Toen het een paar weken geleden zo'n mooi weer was, begon de cabrio-wens toch weer sterker te worden dus zijn we maar eens op pad gegaan. Ik wilde een cabriolet waar je het cabrio-rijden nog optimaal kunt ervaren en een cabrio die fatsoenlijk de hoek om wil. Een 207 CC waarbij de raam tot boven je hoofd zit of een Saab cabrio die zo stijf is als een natte krant vallen dan bijvoorbeeld al af. De MX-5 staat bekend als een heerlijk stuurmansautootje, maar ik had er nog nooit mee gereden. Dat moest maar eens veranderen.
In eerste instantie met een sportiever gemaakt NB-model (na'98 zonder klaplampen) gereden. Dit exemplaar was voorzien van Koni's, verlaagd en dikkere stabi's. Na de proefrit was ik direct om: het moest en zou een MX-5 worden want het is inderdaad een heerlijk stuurmans-autootje. We twijfelden nog even tussen een NA-model (met klaplampen) of het NB-model, maar na een proefrit in een NA waren we daar ook uit: een NB kost het dubbele van een NA, maar is zeker niet twee keer zo leuk. Sterker nog: een NA is wat spartaanser en aangezien het geen daily wordt is dat geen punt. Van het verschil in prijs tussen een NA en een NB kun je een NA ook nog eens helemaal naar je zin maken. Ik vond de 146 pk in de NB ook niet echt veel rapper aanvoelen dan de 116 pk in de NA met zijn slechts 950kg.
Na wat zoekwerk bij een liefhebber uitgekomen met een mooi exemplaar: dec. 1993, 139k op de klok, strak in de lak, geen roest, mooi kapje en netjes onderhouden. Sinds gistermiddag 12.00u is hij van ons en een paar uurtjes later had hij al een aardige gedaantewisseling ondergaan: andere velgen, standaard achterlichten en ander stuur.
Zo was hij bij aankoop:
Zo ziet hij er nu uit:
Inmiddels heb ik al 500 km dakloze kilometers afgelegd. Wat een heerlijk karretje is het om door over B-wegen te rijden