TSI motor

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
wjn

Re: TSI motor problemen stapelen zich op

Bericht door wjn » 08 mei 2012, 16:04

RVV schreef:Onder downsizing versta ik ook een vorm van kostenreductie. Ipv 3 grote motoren kunnen ze nu voor hetzelfde geld 5 kleine motoren maken. Een grote motor moet uitgerust worden met zwaardere (kwaliteit) onderdelen dan een kleine motor. De consument werd er toch niks minder van want die kreeg dankzij de turbo techniek zelfs meer vermogen voor terug.

Bij Porsche speelt zoiets helemaal niet. Maar wat zou er gebeuren als die 2 liter turbo motoren met 450 pk in een Porsche GT3 gaan hangen? Technisch allemaal niet zo'n probleem.
Nu haal je volgens mij 2 dingen door elkaar.

1. Door betere ontwikkel en productiemethodes kun je beter berekenen hoe "zwaar" een onderdeel moet zijn en deze ook conform die specs produceren. Dat is de hoofdoorzaak van de "lichtere" onderdelen.

2. Uiteraard nu ingezet met als doel kosten te besparen, dus nog meer op de grens van het toelaatbare ontwerpen en produceren. Als je dan niet met minimaal die spec produceert, kun je problemen verwachten.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 mei 2012, 16:12

Dealer belde net ook nog even (collega van deze persoon had ook al gemaild dus beetje dubbelop maar toch netjes). Is hun niets bekend van problemen met andere TSI's dan de 1.2 en 1.4. Zij hadden zelf nog geen kapotgedraaide TSI's meegemaakt, wel wat kettingen vervangen.

Geen reden tot zorg bij mijn blok aldus hen. Ja, als het ding verrot ging klinken moest ik gelijk even contact opnemen. Lol. :)

D. Peters
Auto: Etron GT

Bericht door D. Peters » 08 mei 2012, 16:35

Wouter81 schreef:Dealer belde net ook nog even (collega van deze persoon had ook al gemaild dus beetje dubbelop maar toch netjes). Is hun niets bekend van problemen met andere TSI's dan de 1.2 en 1.4. Zij hadden zelf nog geen kapotgedraaide TSI's meegemaakt, wel wat kettingen vervangen.

Geen reden tot zorg bij mijn blok aldus hen. Ja, als het ding verrot ging klinken moest ik gelijk even contact opnemen. Lol. :)
Vanwege de problemen die ik eerder in dit topic beschreef heb ik heel internet afgezocht naar vergelijkbare gevallen, oorzaken, oplossingen, etc. Over de 2.0 T(F)SI heb ik eigenlijk geen schokkende dingen gelezen.

Marc R

Bericht door Marc R » 08 mei 2012, 16:49

Officieel houd PON zich natuurlijk van de domme....DUH!

Maar t internet staat VOL met problemen over de 1.2 en 1.4 TSI...oliegebruik en distributiekettingen.

En VAG duitsland geeft wel toe dat er problemen zijn....

Kasteel

Bericht door Kasteel » 08 mei 2012, 16:53

Gekke is wel, in de duurtester van Autobild werd destijds niks over de ketting gemeld, echter wel over de andere zaken als turbo's, verbruik en DSG-klachten.

WJ

Bericht door WJ » 08 mei 2012, 17:06

Het is een beetje de G60 van 2012. :clown:

Tristan

Bericht door Tristan » 08 mei 2012, 17:08

WJ schreef:Het is een beetje de G60 van 2012. :clown:
Maar die was met een paar simpele ingrepen wel betrouwbaar te krijgen. Dat is alleen jaren later pas ontdekt. :)

Marc R

Bericht door Marc R » 08 mei 2012, 17:38

Geloof mij: dit wordt een debacle van jewelste voor VW....

Alle auto's met de 1.4 TSI krijgen een leuke "reputatie" op de occasionmarkt...aan de straatstenen niet kwijt te komen....

MAW de eigenaren hebben weer het probleem...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2012, 17:52

wat denk je van de leasewereld....

die verrekte 1.2 en 1.4TSI is echt de enige motor die lease rijdend nederland nog kiest in ze VAG product... :bag:

Niall

Bericht door Niall » 08 mei 2012, 17:53

Marc RS4 schreef:Officieel houd PON zich natuurlijk van de domme....DUH!

En VAG duitsland geeft wel toe dat er problemen zijn....
Verschil is VAG Duitsland betaalt het uit hun eigen portemonee en kunnen zich zo een arrogante opstelling in hun thuis mark veroorloven.

