:
1: De belastingvrije vergoeding voor woon-werkverkeer a € 0,19/km te belasten
2a: een auto van de zaak –die voor de privé deur staat- altijd bij te tellen, óf
2b: de 500km vrije grens te verlagen naar 0-km.

Er is een discussie of 2a of 2b de bedoelde variant is, maar 2a lijkt in de lijn der bedoeling te liggen.

Vraag is nog hoe het met de bedrijfsbus gaat, die nu onder een bijzondere regeling valt. In de strekking van het akkoord (wwon-werk belasten) zouden die evt. op de zaak achter gelaten moeten worden (maar dan is dat niet gunstig voor het milieu en de file druk)
Vraag is ook nog of het juridisch haalbaar zal zijn om de bijtelling verplicht te maken. Hierbij is van belang of woon/werk verkeer als privé of zakelijk beschouwd kan worden.

Onbedoelde effecten:
- ongelimiteerd rijden met de zakelijke auto wordt “gestimuleerd”
- bij auto bij de zaak laten staan neemt totaal aantal km’s (CO-uitstoot) toe
- frauderen met km-administratie wordt makkelijker traceerbaar
- dure representatieve bak zonder bijtelling wordt onmogelijk -> goedkopere (=zuinigere) leasers?

Mijn vraag was welke DFers daar gevolgen van ondervinden:

Belastingvrije km-vergoeding:
Spijkerhard: partner waarschijnlijk van km-vergoeding naar lease eco-schraper
Martijn_bmw: rijdt 1300km/mnd
Ferdi rijdt 2000 km/mnd (haalt misschien 205 van kenteken?)

500km- grens vervalt:
Luco: Patrol gaan bijtellen of naar privé halen (of zoekt 15jr oude Patrol ;-) of zet R5 op de zaak
Maatje D20VT: rijinstructeur moet gaan bijtellen (privé auto weg?)
Tristan: rijdt 1-serie zonder bijtelling (stelt beslissing nieuwe leaser (?) uit
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 30 sep 2012, 20:58, 4 keer totaal gewijzigd.

wjn

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door wjn » 29 apr 2012, 17:34

Zover ik begrijp hoef je niets bij te tellen als je niet prive rijdt. Die 500km regeling wordt trouwens ook misbruikt, want officieel moet je voor elke prive km dan betalen. Geen bijtelling, maar per km.

Zou ook idioot zijn als je moet bloeden voor iets waarvan je werkgever het je ter beschikking stelt.

D20VT

Bericht door D20VT » 29 apr 2012, 17:47

idd zoals ik het heb begrepen is het of bijtellen en prive rijden, of geen bijtelling en niet (nooit) prive rijden (ook geen 500 km/jaar)

Dus als ze je dan ergens flitsen/fotograferen/aanhouden oid dan kunnen ze gelijk naheffen en hoef je niet meer achteraf aan te komen met het smoesje dat dat ritje een van die 500km was

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 17:49

Achteraf aankomen met dat was toevallig een priveritje kan allang niet meer, je moet een sluitende km registratie inleveren, dus even achteraf iets aanpassen kon niet.

En als je perse wilt, wordt dat priveritje toch gewoon zakelijk.

D20VT

Bericht door D20VT » 29 apr 2012, 18:04

idd bij achteraf controle is dat zo, maar op moment dat jij aan word gehouden op bijv. een zondag met de kids in de auto bij een algehele controle, waar ook de belastingdienst bij is betrokken, kun jij achteraf netjes die km's als prive aanmerken.

De belastingdienst controleert allang niet meer of je km allemaal netjes zijn ingevuld en of het allemaal klopt. Enige wat ze controleren is de ijkpunten waar ze je hebben geflitst/gespot en of gefotografeerd of die op je registratie voorkomen.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 29 apr 2012, 18:38

Volgens mij is het bijtelling. Al rij je 0km per jaar. Ik weet het niet zeker en ben te lui om het nu op google te zoeken :) , aangezien ik de bijtelling al betaal.

wjn

Bericht door wjn » 29 apr 2012, 19:56

Onzin, als je niet privé rijdt, heb je geen bijtelling.

