Even fijn bezig zijn...pfff...IT-geneuzel

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
markk

Re: Even fijn bezig zijn...pfff...IT-geneuzel

Bericht door markk » 29 mar 2012, 21:09

Gaat goed hier hoor. Nieuwe eigenbouw PC is inmiddels stabiel als een reus. Zojuist CS5 geinstalleerd, Wacom tablet drivers geinstalleerd en nu bezig ditzelfde te doen in de Apple OS X Virtual Machine waar ik nu dit berichtje in typ :-)

Ervaring OS X tot nu toe. FF wennen maar verder prima. Voordeel is dat je gewoon een terminal kan openen en VI werkt om /etc/hosts te editten. Heerlijk :-)

Mark.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 mar 2012, 21:19

iMac's zijn voor non-ITers met teveel geld :) Overpriced is het sowieso, maar goed... "je zet het aan en het werkt". Dus je hoeft geen moeite te doen! Betaal je natuurlijk wel voor...

Blij dat ik een paar weken terug voor 1400 euro (incl. BTW) een i7 2600 (3.4 Ghz), 8GB RAM, 256GB SSD, 500GB HDD, eVGA 580 GTX (geen kleine jongen) en een 1kW supersilent voeding heb gekocht. Kan later nog een grafische kaart bijplaatsen als het gamen niet meer met voldoende FPS wil. Een gelijke iMac config kostte 2800 euro incl. BTW. Maar dan heb je wel een monitor er bij en hoef je niet zelf te installeren! ;)

Ik begrijp best dat als IT niet je business of hobby is, maar je wel Word en Safari moet gebruiken voor je werk.. een iMac de beste optie is. Wel even leren omgaan met een nieuw besturingssysteem, maar dat heb je na een paar weken wel onder de knie.

Een SSD schijf kost in een iMac 500 euro (!) extra. Donder toch op :D Een Crucial M4 of Samsung 830 256GB kost 270 euro en presteren vrijwel het beste van alle SSD's. Of 4GB extra geheugen voor +200 euro, terwijl 1 dimmetje los 24 euro kost.... Goed, Apple is dan ook niet voor niets het rijkste bedrijf ter wereld :)

Vooral ook blijven kopen! Als je geen zin hebt om een uurtje of 2/3 te knutselen incl. een Windows 7 installatie en configuratie. Ik snap alleen niet zo waarom iemand daar 80% meer (ofwel meer dan 1000 euro) extra voor wil uitgeven.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 mar 2012, 21:22

Een Dacia Sandero brengt je ook van A naar B... ;)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 mar 2012, 21:25

MartijnGizmo schreef:Een Dacia Sandero brengt je ook van A naar B... ;)
Ik snap wel wat je bedoelt, maar dit is niet zon beste vergelijking. De i7 in de iMac is dezelfde als in mijn pc en presteert niet beter. Er zit evenveel RAM geheugen in en ook de SSD prestaties zullen amper tot niet afwijken. Aangezien de Crucial M4 en Samsung 830 als beste getest zijn, verwacht ik niet dat de Apple SSD sneller is.

Het is meer dat je betaalt voor een Audi, maar nog steeds rijdt in een Dacia Sandero alleen nu krijg je er een boekje bij om te weten hoe hij werkt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 mar 2012, 21:25

In december ongeveer dezelfde config als jou gekocht Maus, I7-2600, 2TB HDD, 10GB, windows 7 etc denk dat de videokaart ook dezelfde is eigenlijk, dat weet ik niet zeker maar ben niet zo'n gamer. 27 inch scherm had ik al vind ik ook ideaal.

Moet zeggen dat ik wel impressed was, wat betreft video renderen etc in Powerdirector, op mijn oude computertje, een Intel Core2 duurde een paar minuten 1080p renderen zomaar anderhalf uur, nu kan het spul sneller renderen als dat het afgespeeld word, ook doordat de videokaarten tegenwoordig hardware encoding hebben.

dvh

Bericht door dvh » 29 mar 2012, 21:34

Ik ga gewoon voor een ordinaire Alienware laptop..
Ding ziet er niet uit, wellicht wat overpriced. Maar wel goed qua prestaties. En daar gaat het me eigenlijk om.

