FWD, links remmen met diff.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 16:13

@Maik: Ik ben haast bang dat je onder en overstuur met elkaar door de war haalt. Of dat je iets niet goed doet? Iets anders kan ik bijna niet bedenken, maar ik ga er vanuit dat ik het mis heb, want je hebt circuit ervaring zat.

Ik heb ook in Elises gereden op Assen en die reageren heeeeel erg mooi op bovenstaande technieken. Trailbraken is eigenlijk niet nodig doordat de neus lekker licht is van die krengen, links remmen is handig in bochten waar je zoekt naar de juiste balans.

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2007, 17:21

Ik ga dit tot op de bodem uitzoeken!
Over en onderstuur is mij wel bekend :wink:

Food for thought:

Stel: je hangt in de bocht, met half gas ongeveer, achterwielen hebben nog lekker grip, voorkant net over het randje: onderstuur.
Je gaat nu erbij remmen en geeft ietsje meer gas: achterwielen worden nog steeds aangedreven en brengen koppel over op het wegdek (je drukt gewoon door je achterremmen heen), die remmen dus niet af: voorwielen remmen WEL.
De auto blijft dezelfde snelheid houden: geen gewichtsverplaatsing in je auto.
Je voorwielen zaten al op randje grip door de LATERALE kracht alleen, toen je nog niet aan het remmen was.
Nu je voorwielen remmen, brengen ze nu ook LONGITUDINALE krachten over, en die telt vectorisch op bij je laterale kracht. Gripcirkel anyone?
Resultaat: NOG MEER ONDERSTUUR!

Ik zal het filmpje eens opzoeken... :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 17:25

Het gaat juist niet over half gas rijden, maar vol accelereren. Maar met half gas heeft het hetzelfde effect, alleen dan met mogelijk snelheidsverlies tot gevolg.

Je mist 1 punt: gewichtsverdeling/verplaatsing vindt wel degelijk plaats. Ga maar een keer meerijden.

Links remmen = meer grip naar voorwielen. Zo blokkeren niet hoor.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 17:31

Doe je dit trouwens met 15 km per uur op een natte epoxy slipcirkel, dan werkt het idd niet. Daar kom je bij wat ik wel vaker roep: Theorie is leuk, maar in de praktijk werkt het net even anders.

Net als een windtunnel in de F1: ja leuk, op het rechte end. Maar ze testen nooit hoe de aerodynamica in bochten is. Zijwind ed kun je ook al niet testen in de windtunnel, dat doe je in de praktijk.

Net als crashtests: je kunt auto's bv bij het Volvo testcentrum vanuit alle hoeken op elkaar in laten beuken. Maar als ik ooit crash, dan weet ik zeker dat mijn voorbumper op het asfalt zal liggen omdat ik REM. Een dummy remt niet, dus die auto's knallen in tests altijd 'statisch' op elkaar.

Ik blijf erbij: Wetenschap is voor dummies. Overleven en winnen voor mensen die het doen.

:wink:

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2007, 18:20

Ik heb de dvd er weer even bijgehaald, "Bending the Rules", van Andrew Walsh (rij-instructeur goeroe in de UK).

Left-foot braking in FWD: overstuur
Left-foot braking in RWD: onderstuur

Het kan je dus ook helpen om een auto juist uit onderstuur te krijgen (FWD) of uit een overstuur situatie (RWD).

Jammer dat er copyrights op die dvd zitten, anders had ik hem even neergeknald hier :wink:

En Dennis, je hoeft geen blokkerende wielen te krijgen als je gaat ondersturen natuurlijk :wink: duh :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 15 mar 2007, 18:26

Net even het filmpje gekeken: gaat hier volgens mij meer om het verhelpen van de nadelen van een Torsen-differentieel dan om het stabiliseren van de auto. :)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 15 mar 2007, 19:17

Heb een hoop dingen geprobeerd d8 ik maar hier ben ik nog nooit tegen aangelopen, bij onderstuur lift ik altijd een beetje, zodat de kont zich lekkerder zet en dan met gas de 'balans' zoeken. 4WD overigens.

*heeft weer iets nieuws om te gaan proberen*

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 mar 2007, 21:09

Met 4wd is het een beetje trickie. Hoe de aandrijfkracht verdeeld wordt i.c.m. de remkrachtverdeling bepaalt namelijk of je nou onderstuur of overstuur opwekt en ik weet niet of de uitkomst bij dezelfde auto altijd hetzelfde is.

DDX

Bericht door DDX » 15 mar 2007, 21:30

Tristan schreef::(
vraag je toch of Jeroen dit fixt voor je ? ;)

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 17 mar 2007, 23:57

:shock: wat een discussie! Leuk! 8)
Er is nog een aspect/effect dat nog niet genoemd is maar wel degelijk van belang is. als de neus duikt veert het wiel in en verandert het camber naar negatiever (de onderste draagarm maakt bij inveren een radius en kantelt het wiel naar binnen, hoeveel zit besloten in de geometry van de ophanging) en de druk op het buitenste voorwiel neemt tijdelijk toe door de compressie van de veer. Door dat beetje bijremmen heb ik (althans da's mijn theorie) er net even voor gezorgd dat ik de mechanische omstandigheden zo wijzigde dat de band net weer wel grip kon vinden.