Een belastinginspecteur wil graag die km administratie per rit zien zoals ze dat nu op hun site hebben staan, maar het is geen verplichting. Je mag met alles aantonen dat je niet privé rijdt.

Mensen die een naheffing krijgen, zijn in alle gevallen gewoon privé gereden. Gespot op punten waar ze volgens hun km-administratie niet waren, 100km verschil voor dezelfde rit (zelfde start-/eindpunt) etc.

En ze controleren wel degelijk, een collega van mij mag even 5 jaar laten zien (2006-2011). Ze mogen tot 7 jaar terug je administratie opvragen.

Vandaar dat ik dit zo op kan noemen (en nog veel meer, maar valt buiten dit topic).

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 apr 2012, 19:57

D20VT schreef: De belastingdienst controleert allang niet meer of je km allemaal netjes zijn ingevuld en of het allemaal klopt. Enige wat ze controleren is de ijkpunten waar ze je hebben geflitst/gespot en of gefotografeerd of die op je registratie voorkomen.
Volkomen kletskoek.

Om belastingafdracht - voor de belastingdienst 'loon in natura' - voor het privegebruik auto vd zaak te voorkomen moet een kilometeradministratie worden bijgehouden. Beter gezegd: je moet aan de fiscus kunnen verantwoorden dat alle kilometers voor zakelijke doeleinden zijn ingezet. De fiscus kan bovendien, ookal is er een sluitende km-registratie - bewijsstukken opvragen of het doel inderdaad zakelijk was; dit vooral bij internationale ritten (beursen, seminars, meetings.). Dan ook een betaalbewijs van die zakelijke bijeenkomst overhandigen.

Nieuw voor 2012 is een 'verklaring geen privégebruik' auto vd zaak. Apart formulier. Invullen naast je IB aangifte.. Of de 500 niet-zakelijke kilometers komen te vervallen heb ik niets van gehoord. Als dat zo, dan is dat zo en kunnen er inderdaad 0 km. niet-zakelijk meer worden gereden. Voor de fiscus bestaat er op deze manier geen enkele discussie meer.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 29 apr 2012, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Spijkerhard
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 19:59

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 apr 2012, 20:03

Spijkerhard schreef:http://www.automotive-online.nl/afterma ... date).html

Zo begrijp ik het ook Ar....
Dit is nieuw voor mij

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 20:32

Er staat ook dat het juridisch waarschijnlijk niet houdbaar is,

Ik rij absoluut niet prive met de patrol, omdat ik geen bijtelling wil.
Moet ik nu bijtelling gaan betalen zet ik hem prive en geef ik mezelf toch een riante km vergoeding.

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 20:46

Wat juridisch niet houdbaar is wordt door de wetgever wel juridisch houdbaar gemaakt....

Maar naar prive halen is natuurlijk een optie (voor een ZZPer of eigen baas), maar dan moet je wel even afrekenen natuurlijk, en over die riante km-vergoeding (bruto!) moet je ook afrekenen, dat is dus de crux....

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 20:53

Uitrekenen wat het gunstigste is, maar natuurlijk belachelijk dat je over iets moet betalen waar je geen gebruik van maakt, ze zijn echt kompleet gek geworden daar in den haag.
Anders de priveauto weg doen en een diesel erbij, kan je de privediesel volgooien op de zaak, als je dan toch bijtelling moet betalen hoef je ook geen km meer bij te houden.

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 21:00

Met m'n 15 jaar oude auto rijdt ik al op kosten van de zaak...met de bijtelling over de dagwaarde ipv cataloguswaarde...

kon wel eens een stuk populairder worden, 1 5 jaar oude auto's (geen slapende honden wakker maken)

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 21:04

Helaas is de patrol nog net niet zo oud, dat is ook de reden dat ik km registratie bijhou en er niet pribve mee rij, ik ga geen bijtelling over nieuwwaarde betalen voor een auto van 12 jaar oud.
Ook met de nieuwe regel ga ik dat niet betalen, dan maar procederen.

dvh

Bericht door dvh » 29 apr 2012, 21:12

Even voor de duidelijkheid.

