Evo X rs

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Sjef

Evo X rs

Bericht door Sjef » 10 apr 2012, 14:34

Na een hele tijd Subaru gereden te hebben werd het tijd voor wat nieuws.

Ik was al tijden gek van de Evo X maar de flipperbak sprak me helemaal niet aan (erg goed, maar persoonlijk saai). Tevens voelt de X een stuk logger dan de vorige Evo's. Na een tijdlang zoeken echter toch in Italie een 2008 X RS gevonden en deze geimporteerd. Veel hulp gehad aan het import topic hier op DF en zodoende de Evo eind januari naar Nederland gereden.

Begin maart is de auto op kenteken gezet wat nog een leuke discussie bij de rdw opleverde. Veel rally evo's (allemaal X RS'en) zijn de rdw gepasseerd echter heeft de rs bijna geen opties en is natuurlijk een kale versie. Via wat kennissen in de rallysport de auto als een "RS" door de douane gekregen wat nog een leuk voordeeltje opleverde t.o.v. een GSR of MR. Terecht ook gezien de auto geen enkele luxe heeft behalve elektrische ramen.

De Evo was volledig origineel, enige aanpassingen nu gedaan namelijk:
- Stalen remleidingen, hawk Hp+ Remblokken
- Team Dynamics pro race 1.3 velgen matzwart
- Kuurtje bij Van Hoof, andere wastgate actuator, decat en ecu remap. +- 370pk/470nm

Ben de auto nog aan het leren kennen maar wat een verschil t.o.v de WRX. Het gebrek aan ABS en elektronisch achterdiff zorgt echter wel voor een enorm speels karakter t.o.v. de versies die in Nederland geleverd zijn. Het blijft echter wel 1535kg wat in beweging komt en dat merk je goed.
Kuurtje doet de auto ook goed. Heb tijdens de DF trackday op de ring voor het eerst met de auto gereden toen ie nog origineel was. Zeker het doorschakelen naar 5 leek toen wel een soort overdrive. Alle power is dan een tijd weg. Nu na de remap is dit gat er niet meer en loopt de auto een stuk beter door.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sjef op 10 apr 2012, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Downforce Hans

Re: Evo X rs

Bericht door Downforce Hans » 10 apr 2012, 14:37

Gaaf ding, veel plezier ermee :thumbup:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 apr 2012, 16:21

Daar is ie dan :hungry:

Hele mooie auto Sjef. Dat was zeker de moeite waard om voor naar Italië af te reizen.

Veel DF ermee, maar dat zal vast wel lukken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 apr 2012, 16:45

Zo'n auto is bij jou wel in goede handen, net als Evo's bij André dat altijd zijn. Veel plezier ermee, vooral als je schuin hoek om gaat.

RVV

Bericht door RVV » 10 apr 2012, 16:46

Mooie auto! viel mij positief op afgelopen ringdag. :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 10 apr 2012, 16:59

ziet er idd goed uit, veel DF er mee :df:

Sjef

Bericht door Sjef » 10 apr 2012, 17:00

Thx voor de reacties, schuin wil ie wel maar ze zijn wel snappy op de limiet. Deze week lekker veel regen dus speeltijd genoeg om wat te oefenen :) .

Beetje aan het spelen met de diff settings. Valt me wel op dat je echt moet triggeren om de balans even weg te krijgen. Onderstuur alleen en dan op het gas wil ie nog niet direct dwars. Even ontzetten lijkt het best te helpen maar het tempo ligt meteen aardig grof dan al, diff lockt echt meteen in Tarmac mode. Originele schokdempers zorgen ook voor extra onderstuur heb ik het idee. Misschien op termijn een mooi setje schokkers dr onders maar momenteel is mijn kennis van deze auto nog de beperkende factor ;).

Op de Ring stond de auto net een week op kenteken. Viel niet tegen als straatauto voor wat rondes te doen.
Overigens kwam ik daar in 1 van de eerste rondjes in een olie/koelwaterspoor terecht bij het uitkomen Wipperman en was ik blij dat ik het tempo laag hield die dag. Er werd toen nog niet gevlagd en 3 bochten verder stond de dader nog te roken aan de kant. Moest best op het gas blijven staan om de auto eruit te trekken. Een blauwe mx5 had minder geluk toen ik daarna weer voorbijkwam. Die had het spoor ook gemerkt maar waarschijnlijk op een hoger tempo en had helaas de vangrail bezocht.

Marius

Bericht door Marius » 10 apr 2012, 17:06

Mooi ding Sjef!

(al een 100liter tank ingebouwd? ;) )

Sjef

Bericht door Sjef » 10 apr 2012, 17:15

Marius schreef:Mooi ding Sjef!

