Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)
- dvh
Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?
Dat het eerlijker is snap ik ook niet zo goed.....
Ik had wat argumenten over de leaseauto.
Als je geen leaseauto hebt en dus zelf moet regelen hoe je op je werk kom is net zo eerlijk als dat je een leasebak rijdt met kilometerregistratie waar je wellicht een klein voordeel hebt betreft woon/werk.
Wellicht wordt de niet leaserijder weer wat beter betaald.
Welke vorm dan ook is gewoon afhankelijk van de situatie.
Werk,opleiding,functie, beloning. De eerlijkheid daarvan heb je voor een groot deel zelf in de hand.
Ik snap goed dat Tristan ervan baalt. Zou ik ook doen. En eerlijk zou nou niet bepaald het eerste zijn wat in me opkomt.
Ik had wat argumenten over de leaseauto.
Als je geen leaseauto hebt en dus zelf moet regelen hoe je op je werk kom is net zo eerlijk als dat je een leasebak rijdt met kilometerregistratie waar je wellicht een klein voordeel hebt betreft woon/werk.
Wellicht wordt de niet leaserijder weer wat beter betaald.
Welke vorm dan ook is gewoon afhankelijk van de situatie.
Werk,opleiding,functie, beloning. De eerlijkheid daarvan heb je voor een groot deel zelf in de hand.
Ik snap goed dat Tristan ervan baalt. Zou ik ook doen. En eerlijk zou nou niet bepaald het eerste zijn wat in me opkomt.
-
OnlineMartijn_bmw
tja dat geld altijd zo...Tristan schreef:Leg mij uit waarom jij dat betaald.Martijn_bmw schreef: Waarom moet iedereen meebetalen aan de mensen die in Friesland lekker goedkoop willen wonen en wel werken in de randstad en dus elke dag heen en weer blaZen...
.
Lees soms reacties van mensen die blijkbaar een afgunst hebben aan mensen die bv. een dikke auto uit de bijtelling rijden. Kop boven het maaiveld..... Lekkere SP gedachte.
leg mij eens uit waarom ik 42% van mijn reiskostenvergoeding moet inleveren zodat iemand anders 2% overdrachtsbelasting hoeft te betalen terwijl ik zelf nog net wel 6% heb betaald...
eerlijk bedoel ik in deze zin:
of iedereen onbelast woon - werk zoals het nu is of allemaal belast woon - werk zoals het straks wordt maar het zou oneerlijk zijn als iedereen die met eigen vervoer / openbaar vervoer reist wel belast wordt en degene met leaseauto wel onbelast woon - werk kan rijden...
- Luco
Dat jij je dan af laat schepen met een te lage vergoeding is niet andermans probleem.Martijn_bmw schreef:
Enige jammere is als jr bedrijf verhuisd... Heb ik ook gehad werkte 3km verderop en toen moesten we ineens naar almere 30km verderop...
Leasewagen voor woon-werk is gewoon vaak een kwestie van onderhandelen of vanwege je functie, dus vind ik het eerlijk dat je daar prive niet voor betaald als je er prive niet mee rijdt.
Dat je dat goed uit hebt onderhandeld met je werkgever betreft woon/werkverkeer gaat de staat nu van profiteren
Hoezo eerlijk?????????? GTFOH
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Dat is dus het probleem; woon-werkverkeer wordt niet meer gezien als zakelijk, maar als privé.Luco schreef: Leasewagen voor woon-werk is gewoon vaak een kwestie van onderhandelen of vanwege je functie, dus vind ik het eerlijk dat je daar prive niet voor betaald als je er prive niet mee rijdt.
- Luco
Dat snap ik maar kom dan niet met het verhaal dat het er eerlijker op wordtJoël D. schreef:Dat is dus het probleem; woon-werkverkeer wordt niet meer gezien als zakelijk, maar als privé.Luco schreef: Leasewagen voor woon-werk is gewoon vaak een kwestie van onderhandelen of vanwege je functie, dus vind ik het eerlijk dat je daar prive niet voor betaald als je er prive niet mee rijdt.

