Ik zal hieronder even een overzicht geven van de 8 wereldwonderen die onze aarde aan de mensheid te bieden heeft. Het betreft hier niet de klassieke 8 wereldwonderen, maar de nieuwe 8 wereldwonderen die sinds 2007 zijn opgemaakt. Naar mijn idee zijn deze 8 bij elkaar het grootste bewijs van de schoonheid en pracht dat de wereld ons als mens te bieden heeft. Een ieder zichzelf respecterend mens zou zich tot doel moeten stellen deze wereldwonderen te mogen zien, te mogen voelen. Niet alleen op foto's, maar daadwerkelijk van dichtbij.
Het is voor mij dan ook een eer om deze 8 wereldwonderen aan jullie te mogen presenteren:
1. Chichén Itzá - Yucatán, Mexico
2. Cristo Redentor - Rio de Janeiro, Brazilië
3. Colosseum - Rome, Italië
4. Chinese muur - Beijing, China
5. Machu Picchu - Cuzco, Peru
6. Petra - Ma'an, Jordanië
7. Taj Mahal - Agra, India
8. Porsche Boxster Spyder - Stuttgart, Duitsland
Afgelopen donderdag heb ik ongeveer 80 minuten mogen sturen in de Porsche Spyder van Ferdi. Helaas zat het weer niet bepaald mee, anders had het nog wel iets langer geduurd denk ik. Vanwege de kale kop en leeftijd van Ferdi was het niet echt meer verantwoord om nog langer te sturen. Ook denk ik dat Ferdi aardig doof was geworden vanwege mijn tunnelruns.
Vanuit Delft richting Leidschendam bleek een ongekende symfonische orgie van metaalklanken in de tunnels die we tegenkwamen. Met deze auto moet je gewoon gas geven. Niet alleen in elke tunnel - dat spreekt immers voor zich - maar elk viaduct. Elk weggedeelte dat klank weet te laten weergalmen is een uitnodiging voor je rechtervoet. Een kleine wegoversteek met beetje galm ? Gass drauf ! Hoewel je hersenen instinctief iets anders voorstellen geeft je rechtervoet toch automatisch gas daar waar het kan. Elke millimeter galm die je kan meepakken zal je meepakken.
Het woord verslaving heeft vanaf afgelopen donderdag voor mij dan ook een geheel andere betekenis gekregen. Ik ben verslaafd geraakt aan deze auto. De zit van de auto is subliem. De stoelen zitten geweldig en bieden een sublieme steun. Het stuurgevoel is zeer licht. Je kunt de auto geweldig plaatsen. De balans is ongekend. Dit is erg moeilijk onder woorden te brengen, maar je voelt de balans van de auto in je lichaam, in je handen. De middenmotor en de onderstelafstemming zorgen ervoor dat de auto niet rolt, niet inleunt en dat geeft een oase van rust in de bochten. Of je nu hard of zacht rijdt, je voelt dat dit automobiele perfectie is.
De gasrespons van de Spyder is zodanig goed dat Adolf Hitler er jaloers van zou worden (quote Michel P - ex DF forum member). De PDK bak is ongekend goed. Vooral in manuele stand een genot om mee te rijden. De plofjes en het tussengas dat je hoort bij terugschakelen is ongekend verslavend. Toch denk ik dat de auto een handbak verdient. Het opschakelen met een handbak is denk ik nog net even iets sportiever. Maar zeker als je de auto veel gebruikt is de PDK natuurlijk een uitkomst. Doet zijn werk zeer goed. Maar ik zou zeker niet twijfelen en een handbak bestellen als ik de keuze zou hebben gehad. De toerenteller in het midden maakt het allemaal af. Gelukkig dat er een km-teller onder geplakt zit, want de echte km-teller links kijk je helemaal niet naar.
Het geluid van de auto is niet normaal. Sportchrono pakket met die sportuitlaat en weet ik veel wat voor opties geven echt een ongekend prachtige metalen symfonie. Je kunt dit inderdaad aan en uit zetten, maar natuurlijk mogen alle kleppen altijd open. Het is een genot om naar te luisteren. Iedere keer weer.
Wat me heel erg is opgevallen is dat de auto als een targa aanvoelt, niet als een cabriolet. Erg weinig windgeruis, je voelt erg weinig wind, wat ideaal is om de auto gewoon het hele jaar door te gebruiken. Vanwege het dakje zal dat misschien niet tot de mogelijkheden behoren maar toch. Een beetje regen is geen enkel probleem. Vanaf 25km/h merk je daar al niets meer van.
De glimlach op mijn gezicht toen ik mocht plaatsnemen achter het stuur ging pas weg toen ik uit moest stappen. De hele tijd zit je gewoon te glimlachen. Dit is wat autorijden betekent. Dit is wat rijplezier betekent. Inmiddels is mijn enthousiasme een beetje ingezakt. Daarom kan ik nu na 3 dagen eindelijk dan een verslagje schrijven. Maar ik was echt van de kaart. De auto heeft een ongekende indruk op mij achtergelaten. Tuurlijk er zijn snellere auto's, maar sneller is niet nodig. De 1M is motorisch toch wat spectaculairder heb ik vandaag kunnen voelen. Maar dat is niet belangrijk.
De totale package van de Spyder maakt dat de auto zodanig in balans is dat iedere wijziging aan de motor of welk onderdeel van de auto dan ook negatieve impact zou hebben op het totaalplaatje. De auto is zoals God deze heeft bedoeld. Een en al perfectie. Een symbiose van rijplezier en pornografie.
Het was voor mij moeilijk om onder woorden te brengen wat deze auto met mij als autoliefhebber heeft gedaan. Ik denk dat op deze wijze goed is gelukt mijn enthousiasme weer te geven. De Spyder als 8e wereldwonder is denk ik het grootste compliment dat ik de auto kan geven.
Ferdi nogmaals mijn dank voor een schier onvergetelijke avond.