MX-5 NA erbij; 22-10: gedetailed

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Paskal
Auto: meerdere

MX-5 NA erbij; 22-10: gedetailed

Bericht door Paskal » 15 apr 2012, 17:59

Een cabriolet ontbrak nog in ons "wagenpark" maar daar is sinds gisteren ook een einde aan gekomen. Een beetje decadent is het wel om naast een X5, Swift, circuit-535-touring en cicuit-205 16v nog een cabrio te kopen, maar je kunt maar een hobby hebben :) In de korte tijd dat ik de Speedster heb gehad vond ik het open rijden al geweldig, maar tot op heden was het er niet van gekomen om weer een auto zonder dak te kopen.

Toen het een paar weken geleden zo'n mooi weer was, begon de cabrio-wens toch weer sterker te worden dus zijn we maar eens op pad gegaan. Ik wilde een cabriolet waar je het cabrio-rijden nog optimaal kunt ervaren en een cabrio die fatsoenlijk de hoek om wil. Een 207 CC waarbij de raam tot boven je hoofd zit of een Saab cabrio die zo stijf is als een natte krant vallen dan bijvoorbeeld al af. De MX-5 staat bekend als een heerlijk stuurmansautootje, maar ik had er nog nooit mee gereden. Dat moest maar eens veranderen.

In eerste instantie met een sportiever gemaakt NB-model (na'98 zonder klaplampen) gereden. Dit exemplaar was voorzien van Koni's, verlaagd en dikkere stabi's. Na de proefrit was ik direct om: het moest en zou een MX-5 worden want het is inderdaad een heerlijk stuurmans-autootje. We twijfelden nog even tussen een NA-model (met klaplampen) of het NB-model, maar na een proefrit in een NA waren we daar ook uit: een NB kost het dubbele van een NA, maar is zeker niet twee keer zo leuk. Sterker nog: een NA is wat spartaanser en aangezien het geen daily wordt is dat geen punt. Van het verschil in prijs tussen een NA en een NB kun je een NA ook nog eens helemaal naar je zin maken. Ik vond de 146 pk in de NB ook niet echt veel rapper aanvoelen dan de 116 pk in de NA met zijn slechts 950kg.

Na wat zoekwerk bij een liefhebber uitgekomen met een mooi exemplaar: dec. 1993, 139k op de klok, strak in de lak, geen roest, mooi kapje en netjes onderhouden. Sinds gistermiddag 12.00u is hij van ons en een paar uurtjes later had hij al een aardige gedaantewisseling ondergaan: andere velgen, standaard achterlichten en ander stuur.

Zo was hij bij aankoop:
Afbeelding

Zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding

Inmiddels heb ik al 500 km dakloze kilometers afgelegd. Wat een heerlijk karretje is het om door over B-wegen te rijden :df: . We gaan hier ongetwijfeld nog veel plezier aan beleven en uiteraard zullen er nog wel wat aanpassingen volgen in de vorm van ander onderstel, uitlaat etc. Hieronder nog een paar fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paskal op 22 okt 2013, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Re: MX-5 NA erbij

Bericht door Xave30 » 15 apr 2012, 18:13

Mooie exemplaar. Veel plezier met je Mazda'tje.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 15 apr 2012, 19:14

Mooi Paskal! De mijne krijgt. Aankomende week zijn originele onderstel er weer onder.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 15 apr 2012, 19:15

Leuk!
Wat is dat voor stuurtje? En is deze net zo groot als het standaard stuur?

Paskal

Bericht door Paskal » 15 apr 2012, 19:32

OMP Corsica, uit mijn 205-racer gehaald :) Is met 350 mm inderdaad net zo groot als standaard, maar komt door deepdish wat verder binnen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 15 apr 2012, 21:25

En weer is er een DF-er om :kikker: .

Paskal

Bericht door Paskal » 16 apr 2012, 09:13

Klopt, heerlijk wagentje dat in mijn ogen de roadster is met de meeste fun per euro :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 apr 2012, 13:41

Lijkt wel als nieuw onder de kap.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 apr 2012, 15:08

gefelciicteerd! leuke auto voor ook nog weer er bij :kikker:

mijn oom heeft zo'n MX-5 en die heb ik ook wel eens een middag geleend, zijn zeker leuk sturende wagentjes en voor het geld is het denk ik het meeste DF per euro wat je kan kopen :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 16 apr 2012, 15:43

gefeliciteerd met je DF karretje.

ze zeggen wel eens hij valt in de klasse van de Elise qua rijden...

lijkt me een beetje sterk...iemand hier die met beide heeft gereden?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 apr 2012, 16:11

De NA zeker. Lekker puur sturen. Niet bijzonder snel, maar wel veel beleving. Het is leuk sturen met 't gaspedaal op de limiet (in standaard trim op normale banden). Op kleine, smalle en bochtige wegen maximaal rijplezier. Ten opzichte van een Elise gaat de Mx5 makkelijker dwars, dus je kunt a la André de snelweg op driften als 't nat is. De Mx5 is qua koets zo slap als een vaatdoek, maar toch voelt alles heel direct aan, net als in een Elise. Dat komt mede door de lage zit, het fijne stuurhuis (eventuele bekrachtiging eraf slopen).

