Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

1 Zo veel mogelijk versneld aflossen
11
30%
2 Huidige aflossing aanhouden
12
32%
3 Na mij de zondvloed
14
38%

Totaal aantal stemmen: 37

Arthur
Auto: Nr.51

Re: Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Bericht door Arthur » 16 mei 2012, 11:34

Ik heb een iets andere vorm maar begreep van een vriend (werkt bij de Rabo) dat het daar bv wel kan wat ik schets. Ik wilde dat ook maar helaas werkt mijn geldschieter daar ook niet aan mee. Dus heb ik het in een iets ander vaatje gegoten waarbij het wel kan.
Martijn_bmw schreef:en wbt dat spaardoel is misschien per bank verschillend maar ik wilde dat verhogen ipv direct aflossen in de hypotheek (fiscaal voordeel...) maar ik kan het dus niet verhogen :devil: (rukkers bij Nationale Nederlanden, wil je uit eigen beweging hun risico verlagen kan dat niet eens...)

dvh

Bericht door dvh » 16 mei 2012, 11:41

Ik zou nu sowieso kiezen om deels af te lossen, geeft toch extra zekerheid. Heb al een hoop horror verhalen gehoord van mensen met een aflossingsvrij hypotheek waarvan het huis nu even 50K onder de aankoopprijs te koop staat.
:)

En hoe ging dat vaak ? Je kocht een huis, je hield nog ruimte over om aan je top hypotheek te zitten, dus wat deed je ? Gelijk de badkamer, de keuken, garage aanbouwen, nieuwe meubelen.. En wauw.. Dat huis van 200k is nu 260k dankzij de mogelijkheid van het over-financieren.

En die 200k, wat je voor je huis betaald hebt incl. de koste koper is door de brakke economische omstandigheden niet meer waard geworden. Dus als je huis stil staat qua waarde , zeg 180k want de rest was koste koper, en je wil ( lekker verstandig ) gaan verhuizen. Of je komt zonder werk en je moet gedwongen verkopen , dan heb je dus een probleem.

Wie zijn schuld is dat is laat ik even in het midden. Maar met mijn conservatieve opvoeding zou ik dit persoonlijk nooit gedaan hebben..

Maar ik heb zelf ook vrienden die in exact dezelfde situatie zitten. Die zitten bijv in een tussenwoning van 300k :gek: Ziet er allemaal prachtig uit hoor. Maar allemaal van de bank... En zolang er maar geld binnenkomt is het goed, en zo niet, dikke stront.

En je weet van te voren dat je gelijk tot je 80ste daar kan blijven wonen voordat je überhaupt financieel gezond kan verhuizen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2012, 13:04

dvh schreef:
En hoe ging dat vaak ? Je kocht een huis, je hield nog ruimte over om aan je top hypotheek te zitten, dus wat deed je ? Gelijk de badkamer, de keuken, garage aanbouwen, nieuwe meubelen..
Je vergeet de X5 die ook nog even meegefinancierd werd. En de overdrachtsbelasting. En natuurlijk nam je een beleggingshypotheek en je sloot ook gelijk nog even een persoonlijke lening af. Doe d'r ook maar een creditcardje bij om te kunnen tanken met die 4.4 V8.

Geld in je huis stoppen middels een badkamer, keuken en garage, dát kan ik nog begrijpen. Dat voegt soms echt iets aan waarde toe (alleen minder dan men vaak besteedde aan die investeringen). Maar goed, je wilt ook lekker kunnen leven.

Maar dat men zaken als meubels en auto's ook kocht uit 't bouwdepot, dát heb ik nooit begrepen. 30 jaar rente betalen over iets dat je in een paar jaar afschrijft.....

dvh

Bericht door dvh » 16 mei 2012, 13:44

Het gaat natuurlijk niet altijd zo.
Er zijn ook mensen die een huis van 4ton kochten wat nu nog maar 350 kost.
Zolang je niet moet verhuizen, het ook gewoon niet willen.

mark123

Bericht door mark123 » 16 mei 2012, 13:54

Hoe kan je nou in vredesnaam auto's uit je bouwdepot halen? Je moet toch gewoon een factuurtje laten betalen vanuit je bouwdepot. Ik neem aan dat de banken ook niet stom zijn? Of was dit vroeger veel makkelijker?

Luco

Bericht door Luco » 16 mei 2012, 14:00

mark123 schreef:Hoe kan je nou in vredesnaam auto's uit je bouwdepot halen? Je moet toch gewoon een factuurtje laten betalen vanuit je bouwdepot. Ik neem aan dat de banken ook niet stom zijn? Of was dit vroeger veel makkelijker?
Ja nu gaat het niet zo makkelijk meer, maar er werd in de hoogtij dagen niet zo moeilijk gedaan he, des te hoger de hypo, des te meer provisie.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 mei 2012, 16:04

Bij de DSB was natuurlijk helemaal geen issue :kikker:

Het gerucht gaat dat ING en de ABN de variabele rente gaan verhogen vanaf juni. Misschien handig voor iemand hier om te weten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2012, 16:11

Nu weer de variabele? Eerst was 't nog 't vaste deel van je variabele hypotheek.
Boevenbankjes.

