Martijn_bmw schreef:en wbt dat spaardoel is misschien per bank verschillend maar ik wilde dat verhogen ipv direct aflossen in de hypotheek (fiscaal voordeel...) maar ik kan het dus niet verhogen(rukkers bij Nationale Nederlanden, wil je uit eigen beweging hun risico verlagen kan dat niet eens...)
Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?
Ik heb een iets andere vorm maar begreep van een vriend (werkt bij de Rabo) dat het daar bv wel kan wat ik schets. Ik wilde dat ook maar helaas werkt mijn geldschieter daar ook niet aan mee. Dus heb ik het in een iets ander vaatje gegoten waarbij het wel kan.
- dvh
Ik zou nu sowieso kiezen om deels af te lossen, geeft toch extra zekerheid. Heb al een hoop horror verhalen gehoord van mensen met een aflossingsvrij hypotheek waarvan het huis nu even 50K onder de aankoopprijs te koop staat.

En hoe ging dat vaak ? Je kocht een huis, je hield nog ruimte over om aan je top hypotheek te zitten, dus wat deed je ? Gelijk de badkamer, de keuken, garage aanbouwen, nieuwe meubelen.. En wauw.. Dat huis van 200k is nu 260k dankzij de mogelijkheid van het over-financieren.
En die 200k, wat je voor je huis betaald hebt incl. de koste koper is door de brakke economische omstandigheden niet meer waard geworden. Dus als je huis stil staat qua waarde , zeg 180k want de rest was koste koper, en je wil ( lekker verstandig ) gaan verhuizen. Of je komt zonder werk en je moet gedwongen verkopen , dan heb je dus een probleem.
Wie zijn schuld is dat is laat ik even in het midden. Maar met mijn conservatieve opvoeding zou ik dit persoonlijk nooit gedaan hebben..
Maar ik heb zelf ook vrienden die in exact dezelfde situatie zitten. Die zitten bijv in een tussenwoning van 300k

En je weet van te voren dat je gelijk tot je 80ste daar kan blijven wonen voordat je überhaupt financieel gezond kan verhuizen.
- Dennis Cavallino
Je vergeet de X5 die ook nog even meegefinancierd werd. En de overdrachtsbelasting. En natuurlijk nam je een beleggingshypotheek en je sloot ook gelijk nog even een persoonlijke lening af. Doe d'r ook maar een creditcardje bij om te kunnen tanken met die 4.4 V8.dvh schreef:En hoe ging dat vaak ? Je kocht een huis, je hield nog ruimte over om aan je top hypotheek te zitten, dus wat deed je ? Gelijk de badkamer, de keuken, garage aanbouwen, nieuwe meubelen..
Geld in je huis stoppen middels een badkamer, keuken en garage, dát kan ik nog begrijpen. Dat voegt soms echt iets aan waarde toe (alleen minder dan men vaak besteedde aan die investeringen). Maar goed, je wilt ook lekker kunnen leven.
Maar dat men zaken als meubels en auto's ook kocht uit 't bouwdepot, dát heb ik nooit begrepen. 30 jaar rente betalen over iets dat je in een paar jaar afschrijft.....
- dvh
Het gaat natuurlijk niet altijd zo.
Er zijn ook mensen die een huis van 4ton kochten wat nu nog maar 350 kost.
Zolang je niet moet verhuizen, het ook gewoon niet willen.
Er zijn ook mensen die een huis van 4ton kochten wat nu nog maar 350 kost.
Zolang je niet moet verhuizen, het ook gewoon niet willen.
-
Hoe kan je nou in vredesnaam auto's uit je bouwdepot halen? Je moet toch gewoon een factuurtje laten betalen vanuit je bouwdepot. Ik neem aan dat de banken ook niet stom zijn? Of was dit vroeger veel makkelijker?
- Luco
Ja nu gaat het niet zo makkelijk meer, maar er werd in de hoogtij dagen niet zo moeilijk gedaan he, des te hoger de hypo, des te meer provisie.mark123 schreef:Hoe kan je nou in vredesnaam auto's uit je bouwdepot halen? Je moet toch gewoon een factuurtje laten betalen vanuit je bouwdepot. Ik neem aan dat de banken ook niet stom zijn? Of was dit vroeger veel makkelijker?
- Niels
- Auto: Prius+
Bij de DSB was natuurlijk helemaal geen issue
Het gerucht gaat dat ING en de ABN de variabele rente gaan verhogen vanaf juni. Misschien handig voor iemand hier om te weten.

Het gerucht gaat dat ING en de ABN de variabele rente gaan verhogen vanaf juni. Misschien handig voor iemand hier om te weten.
- Dennis Cavallino
Nu weer de variabele? Eerst was 't nog 't vaste deel van je variabele hypotheek.
Boevenbankjes.
Boevenbankjes.
- Niels
Bron RTLZOpslag
Eerder deze week werd via RTLZ bekend dat ING de opslag verhoogt met 0,35% van 2,4% naar 2,75%, maar nu wijzen kijkers ons op het feit dat ABN Amro de variabele rente naar verhouding nog veel sterker verhoogt. De staatsbank verdubbelt namelijk de opslag per 1 juni van 1% naar 2%. Volgens een woordvoerder van ABN Amro gaat het om ruim 6.000 hypotheken. Alle hypotheken zijn van voor 2009, sinds begin 2009 wordt het produkt niet meer verkocht.
Iig heb ik ons variabel stukkie ff vast gezet voor 5 jaar.
- Ar
- Auto: Prius
Mijn gemiddelde over het afgelopen jaar was 1,8%. Dit is de opslag voor de bestaande hypotheken of allemaal?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Intussen betaal ik rente aan mijzelf................... 