Zowel de Elise als Mx5 NA rijden niet als kappersauto's.

Heb je weinig budget, dan is de MX5 NA een prima alternatief voor een Elise als échte rijdersauto.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 apr 2012, 16:14

Ik heb met beide gereden en het heeft er wel wat van weg...

Maar de elise is echt wel een stap beter en nog spartaanser! maar ze hebben we allebei hetzelfde kartachtige gevoel op de weg ;)

Paskal

Bericht door Paskal » 16 apr 2012, 17:10

@Ddennis: zo slap als een vaatdoek vind ik nog best wel meevallen. Autootje is natuurlijk ook bedoelt als cabrio en het is geen 3-deurs waar even het dak vanaf is gezaagd. Het is echt niet dat de hele auto tordeert tijdens het rijden en ook bij het opkrikken van de auto zie je hem niet doorbuigen en gaan beide wielen vrij rap de lucht in. Het is geen auto met dak, maar ik vind het zeker niet slecht. Uiteraard zijn er wel diverse mogelijkheden (zonder direct een volle kooi te monteren) om hem wat stijver te maken middels verstevingsstangen, veerpootbruggen etc. voor en achter.

Ik kan hem alleen vergelijken met de Opel Speedster die ik heb gehad en niet met een Elise aangezien ik daar nooit in heb gereden. Een Speedster gaat in de basis nog meer als een kart de hoek om. De Speedster voelt nog wat puurder aan wat o.a. komt door het gebrek aan stuurbekrachtiging en doordat hij stijver is. Een MX-5 helt standaard al niet veel over, maar een Speedster nog minder. Verder is de Speedster natuurlijk 100 kg lichter en daarmee nog lichtvoetiger. Praktisch gezien is een MX-5 wel weer veel fijner: je kunt je gsm of portemonnee in ieder geval ergens kwijt en je kunt fatsoenlijk in- en uitstappen :)

Dit neemt niet weg dat ik echt blij verrast was door de rij-eigenschappen van de MX-5. Ben er echt donders blij mee want het is DF voor een hele kleine prijs waarbij onderhoud en onderdelen ook nog eens spotgoedkoop zijn mede door de grote schare aan liefhebbers. Zie foto hieronder die ik gister heb genomen bij een MX5-meeting. Er waren in ieder geval genoeg rode exemplaren :)

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 16 apr 2012, 18:36

das wel een hele rij :D

Ik lees dus eigenlijk dat de MX5 veel DF gevoel geeft, doch de carros niet zo strak/stijf aan voelt als de alu elise/speedster hetverschil voel je wel doch de instapprijs kan veel lager liggen.

Ik neem aan dat als je de mazda strak afveert zeg ala strakke elise met laag profiel banden,
je de carros meer voelt bewegen dan de Elise? dat zal toch merkbaar zijn lijkt me ook al is ie voor het geld 1 van de betere DF auto's.

maar der zijn vrij veel opties zo te lezen qua versteviging voor zo'n MX5, maja dat kost weer knaken en wordt het gat weer minder naar de Elise :D

toch best benieuwd naar zoiets, je leest er regelmatig over

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 16 apr 2012, 19:51

Gaat de goede kant op met de MX-5 hier :wave:

Een beetje NA haal je voor 3-4k, voordat je dan aan Elise/Exige geld zit, heb je er al een auto van gemaakt die een stuk beter zal rijden dan die Elise.

Dat de carrosserie zo slap als een krant is, is ook schromelijk overdreven. Geld voor een veerpootbrug kan je je besparen, dat heeft alleen zin op de inferieure McPherson auto's (bmw :tooth: ) Een rollbar en/of hardtop maken een wereld van verschil. Ook zijn er zat verstevigingen voor de onderkant etc. te verkrijgen.

Paskal

Bericht door Paskal » 16 apr 2012, 21:15

Veerpootbrug is inderdaad onzin, maar doelde inderdaad op die verstevingsdelen die je aan de onderzijde kunt monteren.

