E36 328i/M3 Cabrio/135i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
steve smith

Re: E36 328i Cabrio OEM+ kompas spiegel gemonteerd.

Bericht door steve smith » 13 sep 2010, 02:35

MParallel schreef:In 2003 heb ik 2 weken op het huis van een vriend gepast. Zijn moeder reed een E36 325i Touring met M pakket.
Uit respect voor je getikte verhaal en je monsterklus heb ik echt geprobeerd niet te happen. Maar het staat er nu al maanden. Dus neem het me niet kwalijk maar een e36 325i Touring BESTAAT NIET. 325tds wel, maar als het een benzinestoker was zul je toch echt moeten kiezen uit 320i, 323i of 328i. Meneer de OEM fetisjist :whistle:

C U Ringside!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2010, 19:37

mooi gemaakt weer :D

JOE

Bericht door JOE » 25 sep 2010, 21:36

Hoi,
Ikzelf heb een E36 cabrio van 1993.
ik ben op zoek naar die BBS RS velgen.
kan je die nog ergens aanschaffen?

japsel

Bericht door japsel » 23 okt 2010, 11:40

Mooi, mooi, mooi... Meer kan ik er niet over zeggen.

JeroenB3

Bericht door JeroenB3 » 23 okt 2010, 15:42

Hey Sherrif,

nogsteeds aan het modden ?
Cruise control wil ik ook wel, maar kost veel en is niet makkelijk te monteren volgens mij....

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 09 nov 2010, 23:08

JeroenB3 schreef:Hey Sherrif,

nogsteeds aan het modden ?
Cruise control wil ik ook wel, maar kost veel en is niet makkelijk te monteren volgens mij....
Hey Jeroen,

Modden stopt nooit hè. Er is altijd wel weer wat nieuws in te bouwen. Op dit moment ook weer met wat zaken bezig (komt t.z.t. aan de orde).

Cruise control is eenvoudig. Zeker de retrofit kit heeft een eenvoudige kabelboom. Zeker vergeleken bij sommige andere mods, is het helemaal een eitje.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 nov 2010, 08:52

Cruisecontrol zou ik ook wel willen hebben in mijn E36.
Heb je voor mij wat meer info?? Mag via pb hoor. Dan vervuil ik je topic verder niet :thumbup:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 10 nov 2010, 10:36

Doe maar niet via PB, als het kan :forum:

(wil ook graag cruisecontrol)

MParallel

Bericht door MParallel » 11 apr 2012, 02:35

Mijn topic maar weer eens een keer updaten.

Ik zie dat ik mijn update van vorig jaar in een apart topic had geplaatst. Voor de geïnteresseerde:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=22281

Langzaam aan weer begonnen met sleutelen nu het weer wat beter begint (begon) te woren.

Wat spulletjes

Verse OEM accu, en OEM accu bevestigingen. Pas bij aanschaf van mijn (eerste) OEM accu beseft ik pwas dat deze veel langer is en dat de in de auto gemonteerde accu bevestigingen dus home-made waren. Ik had al zo'n vermoeden, want die zagen er niet uit.

Afbeelding

Afbeelding

Achteraf bleek er niks met mijn oude accu mis te zijn. Om een heel lang en saai verhaal kort te maken over een dan wel, dan niet startende auto, wat me veel grijze harden heeft bezorgd, bleek na systematisch alles nalopen "gewoon" de startmotor na 15 jaar op te zijn. Dacht eerst nog EWS verrot en noem maar op.

Na montage nieuwe was alles verholpen. Starteren en draaien nu. Gelukkig had ik de versie met dikke flens, die met alleen 2 bouten vastzit. Als je pech hebt en een oude versie hebt, dan heb je een met een dunne flens, zonder draad erin en heb je een enorme kloteklus. Effin.

Nog wat vers spul
Afbeelding

Kleppendekselpakking is inmiddels vervangen. Met mijn vele korte ritten heb ik in de winter altijd last van sludge. Nou dat bleek ook wel na loshalen kleppendeksel. Die zat goed vol.

Ook zweete de pakking aan de uitlaat zijde al wat olie en op een dag kwam er ook al flink wat rook onder vandaan (wat vreemd genoeg na die keer weer weg was!?)

Na horror stories over dikgesmeerde en bevroren carterontluchting met in het ergste geval een hydrolocked motor, leek het met niet onderstandig na 6 winters de olie/damp scheider en bijbehorende leidingen maar eens te vervangen. De slang van kleppendeksel naar de cyclone zat ook al vol sludge.

Als binnekort me M50 spruitstuk erop komt, dan wordt de boel vervangen.

