Stel dat... DAF

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
daNpy

Re: Stel dat... DAF

Bericht door daNpy » 07 feb 2012, 10:29

Michel P schreef:
Is leeftijd hier voor van belang? Ik heb als kind oprecht genoten van de achteruitrij races, Andre van Duin deed daar een geweldig commentaar bij....... Verder gewoon een automerk zoals Alt schrijft met een enorm duf imago. Enkele race/rally uitstapjes daar gelaten.

Maar jij mag het hemels vinden hoor, over smaak valt niet te twisten.

Michel
Dat is al hgeel wat genuanceerder als wat je eerst opschreef ;)

De (negatieve) verhalen van DAF, precies zoals Alt ze opschrijft, kent iedereen. Ze zijn zeker vermakelijk, maar ik vraag me altijd af of deze "kenners" ook nog net zo vers in het geheugen hebben liggen wat de prestaties van DAF in de autosport waren. Want daar hoor ik nooit niemand over, terwijl dat inderdaad helemaal niet slecht is voor een klein Nederlands autofabrikantje met een minimaal budget.

DAF is tot op heden nog steeds Nederlands succesvolste autobouwer geweest. Wat verkoopt een Donkervoort of Spijker nou op jaarbasis? De DAF 77/Volvo 340 is meer dan 1 miljoen keer verkocht.

Jan de Rooy startte met de 555 altijd achteraan (met tijdstraf) en won alsnog vele rallies.
De Tecno F3 is verboden omdat hij te snel was. Schijnbaar konden de mensen met schakelauto's dus ook niet rijden :hmmm:

De DAF Club is een van de grootste oldtimer clubs van Nederland.
De Variomatic is een mooi stukje techniek waarvan heden ten dage de opvolger (CVT) nog steeds in zeer veel modellen leverbaar is.

Alles wat DAF liefhebbers vandaag de dag nog doen staat mooi op de site van Rinus Blankestijn: www.rallydaf.nl

alt

Bericht door alt » 07 feb 2012, 10:31

Leuk, toch mensen wakker gemaakt.

Heb ook zelf in de daf van de betreffende dame gereden.
Ook een keer naast haar gezeten met dicht geknepen billen.
In de stad was het een snel optrekkend autootje.

Hier een video over daf.
http://www.youtube.com/watch?v=g4iTb9X11J4

Elise

Bericht door Elise » 07 feb 2012, 12:49

Het klopt dat DAF een nogal saai imago heeft, maar ik zou dat toch wel wat willen nuanceren.
Vergeet niet dat in die tijd er een hele groep mensen was die zeg al 40 of 50 oud waren en toen pas hun rijbewijs gingen halen.....wel even wat anders dan een 18 jarige die voor het eerst in de auto springt.
Neem ter vergelijking hoe iemand van een jaar of 60+ een computer bediend.

De vooroordelen tegen DAF zijn van hetzelfde niveau als die tegen een elektrische auto.....het is allemaal niks. Maar als er dan een leuke Tesla ten tonele komt met fraaie prestatie....dan is het ineens wel weer goed.

Ik ben ervan overtuigd dat mocht het gebeuren dat DAF herleeft en met een fraai prototype komt de geluiden ineens heel anders zijn!

Kijk eens naar die rare 45km autootjes.......die oersaaie invalidenhokken zijn super populair bij veel 16 jarigen.....dus het sentiment kan zo maar ineens omslaan :clown:

ErikS

Bericht door ErikS » 07 feb 2012, 12:54

Elise schreef:Het klopt dat DAF een nogal saai imago heeft, maar ik zou dat toch wel wat willen nuanceren.
Vergeet niet dat in die tijd er een hele groep mensen was die zeg al 40 of 50 oud waren en toen pas hun rijbewijs gingen halen.....wel even wat anders dan een 18 jarige die voor het eerst in de auto springt.
Neem ter vergelijking hoe iemand van een jaar of 60+ een computer bediend.

De vooroordelen tegen DAF zijn van hetzelfde niveau als die tegen een elektrische auto.....het is allemaal niks. Maar als er dan een leuke Tesla ten tonele komt met fraaie prestatie....dan is het ineens wel weer goed.

Ik ben ervan overtuigd dat mocht het gebeuren dat DAF herleeft en met een fraai prototype komt de geluiden ineens heel anders zijn!
Inderdaad.
Op het moment (door crisis) staat 'de consument' open voor nieuwe produkten. Zolang het maar geld besparend is. Je merkt gewoon dat een hippe auto, die op het moment voordelig te koop is, gestimuleerd door de overheid, het kan doen hier. Nu red je het niet alleen met NL. Maar in principe lijkt mij dit juist de markt om een nieuwe wagen te introduceren! (mischien zelfs elektrisch..... iedereen staat op dit moment vanwege 'het milieu' in de kinderschoenen kwa ontwikkeling...........)

Fabriek €1,- dus die lasten kan je schrappen.
Personeelskosten zijn wat hoger? Compenseert mooi!
Compensatie vanuit de overheid vanwege NLse economie stimulatie!

Ik zie opzich wel openingen om nu te starten.
Ondernemen = in ieder geval niet stilzitten!!!

alt

Bericht door alt » 07 feb 2012, 13:32

Een complete fabriek is te financeren, maar personeel is een blijvende kostenpost en niet te financieren.
Daar wringt de schoen.

