VAG 1.9TDI

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 27 apr 2012, 13:21

welke 1.9TDI moet je nou hebben?

ik heb wel begrepen dat de 1.9TDI beter is dan de 2.0TDI qua betrouwbaarheid maar ook de 1.9TDI is in tig uitvoeringen en vervmogens geleverd :shock:

welke blokken zijn nou de echte bullet-proof versies? en nog belangrijker in welke VAG modellen zit deze?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Knot » 27 apr 2012, 13:27

Die laatste 105pk blokken schijnen veel meer vermogen te leveren, daar zou ik voor gaan in bijvoorbeeld een Golf 5

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Riceaux » 27 apr 2012, 13:37

http://www.vvt-motorsport.nl/pages/tuningspakketten.php

Hier kan je in ieder geval zien welke motorcode's in welke auto's zitten. En ik ga er vanuit dat de modellen waar ze 280+ pk uit kunnen halen de betrouwbaarsten zijn?

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door ErikS » 27 apr 2012, 14:26

Knot schreef:Die laatste 105pk blokken schijnen veel meer vermogen te leveren, daar zou ik voor gaan in bijvoorbeeld een Golf 5
Die heb ik in de Caddy.....

Heerlijk vlot blok, alleen die verrekte korte versnbak.....
Als de garantie voorbij is maar eens chippen, hij doet nu al 185 @ teller. (+/- 170 gps)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 27 apr 2012, 14:48

Tja als dit echt door gaat:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/arbeid ... len__.html

betekend een halvering van mijn vergoeding op woon-werk en zakelijk kilometers :kotsen:

om het dan nog een beetje betaalbaar te houden moet ik misschien toch maar aan een knikkerblok... en als het dan toch moet het liefst een VAG diesel dat vind ik echt de lekkerste dieselblokken die ik ken!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Niels » 27 apr 2012, 14:51

Van BMW naar VAG, ik zou er nog eens goed over denken :mrgreen:

De 2.0 van de eerste jaren staan minder goed bekend, de 1.9 is in principe erg sterk. Enige wat ik momenteel van twee motoren heb gehoord is dat de hydraulische klepstoters kapot gingen. De vlakke kant waar de nokkenas tegenaan slaat breken als het ware kapot waardoor de werking verloren gaat en de kleppen tegen de zuigers aan komen. Een blok was een 90pk TDI, de andere een 110pk. Beide Golf 4 en met ca. 350.000km.

Bij VVT ben ik ook eens op bezoek geweest en die draaien met motoren met standaard internals gewoon 300pk. Onvoorstelbaar sterk wat dat betreft.

Ik heb ze vrij veel gereden en vond het altijd een fijne motor. Van 90pk tot aan de 150pk :thumbup: Explosief en vrij kort qua power band maar wel levendig en zuinig.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 27 apr 2012, 15:10

ik heb zowieso nog 8 maanden (gaat per 2013 in geloof ik)

maar is VAG zo'n drama dan ;) ik rij altijd al BMW en moet zeggen dat bevalt altijd nog prima maar aan de andere kant heb ook geen oogkleppen op en er zijn volgens mij zat andere leuke en goed rijdende merken...

en wat je zegt die TDI's zijn lekker zuinig en levendig...

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door WJ » 27 apr 2012, 15:27

Die 1.9 105pk tdi's van oa de caddy rijden goed en zijn niet kapot te krijgen. Heb er 1 van 5jaar oud met 530k op de teller en 1 van 4jaar oud die tegen de 400k zit.
Die van 500k+ heeft net een nieuwe startmotor gekregen en die van 400k heeft bij 200k een nieuwe turbo gehad, en dat was het eigenlijk wel. (op normaal onderhoud na) :)

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door EG » 27 apr 2012, 19:35

De allerbeste 1.9 TDi is de 150 pk TDi wat in o.a. de Golf 4, Bora, Leon 1M etc. zit. Deze heeft een lekker grote betrouwbare turbo (Garret 1749VB) , met chiptuning is 200+ pk en 400+ nm geen enkel probleem. Halen ze rustig 4 ton mee. Dubbelmassa vliegwielen zijn sterk en betrouwbaar, koppeling is sterk en betrouwbaar, weinig problemen met verstuivers e.d. Oh ja ook de oerbetrouwbare 6 bak.