De enige reden waarom ik een Imac zou willen, of een Mac Air. Is omdat ik ze mooi vind.
Een leuke gadget. Het ziet er slick uit.. scherm is mooi helder.. En het werkt lekker stabiel.
Maar dat is ook mede omdat je er simpelweg niet zo vrij mee bent als met een Windows computer.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 mar 2012, 21:58

@Maurice: Zonder gekheid he, maar als OS X zonder problemen zou werken op een "normale" pc zou ik dat wel willen overwegen. Puur omdat, mijn persoonlijke mening, Windows gewoon zuigt. En de keren dat ik OS X op een windows machine heb geprobeerd te installeren verliep dat niet echt vlekkeloos. Linux/Ubuntu wel, maar OS X (wat ik toch wat mooier (in de breedste zin van het woord) vind) ging niet echt vlekkeloos.

Maar het feit blijft dat Apple duur is. Maar ik vind het wel beter dan Windows of eigen bouw machines. Bij laptops vind ik de afwerking ook veel beter van een MBP t.o.v. een Windows laptop.

Fedmas
Auto: G21 330e

Bericht door Fedmas » 29 mar 2012, 22:15

Ach, computers. Zelfbouw is leuk, heeft voordelen maar ook nadelen. Áls ik ooit een Windows Desktop opnieuw zou kopen zou ik sowieso zelf bouwen, nobrainer. Maarja, een iMac lokt me ook wel. Gewoon puur om het OS X, niet om de makkelijkheid, daar red ik me wel in. Maarja, dan eerder een Mac Book Pro. Al wil ik deze sowieso voor mijn studie.

Ik twijfel nog een beetje, heb geen Mac Book Pro nodig, een simpele medion van 450 euro zou makkelijk voldoende zijn, (office werk) máár dat wil ik niet. Wil een mooie macbook, mooi design, lekker besturingssysteem, dat kost wat. Heb ik dat ervoor over? Ja. Maar da's natuurlijk je eigen keus. Voor de prijs van een MBP (1700-2000 euro in mijn keuzegebied) kan je een mooie laptop aanschaffen. Máárja, dan zit je wel weer met Windows..

Moeilijk.. :forum:

Rebel

Bericht door Rebel » 29 mar 2012, 22:18

Een imac zet je overal neer, ziet er fraai uit, en kun je in no-time weer wegzetten. Enige dat je nodig hebt is een stopcontact. Geen draden, grote kasten, luidsprekers etc.
OSX is top. Maar als ik lees dat sommigen een pc hebben om te "gamen" dan wordt me een en ander duidelijk. Moet je inderdaad bij Windows zijn (en blijven)
Nogmaals, ik hoop van harte dat het marktaandeel van Apple niet boven die 5,2% zal groeien, om meerdere redenen... :D

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 mar 2012, 22:20

Gamen? Doe ik sowieso niet op de computer. Heb ik een PS3 voor. Maar snap best dat mensen het fijn vinden om achter een computer te gamen.

@Fedmas: Ik denk dat heel veel mensen zo denken ja.

Rebel

Bericht door Rebel » 29 mar 2012, 22:27

Als Bang en Olufsen de helft van de huidige prijs zou kosten, zouden veel "tegenstanders" toch overstag gaan omdat ze het stiekum toch wel fraaie producten vinden. Dit is bij Apple niet anders. Het is niet goedkoop en daarom krijgt het ook veel kritiek. Zoals Martijn al zei: "met een Dacia kom je ook van A naar B" ..