Kreeg net nog een iemand aan de lijn, die vroeg of ik interesse had ineen robot had.
Aangezien ik een robot heb werken, vroeg ik heb toch nog even hoe dat ging met de verkoop van robots in NL., want in Duitsland staat er procentsgewijs velen malen meer robots dan in NL.
Hier gaat het verkopen van robots moeilijk, want men werkt redelijk economisch in NL en doet minder moeilijk als het zwaar tillen is.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2012, 13:45

Wij kijken hier ook regelmatig naar robots, omdat 'concurrenten' dat ook hebben. Maar dan zie je meteen 't verschil. De concurrent richt zich op langdurige seriematige orders en wij op maatwerk en one-off's. Ondanks dat je in dezelfde markt zit, ben je dus niet met elkaar te vergelijken. Daarom is 't ook prettig samenwerken met die concurrenten.

Niall

Bericht door Niall » 12 apr 2012, 15:07

Schopje:

http://www.autoweek.nl/autonieuws/19144 ... car-bouwen

Uit een andere bron heb ik begrepen dat er juist de nieuwe kleine BMW geproduceerd zou kunnen worden.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 12 apr 2012, 19:59

Even terugkomend op het suffe imago van Daf.
Skoda hebben ze toch ook weer aardig op de rails gekregen, weet alleen niet tegen welke prijs?

daNpy

Bericht door daNpy » 12 apr 2012, 20:50

Niall schreef:Schopje:

Uit een andere bron heb ik begrepen dat er juist de nieuwe kleine BMW geproduceerd zou kunnen worden.
Goed nieuws voor Nedcar!

Rupie

Bericht door Rupie » 12 apr 2012, 23:29

M@rcel schreef:Even terugkomend op het suffe imago van Daf.
Skoda hebben ze toch ook weer aardig op de rails gekregen, weet alleen niet tegen welke prijs?
Skoda hebben ze imo buitengewoon opgepoetst. Ik vind veel modellen een stuk aantrekkelijker dan een vergelijkbaar vw of Audi product. Pluspuntje voor de vag groep dus :)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 13 apr 2012, 09:21

daNpy schreef:
Niall schreef:Schopje:

Goed nieuws voor Nedcar!
Bijna te mooi om waar te zijn. Ik hoop het voor ze.

daNpy

Bericht door daNpy » 13 apr 2012, 12:09

Ruben schreef: Skoda hebben ze imo buitengewoon opgepoetst. Ik vind veel modellen een stuk aantrekkelijker dan een vergelijkbaar vw of Audi product. Pluspuntje voor de vag groep dus :)
En toch... wil je in een Skoda gezien worden?

GTRene

Bericht door GTRene » 13 apr 2012, 12:22

ja hoor, waarom niet, reed laatst nog achter een grotere skoda, anyway zag er goed uit.
en zo'n skoda yeti met 4 uitlaten en verlaagd en zag er erg dik uit :D

toen dacht ik nog, hm...best een dik ding en 4wd en die motor is vast redelijk te tunen :df:
of anders een ... er in :kikker:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTRene op 13 apr 2012, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 13 apr 2012, 12:26

daNpy schreef:
Ruben schreef: Skoda hebben ze imo buitengewoon opgepoetst. Ik vind veel modellen een stuk aantrekkelijker dan een vergelijkbaar vw of Audi product. Pluspuntje voor de vag groep dus :)
En toch... wil je in een Skoda gezien worden?
Zegt iemand met een Daf... :mrgreen:

Hier geen enkel probleem met het merk Skoda.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 apr 2012, 12:40

best dik ook

Afbeelding

en volgens wat mensen hier die er mee op het circuit reden? rijd dat nog verbazend goed ook :D

die rally car van hen vind ik ook best gaaf/stoer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niall

Bericht door Niall » 13 apr 2012, 13:40

Skoda heeft de voordeel dat het onder de VW groep valt en dus mee kan liften op de ontwikkelingen van Audi en VW. Daarbij is de directeur van Skoda de oude plantmanager van Audi in Ingolstadt, dus die heeft gevoel voor (subjectieve)kwaliteit.

Nederland is te duur voor sub-premium merken zoals Skoda, Opel enz. Maar zou wel kunnen met de productie van merken zoals Mini, BMW, Mercedes enz.

Rupie

Bericht door Rupie » 13 apr 2012, 15:39

Afbeelding

Meer een klassieke schoonheid dan welke Audi of vw van het moment. Kijk ook eens naar de Yeti zoals hierboven. Of de Fabia combi. Ik weet wel waar ik liever gezien in wordt. Maar dat kan ook een persoonlijkheidskwestie zijn :wink:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 13 apr 2012, 21:29

GTRene schreef: toen dacht ik nog, hm...best een dik ding en 4wd en die motor is vast redelijk te tunen :df:
of anders een ... er in :kikker:
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Maar, eh, als een 2.0 TiFuSi of zoeits in een Audi en een Yeti passen, dan behoort een Yeti RS V8 toch ook tot de mogelijkheden? :swinging:

Tom

Bericht door Tom » 13 apr 2012, 21:37

Hier ook liever Skoda.
Audi heeft pas meerwaarde met Quattro of de dikkere motoren.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 apr 2012, 22:30

hm...die ... er in gaat um niet worden, weinig ruimte, motor transverse
doch zo'n 1.8 kan je wel wat opkrikken, of de 2.0 diesel.

Afbeelding

Plaats reactie