En ja PON :kotsen: die denken alleen aan hun eigen portemonee en zeker niet aan die van de klant. De woord klantenservice, kan je de deel service weglaten.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 mei 2012, 18:11

Marc RS4, volgens mij moet je pagina 2 en 3 even lezen. :-)
Daar staan een aantal links waaruit blijkt dat VAG en Pon de klacht "erkennen" en gewoon verlengde garantie geven. Zie het stuk van Autobild en De Telegraaf.
Dit gaat echt geen schandaal geven....VW heeft het tactisch toegegeven en geeft verlengde garantie waardoor het in de "doofpot" verdwijnt. Niks nieuws onder de zon. Dit gaat echt niet het 8 uur nieuws halen. Nieuwe modellen worden al geruime tijd uitgeleverd met nieuwe kettingen en oude probleemgevallen worden gewoon vernieuwd. Er zijn miljoenen van deze motoren wereldwijd verkocht en procentueel stellen het aantal probleemgevallen zoals altijd niet zoveel voor. Hier ligt niemand wakker van bij VW.

Zoals met alle internet-klachten over een bepaald product of dienst. Mensen die tevreden zijn nemen zelden of nooit de moeite om dit via internet te delen met de rest van de wereld. Mensen die ontevreden zijn juist weer wel, en plaatsen dit procentueel veel vaker op internet. Hierdoor krijg je vaak een vertekend beeld van een product of dienst.
Toets maar een willekeurig product in, met erachter de woorden "problemen" of "slecht" . Je zult bijna altijd iets vinden. Zelfs van BMW... :bag:
Laatst gewijzigd door Rebel op 08 mei 2012, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 08 mei 2012, 18:30

Goed gezegd Rebel.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 08 mei 2012, 18:34

Ook van BMW :shocking: nee dat kan niet....................

jaydee

Bericht door jaydee » 08 mei 2012, 18:36

Rebel schreef:...
Zoals met alle internet-klachten over een bepaald product of dienst. Mensen die tevreden zijn nemen zelden of nooit de moeite om dit via internet te delen met de rest van de wereld. Mensen die ontevreden juist weer wel, en plaatsen dit procentueel veel vaker op internet. Hierdoor krijg je vaak een vertekend beeld van een product of dienst.
Toets maar een willekeurig product in, met erachter de woorden "problemen" of "slecht" . Je zult bijna altijd iets vinden. Zelfs van BMW... :bag:
...which reminds me...
Is er eigenlijk al eens iemand gecrasht als gevolg van gescheurde Federal banden? :ninja:

Rebel

Bericht door Rebel » 08 mei 2012, 18:41

Dank U Hielke..

Jawel Hans, ook BMW....sterker nog, toets eens op Google ...Corvette Trouble

Of Witte rook

:bag:

Marc R

Bericht door Marc R » 08 mei 2012, 19:59

@Rebel,

Klacht erkennen en verlengde garantie...zoals WJN al eerder opmerkte gaat dit om VOLLEDIGE garantie of coulance?

Als na 4 jaar je motor ff in elkaar loopt ,kan je met je coulance toch ff 5k aftikken..

Verders zal ik mijn commmunicatie met de dealer omtrent mijn Polo maar ff niet hier neerplempen....ze blijven gewoon "slinks" met hun opmerkingen.

Maar de keywords die elke keer naar voren komen zijn: DSG bak, excessief olieverbruik en distibutieketting....en "ik snap uw boosheid,maar wij..." ...

Nix storm in een glas water dus....en we zijn er ook nog niet met de 1,4TSI....mark my words.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 mei 2012, 20:46

Mark, ik kan een boek schrijven over het afhandelen c/q oplossen van klachten en problemen door Pon.
Als puntje bij paaltje komt ben je aangewezen op je dealer. Geloof me.
Ik heb 14 nieuwe auto's gereden, allen van Pon, en ik verzeker je als er een grote waardeloze organisatie is het Pon.
Mijn dealer heeft meer dan een keer de kastanjes uit het vuur moeten halen. En mede hierdoor heb ik een speciale band gekregen met de eigenaar, waardoor ik iedere keer weer terug ga. Ik heb het dan ook over problemen waar advocaten aan te pas kwamen.

Producten zonder fouten bestaan niet. Het gaat er om hoe de fouten opgelost of aangepakt worden.
Pon, importeur van o.a. VW, een van de machtigste organisaties op autogebied in ons land, en daarnaast ook nog eens een zeer speciale band heeft met Volkswagen.AG die dateert uit het verre verleden (Ben Pon heeft het succesvolle VW-busje ontworpen).
Met brieven schrijven zul je weinig potten breken bij Pon, het zal de boel alleen maar vertragen.
Je zult meteen een advocaat (of rechtsbijstandsverzekering) een brief moeten laten opstellen waarin ze de klacht onderbouwen en melden bij zowel de dealer als bij Pon.
Uiteraard zal deze advocaat van te voren aangeven hoe groot je kansen zijn. Maar ik zou niet teveel verwachten. Hoe langer de zaak duurt, hoe langer de auto in jouw bezit is, hoe minder kans op een nieuwe auto c/q geld retour. Deze opties geef ik overigens een kleine kans.