Afbeelding

Omdat ik uiteindelijk toch een OEM fetishist ben en ook elk officiele labeltje en stickertje welkom is, een mooie bougie-vervanging termijn sticker geplaatst. Ja een beetje gek ben ik wel.

Afbeelding

Twee weken terug de laatste twee speakers van het H/K systeem gemonteerd die nog ontbraken in mijn retrofit.

De speakers die erin zaten is niet een versie van een van de andere audiosystemen, maar die bij de telefoon zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ECHTER, dat viel even tegen. De H/K's zijn 30w, de oude 40w. Alleen de impedantie van de H/K's is lager. Je zou denken dat het allemaal op elkaar af is gestemd, maar ik kan niet anders zeggen, het is meer dan goed hoorbaar dat het verslechterd is.
Dus helaas(?) gaan de H/K woofers erweer uit en gaan die 40w speaker er weer in.

Nog een leuk raadsel voor de kenners. Welk onderdeel is dit?

Afbeelding

Hint:
Afbeelding

Aangesloten:
Afbeelding

En op zijn plaatst:
Afbeelding

Voor de niet-kenners, dit is dus de radio alarm trigger van het af-fabriek alarm. De pin achterop de radio verbreekt een contact. Op het moment dat de auto op alarm staat en je trekt de radio - en dus de pin- eruit, dan gaat het alarm af.
Al is het een beetje dubbel, want dan moet je eerst al in de auto ingebroken hebben zonder het alarm te triggeren. Wat op zich niet geheel onmogelijk is.

Nog ff een recente foto
Afbeelding

Na maanden van het al te willen doen, dan nu eindelijk me "ambers" achter gemonteerd.

Degene van wie ik ze zou krijgen, we konden pas gisteren een afspraak maken. Ik zou zijn telefoon (e38 model) inbouwen en dan kreeg ik zijn setje. twee weken geleden was het dan eindelijk zo ver.

Dus de volgende dag meteen gemonteerd.

Natuurlijk waren de units pikzwart en vol met "gunk". Dus eerst even goed schoongemaakt. Ook al wordt het daar achter toch wel vies uiteindelijk, ik kan gewoon geen vuile onderdelen op mijn auto monteren.

Resultaat (geen voor-foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Toen de oude lichten eruit gehaald en de openingen ook even lekker schoongemaakt. Die waren gelukkig niet zo smerig.

Afbeelding

Afbeelding

En (vreemdgenoeg) de enige foto die ik genomen heb als totaal plaatje. Ben er erg blij mee. De '80's look is bijna compleet.

Afbeelding

Daarvoor moeten alleen nog de zomerwielen gemonteerd worden, die ik eerst nog even lekker ga polijsten (of beter gezegd weer even flink oppoetsen, wat genoeg is voor een mirror finish)

Dit jaar met een kleine wijziging, wat de hele uitstraling zeer ten goede komt. Sneak peek

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste afgelopen weekend verder gegaan met de SRA (koplampsproeiers)/Intensive wash installatie.

De set
Afbeelding

Vorig jaar reeds de telescoopjes/sproeikopjes gemonteerd, dit weekend de leidingen gelegd.

Bumper eraf en dan eerst de beugel monteren
Afbeelding

Leiding leggen...
Afbeelding

De shroud van de condensor is al voorbereid voor de beugel/slang

Afbeelding

Nu alleen nog het grote reservoir en, hendel monteren en bedrading aanleggen. Ondanks dat ik "OEM" ben, ga ik hier toch afwijken van de fabrieks/retrofit installatie. Ik ben niet zo'n fan van de manier waarop de koplampsproeiers elke zoveelste (5/6) keer dat je de ramen sproeit meedoen, en alleen bij lichten aan. Ik ga het veel simpeler houden betreft bedrading en een eenvoudige schakeling met apart relay monteren, zodat ik de "S" knop van de ruitenwisserhendel als aparte knop heb voor de koplampsproeiers. Dan kan ik ze bedienen op elk willekeurig moment en geheel los van de ruitensproeiers.
Die dingen vreten ook vloeistof, dus dat is goed zo.

Die "S" is eigenlijk bedoelt voor de Intensive Wash (zie je niet vaak op een E36). Tegen de tijd dat ik die gemonteerd heb, ligt er nog een E34 Touring hendel te wachten, die 2 extra standen heeft, die een zelfde schakeling krijgt.
Zo kan ik dan de ruitensproeier-, koplampsproeier- en intensief pomp los van elkaar bedienen.

Tot zover voor nu.