Iemand die in loondienst is en een auto van de zaak rijdt en netjes zijn kilometeradministratie bijhoud, moet deze bijtelling gaan betalen ??

Zou wel erg vreemd zijn..

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 21:14

Ja dat staat er

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 21:16

Vreemd of niet, zo staat het er....

ZZPers kunnen er misschien nog iets aan doen, maar in loondienst en net aan het begin van een leasecontract, dan ben je mooi een aap gelogeerd idd...

En de opbrenst van deze autorijders (melkkoe) is bedoeld om de verlaging van de overdrachtsbelasting permanent te maken (van 6 naar 2%), bijde ca. 1,2 miljard €

wjn

Bericht door wjn » 29 apr 2012, 21:20

Heeft iemand de moeite genomen het stabiliteitsakkoord te lezen????

Daar wordt alleen de afschaffing van het onbelaste privégebruik van lease-auto’s in vermeld.

De Bovag lult wel meer rare dingen in haar eigen straatje.

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 21:22

NRC en Telegraaf melden hetzelfde...

Dit is de tekst:
Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.
Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk.
De vraag blijft dus hoe dit geinterpreteerd moet worden...
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 29 apr 2012, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 apr 2012, 21:23

Luco schreef:Er staat ook dat het juridisch waarschijnlijk niet houdbaar is,

Ik rij absoluut niet prive met de patrol, omdat ik geen bijtelling wil.
Moet ik nu bijtelling gaan betalen zet ik hem prive en geef ik mezelf toch een riante km vergoeding.
Wel interessant en inderdaad voor de DGA(BV): deze lease rijders zetten in dat geval direct hun auto om naar privé. Betalen vervolgens de leasevergoeding prive, en keren zichzelf - welliswaar belast - een riante vergoeding uit. Het is uiteindelijk allemaal een rekensom. Maar vooral zij die in dure auto's rijden, gaan dit direct doen ipv 22% bijtelling van een auto van bijv. 100K+

Ik ken mensen met een schoonmaakbedrijf, die leasen hun auto om van klant naar klant te rijden met hun spullen, in zo'n transportbus. Die gebruiken deze auto echt alleen zakelijk. Zij hebben dus nu ook altijd een privébijtelling. Dat is wel zuur, want het gaat om grote bedragen voor dit soort ondernemingen.

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 21:24

wjn schreef:

Heeft iemand de moeite genomen het stabiliteitsakkoord te lezen????

Daar wordt alleen de afschaffing van het onbelaste privégebruik van lease-auto’s in vermeld.

De Bovag lult wel meer rare dingen in haar eigen straatje.
Leg eens uit hoe jij het leest dan?
lease-auto is maar een term he.
Dinsdag de accountant maar eens bellen en gelijk protest aantekenen bij de belasting.

wjn

Bericht door wjn » 29 apr 2012, 21:25

Spijkerhard schreef:NRC en Telegraaf melden hetzelfde...
Levert lezers / clicks op.

Lees zelf maar:

http://content1a.omroep.nl/13a3130fdc4c ... kkoord.pdf

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 21:31

wjn schreef:
Spijkerhard schreef:NRC en Telegraaf melden hetzelfde...
Levert lezers / clicks op.

Lees zelf maar:

http://content1a.omroep.nl/13a3130fdc4c ... kkoord.pdf
dit staat er, wat denk jij dat er bedoelt wordt dan??????

• Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op
woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de
woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing
van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s. 10
Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en
filedruk.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 apr 2012, 21:32

zou me niks verbazen als het zo is...

ze hebben er blijkbaar geen moeite mee om mensen in een klap met honderden euro's in ze achteruit te zetten...

ik heb ook collega's die nu zo'n 400 euro woon-werk + zakelijke km vergoeding krijgen per maand, dat is straks dus netto nog maar 200 euro.

gewoon ff 200 netto in ze achteruit dus ;)

zou voor die lease gevallen zonder bijtelling dus ook zo kunnen zijn...

Plaats reactie