- dvh
Dat is de beste optie 

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
dvh schreef:Dat is de beste optie
En ook nog 52% retour......

- Martijn_bmw
Dat is inderdaad een top constructie!
Ik mezelf meteen 10% in rekening brengen hoe hoger hoe meer aftrek en dus belasting voordeel
Ik mezelf meteen 10% in rekening brengen hoe hoger hoe meer aftrek en dus belasting voordeel

- PD power
Heb er inderdaad hard aan getrokken, daarnaast vanaf m'n 18e geld in onroerend goed gestoken, waar ik nu ook van profiteer, geleerd het altijd even anders te doen dan een ander, en alles overleggen met een boekhouder en niet op de gladde praatjes van hypotheek verstrekkers af te gaan, want die kunnen niet rekenen.Martijn_bmw schreef:Das knap PD!
Ik heb ook 6 jaar geleden een huis gekocht.
Standaard rijtjeshuis zonder poes pas hypotheek van 250k en nu een WOZ van 240k
Zou betekenen 250 - 60 = 190k aflossen in 6 jaar
Dat ga ik niet redden maar gelukkig heb ik al wel ook een stukje kunnen doen waardoor de hypotheek iig lager is dan de huidige waarde van het pand
Ik had idd ook een GT3 kunnen kopen, maar die hou ik nog ff in m'n droombeeld

Heb de keuze gemaakt om zeker te wezen van lagere vaste lasten voor het wonen, puur een zekerheid.
Kon de spaarhypotheek boete vrij aflossen, zo vervalt de premie voor de "levensverzekering' ook.
Heb nu nog een stukje aflossingsvrij staan, hierbij moet je idd, bij meer dan 10% aflossing, boete betalen.
Spaarhypotheken zijn vaak wel boete vrij af te lossen, maar dat vertellen adviseurs vaak niet, zelfs de hypotheker niet........
Spaarhypotheken, zijn vaak ook minder interesant, dan ze doen geloven, omdat er nog kosten afgaan, die ze nergens in een offerte laten zien.
Zet je momenteel je geld op een spaarrekening, dan houd het bij een kleine 3% wel op, of je moet langdurig vastzetten.
Achteraf, is het altijd makkelijk, maar vaak herhaald zich de historie, en op de pof leven wordt vaak vroeg of laat bestraft, bij de eerste beste tegenwind.
- dvh
Ja dikke lol natuurlijk.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ervan sta te kijken dat ze niks aan deze regeling gedaan hebben.
Maar waarschijnlijk baten daar de opbrengsten niet van tov aanpassen regelgeving.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ervan sta te kijken dat ze niks aan deze regeling gedaan hebben.
Maar waarschijnlijk baten daar de opbrengsten niet van tov aanpassen regelgeving.
- romo
Martijn_bmw schreef:Dat is inderdaad een top constructie!
Dat gaat helaas niet lukken, krijg je de fiscus in je nek.............de zelf berekende rente moet markt conform zijn !
- Niels
Zo ver ik weet zijn ABN en ING dit van plan. Van andere verstrekkers weet ik het niet. De variabele rente was idd geweldig laag de laatste paar jaar.Ar schreef:Mijn gemiddelde over het afgelopen jaar was 1,8%. Dit is de opslag voor de bestaande hypotheken of allemaal?
- GTRene
leuk...ben ik 5 jaar geleden gestopt met de gok van variabel om het ff slecht ging...bleek dat ik het nooit had vast moeten zetten...
nu heb ik het vanaf juni weer op variabel gezet vanwege nog steeds leuk...maar dat gaat dus iets veranderen...maar kan nooit echt hoog worden anders komen nog meer mensen in de problemen schat ik zo.
nu heb ik het vanaf juni weer op variabel gezet vanwege nog steeds leuk...maar dat gaat dus iets veranderen...maar kan nooit echt hoog worden anders komen nog meer mensen in de problemen schat ik zo.
-
Rentestanden houden niet echt rekening met mensen 

- Niels
Ja daar zullen ze rekening mee gaan houden Rene......... Als je door de hypotheek in de problemen komt dan ben je daar toch in eerste instantie zelf schuldig aan (ff de DSB acties en aanverwanten daar gelaten). Rente stijging of niet...GTRene schreef:maar kan nooit echt hoog worden anders komen nog meer mensen in de problemen schat ik zo.
- Fernando
a little naive... 

- Luco
Als alles zo doorgaat zie ik de rente weer boven de 10 procent komen.
- Niels
En zie ik de huis prijzen ook zakken naar het niveau die past bij 10% rente 

- Luco
wie weet, alleen hebben de huidige kopers daar niks aan gezien de bestaande hypo niet meezakt