-
OnlineMartijn_bmw
Dat geld toch precies hetzelfde voor de woon werk vergoeding bij eigen vervoer?Luco schreef: Dat je dat goed uit hebt onderhandeld met je werkgever betreft woon/werkverkeer gaat de staat nu van profiteren
Hoezo eerlijk?????????? GTFOH
Hoe beter je dat hebt uit onderhandeld hoe meer de overheid er van profiteert...
Kortom in beide gevallen krom zowel voor de niet bijtellende leaserijders als de mensen die woon werk privé rijden...
-
OnlineMartijn_bmw
En daarnaast als je van mening bent dat het toch alleen maar een kwestie van goed onderhandelen is dan regel je toch gewoon even dat je werkgever de bijtelling compenseert in je bruto loon 

- Joël D.
Dat zeg ik ook niet. Ik vind het zelf ook niet eerlijk. Mijn vader moet nu een Honda Accord van 50k bijtellen waar hij nog geen 5.000 km privé per jaar rijdt.Luco schreef:Dat snap ik maar kom dan niet met het verhaal dat het er eerlijker op wordtJoël D. schreef:Dat is dus het probleem; woon-werkverkeer wordt niet meer gezien als zakelijk, maar als privé.Luco schreef: Leasewagen voor woon-werk is gewoon vaak een kwestie van onderhandelen of vanwege je functie, dus vind ik het eerlijk dat je daar prive niet voor betaald als je er prive niet mee rijdt.
-
OnlineMartijn_bmw
Daar zit dus het verschil woon werk verkeer wordt privé 
Daarnaaast gaan ze bijtelling staffelen naar gebruik dus iemand met weinig privé gebruik gaat ook weinig bijtellen...
Laat duidelijk zijn dat ik in beginsel het ook niet eerlijk vind dat ze weer geld weg gaan halen bij de werkende bevolking maar als ze dan toch besluiten woon werk als privé aan te merken dan ook voor iedereen...
Mag je mij uitleggen wat daar niet eerlijk aan is

Daarnaaast gaan ze bijtelling staffelen naar gebruik dus iemand met weinig privé gebruik gaat ook weinig bijtellen...
Laat duidelijk zijn dat ik in beginsel het ook niet eerlijk vind dat ze weer geld weg gaan halen bij de werkende bevolking maar als ze dan toch besluiten woon werk als privé aan te merken dan ook voor iedereen...

- Luco
Neem als voorbeeld een werknemer met eigen autoMartijn_bmw schreef:
Die kan kiezen voor een dure of goedkope auto, dus als jij zou willen kan je vanaf 1 januari met bv een heel goedkoop en zuinig autotje gaan rijden, kost je nog geld, maar goed jij hebt een keuze.
Werknemer met leaseauto
Vorige maand nieuw leasecontract voor een auto van 70k, goed maakt niet uit, ik rij prive niet, alleen voor de baas en woon/werk.
Goh eerlijk he die moet nu bijtelling gaan betalen omdat die deze auto voor zijn WERK nodig heeft.
Hij kan niet ff een priveauto aanschaffen om naar zijn werk te gaan en dan nog ff een vergoeding te vragen, zijn baas ziet hem aankomen, die heeft net een leasert van 70k voor 4 jaar afgenomen.
Eerlijk he???????????
- Joël D.
Het wordt ook niet voor iedereen meteen per 1 jan. 2013 ingevoerd, dat gebeurt in stappen. Het kan nooit dat iedereen per 1 jan. 2013 bijtelling moet betalen, je moet mensen wel de kans bieden voor alternatieven te zorgen.Luco schreef: Neem als voorbeeld een werknemer met eigen auto
Die kan kiezen voor een dure of goedkope auto, dus als jij zou willen kan je vanaf 1 januari met bv een heel goedkoop en zuinig autotje gaan rijden, kost je nog geld, maar goed jij hebt een keuze.
Werknemer met leaseauto
Vorige maand nieuw leasecontract voor een auto van 70k, goed maakt niet uit, ik rij prive niet, alleen voor de baas en woon/werk.
Goh eerlijk he die moet nu bijtelling gaan betalen omdat die deze auto voor zijn WERK nodig heeft.
Hij kan niet ff een priveauto aanschaffen om naar zijn werk te gaan en dan nog ff een vergoeding te vragen, zijn baas ziet hem aankomen, die heeft net een leasert van 70k voor 4 jaar afgenomen.
Eerlijk he???????????
-
OnlineMartijn_bmw
Inderdaad dat geld ook voor de bijtelling die wordt aan het begin vast gesteld en geld voor 5jaar.
Lijkt me toch een behoorlijke periode waarin je kan besluiten wat je daarna gaat doen...
Lijkt me toch een behoorlijke periode waarin je kan besluiten wat je daarna gaat doen...
- Downforce Hans
Ja ja........en jij gelooft het............Martijn_bmw schreef:Inderdaad dat geld ook voor de bijtelling die wordt aan het begin vast gesteld en geld voor 5jaar.