(al een 100liter tank ingebouwd? ;) )
Haha nee, verbruik is echt stuk meer dan de WRX die toch een 2.5 turbo was. Dit 2-litertje overtreft echter ja, 275km op een tank is echt de max bij normaal/sportief gebruik. Op de ring gaf ie na aftanken aan dat ie over 120km opnieuw dorst had wat ook klopte want na 6 rondjes kon je er weer af.

Overigens wel benieuwd ook naar jouw nieuwe speeltje!

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 10 apr 2012, 17:28

Gave kar!

Is de RS optieloos en verzien van mechanische sperdiffs? :df:

markk

Bericht door markk » 10 apr 2012, 17:40

Sjef schreef:Thx voor de reacties, schuin wil ie wel maar ze zijn wel snappy op de limiet. Deze week lekker veel regen dus speeltijd genoeg om wat te oefenen :) .

Beetje aan het spelen met de diff settings. Valt me wel op dat je echt moet triggeren om de balans even weg te krijgen. Onderstuur alleen en dan op het gas wil ie nog niet direct dwars. Even ontzetten lijkt het best te helpen maar het tempo ligt meteen aardig grof dan al, diff lockt echt meteen in Tarmac mode. Originele schokdempers zorgen ook voor extra onderstuur heb ik het idee. Misschien op termijn een mooi setje schokkers dr onders maar momenteel is mijn kennis van deze auto nog de beperkende factor ;).

Op de Ring stond de auto net een week op kenteken. Viel niet tegen als straatauto voor wat rondes te doen.
Overigens kwam ik daar in 1 van de eerste rondjes in een olie/koelwaterspoor terecht bij het uitkomen Wipperman en was ik blij dat ik het tempo laag hield die dag. Er werd toen nog niet gevlagd en 3 bochten verder stond de dader nog te roken aan de kant. Moest best op het gas blijven staan om de auto eruit te trekken. Een blauwe mx5 had minder geluk toen ik daarna weer voorbijkwam. Die had het spoor ook gemerkt maar waarschijnlijk op een hoger tempo en had helaas de vangrail bezocht.
Mooi ding. Gefeliciteerd. Een X RS lijkt een een vrij unieke auto in NL :-)

Als de auto qua handling lijkt op m'n 8 MR RS dan moet je even de tijd nemen om 'em te leren kennen. Die dingen hebben sowieso belachelijk veel grip dus om 'em dwars te krijgen moet je grof geweld gebruiken. Dus relatief veel snelheid en flicken. Bagger banden monteren helpt ook heel erg. EVO's met nieuwe Bridgestones zijn eigenlijk gewoon niet leuk omdat de snelheid dan te hoog komt te liggen.

Als je onderstuur hebt gewoon even rustig laten staan. Lift-off wordt de achterkant heel licht en komt ie om. Dan het gas erop en je hebt de beste lol van de wereld. Verder laat ik 'em altijd op TARMAC staan als ik in wil driften. Gravel en snow zorgen ervoor dat het middendiff trager locked en om te driften vindt ik dat niet lekker / fijn. Ik wil dat het diff locked en de auto z'n drift doorzet als de power erop staat en niet dat ie alles optimaal gaat verdelen over z'n wielen...

:df:

Nogmaals gefeliciteerd...

Mark.

Sjef

Bericht door Sjef » 10 apr 2012, 17:48

Idd optieloos. Voor mij een pluspunt. Mensen staan alleen raar te kijken naar het interieur van de auto alsof het een omgebouwde "gewone" lancer is. RS is ook nooit officieel geleverd in NL. Er zijn er een paar op kenteken gezet via Moree en Van Hoof tot zover ik weet.

Stoelen zijn overigens wel het minpunt want ze bieden geen enkele zijwaartse steun.

Alleen het achterdiff is anders en is idd een mechanisch diff. Tevens geen ABS, AYC of andere ingrijpers. Alleen AWC.
Remschijven van de RS (en GSR) zijn overigens groter dan van de MR (die dan weer wel 2-delig zijn)

@markk: idd de bandencombinatie helpt zeker mee. Ik ga vanavond eens spelen met Gravel, gewoon om te zien wat dat doet in de regen. Snow lijkt me iets wat ik nooit ga gebruiken, ook al vraagt de situatie erom ;)
Heb wel eens met de eerdere evo modellen ook gereden en denk dat het grote verschil toch echt in het gewicht zit (in positieve zin voor de eerdere modellen). Rij je op grip dan is de X toch echt indrukwekkend maar het speelse karakter zit misschien meer in de vorige evo's.

Dat probleem was echter ook met de Subaru's het geval. Ik had in 2007 ook liever een nieuwe gt-turbo gekocht dan een wrx als ze dat model nog gemaakt hadden :)

Erik dB

Bericht door Erik dB » 10 apr 2012, 18:55

Goeie wagen Sjef!