PS. Ik heb in januari ook nog een lendensteun in de bestuudersstoel gemonteerd. Nu nog op zoek naar een voor de bijrijdersstoel.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 apr 2012, 08:32

blijft leuk om te zien hoe je bezig blijft met updates :wave:

jaren geleden heb ik ooit eens een CD43 bij je opgehaald toen ik zelf nog volop met E30's bezig was toen had je deze cabrio nog niet zo lang ;)

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 apr 2012, 08:47

Haha, dat verhaal van die starter klinkt me erg bekend.
Heb ik gehad met mijn E36 318i. Ook de ene keer wel makkelijk starten en de andere keer niet. Totdat ie op zondagochtend bij de benzinepomp opeens niks meer deed.

Aangeduwd en meteen naar de garage gereden en een nieuwe erop gezet. Was een uurtje of 2 werk bij die auto.

De carterventilatie is inderdaad verstandig. Vriend van me heeft dus een bevroren ventilatie gehad zeer recent en daar kwam de olie tussen de kleppendekselpakking door geperst. Ding zat helemaal verstopt.

Verder een erg fraaie cabrio die je hebt!!

///Joost

Bericht door ///Joost » 11 apr 2012, 09:52

Wow, de eerste keer dat ik dit topic lees, maar echt een genot om te lezen. Wat een mooie E36 Cabrio!

Zat jij ook niet op Bimmerforums toevallig? Ik meen een van de foto's te herkennen van je sig die je daar had.

dvh

Bericht door dvh » 11 apr 2012, 10:22

Dit is de meest volle 328 die je maar kan vinden volgens mij :mrgreen:
Weet niet beter dan dat er al jaren aan gemod wordt ! Erg leuk.

MParallel

Bericht door MParallel » 11 apr 2012, 12:06

Martijn_bmw schreef:blijft leuk om te zien hoe je bezig blijft met updates :wave:

jaren geleden heb ik ooit eens een CD43 bij je opgehaald toen ik zelf nog volop met E30's bezig was toen had je deze cabrio nog niet zo lang ;)
Dat zal geen CD43 geweest zijn, want de enige CD43 die ik destijds nieuw gekocht heb, zit er nog steeds in. Ik heb alleen een keer een oude versie met cassette deck verkocht.
Martin van der Zwaard schreef:...De carterventilatie is inderdaad verstandig. Vriend van me heeft dus een bevroren ventilatie gehad zeer recent en daar kwam de olie tussen de kleppendekselpakking door geperst. Ding zat helemaal verstopt.

Verder een erg fraaie cabrio die je hebt!!
Ik vermoed dat die ene keer dat echt de rook onder het kleppendeksel vandaan kwam, dit ook is gekomen voor te hoge druk. Dat het daarna weer weg was, ik kan alleen maar bedenken dat er teveel sludge in zat, wat later misschien minder geworden is, of een opening heeft gemaakt, waardoor de druk weer naar beneden ging.
///Joost schreef:Wow, de eerste keer dat ik dit topic lees, maar echt een genot om te lezen. Wat een mooie E36 Cabrio!

Zat jij ook niet op Bimmerforums toevallig? Ik meen een van de foto's te herkennen van je sig die je daar had.
Klopt. Ik zit al jaren op BF.com
dvh schreef:Dit is de meest volle 328 die je maar kan vinden volgens mij :mrgreen:
Weet niet beter dan dat er al jaren aan gemod wordt ! Erg leuk.
Ik riep na 2 jaar in bezit dat de auto bijna klaar was. Oh als ik toen eens wist. Nu 4 jaar verder en het is nog steeds niet klaar.

Maar goed, we zijn nu wel dusdanig ver, dat als me koplampsproeiers/intensief erin zitten, de tweede lendensteun, ik alleen nog cruise control moet inbouwen (met stuurwielbediening uiteraard) en dan heb ik dus de hele optielijst (wat betreft electrische/electronische goodies) erop zitten.

De enige echte "Full options" uitvoering. (enige wat ontbreekt is originele navigatie, maar omdat ik de telefoon al heb, kan dat niet meer. Die twee sluiten elkaar uit). Daarnaast heb ik weer zaken die BMW niet leverde, zoals lendensteun verstelling in de sportstoel. Die leverde BMW alleen in de standaard stoel. Waarom is mij een raadsel.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 apr 2012, 13:19

MParallel schreef:Ik vermoed dat die ene keer dat echt de rook onder het kleppendeksel vandaan kwam, dit ook is gekomen voor te hoge druk. Dat het daarna weer weg was, ik kan alleen maar bedenken dat er teveel sludge in zat, wat later misschien minder geworden is, of een opening heeft gemaakt, waardoor de druk weer naar beneden ging.
Tipje, doe ff een keer per jaar bij een beurt zo'n busje reiniger in de olie.
Motor warm rijden, toevoeging erin en motor 10 minuten laten draaien. Dan meteen aftappen.
Is net water wat eruit komt met een hoop troep.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 apr 2012, 14:29

MParallel schreef:
Martijn_bmw schreef:blijft leuk om te zien hoe je bezig blijft met updates :wave:

Dat zal geen CD43 geweest zijn, want de enige CD43 die ik destijds nieuw gekocht heb, zit er nog steeds in. Ik heb alleen een keer een oude versie met cassette deck verkocht.
je hebt helemaal gelijk! was idd een cassette die ik uiteindelijk nooit gebruikt heb omdat ik ook een CD43 had gekocht :D kwam toen voor 150EUR voorbij op Ebay...