Niels

Bericht door Niels » 16 mei 2012, 16:15

Opslag
Eerder deze week werd via RTLZ bekend dat ING de opslag verhoogt met 0,35% van 2,4% naar 2,75%, maar nu wijzen kijkers ons op het feit dat ABN Amro de variabele rente naar verhouding nog veel sterker verhoogt. De staatsbank verdubbelt namelijk de opslag per 1 juni van 1% naar 2%. Volgens een woordvoerder van ABN Amro gaat het om ruim 6.000 hypotheken. Alle hypotheken zijn van voor 2009, sinds begin 2009 wordt het produkt niet meer verkocht.
Bron RTLZ

Iig heb ik ons variabel stukkie ff vast gezet voor 5 jaar.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 16 mei 2012, 18:18

Mijn gemiddelde over het afgelopen jaar was 1,8%. Dit is de opslag voor de bestaande hypotheken of allemaal?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 mei 2012, 18:53

Intussen betaal ik rente aan mijzelf................... :whistle:

dvh

Bericht door dvh » 16 mei 2012, 18:55

Dat is de beste optie :-)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 mei 2012, 19:00

dvh schreef:Dat is de beste optie :-)

En ook nog 52% retour...... :D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 mei 2012, 19:02

Dat is inderdaad een top constructie!

Ik mezelf meteen 10% in rekening brengen hoe hoger hoe meer aftrek en dus belasting voordeel :-)

PD power

Bericht door PD power » 16 mei 2012, 19:03

Martijn_bmw schreef:Das knap PD!

Ik heb ook 6 jaar geleden een huis gekocht.

Standaard rijtjeshuis zonder poes pas hypotheek van 250k en nu een WOZ van 240k

Zou betekenen 250 - 60 = 190k aflossen in 6 jaar :shock:

Dat ga ik niet redden maar gelukkig heb ik al wel ook een stukje kunnen doen waardoor de hypotheek iig lager is dan de huidige waarde van het pand :-)
Heb er inderdaad hard aan getrokken, daarnaast vanaf m'n 18e geld in onroerend goed gestoken, waar ik nu ook van profiteer, geleerd het altijd even anders te doen dan een ander, en alles overleggen met een boekhouder en niet op de gladde praatjes van hypotheek verstrekkers af te gaan, want die kunnen niet rekenen.

Ik had idd ook een GT3 kunnen kopen, maar die hou ik nog ff in m'n droombeeld :kikker:

Heb de keuze gemaakt om zeker te wezen van lagere vaste lasten voor het wonen, puur een zekerheid.
Kon de spaarhypotheek boete vrij aflossen, zo vervalt de premie voor de "levensverzekering' ook.
Heb nu nog een stukje aflossingsvrij staan, hierbij moet je idd, bij meer dan 10% aflossing, boete betalen.
Spaarhypotheken zijn vaak wel boete vrij af te lossen, maar dat vertellen adviseurs vaak niet, zelfs de hypotheker niet........

Spaarhypotheken, zijn vaak ook minder interesant, dan ze doen geloven, omdat er nog kosten afgaan, die ze nergens in een offerte laten zien.

Zet je momenteel je geld op een spaarrekening, dan houd het bij een kleine 3% wel op, of je moet langdurig vastzetten.

Achteraf, is het altijd makkelijk, maar vaak herhaald zich de historie, en op de pof leven wordt vaak vroeg of laat bestraft, bij de eerste beste tegenwind.

dvh

Bericht door dvh » 16 mei 2012, 19:05

Ja dikke lol natuurlijk.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ervan sta te kijken dat ze niks aan deze regeling gedaan hebben.
Maar waarschijnlijk baten daar de opbrengsten niet van tov aanpassen regelgeving.

romo

Bericht door romo » 16 mei 2012, 19:08

Martijn_bmw schreef:Dat is inderdaad een top constructie!

Ik mezelf meteen 10% in rekening brengen hoe hoger hoe meer aftrek en dus belasting voordeel :-)

Dat gaat helaas niet lukken, krijg je de fiscus in je nek.............de zelf berekende rente moet markt conform zijn !

Niels

Bericht door Niels » 16 mei 2012, 22:59

Ar schreef:Mijn gemiddelde over het afgelopen jaar was 1,8%. Dit is de opslag voor de bestaande hypotheken of allemaal?
Zo ver ik weet zijn ABN en ING dit van plan. Van andere verstrekkers weet ik het niet. De variabele rente was idd geweldig laag de laatste paar jaar.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 mei 2012, 23:10

leuk...ben ik 5 jaar geleden gestopt met de gok van variabel om het ff slecht ging...bleek dat ik het nooit had vast moeten zetten...
nu heb ik het vanaf juni weer op variabel gezet vanwege nog steeds leuk...maar dat gaat dus iets veranderen...maar kan nooit echt hoog worden anders komen nog meer mensen in de problemen schat ik zo.

Tom

Bericht door Tom » 16 mei 2012, 23:16

Rentestanden houden niet echt rekening met mensen ;)

Niels

Bericht door Niels » 16 mei 2012, 23:17

GTRene schreef:maar kan nooit echt hoog worden anders komen nog meer mensen in de problemen schat ik zo.
Ja daar zullen ze rekening mee gaan houden Rene......... Als je door de hypotheek in de problemen komt dan ben je daar toch in eerste instantie zelf schuldig aan (ff de DSB acties en aanverwanten daar gelaten). Rente stijging of niet...

Fernando

Bericht door Fernando » 16 mei 2012, 23:20

a little naive... :roll:

Luco

Bericht door Luco » 16 mei 2012, 23:22

Als alles zo doorgaat zie ik de rente weer boven de 10 procent komen.

Niels

Bericht door Niels » 16 mei 2012, 23:54

En zie ik de huis prijzen ook zakken naar het niveau die past bij 10% rente :wink:

Luco

Bericht door Luco » 16 mei 2012, 23:57

wie weet, alleen hebben de huidige kopers daar niks aan gezien de bestaande hypo niet meezakt :blink:

Plaats reactie