Heb ook gereden met een NB die daarvan was voorzien inclusief een Koni onderstel, 35 mm lager, dikkere stabi's en een functionele rolbeugel. Dus geen RVS style-beugel, maar een echte beugel die wat toevoegt aan de stijfheid van de carrosserie. Onvoorstelbaar hoe je daar mee kon hoeken :) In die set-up heerlijk voor het sportievere stuurwerk, maar of het op een gegeven moment niet te stug en direct wordt kun je je wel afvragen. Een beetje comfort kan voor een MX5 die je voor 99% op de weg gebruikt geen kwaad. Maar begrijp nu ook de fun van die MAX5-cup als je ziet hoe zo'n ding al stuurt en ligt met een paar kleine aanpassingen.

Ieder zijn ding, maar doe mij maar een naar eigen smaak aangepast NA met aangepast onderstel, verstevigingen, dikkere stabi's en een rolbeugel in plaats van een Elise. Het is maar net hoe gek je het maakt, maar een in hardheid verstelbare Koni Sport kit (dempers + veren) rondom koop je bv al voor 560€. Een schroefset van KW zit op 1.000€. Overige aanpassingen kosten zo'n 750€ dus voor 1.500 a 2.000€ maak je er een heerlijk sturend karretje van.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 16 apr 2012, 21:47

Leuk wagentje! Ik ben erg benieuwd of ik er in pas als er Elise stoeltjes inzitten, dus mocht iemand van de DF-ers dat hebben gedaan, dan kom ik graag eens proefzitten :cool:

RobS

Bericht door RobS » 16 apr 2012, 22:42

:thumbup:

Hier ga je geen spijt van krijgen :df:

JasperM

Bericht door JasperM » 18 apr 2012, 18:57

Hier moet ik natuurlijk ook even reageren. ;)
Super leuke auto's, ben er zelf ook helemaal weg van.
We komen elkaar nog wel eens tegen denk ik, ik was dus ook op de meeting afgelopen zondag en heb geen idee of ik met je gepraat heb of niet. :mrgreen:

Paskal

Bericht door Paskal » 22 apr 2012, 21:08

Gisteren voor het eerst maar eens wat aan de MX-5 gerommeld. Wat een heerlijk eenvoudig in elkaar gestoken auto is het waardoor zaken repareren een eitje is. Mede met dank aan de grote schare liefhebbers die allerlei reparaties met foto en al hebben vastgelegd. Wat heb ik o.a. gedaan?

- middenconsole eruit, schakelaars el.ramen compleet uit elkaar gehaald en ontdaan van roet
- deurpanelen verwijderd en de raamgeleiders wat gangbaar gemaakt --> raampjes doen het nu weer zoals het hoort
- kentekenplaathouder met reclame en reclame-sticker verwijderd
- lelijke tweeters van dash gehaald, afgekoppeld van de radio en scheidingsfilter verwijderd
- afwateringskanalen softtop doorgeprikt met een coax-kabel

Hij is ook weer aan een beurtje toe dus tijd om wat spulletjes te bestellen. Bij de prijzen van de onderdelen lag je je helemaal rot. Een luchtfilter of benzinefilter kost 9€ terwijl je voor een oliefilter het enorme bedrag van 4€ kwijt bent :) Verder heb ik o.a. bougiekabels, bougies, V-snaartje en wat pookrubbers besteld zodat ik binnenkort weer lekker door kan met rommelen.

Oh ja, uiteraard vandaag ook weer even genoten van het karretje met mijn kop in de zon :) Ik stap iedere keer weer met een big smile in en uit. Vind het vooral gaaf dat je voor relatief zo weinig geld zoveel plezier kunt hebben :df:

Cleane achterkant zonder stickers, reclame en RVS-beugel:
Afbeelding

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 apr 2012, 21:12

Leuk hoor, ook eens proefrit gemaakt in zo'n MX5. Herinner me dat dat wel vermakelijk was.

Hoe zou zoiets op het circuit voldoen vraag ik me af... anders is het misschien ook een leuke trackdaytool. :hmmm:

Paskal

Bericht door Paskal » 22 apr 2012, 21:20

Wouter81 schreef:Hoe zou zoiets op het circuit voldoen vraag ik me af... anders is het misschien ook een leuke trackdaytool. :hmmm:
Geen idee, maar ik vind de basisbalans al heerlijk en dan kachel ik nog rond op fietspomp-schokdempers die waarschijnlijk uit de vorige eeuw stammen. Als ik de beelden van die Max5-cup zie dan zit dat volgens mij wel snor met de tracktool-mogelijkheid :)

dvh

Bericht door dvh » 22 apr 2012, 21:24

Fun en cheap !

Rebel

Bericht door Rebel » 23 apr 2012, 08:16

Afbeelding
Afbeelding

Ziet er veel beter uit zonder rolbeugel Paskal :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 23 apr 2012, 09:30

doch als je nu een rol ongeluk krijgt ist minder :)
wat wel goed kan is mat zwart en ander model, 2 hoepels zeg maar, dan wordt het meer 1 met de auto.

Plaats reactie