Ik heb veel grotere problemen meegemaakt in het verleden, dan jouw olieverbruik in de Polo. Uiteindelijk zal Pon de mogelijkheid moeten krijgen om het euvel op te lossen. Auto zal naar Leusden gaan etc, etc.
Nogmaals laat je niet gek maken door mensen die van alles schreeuwen want uiteindelijk zul je toch "pech" hebben.
Pon..... Je kunt nog beter zaken doen met "The Devil" himself.

Wees verstandig en probeer een overeenkomst te bereiken met de dealer. Misschien wilt hij hem terug pakken en komen jullie een bedrag overeen. Soms moet je slim wezen en de minst slechte oplossing kiezen. . Het volledige bedrag terug ontvangen kun je vergeten. En brieven schrijven zonder dat er een advocaat (of rechtsbijstandsverzekering) aan te pas komt is verloren tijd en energie.

Succes

Marc R

Bericht door Marc R » 08 mei 2012, 20:52

Ik snap je redenering Rebel,en je hebt ook gelijk.

Mocht ik er niet uitkomen dan neem ik mijn verlies en verkoop ik em meteen...toevallig moet ik rond deze tijd ook een nieuwe crafter bestellen voor de zaak....

Zal terloops maar ff opmerken dat ik die dan gezien de service maar ff ergens anders bestel.

Verders is de polo nu 2.5 maand oud en heb vooraf overlegd over juist deze situatie (alle emails bewaard gelukkig)...ik werd gerust gesteld...op nix af dus,alleen maar om het geld uit mijn zak te kloppen.

Nu komt het erop aan -precies waar ik notabene vooraf al bang voor was- et voila...moeilijk doen...

Rebel

Bericht door Rebel » 08 mei 2012, 21:12

Ze zullen ten alle tijden de gelegenheid krijgen om het probleem op te lossen. Waarschijnlijk zal de Polo dan naar Leusden gaan voor inspectie c/q reparatie. Of de dealer krijgt groenlicht om bepaalde reparaties uit te voeren.
Daarna ben je weer een hele tijd verder voordat je zeker weet of het probleem is verholpen. En dan nog kunnen ze 'n eventuele kans krijgen om het nogmaals te repareren.

Ik heb al enkele rechtzaken meegemaakt in mijn eigen branche...
Pas als de verkopende partij het niet lukt om het product binnen een aanzienlijke termijn in orde te maken dan kun je de koop eenzijdig ontbinden. Ook dit heb ik al eens meegemaakt, Schitterend, kan ik je vezekeren :bag:

Als ik jou was, zou ik Macboy om advies/hulp vragen. Hij heeft ruime ervaring met VAG-producten... en dit soort juridische problemen.
Maar mijn inziens is het beste om een deal te sluiten met een VW-dealer en de Polo in te ruilen op die Crafter.

Marc R

Bericht door Marc R » 08 mei 2012, 21:22

Uitgaande van jouw verhaal betekend het dus gewoon dat ik de pannenkoek krijg voor het kutproduct van VW.

Maar als ze dat niet willen dan laat ik ze alles repareren en verkoop ik em.

dvh

Bericht door dvh » 08 mei 2012, 21:35

Een slechte dealer zou kunnen denken: Klant is boos, hij komt nooit meer terug, we doen hier niks meer aan want hij komt toch niet meer terug.

En door moeilijk te doen valt 99% van de klagers toch wel af, en de 1% die doorgaat repareren we dan maar.
Altijd beter dan alles repareren voor klanten die niet terugkomen.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 mei 2012, 22:02

DVH begrijpt het.....die is door de wol geverfd ;-)

Marc, inderdaad. Repareren en dan verkopen. Of een compromis sluiten met een VW dealer en hem inruilen of verkopen.

Marc, tot slot. Denk nu vooral niet dat het bij BMW of Mercedes allemaal hosanna is. Geloof me, ook daar kunnen problemen ontstaan (zo ook bij de door jouw begeerde N54 .35i - denk aan, hogedrukpomp, rammelende wastegates, injectoren, etc.. of Romo met zijn splinternieuwe M3 en de daarbijbehorende problemen)
Ook dan zul je opnieuw moeten vechten voor je recht of onderhandelen met een dealer/importeur.

Marc R

Bericht door Marc R » 08 mei 2012, 22:19

Komt wel goed,ik verf ook welles een wolletje ;-)

Rebel

Bericht door Rebel » 08 mei 2012, 23:15

Marc RS4 schreef:Komt wel goed,ik verf ook welles een wolletje ;-)

Jaja...."vol-klodderen"....zul je bedoelen :lol:

Marc R

Bericht door Marc R » 09 mei 2012, 12:13

ROFL

Plaats reactie