FWD, links remmen met diff.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
@Maik: Ik ben haast bang dat je onder en overstuur met elkaar door de war haalt. Of dat je iets niet goed doet? Iets anders kan ik bijna niet bedenken, maar ik ga er vanuit dat ik het mis heb, want je hebt circuit ervaring zat.
Ik heb ook in Elises gereden op Assen en die reageren heeeeel erg mooi op bovenstaande technieken. Trailbraken is eigenlijk niet nodig doordat de neus lekker licht is van die krengen, links remmen is handig in bochten waar je zoekt naar de juiste balans.
Ik heb ook in Elises gereden op Assen en die reageren heeeeel erg mooi op bovenstaande technieken. Trailbraken is eigenlijk niet nodig doordat de neus lekker licht is van die krengen, links remmen is handig in bochten waar je zoekt naar de juiste balans.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik ga dit tot op de bodem uitzoeken!
Over en onderstuur is mij wel bekend
Food for thought:
Stel: je hangt in de bocht, met half gas ongeveer, achterwielen hebben nog lekker grip, voorkant net over het randje: onderstuur.
Je gaat nu erbij remmen en geeft ietsje meer gas: achterwielen worden nog steeds aangedreven en brengen koppel over op het wegdek (je drukt gewoon door je achterremmen heen), die remmen dus niet af: voorwielen remmen WEL.
De auto blijft dezelfde snelheid houden: geen gewichtsverplaatsing in je auto.
Je voorwielen zaten al op randje grip door de LATERALE kracht alleen, toen je nog niet aan het remmen was.
Nu je voorwielen remmen, brengen ze nu ook LONGITUDINALE krachten over, en die telt vectorisch op bij je laterale kracht. Gripcirkel anyone?
Resultaat: NOG MEER ONDERSTUUR!
Ik zal het filmpje eens opzoeken...
Over en onderstuur is mij wel bekend

Food for thought:
Stel: je hangt in de bocht, met half gas ongeveer, achterwielen hebben nog lekker grip, voorkant net over het randje: onderstuur.
Je gaat nu erbij remmen en geeft ietsje meer gas: achterwielen worden nog steeds aangedreven en brengen koppel over op het wegdek (je drukt gewoon door je achterremmen heen), die remmen dus niet af: voorwielen remmen WEL.
De auto blijft dezelfde snelheid houden: geen gewichtsverplaatsing in je auto.
Je voorwielen zaten al op randje grip door de LATERALE kracht alleen, toen je nog niet aan het remmen was.
Nu je voorwielen remmen, brengen ze nu ook LONGITUDINALE krachten over, en die telt vectorisch op bij je laterale kracht. Gripcirkel anyone?
Resultaat: NOG MEER ONDERSTUUR!
Ik zal het filmpje eens opzoeken...

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Het gaat juist niet over half gas rijden, maar vol accelereren. Maar met half gas heeft het hetzelfde effect, alleen dan met mogelijk snelheidsverlies tot gevolg.
Je mist 1 punt: gewichtsverdeling/verplaatsing vindt wel degelijk plaats. Ga maar een keer meerijden.
Links remmen = meer grip naar voorwielen. Zo blokkeren niet hoor.
Je mist 1 punt: gewichtsverdeling/verplaatsing vindt wel degelijk plaats. Ga maar een keer meerijden.
Links remmen = meer grip naar voorwielen. Zo blokkeren niet hoor.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Doe je dit trouwens met 15 km per uur op een natte epoxy slipcirkel, dan werkt het idd niet. Daar kom je bij wat ik wel vaker roep: Theorie is leuk, maar in de praktijk werkt het net even anders.
Net als een windtunnel in de F1: ja leuk, op het rechte end. Maar ze testen nooit hoe de aerodynamica in bochten is. Zijwind ed kun je ook al niet testen in de windtunnel, dat doe je in de praktijk.
Net als crashtests: je kunt auto's bv bij het Volvo testcentrum vanuit alle hoeken op elkaar in laten beuken. Maar als ik ooit crash, dan weet ik zeker dat mijn voorbumper op het asfalt zal liggen omdat ik REM. Een dummy remt niet, dus die auto's knallen in tests altijd 'statisch' op elkaar.
Ik blijf erbij: Wetenschap is voor dummies. Overleven en winnen voor mensen die het doen.

Net als een windtunnel in de F1: ja leuk, op het rechte end. Maar ze testen nooit hoe de aerodynamica in bochten is. Zijwind ed kun je ook al niet testen in de windtunnel, dat doe je in de praktijk.
Net als crashtests: je kunt auto's bv bij het Volvo testcentrum vanuit alle hoeken op elkaar in laten beuken. Maar als ik ooit crash, dan weet ik zeker dat mijn voorbumper op het asfalt zal liggen omdat ik REM. Een dummy remt niet, dus die auto's knallen in tests altijd 'statisch' op elkaar.
Ik blijf erbij: Wetenschap is voor dummies. Overleven en winnen voor mensen die het doen.