Zou je misschien nog een heel kort/simpel stappenplan voor het importeren van een auto uit Italie kunnen maken? Ik ben vooral benieuwd hoe eea werkt met het niet meer cash kunnen betalen > 1000 euro en de gang via de notaris (en kosten daarvan)?

Veul dank :peace:

Sjef

Bericht door Sjef » 10 apr 2012, 21:52

Erik, je hebt pb.

Beetje met Gravelstand gespeeld in de regen maar had het idee dat de auto daardoor moeilijker in overstuur raakt. Reactie lijkt idd langer uit te blijven.

Markk: Wat ik me wel afvraag: Unlockt het diff bij aantrekken van de handrem? Het lijkt er wel op namelijk. Dit vond ik het grote minpunt van de wrx. Dat was altijd eerst koppeling in, dan handrem en een goede hoek opzoeken en dan gas erop. Anders voelde het echt als een aanslag op je aandrijflijn

De evo lijkt met het gas los, niet koppeling in maar wel tikje op de handrem zich gemakkelijk te zetten.

Edit: google bevestigd mijn vermoeden met diff en handrem. Mooi spul ;)

Knot

Bericht door Knot » 10 apr 2012, 23:05

hey, hier ook gepost, top!

zal m binnenkort eens irl bekijken..

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 apr 2012, 23:52

Super gaaf apparaat :df: Veel plezier ermee!

Knot

Bericht door Knot » 11 apr 2012, 00:10

Die banden moest je toch wel een beetje mee uitkijken, geen super sport voor en wanli achter voor je middendiff?

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 12 apr 2012, 18:04

Sjef schreef: Markk: Wat ik me wel afvraag: Unlockt het diff bij aantrekken van de handrem? Het lijkt er wel op namelijk. Dit vond ik het grote minpunt van de wrx. Dat was altijd eerst koppeling in, dan handrem en een goede hoek opzoeken en dan gas erop. Anders voelde het echt als een aanslag op je aandrijflijn

De evo lijkt met het gas los, niet koppeling in maar wel tikje op de handrem zich gemakkelijk te zetten.

Edit: google bevestigd mijn vermoeden met diff en handrem. Mooi spul ;)
Dit is bij de STi modellen ook het geval, al vanaf 1998 bij de STi V Type R en RA

markk

Bericht door markk » 12 apr 2012, 18:34

Volgens mij gaat het middendiff / acd open bij het aantrekken vd handrem.

Mark.

Sjef

Bericht door Sjef » 12 apr 2012, 20:12

Stefan, heb slechts rijervaring met de wrx en die deed dat iig niet.
Wel mooi hoe je idd merkt bij gravelmode dat je de auto insmijt en pas na één a twee seconden voelt dat ie begint te sperren.

Joost

Bericht door Joost » 12 apr 2012, 21:42

Gaaf ding :thumbup: .

Tijdens de trackday op de Ring nog even bekeken, zag er goed uit.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 12 apr 2012, 21:50

@Sjef, dat klopt alleen de STi varianten hebben dat. Daarom moet je een EVO ook met een STi vergelijken :D

Sjef

Bericht door Sjef » 13 apr 2012, 14:06

Stefan R schreef:@Sjef, dat klopt alleen de STi varianten hebben dat. Daarom moet je een EVO ook met een STi vergelijken :D
Weet ik, maar heb 5 jaar lang in de "simpele" variant gereden om het dan neerbiedwaardig te zeggen. Hatchback STI deed me niks. Nieuw model sedan nu is dan best wel weer aardig.

Moet wel zeggen dat met goed instelbaar onderstel ik bij de wrx meer overstuur op kon wekken dan ik op dit moment met de evo. Toch setje mooie fietspompen zoeken binnenkort ;).

Knot

Bericht door Knot » 13 apr 2012, 15:11

AWD is ook voor de grip he.. als je simpel overstuur wil moet je het toch eerder bij RDW zoeken ;)

Sjef

Bericht door Sjef » 13 apr 2012, 15:33

Knot schreef:AWD is ook voor de grip he.. als je simpel overstuur wil moet je het toch eerder bij RDW zoeken ;)
Ja knot :D maar de hoeken waarin je 4wd kunt zetten lukt je niet met een rwd :) Daarom zie ik zelf meer uitdaging aan het leren kennen van deze auto dan weer een andere bmw o.i.d.
Weet nog dat jij deze winter ook naar een Legacy aan het kijken was. Is toch weer een heel andere manier van rijden dan bijvoorbeeld een 3 of 5 serie.

Bovendien blijven de rallyroots knagen en een evo was voor mij altijd al een droomauto.

Plaats reactie