Joopieboy

Re: E36 328i Cabrio OEM+ (update 11 april)

Bericht door Joopieboy » 15 apr 2012, 18:24

Toch wel respect dat je alles zo oem probeert te houden en alles zo keurig netjes inbouwt. Ziet er keurig uit zo, petje af!

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 apr 2012, 18:31

Wederom leuke update MParallel.

RonH

Bericht door RonH » 15 apr 2012, 21:00

Die is pas vol. :shock:

Ik zou er erg zuinig op zijn, heel dik zo! :D

MParallel

BBS RS...

Bericht door MParallel » 16 mei 2012, 01:07

Afgelopen weekend dan eindelijk de zomerwielen er maar weer onder gelegd. Dit jaar voorzien van de BBS Japan rode logo's.

Wat betreft het uiterlijk is de auto na 6 jaar nu klaar, en zoals ik hem ooit had voorgesteld.

Old school BBS mesh wielen en oranje knipperlichten rondom, grote koplapmsproeiers....

De "stance" is niet helemaal ideaal meer door de 20mm spacers voor die nodig zijn om genoeg ruimte voor de BBK te krijgen. Daardoor steken de lage(re) ET wielen voor nu eigenlijk te ver uit. Daardoor kan die voor ook niet lager. Misschien een keer een set verstelbare toplagers halen zodat ik wat meer camber kan instellen.
Of achter ook een spacer monteren om ze wat meer naar buiten te brengen, maar eigenlijk ben ik geen fan van spacers, maar voor is dus geen keuze. Of anders toch een smallere lip om de ET weer omhoog te brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reind

Re: E36 328i Cabrio OEM+ | BBS RS weer gemonteerd(update 16

Bericht door Reind » 16 mei 2012, 07:15

Mooie auto. In vind alleen die velgen niet mooi. Maargoed, ieder zijn ding.

Ben je bang voor stoeprandschade?

Rickstah

Bericht door Rickstah » 16 mei 2012, 08:14

nice, ik vind het cool :) nu alleen je hoofdsteunen omhoog trekken, want dit is echt mcdonaldssjonnie ;)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 16 mei 2012, 09:45

Schitterend, tijdloos mooie velgen die RS, staan echt onder vrijwel iedere auto goed. Gepolijste lip + antraciet hart + rood naafkapje is ook precies hoe ik ze uit zou voeren! :cool:

MParallel

Bericht door MParallel » 16 mei 2012, 12:12

Reind schreef:Mooie auto. In vind alleen die velgen niet mooi. Maargoed, ieder zijn ding.

Ben je bang voor stoeprandschade?
Dat kan natuurlijk. Het is een specifieke stijl waar je van moet houden. BMW en BBS hebben een lange historie en ik ben zelf helemaal weg van de oude basket weave velgen.

Stoeprandschade? Daar ben ik altijd bang voor, met wat voor velgen dan ook. :)
Rickstah schreef:nice, ik vind het cool :) nu alleen je hoofdsteunen omhoog trekken, want dit is echt mcdonaldssjonnie ;)
Huh? Lage hoofdsteunen is Sjonnie Mac stijl? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Los daarvan, ik vind hoge hoofdsteunen geen porum.

En nou heb ik ze nog niet eens naar voren geknikt, wat ik veel bij (oude) BMW's zie en nooit ben achtergekomen of dat nou voor vorm of functie is.
MartijnGizmo schreef:Schitterend, tijdloos mooie velgen die RS, staan echt onder vrijwel iedere auto goed. Gepolijste lip + antraciet hart + rood naafkapje is ook precies hoe ik ze uit zou voeren! :cool:
Onder vrijwel iedere oude auto. ;)

Op moderne auto's zijn ze nou weer helemaal niet mooi.

Reind

Bericht door Reind » 16 mei 2012, 12:17

Ik doelde op banden met velgrandbescherming of iig een band die in de breedte bij je velgbreedte past.
Zo op het oog lijkt dat niet helemaal te kloppen.

Bij jou ziet het er wel heel fragiel uit.

Plaats reactie