Ruben schreef:Individualisme. Individualisme gaat een samenleving kapot aan. Want staat lijnrecht tegenover gemeenschapsgevoel. Prima. Maar dat zijn de gevolgen van de keuzes die we allemaal maken en dan kan je het best voor jezelf zorgen zoals Wouter aangeeft. Met dien verstande dat ik denk dat Wouter wel ook een bepaald gemeenschapsgevoel heeft. Maar hij herkent zich niet meer in de politiek.. Cirkeltje rond dus.
Klopt Ruben. Vind mezelf best wel sociaal, probeer in mijn omgeving waar ik kan altijd klaar te staan voor degenen die dat nodig hebben. Ook als werkgever ben ik absoluut niet de moeilijkste richting mijn medewerkers (naar mijn mening althans

).
Maar gemeenschapsgevoel moet wel vanuit de mens zelf komen en niet opgedrongen worden door een politieke partij. Dan begint het me heel snel tegen de borst te stuiten. Een hoop partijen scheppen er een waar genoegen in om als moderne Robin Hood te opereren. Zoveel mogelijk van de ' rijken' stelen om aan de ' armen' te geven.
Het is, wat Tom hierboven ook zegt, niet het punt dat je de schrijnende gevallen moet helpen. Daar ben ik groot voorstander van, om de echt zwakkeren zoveel mogelijk te ondersteunen. Daar betaal ik ook graag belasting voor. Echter zijn de verhoudingen nu compleet zoek. Als je ziet hoeveel belastingen ik als klein bedrijf met een man of 8 personeel nu al moet afdragen, dat is niet meer normaal. Dat is pervers.
Ik verdien niet heel slecht dus met mij hoeft niemand medelijden te hebben. Toen ik een stuk jonger was (en politiek gezien linkser was, dat zie je volgens mij vaak

) begreep ik dat nooit, dat de ' rijkeren' zo moeilijk deden over belasting betalen en hun toevlucht namen tot belastingparadijzen, Zwitserse bankrekeningen etc. Ze hebben toch genoeg, redeneerde ik toen? Waarom moeilijk doen? Nu begrijp ik dat wel. Niet dat ik rijk ben maar toen ik vorige week weer loonbelastingen, BTW, VPB over vorig jaar etc. moest afdragen, toen werd ik daar niet blij van. De verhouding is zoek. Een procentje of 20/30 IB, dat vind ik rechtvaardig. Maar 52% IB en dan zijn er ook nog partijen die dit met alle liefde richting 65/70% willen ophogen onder de bekende dooddoener " de sterkste schouders, de zwaarste lasten" , dat is te gek voor woorden. Het wordt in dit land zo langzamerhand crimineel, als je meer verdient dan een ander. Er is volgens mij amper een land te vinden waar de nivellering zo sterk heeft toegeslagen als hier.
En dat is nu net het punt wat me zo steekt aan de politiek hier. Buiten het feit dat ik ze überhaupt niet vertrouw

is het zo enorm visieloos. Hier een beetje schaven, daar een beetje afhalen en hup, we zitten weer op 3%. Oogjes dicht, snaveltjes toe. Maar structureel staan we stil als land.
Ik pleit voor een heel ander systeem. De lasten juist enorm verlagen. De IB moet omlaag, de BTW omlaag, loonbelastingen omlaag en ernaar streven het systeem van belastingen, heffingen en toeslagen zo simpel mogelijk in te richten. Zo krijg ik elk kwartaal voor onze 2 kinderen een paar honderd euro kinderbijslag op m'n rekening gestort. Waarom is dat? Ik heb er niet om gevraagd, ik heb het financieel ook niet nodig en het was onze eigen keus om kinderen te krijgen. Waarom moet een ander daarvoor meebetalen? Dat klopt dus al niet.
We moeten zorgen dat de basislasten veel lager worden (IB, BTW, loonbelasting etc.). Daardoor neemt de koopkracht toe en krijg je automatisch veel meer bestedingen. Economisch goed waardoor de overheid uiteindelijk via de achterdeur alsnog haar noodzakelijke inkomsten verkrijgt. Vervolgens kun je (omdat ook de armeren meer te besteden krijgen) ook afscheid nemen van allemaal koopkracht-reparatie-toeslagen zoals we die nu kennen (zorgtoeslag, huurtoeslag, kindertoeslag, kinderbijslag enzovoorts enzovoorts). Daar bespaar je dus ook weer enorm, plus dat je er geen gigantisch lichaam als de huidige belastingdienst op na hoeft te houden.
Wat ze nu proberen is een droge spons nog verder leeg te wringen om er nog wat euri's uit te persen. Dat is een visieloze gedachte. Iets met kale kip en plukken.... je moet het imo juist omdraaien. Mensen moeten weer de mogelijkheid krijgen om geld te besteden. Geld moet rollen en als je dat slim inricht, dan krijg je als overheid automatisch meer dan genoeg inkomsten via de achterkant.