Overigens is de 130 pk 1.9 ook gewoon goed alleen die heeft een andere turbo en intercooler. Daar is de max 170 pk van wat ik weet. Die vind hogere drukken niet zo leuk.

De 1.9 105 pk is wel leuk maar er zijn ook een boel met gesneuvelde nokkenas geweest (gewoon gebroken) was een kwaaltje. En de koppeling + vliegwiel is niet zo sterk als die van een 2.0 TDi. Dus met chiptunen zit in die onderdelen de beperking.

De 2.0 TDi heb je ook in common-rail vorm en die zijn behoorlijk betrouwbaar. De kop problemen heb je tot productiejaar 2006 ofzo dacht ik.

Van de moderne TDi's zou ik de 170 pk 2.0 TDi met common rail pakken. Lekker stil snel en betrouwbaar.

Overigens om jou een indruk te geven van hoe zuinig die 150 pk TDi met chip is (heb een Leon 1 met die blok) ik heb Frankrijk heen en terug gereden gemiddeld verbruik was 1:14,5. Was in de nacht zodra de grens met Belgie was bereikt gelijk snelheden tussen de 170 en 200 gereden. In Frankrijk zelfs 240 aangetikt... Dus echt vol volgas gereden. Niet gek voor een auto met zoveel vermogen en trekkracht.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Riceaux » 27 apr 2012, 22:18

Dubbelmassa vliegwielen zijn sterk en betrouwbaar
Ik dacht dat dit juist het zwakste punt van de aandrijflijn was. Bij veel getunede TDI's worden ze vervangen door een een massa vliegwiel toch?

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door G Kolkman » 28 apr 2012, 08:21

Martijn_bmw schreef:Tja als dit echt door gaat:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/arbeid ... len__.html

betekend een halvering van mijn vergoeding op woon-werk en zakelijk kilometers :kotsen:

om het dan nog een beetje betaalbaar te houden moet ik misschien toch maar aan een knikkerblok... en als het dan toch moet het liefst een VAG diesel dat vind ik echt de lekkerste dieselblokken die ik ken!


't Is bijna funny, I was thinking the same thing, al zou ik zelf voor een zo klein mogelijk waggeltje gaan zodat je - als ik een keer een maand zin heb wel geld uit te geven en met de mx-5 op pad te gaan - niet met pijn naar de belasting-afgifte zit te kijken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Niels » 28 apr 2012, 08:49

Martijn_bmw schreef:maar is VAG zo'n drama dan ;)
Hangt er vanaf wat je wilt besteden en hoe nieuw je wilt rijden. Het was bij mij VAG voor en na vanaf dat ik mijn rijbewijs had (en al eerder) maar na de Golf 3 kwam er een E46 :lol: Met name omdat ik de Golf 4 een sch#t hok vind. Nieuw waren ze super, op leeftijd met kilometers vind ik het een drama. De Golf 5 blinkt ook niet uit door kwaliteit dus sinds mijn pa zijn Golf 4 is het aandeel VAG binnen de hele familie dramatisch afgenomen.

Er staat wel een Ibiza 1.4 uit 2002 op de oprit als 2e auto maar die mag zo weg. Ik heb er echt helemaal niks mee. Liever 2K in de knip en een oude Primera bij wijze van. Technisch verder wel prima maar als het koud is kraken alle onderstel rubbers inclusief motor ophanging, het ding is stoterig gedempt en zacht geveerd (goede balans not!), de plastidip in het interieur laat los, het dashboard kraakt etc. Als 2e auto kan ik er wel mee leven (goedkoop, redelijk "volwassen" en alle belangrijke opties), moest ik er elke dag mee op pad dan was ie allang weer weg geweest maar had ik em niet eens gekocht in de eerste plaats...

Dus wil je budget dan zou ik een 130pk Ibiza nemen, ondanks de nadelen een leuk bommetje met een geweldige motor. Wil je geld besteden dan zou ik niet uit een E46 stappen :wink:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2012, 10:02

HAHA inderdaad dezelfde gedachte ...

