Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De nieuwe M3 vind ik:

Een fantastische wagen, een waardige M en echte opvolger van de e46 M3
93
62%
Een M maar niet meer mijn M. Styling is overdone, te zwaar en te groot
37
25%
Wat een lelijk rothok
19
13%
 
Totaal aantal stemmen: 149

Gebruikersavatar
david
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36

Bericht door david » 21 mar 2007, 08:28

vroem vroem
http://www.youtube.com/watch?v=7l_JKR3K ... ed&search=

erg mooie auto. sinds lange tijd niet zo gek geweest op een bmw

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1445
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Bericht door Henk Jan » 21 mar 2007, 15:21

Klinkt misschien wat vreemd van iemand met een Evo, maar zo in dat filmpje vind ik die motorkap met die bult en happers geen gezicht....

Hoop dat het er irl beter uitziet.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 22 mar 2007, 00:33


Tom
Berichten: 22268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 22 mar 2007, 10:00

De krachtbron met een blokhoek van 90 graden heeft een gewicht van 202 kg. In vergelijking met de 3,2 liter zes-in-lijn motor (343 pk) uit de vorige M3 een gewichtsvermindering van 15 kg. Een en ander is bereikt door bepaalde onderdelen van composietmaterialen te vervaardigen.
Waar is dat V8 topic? :P

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mar 2007, 10:03

http://www.classicdriver.com/uk/magazin ... p?id=13309

Maar weer een bewijs dat jullie deze site in de gaten moeten houden, stelletje fappers. :D

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 22 mar 2007, 10:30

ja waar is dat v8 topic lol


Ik moet geen V8 een mooie schreeuwende 6 of 4 cilinder ligt mijn hart meer.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43068
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 22 mar 2007, 11:01

De info hiervan staat vast al wel ergens hier, ik lees niet alles :wink:

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=6241

8300tpm is toch ook wel schreeuwerig met een V8?

Wouter81
Berichten: 9425
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 22 mar 2007, 11:35

Andre schreef:ja waar is dat v8 topic lol


Ik moet geen V8 een mooie schreeuwende 6 of 4 cilinder ligt mijn hart meer.
Race jij niet met een V8? :twisted:

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 22 mar 2007, 11:59

Ja ik race ook met een v8.

Maar de keuze voor de v8 is gemaakt om veel betrouwbaarheid te creeeren in de 440pk range. Die motor lacht om 440pk.

Een 400pk 6 cil is lang niet zo betrouwbaar en gaat qua onderhoud op die pk s veel kosten.

Maar voor mij is een race auto met 300pk en 6cil of 4 cil. meer dan genoeg. Ik hoef geen 400plus pk. Zie bijv. WTCC

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 mar 2007, 13:18

Tom dat de M 6 in lijn relatief zwaar is, was niks nieuws. Blok is van gietijzer.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 22 mar 2007, 13:26

Andre schreef:Ja ik race ook met een v8.

Maar de keuze voor de v8 is gemaakt om veel betrouwbaarheid te creeeren in de 440pk range. Die motor lacht om 440pk.

Een 400pk 6 cil is lang niet zo betrouwbaar en gaat qua onderhoud op die pk s veel kosten.

Maar voor mij is een race auto met 300pk en 6cil of 4 cil. meer dan genoeg. Ik hoef geen 400plus pk. Zie bijv. WTCC
Zag de E90 afgelopen zaterdag nog bij JR-motorsport, mooi ding!
Klinkt ook lekker trouwens.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 22 mar 2007, 14:23



Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 22 mar 2007, 14:34

8300 rpm holy crap :shock:

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 22 mar 2007, 14:36

Fo Shizzle !!

Hoe vet 8)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 22 mar 2007, 14:51

Laatst gewijzigd door Erik K. op 22 mar 2007, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 22 mar 2007, 18:26

André melde al dat het ding 420pk ging leveren, maar ik kon het officiële persbericht niet op de BMW site terug vinden.

Ik heb hem nu gevonden, is vandaag geplaatst. 22 pagina's leesplezier voor wie er zin in heeft:

Voor het uitgebreide persbericht en officiële foto's van het blok e.a.:
http://www.press.bmwgroup.com/pressclub ... A60030A608


Hier het Nederlandse stukje:
BMW Nederland schreef:Eerste V8 krachtbron voor BMW M3
22.03.2007