Fedmas
Auto: G21 330e

Bericht door Fedmas » 29 mar 2012, 22:31

Rebel schreef:Als Bang en Olufsen de helft van de huidige prijs zou kosten, zouden veel "tegenstanders" toch overstag gaan omdat ze het stiekum toch wel fraaie producten vinden. Dit is bij Apple niet anders. Het is niet goedkoop en daarom krijgt het ook veel kritiek. Zoals Martijn al zei: "met een Dacia kom je ook van A naar B" ..
Voila, zie het, om in de forumsferen te blijven als BMW versus goedkoper. Veel mensen vinden BMW te duur, patserig, oude bmw's zijn van petjes, dit soort dingen. Als BMW Goedkoper zou zijn, zouden veel van deze tegenstanders ook omgaan. Apple idem. Moet wel zeggen dat het steeds meer bij mij in de omgeving komt (wij hebben 2 24' iMacs van 2008 Thuis), maar dan meer in de zin van iPads en iPhones. iMacs & Mac books is net stapje hoger waarschijnlijk.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 mar 2012, 22:45

Rebel schreef:Als Bang en Olufsen de helft van de huidige prijs zou kosten, zouden veel "tegenstanders" toch overstag gaan omdat ze het stiekum toch wel fraaie producten vinden. Dit is bij Apple niet anders. Het is niet goedkoop en daarom krijgt het ook veel kritiek. Zoals Martijn al zei: "met een Dacia kom je ook van A naar B" ..
Dat zei ik dus net, die vergelijking gaat niet op. De keuze voor een B&O snap ik, enerzijds design (net zoals de Mac), maar anderzijds de geluidskwaliteit; er zijn wezenlijke verschillen. Een Intel i7 3.4 Ghz in een Macbook of iMac is echter net zo snel als een Intel i7 3.4 Ghz in een zelfbouw/in elkaar gezette pc.

Een BMW rijdt anders dan een Dacia, dus wederom logisch dat je er meer voor neerklapt. De enige overeenkomsten zijn een stuur, 4 wielen en wat stoelen. Dat is wat anders dan een PC en een iMac met dezelfde specificaties. Het onderscheid zit hem in OS X en Windows, maar de hardware is verder gewoon hetzelfde.

Als je dan toch bij die kromme vergelijking zou willen blijven, zou je kunnen zeggen dat je een Dacia koopt waarin je alle BMW onderdelen stopt zodat hij exact hetzelfde rijdt en hetzelfde interieur heeft, maar je er slechts een fractie van de prijs er voor neerlegt. Goed, gaat nergens over want dat is paarden met bananen vergelijken :)

Peric

Bericht door Peric » 29 mar 2012, 23:07

De feitelijke hardware verschilt toch onderling ook niet zo heel erg toch?
Bij Apple zit 't in een mooier kassie.. :)

Hielke

Bericht door Hielke » 29 mar 2012, 23:45

Peric schreef:De feitelijke hardware verschilt toch onderling ook niet zo heel erg toch?
Bij Apple zit 't in een mooier kassie.. :)
Het kassie is bij Apple prachtig.

Maar mijns inziens is het apple toverwoord vooral 'integratie'. De spullen passen mooi bij elkaar en werken mooi met elkaar. Anderzijds bezondigt ook Apple zich aan wat we 'form over function' noemen. Stel je zit achter je iMac en je wilt een koptelefoon of externe HD aansluiten. Waar zit die aansluiting? Juist, aan de achterkant :? Mateloos onlogisch.

Maar goed, net zoals hier al werd geopperd, was het niet zo duur dan zou ik er meer trek in hebben.

Tom

Bericht door Tom » 30 mar 2012, 01:10

Bij Apple kies je voor het platform: hardware (o.a. design en bouwkwaliteit), software en integratie (tussen onderlinge Apple producten).
Puur op specs verliest Apple het. Met de iPad lopen ze nu weer even voorop maar over een maand zijn er bij wijze van spreken alweer nieuwe Android tablets met betere specs. Idem met PC's en zeker als je naar de prijs gaat kijken. Met alleen de hardware winnen ze het niet, maar ook alleen op software niet. Daarom zie ik OS X ook niet op zichzelfstaand. Geloof dat Martijn ook een tijdje OS X op een PC heeft gehad maar in the end zuigt het net zo hard als een BMW blok in een Dacia ;)

Femme

Bericht door Femme » 30 mar 2012, 01:27

Maus335i schreef:Dat zei ik dus net, die vergelijking gaat niet op. De keuze voor een B&O snap ik, enerzijds design (net zoals de Mac), maar anderzijds de geluidskwaliteit; er zijn wezenlijke verschillen. Een Intel i7 3.4 Ghz in een Macbook of iMac is echter net zo snel als een Intel i7 3.4 Ghz in een zelfbouw/in elkaar gezette pc.