Niels, bedankt voor je uitleg! Ik heb door mijn werk in de lease alleen maar ervaring met nieuwe golfjes en dan vind ik ze wel mooi en lekker rijden maar idd bij privé koop zal het een ouder exemplaar moeten worden

Wat betreft formaat auto, ik hen regelmatig de ruimte van de e46 minimaal nodig dus echt kleiner wordt het niet. Audi a3 sportback zou misschien kunnen is dat bij de oudere net zo drama als VW dan???

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Ar » 28 apr 2012, 10:55

@Martijn
Scheelt het in jouw geval dan zoveel op maandbasis?


Voor de mensen die nu opeens bijtelling moeten betalen vanaf september, is het wel een flink bedrag.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Niels » 28 apr 2012, 11:02

Geen idee of de A3 op leeftijd met kilometers ook drama is. Audi wordt wel vaak denigrerend een dure VW genoemd maar een A4 of A6 van vergelijkbare bouwjaren als de Golf4 en Passat voelen echt vele malen duurzamer aan. De A3 echter is (zoals je wel zult weten) wel echt op Golf platform dus ik weet niet of ze daar extra geld in hebben gestoken om het niet te laten rammelen en kraken :wink:

Neem dus een A4 of gewoon een E46 diesel :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2012, 12:16

Tja het zijn gewoon wat overdenkingen hoor...

En ik heb nog ff de tijd tot 2013 en misschien wordt het plan nader verkiezingen wel van tafel geveegd dus we zullen zie....

@ar. Het scheelt mij ruim 100 euro netto in de maand en dat is voor mij redelijk serieus geld!

BMW diesel zijn allemaal zo zwaar betaal je je blauw aan mrb en ook minder zuinig dan VAG TDI

Lpg inbouwen in me huidige is ook nog een optie

Moet het eens goed naast elkaar zetten

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door EG » 28 apr 2012, 17:58

Riceaux schreef:
Dubbelmassa vliegwielen zijn sterk en betrouwbaar
Ik dacht dat dit juist het zwakste punt van de aandrijflijn was. Bij veel getunede TDI's worden ze vervangen door een een massa vliegwiel toch?
Bij 6-bakken word dit niet gedaan omdat je stationair vreemde bijgeluiden bijkrijgt.

5-bak kan wel uiteraard.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Peric » 28 apr 2012, 20:26

Als je toch aan de VAG wil zou ik voor Audi gaan.
Ik heb VW gereden en nu een Audi, maar qua kwaliteit vind ik de Audi net effe een stapje hoger.
Alleen zijn de VW-stoelen fijner. Dus heb ik maar VW-stoelen in de Audi gezet.. :)
Dacht dat de 1.9 wat meer bullitproof was dan de 2.0. Ze leveren iets minder vermogen, maar een zuinige daily gebruik je toch niet als raceauto..
Oh ja, ik rij met de A4 1.9 TDI station ong. 1 op 18, is wel hoofdzakelijk secundaire wegen. Op de snelweg doet 'ie 1 op 20.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2511
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door jos_br » 28 apr 2012, 21:51

Ik zou nu toch echt voor de 2.0tdi gaan, al was het alleen vanwege de fijnere (langere) 6 bak. ze hebben doorgaans nu zoveel km´s gelopen dat de kinderziektes er wel uit zijn. De oudere 1,9tdi, met name de 130/150pk versies rijden ook fijn. De 8 klepper kent inderdaad problemen met de nokkenas, de (klep)stoters drukken in waardoor de nokken wegslijten. Wij controleren dit elke distributiewissel, met de vernieuwde stoter is ook dit probleem weg.

Zuinig zijn de VAG diesels in ieder geval wel. Mijn TT verbruikte als benzine 1,8T (210pk) gemiddeld 1:8, nu als diesel 1:14 met mijn rijstijl. Een behoorlijk verschil terwijl de auto behoorlijk sneller en stiller is...