De situatie waarin ik het toepaste (en ontdekte als bruikbaar):
Ik kom een lege mini rotonde (ook nog eens met off-camber wegdek, da's bedoeld voor de afwatering) nogal fors op gereden en wil links af, ik heb al flink geremd en terug geschakeld naar 2 en rechts gestuurd. ik ontdek dat het wegdek nog nat is , ik stuur links in om de rotonde linksom te draaien, de neus van de Volvo (RWD) gaat glijden, ik hou de poot normaal lichtjes op het gas, ik druk de rem er met links een beetje bij en presto :!: de neus duikt iets en gript weer en draait vrolijk de rotonde verder. :lol: Ondertussen nam mijn snelheid nauwelijks af en had ik ook geen lift-off overstuur. En dat was wel handig bij het afrijden: geen overstuur-gehoepel, geen contra-overstuur , gewoon sturen, gas erop en de rotonde af. Ik vond het wel strak. 8)

Maik

Bericht door Maik » 18 mar 2007, 09:53

Hier nog een filmpje met left-foot bracking in een racer, gewoon leuk om te zien. Hij schakelt zonder te koppelen...

http://www.youtube.com/watch?v=azpqTZ6WeJk

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 18 mar 2007, 10:45

Jan Speed schreef::shock: wat een discussie! Leuk! 8)
Er is nog een aspect/effect dat nog niet genoemd is maar wel degelijk van belang is. als de neus duikt veert het wiel in en verandert het camber naar negatiever (de onderste draagarm maakt bij inveren een radius en kantelt het wiel naar binnen, hoeveel zit besloten in de geometry van de ophanging) en de druk op het buitenste voorwiel neemt tijdelijk toe door de compressie van de veer. Door dat beetje bijremmen heb ik (althans da's mijn theorie) er net even voor gezorgd dat ik de mechanische omstandigheden zo wijzigde dat de band net weer wel grip kon vinden....
Dat hangt van de auto af lijkt mij. Bij auto's met de betere wielophangings constructie verandert juist niet of nauwelijks het camber...

Maik

Bericht door Maik » 18 mar 2007, 11:37

Bij de speedster en de elise zit daar nog best veel verschil in, Aernoudt. Terwijl het toch wel redelijke onderstelletjes zijn :wink:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 18 mar 2007, 12:06

Maik schreef:Bij de speedster en de elise zit daar nog best veel verschil in, Aernoudt. Terwijl het toch wel redelijke onderstelletjes zijn :wink:
Niet de verschillen a la de achter-as van een e30 toch ;)

Hoeveel verschil maakt dat (gemeten) per cm extra inveren (voor en achter) bij zo'n speedster ?

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 18 mar 2007, 12:46

Bij mijn Seat werkte dit ook perfect
(ik lees dat het niet zou kunnen, bij de mijne met JD chip ging het wel maar goed dat ding was op maat incl verlegde rpm begrenzer)
Een tip
Ga niet overdrijven met snelheden
Je staat zo achterstevoren weet ik uit ervaring
:twisted:

Maik

Bericht door Maik » 18 mar 2007, 15:53

Aernoudt: ik weet niet hoeveel het precies scheelt, maar de onderste wishbones zijn toch wel behoorlijk wat langer dan de bovenste...

Erik: wat kan niet? Gasgeven en remmen tegelijk bij een VAG-hok (kan in principe niet, misschien na een JD kuur dus wel?)? Of de auto uit onderstuur halen met left foot braking en gas houden tegelijk? Dat laatste is nu net het punt, bij een FWD kan dat wel, bij een RWD niet (wat ik er tot dusver van weet). :)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 19 mar 2007, 09:35

Aernoudt schreef:
Dat hangt van de auto af lijkt mij. Bij auto's met de betere wielophangings constructie verandert juist niet of nauwelijks het camber...
Het camber t.o.v. de weg bedoel je, denk ik? Met zware stabi's is het verschil klein, maar zo gauw de auto gaat hellen wil je juist wel dat het camber(iets) verandert anders komt het wiel onder een verkeerde hoek op de weg te staan(de hoek van de roll telt dan bij het camber op). Zorgen dat de hoek altijd ideaal is klinkt echter makkelijker dan het is. Hem gelijk(t.o.v de auto) houden is geen kunst.

In een ideaal onderstel wil je denk ik dat inveren op beide zijden geen camber verschil geeft en inveren op één kant juist wel.

Maik

Bericht door Maik » 19 mar 2007, 10:40

Slimme post van Mario, klopt als een bus natuurlijk!

Elmar

Bericht door Elmar » 19 mar 2007, 18:20

Erik schreef: Ga niet overdrijven met snelheden
Je staat zo achterstevoren ...
Dus zo heeft die Golf V dat vanochtend gedaan, komende vanaf Arnhem, het klaverblad A12 A27 richting Breda. Stond onderaan het klaverblad met zijn kont in de greppel. :oops:

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 21 mar 2007, 22:23

Maik, erg mooi filmpje. aussie supercar, V8 voorin, RWD, mega negatief camber.

Plaats reactie