Een BMW rijdt anders dan een Dacia, dus wederom logisch dat je er meer voor neerklapt. De enige overeenkomsten zijn een stuur, 4 wielen en wat stoelen. Dat is wat anders dan een PC en een iMac met dezelfde specificaties. Het onderscheid zit hem in OS X en Windows, maar de hardware is verder gewoon hetzelfde.
De hardware is meer dan alleen de processor en de gpu die inderdaad hetzelfde zijn bij een Mac of een Windows-pc. Laat dit tegenwoordig nu nauwelijks boeiend meer zijn tenzij je een hardcore gamer bent of een machine nodig hebt voor 3d rendering of andere heavy lifting.

Windows-laptops zijn over het algemeen gewoon totale junk qua bouwkwaliteit en design. Bij Windows-machines heb ik hoogst zelden het gevoel dat de ontwerpers hun best hebben gedaan om een doordacht product op de markt te zetten. De meeste keuzes lijken het gevolg van kostenbesparing en een gebrek aan smaak/talent en vindingrijkheid. Materialen voelen goedkoop aan en de vormgeving slaat vaak nergens op. Ik hoef die lelijke meuk niet.

Windows an sich vind ik ook al kotslelijk en dan heeft het ook nog de gewoonte om regelmatig het bloed onder je nagels vandaag te halen met stupide acties.

Ik ben sinds de zomer helemaal overgegaan op Macs voor mijn eigen machines. Alleen op het werk gebruik ik noodgedwongen nog Windows tot ik een nieuwe laptop mag uitzoeken. In het ene huis heb ik een Mac Pro met twee 30 inch Cinema Displays (waarvan de eerste inmiddels zeven jaar oud) en in het andere huis heb ik een 27 inch Cinema Display die ik aan mijn 13 inch MacBook Air hang. Het design van zowel de MacBook Air als de Mac Pro is geweldig. Ik kan daar echt van genieten. Gewoon het gevoel dat er briljante perfectionistische mensen zijn op deze wereld die tot het naadje gaan om een zo goed mogelijk product neer te zetten. Als ik een Apple-product bestudeer begrijp ik waarom de ontwerpers voor bepaalde oplossingen hebben gekozen en waarom die oplossing de beste was. Het gevoel van voldoening is zo veel groter dan wanneer je staat te kijken naar een of andere schrale Windows-bak die je voor een zo laag mogelijke prijs op de kop hebt getikt maar behalve in goedkoop zijn nergens in uitblinkt en waarvan het ontwerp zich kenmerkt door onbegrijpelijke keuzes. Een Mac Pro vs een willekeurige Windows-pc is als een vergelijking tussen een Duitse limo en een lelijke slecht afgewerkte Chinees.

In het verleden kwam ik jaarlijks op de CeBIT en op het een gegeven moment begon het me echt te irriteren dat er zoveel slechte Aziatische hardware op de markt wordt gebracht die geen enkel bestaansrecht heeft buiten goedkoop zijn. Ik zou graag zien dat er wat meer concurrentie kwam voor Apple. Op dit moment heeft Apple praktisch een monopolie op goed ontworpen producten.

Een paar weken geleden stond ik in een Hifi-zaak en ik was verbaast hoe gammel Hifi-apparatuur in de betaalbare klasse (versterkers tot zo'n 800 euro) tegenwoordig in elkaar steken. Knoppen die goedkoop aanvoelen en waar veel speling op zit. De kwaliteitsbeleving van nieuwe BMW-modellen zoals de 1-, 3- en 5-serie vind ik op dit gebied ook niet erg geweldig. Ik snap niet dat er niet meer aandacht voor is. Het heeft een enorme invloed op de kwaliteitsbeleving.

wjn

Bericht door wjn » 30 mar 2012, 08:49

Hielke schreef:Volgens reviews is de Samsung 830 een hele goeie. 145 euro voor 128 Gig.
De 256GB is wat sneller, zit in mn laptop en werkt fantastisch.