München/Rijswijk. Op de autobeurs van Genève waren alle ogen gericht op de conceptcar van de nieuwe BMW M3. Wat zich onder de motorkap van deze auto zou bevinden was onderwerp van menig discussie. Nu maakt BMW officieel bekend dat na vijftien jaar en twee modelgeneraties M3, de fameuze zes-in-lijn motor van dit legendarische model voor het eerst plaats maakt voor een nog krachtiger V8 krachtbron.
De uitdaging om de prestaties van het voorgaande model te overtreffen was groot. Desondanks zijn de technici van BMW M GmbH erin geslaagd om het ontzagwekkende potentieel van de BMW M3 op een nóg hoger plan te brengen. De zesvoudig tot ‘Engine of the Year’ gekroonde 3,2 liter zes-in-lijn motor wordt in het nieuwe model vervangen door een hoogtoerige V8 krachtbron met specificaties die elke rechtgeaarde autoliefhebber doen watertanden. Met een maximum toerental van 8.400 toeren per minuut is deze motor de hoogsttoerige motor in de geschiedenis van in serie geproduceerde BMW automobielen.
Met een cilinderinhoud van 3.999 cc ontwikkelt de nieuwe V8 een vermogen van 309 kW/420 pk, gecombineerd met een al even indrukwekkend koppel van 400 Nm. Minstens zo indrukwekkend is het feit dat 85 procent van het koppel beschikbaar is over een uitzonderlijk breed toerengebied van 6.500 tpm. Al vanaf 2.000 tpm kan de bestuurder beschikken over een trekkracht van 340 Nm.
Om zijn illustere voorganger te kunnen overtreffen, werden voor deze motor beproefde BMW technieken als dubbele VANOS en individuele gaskleppen per cilinder toegepast, alsmede een uiterst krachtig motormanagement. Mede dankzij geavanceerde productietechnieken en hoogwaardige, lichtgewicht materialen die ook in de V8 van de BMW Sauber F1 bolide worden toegepast, weegt de motor van de nieuwe BMW M3 slechts 202 kilo. Daarmee realiseert BMW M GmbH zelfs een gewichtsbesparing van vijftien kilo ten opzichte van de zescilinder uit het voorgaande model.
De benchmark voor specifiek vermogen van 100 pk per liter wordt door deze nieuwe motor ruimschoots overschreden. Bovendien zal BMW zorgen voor optimale overbrenging van dit vermogen op de wielen door toepassing van Brake Energy Regeneration met intelligent aangestuurde dynamo. Zo wordt de accu alleen opgeladen, wanneer dit geen vermogen kost (in uitloop- en remfases).
Voor de volledige Engelstalige persmap en beeldmateriaal van de V8 krachtbron verwijzen wij naar onze mediasite www.press.bmwgroup.com.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 mar 2007, 20:23

Oke ik ben om waar kan ik tekenen ? :lol:

e90 M3 graag !

[img:800:600]http://www.germancarfans.com/spyphotos/ ... mini1L.jpg[/img]
[img:1300:783]http://img465.imageshack.us/img465/1601 ... 2a8iy0.jpg[/img]

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 mar 2007, 20:26

Trouwens het is ook logisch dat de e90 M3 hetzelfde front krijgt als de e92 M3, het zou een te dure grap worden om alsnog een apart neus/spatschermen te ontwikkelen. En zo blijft het M3 familiegezicht gewaarborgt.

Robin
Berichten: 55144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 22 mar 2007, 20:31

Die motor, gvd wat mooi. En die sedan had ik al gezien en idd prefereer ik die boven de E92. By quite a margin. Nu de poen nog... :P

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 22 mar 2007, 22:33

Ik wil hem eerst in het echt zien voordat ik oordeel of ik hem mooi vind.
De E46-M3 vind ik momenteel moooier vandaar.....

Maar keuze M3 of de nieuwe S5 dan kies ik meteen de S5 want wat een mooi ding is dat al op de foto's.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 23 mar 2007, 12:52

haha Rico ook om :) typisch, had niet iedereen dit voorspelt ? hahahah prutsers ook.

Opmerking van Eltjo vind ik ook terecht. Die achterkant is sjonnie achtig en vind iedereen mooi. Als Hamann dit zou doen, vindt iedereen het lelijk, dus iets klopt er niet ;)

Maar goed. Ik vind Hamann wel vet en dit ook, dus ik heb recht van spreken :)


De 4-deurs spreekt mij ook erg aan moet ik zeggen, maar dat betekent niet dat ik hem prefereer, zou ze IRL moeten zien. Sedan is sowieso aansprekender, omdat er sinds 1999 al geen M3 coupé meer is.

Ook leuk was de tekst van iemand op het M3 forum over E36 rijders toen de E46 uitkwam. Iedereen riep boot, wil hem niet, overdreven bladiebladiebla en nu is de E46 opeens heilig.

De E90/E92 M3 komt eraan en precies hetzelfde gelul. Moet zeggen dat de modernheid van de gemiddelde forumganger wel wat tegenvalt :) Na een paar weken is iedereen overstag riep ik een tijdje geleden al ergens in het begin van deze draad en ja hoor ... het is zover :)

hehehehe

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 23 mar 2007, 12:54

Rico: over die spoiler en voorkant is natuurlijk onzin: denk dat het meer kost om de Sedan een E92 voorkant te geven dan een spoiler toe te voegen :) :) :)

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 23 mar 2007, 13:27

Ja iedereen gaat overstag na een paar geile motor foto s met rooie uitlaat pijpen.

204kg is natuurlijk flauwekul.

Das voor een kale motor. Net zoals 3.0 motor 161kg weegt.

Maar wat weegt een kant en klare motor met spruitstukken uitlaten etc. Dan kan ik je zeggen dat een complete V8 een mooi klap zwaarder is dan een 6cil 3.0 motor. Ik kan je nou al zeggen dat het totale verschil van 43kg dik wordt overschreden.

Ik prik makkelijk door al die marketing foto s heen. Nee dre wacht mooi op een nieuw ontwikkeld lichtgewicht 6cil m motortje die 8500 toeren draaid en dik over 300pk levert.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 5 gasten