-
OnlineMartijn_bmw
Voor de bijtelling weet ik het zelfs zeker...
1 juli gaan re grenzen naar beneden en per elk volgend jaar weer maar alleen voor nieuwe gevallen
Afschaffing hypotheek rente aftrek zelfde verhaal alleen voor nieuwe gevallen....
Dus waarom dit dan niet??!
1 juli gaan re grenzen naar beneden en per elk volgend jaar weer maar alleen voor nieuwe gevallen
Afschaffing hypotheek rente aftrek zelfde verhaal alleen voor nieuwe gevallen....
Dus waarom dit dan niet??!
- Luco
Dat is voor mij geen probleem, maar jij klaagt steen en been over die 19 cent, maar vind wel dat de leaserijder maar even genekt mag worden terwijl die al vaak geen keuze hebben waar ze in moeten rijden en verder geen enkel voordeel hebben als ze niet prive rijden. Maar wel de bijtelling op mogen hoesten.Martijn_bmw schreef:En daarnaast als je van mening bent dat het toch alleen maar een kwestie van goed onderhandelen is dan regel je toch gewoon even dat je werkgever de bijtelling compenseert in je bruto loon
Of die van huis uit gelijk naar hun eerste afspraak rijden en dan pas naar kantoor.
Het lijkt meer op afgunst op deze manier, want de gemiddelde leaserijder gaat er zo veel meer op achteruit dan de gemiddelde werknemer die 19 cent krijgt.
-
OnlineMartijn_bmw
Oh als afgunst is hey zeker niet bedoeld hoor 
En tja dat mensen nu misschien veel moeten betalen voor een auto is heel vervelend voor diegene en dat meen ik oprecht! Maar heeft de overheid geen boodschap aan...
En steen en been klagen valt ook wel weer mee maar blijkbaar mag ik die belasting niet vervelend vinden maar is het voor de nu niet bijtellende leaserijders wel vervelend

En tja dat mensen nu misschien veel moeten betalen voor een auto is heel vervelend voor diegene en dat meen ik oprecht! Maar heeft de overheid geen boodschap aan...
En steen en been klagen valt ook wel weer mee maar blijkbaar mag ik die belasting niet vervelend vinden maar is het voor de nu niet bijtellende leaserijders wel vervelend

- PD power
Leg me dan eens uit, wat er eerlijk aan is, dat 19 cent km vergoeding, voor puur zakelijk, dus geen woon-werk wordt belast?Macboy schreef:Veel mensen dan gewoon goedkoop woon/werk verkeer doen. Is even vervelend, maar wel meest eerlijk. Over die bestelbusjes snap ik het dan weer niet, maar ergens ook weer logisch. Woon/werk is gewoon privé verkeer en dat lijkt me heel logisch en eerlijk.
Enige juiste conclusie: het systeem heeft nooit gedeugd en gaat nu eindelijk de goede kant op.
- Arthur
- Auto: Nr.51
@Martijn: ik lees het toch echt zo dat het per 01-2013 de bedooeling is dat die nieuwe regels ingaan. Dus dan gaat gewoon iedereen bijtellen. Ik denk/hoop voor diegene wel in het geldende tarief van wanneer de auto te naam gesteld is en voor de looptijd contract.
Bij de HRA hebben ze het idd over nieuwe gevallen, dat lees ik hier niet(?).
Bij de HRA hebben ze het idd over nieuwe gevallen, dat lees ik hier niet(?).
-
OnlineMartijn_bmw
Nee klopt ik lees het hier ook niet ..
Maar de regels rondom bijtelling zijn nog lang niet allemaal duidelijk.
Zo schijnt het ook te zijn dat ze bezig zijn met bijtelling staffelen naar werkelijk privé gebruik
Als je dan dus inderdaad maar weinig privé c.q. Woon werk rijdt is je bijtelling ook laag....
Kortom nog veel onduidelijk maar ik volg het op de voet
Maar de regels rondom bijtelling zijn nog lang niet allemaal duidelijk.
Zo schijnt het ook te zijn dat ze bezig zijn met bijtelling staffelen naar werkelijk privé gebruik
Als je dan dus inderdaad maar weinig privé c.q. Woon werk rijdt is je bijtelling ook laag....
Kortom nog veel onduidelijk maar ik volg het op de voet

