Mijn topic maar weer eens een keer updaten.
Ik zie dat ik mijn update van vorig jaar in een apart topic had geplaatst. Voor de geïnteresseerde:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=22281
Langzaam aan weer begonnen met sleutelen nu het weer wat beter begint (begon) te woren.
Wat spulletjes
Verse OEM accu, en OEM accu bevestigingen. Pas bij aanschaf van mijn (eerste) OEM accu beseft ik pwas dat deze veel langer is en dat de in de auto gemonteerde accu bevestigingen dus home-made waren. Ik had al zo'n vermoeden, want die zagen er niet uit.
Achteraf bleek er niks met mijn oude accu mis te zijn. Om een heel lang en saai verhaal kort te maken over een dan wel, dan niet startende auto, wat me veel grijze harden heeft bezorgd, bleek na systematisch alles nalopen "gewoon" de startmotor na 15 jaar op te zijn. Dacht eerst nog EWS verrot en noem maar op.
Na montage nieuwe was alles verholpen. Starteren en draaien nu. Gelukkig had ik de versie met dikke flens, die met alleen 2 bouten vastzit. Als je pech hebt en een oude versie hebt, dan heb je een met een dunne flens, zonder draad erin en heb je een enorme kloteklus. Effin.
Nog wat vers spul
Kleppendekselpakking is inmiddels vervangen. Met mijn vele korte ritten heb ik in de winter altijd last van sludge. Nou dat bleek ook wel na loshalen kleppendeksel. Die zat goed vol.
Ook zweete de pakking aan de uitlaat zijde al wat olie en op een dag kwam er ook al flink wat rook onder vandaan (wat vreemd genoeg na die keer weer weg was!?)
Na horror stories over dikgesmeerde en bevroren carterontluchting met in het ergste geval een hydrolocked motor, leek het met niet onderstandig na 6 winters de olie/damp scheider en bijbehorende leidingen maar eens te vervangen. De slang van kleppendeksel naar de cyclone zat ook al vol sludge.
Als binnekort me M50 spruitstuk erop komt, dan wordt de boel vervangen.
Omdat ik uiteindelijk toch een OEM fetishist ben en ook elk officiele labeltje en stickertje welkom is, een mooie bougie-vervanging termijn sticker geplaatst. Ja een beetje gek ben ik wel.
Twee weken terug de laatste twee speakers van het H/K systeem gemonteerd die nog ontbraken in mijn retrofit.
De speakers die erin zaten is niet een versie van een van de andere audiosystemen, maar die bij de telefoon zit.
ECHTER, dat viel even tegen. De H/K's zijn 30w, de oude 40w. Alleen de impedantie van de H/K's is lager. Je zou denken dat het allemaal op elkaar af is gestemd, maar ik kan niet anders zeggen, het is meer dan goed hoorbaar dat het verslechterd is.
Dus helaas(?) gaan de H/K woofers erweer uit en gaan die 40w speaker er weer in.
Nog een leuk raadsel voor de kenners. Welk onderdeel is dit?
Hint:
Aangesloten:
En op zijn plaatst:
Voor de niet-kenners, dit is dus de radio alarm trigger van het af-fabriek alarm. De pin achterop de radio verbreekt een contact. Op het moment dat de auto op alarm staat en je trekt de radio - en dus de pin- eruit, dan gaat het alarm af.
Al is het een beetje dubbel, want dan moet je eerst al in de auto ingebroken hebben zonder het alarm te triggeren. Wat op zich niet geheel onmogelijk is.
Nog ff een recente foto
Na maanden van het al te willen doen, dan nu eindelijk me "ambers" achter gemonteerd.
Degene van wie ik ze zou krijgen, we konden pas gisteren een afspraak maken. Ik zou zijn telefoon (e38 model) inbouwen en dan kreeg ik zijn setje. twee weken geleden was het dan eindelijk zo ver.
Dus de volgende dag meteen gemonteerd.
Natuurlijk waren de units pikzwart en vol met "gunk". Dus eerst even goed schoongemaakt. Ook al wordt het daar achter toch wel vies uiteindelijk, ik kan gewoon geen vuile onderdelen op mijn auto monteren.
Resultaat (geen voor-foto's)
Toen de oude lichten eruit gehaald en de openingen ook even lekker schoongemaakt. Die waren gelukkig niet zo smerig.
En (vreemdgenoeg) de enige foto die ik genomen heb als totaal plaatje. Ben er erg blij mee. De '80's look is bijna compleet.
Daarvoor moeten alleen nog de zomerwielen gemonteerd worden, die ik eerst nog even lekker ga polijsten (of beter gezegd weer even flink oppoetsen, wat genoeg is voor een mirror finish)
Dit jaar met een kleine wijziging, wat de hele uitstraling zeer ten goede komt. Sneak peek
Als laatste afgelopen weekend verder gegaan met de SRA (koplampsproeiers)/Intensive wash installatie.
De set
Vorig jaar reeds de telescoopjes/sproeikopjes gemonteerd, dit weekend de leidingen gelegd.
Bumper eraf en dan eerst de beugel monteren
Leiding leggen...
De shroud van de condensor is al voorbereid voor de beugel/slang
Nu alleen nog het grote reservoir en, hendel monteren en bedrading aanleggen. Ondanks dat ik "OEM" ben, ga ik hier toch afwijken van de fabrieks/retrofit installatie. Ik ben niet zo'n fan van de manier waarop de koplampsproeiers elke zoveelste (5/6) keer dat je de ramen sproeit meedoen, en alleen bij lichten aan. Ik ga het veel simpeler houden betreft bedrading en een eenvoudige schakeling met apart relay monteren, zodat ik de "S" knop van de ruitenwisserhendel als aparte knop heb voor de koplampsproeiers. Dan kan ik ze bedienen op elk willekeurig moment en geheel los van de ruitensproeiers.
Die dingen vreten ook vloeistof, dus dat is goed zo.
Die "S" is eigenlijk bedoelt voor de Intensive Wash (zie je niet vaak op een E36). Tegen de tijd dat ik die gemonteerd heb, ligt er nog een E34 Touring hendel te wachten, die 2 extra standen heeft, die een zelfde schakeling krijgt.
Zo kan ik dan de ruitensproeier-, koplampsproeier- en intensief pomp los van elkaar bedienen.
Tot zover voor nu.
PS. Ik heb in januari ook nog een lendensteun in de bestuudersstoel gemonteerd. Nu nog op zoek naar een voor de bijrijdersstoel.