Gisteren maar de knoop doorgehakt en een Macbook Air gekocht ipv. een iPad. De eerste indruk is zeker goed, mooi en vrij licht apparaat, verlichte toetsen, mooi design. Wel even wennen om met OS X en touchpad zonder knoppen te werken. Multigesture werkt super zodra je eraan gewend bent.

allen

Bericht door allen » 30 mar 2012, 09:22

256 gb is sowieso het minimale wat ik erin wil hebben zitten.
Liever gewoon weer iets van 500 gb, alleen gaan die prijzen dan nergens meer over.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 mar 2012, 11:21

Femme schreef:
Maus335i schreef:Dat zei ik dus net, die vergelijking gaat niet op. De keuze voor een B&O snap ik, enerzijds design (net zoals de Mac), maar anderzijds de geluidskwaliteit; er zijn wezenlijke verschillen. Een Intel i7 3.4 Ghz in een Macbook of iMac is echter net zo snel als een Intel i7 3.4 Ghz in een zelfbouw/in elkaar gezette pc.

De hardware is meer dan alleen de processor en de gpu die inderdaad hetzelfde zijn bij een Mac of een Windows-pc. Laat dit tegenwoordig nu nauwelijks boeiend meer zijn tenzij je een hardcore gamer bent of een machine nodig hebt voor 3d rendering of andere heavy lifting.

Windows-laptops zijn over het algemeen gewoon totale junk qua bouwkwaliteit en design. Bij Windows-machines heb ik hoogst zelden het gevoel dat de ontwerpers hun best hebben gedaan om een doordacht product op de markt te zetten. De meeste keuzes lijken het gevolg van kostenbesparing en een gebrek aan smaak/talent en vindingrijkheid. Materialen voelen goedkoop aan en de vormgeving slaat vaak nergens op. Ik hoef die lelijke meuk niet.

Windows an sich vind ik ook al kotslelijk en dan heeft het ook nog de gewoonte om regelmatig het bloed onder je nagels vandaag te halen met stupide acties.

Ik ben sinds de zomer helemaal overgegaan op Macs voor mijn eigen machines. Alleen op het werk gebruik ik noodgedwongen nog Windows tot ik een nieuwe laptop mag uitzoeken. In het ene huis heb ik een Mac Pro met twee 30 inch Cinema Displays (waarvan de eerste inmiddels zeven jaar oud) en in het andere huis heb ik een 27 inch Cinema Display die ik aan mijn 13 inch MacBook Air hang. Het design van zowel de MacBook Air als de Mac Pro is geweldig. Ik kan daar echt van genieten. Gewoon het gevoel dat er briljante perfectionistische mensen zijn op deze wereld die tot het naadje gaan om een zo goed mogelijk product neer te zetten. Als ik een Apple-product bestudeer begrijp ik waarom de ontwerpers voor bepaalde oplossingen hebben gekozen en waarom die oplossing de beste was. Het gevoel van voldoening is zo veel groter dan wanneer je staat te kijken naar een of andere schrale Windows-bak die je voor een zo laag mogelijke prijs op de kop hebt getikt maar behalve in goedkoop zijn nergens in uitblinkt en waarvan het ontwerp zich kenmerkt door onbegrijpelijke keuzes. Een Mac Pro vs een willekeurige Windows-pc is als een vergelijking tussen een Duitse limo en een lelijke slecht afgewerkte Chinees.

In het verleden kwam ik jaarlijks op de CeBIT en op het een gegeven moment begon het me echt te irriteren dat er zoveel slechte Aziatische hardware op de markt wordt gebracht die geen enkel bestaansrecht heeft buiten goedkoop zijn. Ik zou graag zien dat er wat meer concurrentie kwam voor Apple. Op dit moment heeft Apple praktisch een monopolie op goed ontworpen producten.