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb de dvd er weer even bijgehaald, "Bending the Rules", van Andrew Walsh (rij-instructeur goeroe in de UK).
Left-foot braking in FWD: overstuur
Left-foot braking in RWD: onderstuur
Het kan je dus ook helpen om een auto juist uit onderstuur te krijgen (FWD) of uit een overstuur situatie (RWD).
Jammer dat er copyrights op die dvd zitten, anders had ik hem even neergeknald hier
En Dennis, je hoeft geen blokkerende wielen te krijgen als je gaat ondersturen natuurlijk
duh 
Left-foot braking in FWD: overstuur
Left-foot braking in RWD: onderstuur
Het kan je dus ook helpen om een auto juist uit onderstuur te krijgen (FWD) of uit een overstuur situatie (RWD).
Jammer dat er copyrights op die dvd zitten, anders had ik hem even neergeknald hier

En Dennis, je hoeft geen blokkerende wielen te krijgen als je gaat ondersturen natuurlijk


- MartijnGizmo
- Berichten: 13021
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Kasteel
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040

Er is nog een aspect/effect dat nog niet genoemd is maar wel degelijk van belang is. als de neus duikt veert het wiel in en verandert het camber naar negatiever (de onderste draagarm maakt bij inveren een radius en kantelt het wiel naar binnen, hoeveel zit besloten in de geometry van de ophanging) en de druk op het buitenste voorwiel neemt tijdelijk toe door de compressie van de veer. Door dat beetje bijremmen heb ik (althans da's mijn theorie) er net even voor gezorgd dat ik de mechanische omstandigheden zo wijzigde dat de band net weer wel grip kon vinden.
De situatie waarin ik het toepaste (en ontdekte als bruikbaar):
Ik kom een lege mini rotonde (ook nog eens met off-camber wegdek, da's bedoeld voor de afwatering) nogal fors op gereden en wil links af, ik heb al flink geremd en terug geschakeld naar 2 en rechts gestuurd. ik ontdek dat het wegdek nog nat is , ik stuur links in om de rotonde linksom te draaien, de neus van de Volvo (RWD) gaat glijden, ik hou de poot normaal lichtjes op het gas, ik druk de rem er met links een beetje bij en presto :!: de neus duikt iets en gript weer en draait vrolijk de rotonde verder.

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Hier nog een filmpje met left-foot bracking in een racer, gewoon leuk om te zien. Hij schakelt zonder te koppelen...
http://www.youtube.com/watch?v=azpqTZ6WeJk
http://www.youtube.com/watch?v=azpqTZ6WeJk
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Dat hangt van de auto af lijkt mij. Bij auto's met de betere wielophangings constructie verandert juist niet of nauwelijks het camber...Jan Speed schreef:wat een discussie! Leuk! 8)
Er is nog een aspect/effect dat nog niet genoemd is maar wel degelijk van belang is. als de neus duikt veert het wiel in en verandert het camber naar negatiever (de onderste draagarm maakt bij inveren een radius en kantelt het wiel naar binnen, hoeveel zit besloten in de geometry van de ophanging) en de druk op het buitenste voorwiel neemt tijdelijk toe door de compressie van de veer. Door dat beetje bijremmen heb ik (althans da's mijn theorie) er net even voor gezorgd dat ik de mechanische omstandigheden zo wijzigde dat de band net weer wel grip kon vinden....
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Aernoudt: ik weet niet hoeveel het precies scheelt, maar de onderste wishbones zijn toch wel behoorlijk wat langer dan de bovenste...
Erik: wat kan niet? Gasgeven en remmen tegelijk bij een VAG-hok (kan in principe niet, misschien na een JD kuur dus wel?)? Of de auto uit onderstuur halen met left foot braking en gas houden tegelijk? Dat laatste is nu net het punt, bij een FWD kan dat wel, bij een RWD niet (wat ik er tot dusver van weet).
Erik: wat kan niet? Gasgeven en remmen tegelijk bij een VAG-hok (kan in principe niet, misschien na een JD kuur dus wel?)? Of de auto uit onderstuur halen met left foot braking en gas houden tegelijk? Dat laatste is nu net het punt, bij een FWD kan dat wel, bij een RWD niet (wat ik er tot dusver van weet).

- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Het camber t.o.v. de weg bedoel je, denk ik? Met zware stabi's is het verschil klein, maar zo gauw de auto gaat hellen wil je juist wel dat het camber(iets) verandert anders komt het wiel onder een verkeerde hoek op de weg te staan(de hoek van de roll telt dan bij het camber op). Zorgen dat de hoek altijd ideaal is klinkt echter makkelijker dan het is. Hem gelijk(t.o.v de auto) houden is geen kunst.Aernoudt schreef:
Dat hangt van de auto af lijkt mij. Bij auto's met de betere wielophangings constructie verandert juist niet of nauwelijks het camber...
In een ideaal onderstel wil je denk ik dat inveren op beide zijden geen camber verschil geeft en inveren op één kant juist wel.
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Gus, Peter-Paul, sitechris en 4 gasten