Jos.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Sperdy » 29 apr 2012, 10:13

Nog niet langs zien komen: 115pk TDI (285nm?). Heb ik 3 jaar lang gereden, Audi A4 Avant. Periode rondom 2000 - 2001. Heerlijk blok. Top iets van 170? zal wel. Maar voelde gewoon goed, een smeuïg gevoel. Is nu wat achterhaald, maar goed, in de herinnering fijn. Wel geloof ik gedoe met een of andere riem (dieselkwaaltje?). In die tijden ook 320d's gereden, maar dat vond ik toen logge grindbanken. Huidige VAG diesels noch BMW, enige ervaring.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Niels » 29 apr 2012, 12:19

De 115pk versie "schopt" vooral lekker vanaf al (zeker destijds) 1500RPM. Voelt absoluut zeer kwiek aan en kan zuinig gereden worden. Nadeel is de koppakking die wel eens sneuvelt en ik geloof dat de distributie riem een interval van maar 60.000km heeft. Mechanisch zijn er betere blokken. De 130pk is de opvolger en een fijne. Schopt vanaf 1500RPM net zo, heeft meer op hogere toeren en ik vond em eigenlijk het stilste. In het begin sneuvelde wel eens een injector maar die kinderziekte is er allang uit.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 29 apr 2012, 20:19

bedankt weer voor de tips!

wbt de 2.0TDI, zo'n Leon 2.0TDI FR 170pk lijkt me ook wel wat maar ik dacht dat de koppen van deze motoren vaak scheuren?!

of is dat inmiddels opgelost?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Kasteel » 29 apr 2012, 21:34

1.9tdi 105pk redelijk veel ervaring mee en bewezen bullitproof, genoemde aanname van mee vermogen dan opgave geloof ik niet helemaal, kan m.i. iig niet veel afwijken. In Caddy vind ik het enige nadeel de (te) korte bak.

2.0tdi pd hebben idd veel problemen gehad en eigenlijk gewoon nog steeds niet zo betrouwbaar als de 1.9tdi. Ken tot op heden nog geen probleemvrije 200dkm exemplaren.

Wat betreft welke auto, ben zelf wel gecharmeerd van de Golf 5 1.9tdi Sportline, imho grote stap vanaf 4 en vind ze prima sturen, zitpositie en materialen top, prima werkpaarden.

De Polo's/Ibiza's vind ik dan gek genoeg weer helemaal niks, vind het niet sturen en zitpositie/materialen kut. Gewichtsvoordeel is te beperkt om daar aan voorbij te gaan :).

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Erik » 29 apr 2012, 22:26

ik heb gereden in bijna alle VAG tdi's die er geweest zijn :kikker:
90pk
105pk + chip
110pk
115pk + chip
150pk + chip
170pk pomp verstuiver + chip

De 170pk was asociaal snel en krachtig, maar over de zeik door roetfilter problemen
De 115pk was std al zeer snel (sneller dan de latere 130pk tdi's ik vermoed door de gearing), en gechipped de lekkerste qua smeuigheid
De 150pk + chip was het zuinigst, reed met gemak (na tuning) lange afstanden 1:18 of zuiniger, wel een lawaaibak, maar haalde 245kmh op de klok (WTF !) van de Leon Topsport TDI
Standaard was de 105pk verreweg de lekkerste, tot 140kmh want dan begon hij enorm te dreunen, en de top was erg laag.
Na de mega problemen in de gechippede en snel weer standaard gemaakte 2.0tdi (uiteindelijk door PON terug genomen) heb ik diesel voorgoed afgezworen en ben ik het pad ingeslagen van turbo benzine's (tot op de dag van vandaag).

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door EG » 29 apr 2012, 23:16

Martijn_bmw schreef:bedankt weer voor de tips!

wbt de 2.0TDI, zo'n Leon 2.0TDI FR 170pk lijkt me ook wel wat maar ik dacht dat de koppen van deze motoren vaak scheuren?!

of is dat inmiddels opgelost?
Probleem zit hem in de verstuivers die vervuilen en daardoor halen ze hun vermogen niet. DPF is echt koppijn bij deze wagens...

Zou dat mooi overslaan. Koop dan een 2.0 TDi 140 pk (latere bouwjaren (dacht na 2007 ofzo) hebben geen last van kopproblemen) en pleur er een chip op.

Ik zou geld in mijn zak houden en een leuke late Leon 1M kopen met 150 pk TDi motor erin. Met chip erin serieus snel en zuinig voor dat soort vermogens cijfers.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ en 15 gasten