- Macboy
Hoeveel werkgevers betalen de uren die iemand voor zijn woon/werk verkeer aflegt ? Of zijn het uren die niet betaald worden en dus privé uren ? Als het privé uren zijn, waarom moet het dan als zakelijk kunnen worden afgeboekt denk ik dan ?
Kortom: woon/werk verkeer is prive. En als jij in de auto van de baas lekker prive mag rijden, dan geniet je daar dus (onbelast) prive voordeel van en dat voordeel wordt nu belast.
Eerlijker kan het echt niet. Jullie kunnen zeuren en ik zeur met jullie mee, maar eerlijker wordt het niet.
Kortom: woon/werk verkeer is prive. En als jij in de auto van de baas lekker prive mag rijden, dan geniet je daar dus (onbelast) prive voordeel van en dat voordeel wordt nu belast.
Eerlijker kan het echt niet. Jullie kunnen zeuren en ik zeur met jullie mee, maar eerlijker wordt het niet.
- wjn
Voor bijv. monteurs zijn dat er zat.
Bijv. het eerste uur is privé en als je langer moet rijden naar je eerste klant, wordt dat gezien als werk. Afspraken varieren per werkgever.
Bijv. het eerste uur is privé en als je langer moet rijden naar je eerste klant, wordt dat gezien als werk. Afspraken varieren per werkgever.
-
Toch wel hilarisch dat ik eerst geld moet uitgeven voor woon-werk verkeer of zakelijke kilometers met de prive-auto, ergo daar is al IB over betaald; die kosten krijg ik dan vergoed en daar mag ik weer IB over afdragen.
Dit is zo dubbel als maar wat.
-
Het voordeel van de bijtelling op bestelauto's is dat een groot aantal busjes op het bedrijf blijven. Meer parkeerplaatsen in volksbuurten en het ziet er ook nog eens fraaier uit. Ik zeg: doen!
- Dennis Cavallino
Zeg maar gerust 3-dubbel, want de brandstof die je betaalt is ook al overdreven belast.raymondw schreef:Toch wel hilarisch dat ik eerst geld moet uitgeven voor woon-werk verkeer of zakelijke kilometers met de prive-auto, ergo daar is al IB over betaald; die kosten krijg ik dan vergoed en daar mag ik weer IB over afdragen.
Nu de km-vergoeding wordt belast zou ik iedereen aanraden om het niet als reiskosten uit te laten betalen, maar als salaris. Want over je bruto salaris worden zaken als hypotheken berekend. Dus hoe hoger, hoe beter.
Je werkgever zal daar anders over denken ivm de premies die hij over salaris moet betalen in tegenstelling tot reiskostenvergoeding.
- Ar
- Auto: Prius
Ik denk dat de oude auto's van 15 jaar nu voor meer mensen interessant worden. Vraag me af wat de regeling momenteel precies is.
Bijvoorbeeld vanaf 2013: Golf4, Transporter 2.5TDI 150Pk, GS300, 996, v70, enz.
Bijvoorbeeld vanaf 2013: Golf4, Transporter 2.5TDI 150Pk, GS300, 996, v70, enz.