Een paar weken geleden stond ik in een Hifi-zaak en ik was verbaast hoe gammel Hifi-apparatuur in de betaalbare klasse (versterkers tot zo'n 800 euro) tegenwoordig in elkaar steken. Knoppen die goedkoop aanvoelen en waar veel speling op zit. De kwaliteitsbeleving van nieuwe BMW-modellen zoals de 1-, 3- en 5-serie vind ik op dit gebied ook niet erg geweldig. Ik snap niet dat er niet meer aandacht voor is. Het heeft een enorme invloed op de kwaliteitsbeleving.
Ik deel die irritaties eigenlijk niet zo... en heb ook weinig problemen met Windows. Het werkt, doet wat het moet doen en kost me de helft van soortgelijke hardware bij Apple. Een Alienware zal er hier ook niet zo snel in komen :)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 30 mar 2012, 11:48

Blijft leuk die Apple vs Windows discussies. Persoonlijk vind ik Apple troep ook beter werken dan Windows. Maar m'n vader is weer helemaal lyrisch over zijn Windows 7 based systeem. Ik denk dat het geen reet uit maakt wat beter is, als er al 1 van de 2 beter is. Het is gewoon een kwestie van smaak en persoonlijke keuze's. Net als dat het ene persoon van sportwagens houdt en de ander van lompe terreinwagens.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 mar 2012, 12:16

Mensen die voor een beetje browsen, doc'jes tikken mailen en niet meer een Mac kopen "omdat het beter is" verklaar ik voor gek......als ze zeggen ik vind het mooier dikke prima...zelfde als a->b vervoer verhaal.....

Ik gebruik nu bijna 3 jaar mn Acer laptopje.....doet alles wat ik ermee wil doen *(zie hierboven) met Windows en doet gewoon wat het moet doen.....

Ik ben in 2001 voor mn werk in Taiwan en HongKong geweest *(hardware handel) en heb wat fabrieken mogen aanschouwen...Apple weet ik niet maar in diezelfde fabriek kun jij morgen je eigen merk beginnen met welke spullen erin die je wilt.....gewoon zelfde fabriekjes voor diverse merken....wel oppassen bij de deurposten....je lacht je rot *(met mn 192cm) je stoot overal je harses :)))

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 mar 2012, 15:13

Het lijkt wel over auto's te gaan hier :tooth:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 apr 2012, 22:38

Ik heb sinds 2 dagen een Macbook Air 13". Heb hiervoor altijd met Windows laptops gewerkt en verdien tevens al een jaar of 12 mijn geld met Microsoft netwerken.

Qua OSX was ik ook een complete newbie dus echt blanco. Nu na een dag of 2 begint het al aardig te wennen en kan ik me aardig redden.

Na 2 dagen durf ik ook te stellen dat die Macbook Air en OSX beide brilljant zijn. Qua design, afwerking, manier van bedienen (die multiswipe opties van de touchpad zijn superieur), snelheid, het gevoel wat het geheel geeft.... ik begrijp nu Femme's verhaal van hierboven. Het voelt gewoon in alle aspecten perfect aan, overal is goed over nagedacht. Ik ben nog geen onlogische zaken tegengekomen. Parallels voor Mac geïnstalleerd, Win7 ISO selecteren en ik heb gewoon ook nog de Windows apps in OSX geïntegreerd die ik nodig heb. Absoluut fantastisch. Dan ziet de gemiddelde Wintel laptop er maar dieptriest uit... met uitzondering van ultrabookjes maar voor dat geld kun je ook een Macbook Air halen....

Ik ben nu al om. :) Echt top. Beste laptop waarmee ik ooit heb gewerkt. Geniet echt van de kwaliteit van dit ding.

Rebel

Bericht door Rebel » 05 apr 2012, 22:55

Een Macbook Air is gewoon top. Degene die altijd commentaar hebben, zullen hier ooit zelf wel achter komen. Verder heeft Femme het prima verwoordt.

Plaats reactie