BMW M3 GTS

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RonH

Re: BMW M3 GTS

Bericht door RonH » 26 mar 2012, 21:17

Even een vraagje, ik ben dan nog 16, heb totaal geen circuit ervaring en laat staan het geld voor zo'n vreselijk gave bak. Maar als je dan met zo'n GTS op de ring rijd, ben je dan niet als de dood dat er ook maar iets fout gaat? Ik neem aan dat als je eenmaal op de Nurburgring rijd dat je eigenlijk nergens anders moet denken dan aan het rijden, maar blijft zoiets niet in je achterhoofd zitten? :?

Geldt eigenlijk voor alle auto's, maar het is dat ik hier een filmpje zag over al die GTS'en en er aan moest denken.

highperformance

Bericht door highperformance » 26 mar 2012, 21:42

Tja Ron, alles met budget. Wij maken ons druk om een E30 van € 1.250 en een ander van een GTS van € 200.000. Ik denk dat je het zo moet zien. Zeker gezien de grote aantallen GT3 RS 4.0 op de Ring.

Andre

Bericht door Andre » 26 mar 2012, 21:43

Is een vrij makkelijk antwoord voor.

Iedereen heeft zijn budget wat ie in de waagschaal durft te gooien.
Iedereen weet wat de financiële risico s zijn op moment van schade.
Iedereen hoopt natuurlijk dat er niks gebeurt niemand wil onnodig geld verbranden.

Voor de een is dat een huur auto met een eigen risico van 1500 euro. Voor de ander is het een Ferrari van enkele tonnen.

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 26 mar 2012, 21:57

ik sluit me aan bij Andre

En uit eigen ervaring weet ik dat de "driving fun" factor niet bepaald word door de absolute snelheid of de waarde van de auto

Ik heb mijn licentie gehaald in een 325 e30 met wat deukjes rondom en de 10 zaterdagen bij de rsz staan me nog bij als absolute topdagen en ik voelde me toen ontzettend "rijk" en bevoorrecht om dat te kunnen/mogen doen.

En toch: als ik eenmaal bezig ben ben ik niet meer bewust bezig met wat het materiaal kost en wat er kan gebeuren. Het is beter om dat van te voren te bedenken en ik ga er met een auto op het circuit van uit dat er altijd de mogelijkheid bestaat om hem volledig af te schrijven (In het verkeer natuurlijk ook, maar dat is dan meestal verzekerd). Is het niet door jezelf, kan ook een ander iets doen waardoor jij serieuze schade hebt. Als je dat risico kan dragen is er niets aan de hand. Het gebeurd op de ring net iets te vaak dat mensen met traantjes in de ogen naast het wrak van hun geleende/geleasde/dagelijkse/familie auto staan. Is het volgens mij niet waard. Kan je beter iets rijden wat minder pijn doet als het mis gaat.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 26 mar 2012, 22:20

Eensch!

Nooit het circuit op gaan met een auto die je niet af kunt schrijven (daarom hebben zoveel mensen met een mooie daily een oude e30/e36 voor het circuit). Dit neemt niet weg dat het natuurlijk pijn doet als het fout gaat. Maar als je hier tijdens het rijden als de dood voor bent, dan kun je beter niet gaan rijden want dan is er geen lol aan. Denk dat de meeste rijders hier dan ook niet echt bezig mee zullen zijn ;)

RonH

Bericht door RonH » 26 mar 2012, 22:44

Ik begrijp in ieder geval nu wel beter hoe ze met zulke wagens 'durven' te rijden.
Het gebeurd op de ring net iets te vaak dat mensen met traantjes in de ogen naast het wrak van hun geleende/geleasde/dagelijkse/familie auto staan.
Dus je moet ook niet willen rijden met een auto die van te grote emotionele waarde is bij wijze van?

RVV

Bericht door RVV » 26 mar 2012, 22:47

En als je dan bedenkt dat de vorige GTS, juist niet op de ring maar buiten de ring compleet naar zijn grootje ging door een ander, moet je je zelfs afvragen waar het gevaarlijker is, op de openbare weg of op het circuit.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 26 mar 2012, 22:55

Waar ik wel benieuwd naar ben. Wat kost zon auto rijden nou eigenlijk Gerwin?

Die GTS ziet volgens mij alleen maar het circuit. Wat kost dat nou aan onderhoud, brandstof en banden?
En vergeleken met de CSL?

Volgens mij is het relatief gezien goedkoper dan bijv een GT3 RS.

Wat een supercar rijden ongeveer kost zoals de meeste eigenaren ze gebruiken is wel ongeveer na te gaan. Maar gebruiken zoals ze zijn bedoelt, dat doen er niet veel :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 26 mar 2012, 23:59

Nou we toch aan het vragen zijn: hoe gaat zo'n re-shell in de praktijk? Is dat via de dealer, importeur vragen bij de fabrikant of zoiets mogelijk is? Of is het zo'n zeldzame auto dat er vanuit BMW zoiets aangeboden wordt? Want normaal gesproken wordt vanuit de RDW geredeneerd als een bepaald percentage van de auto nieuw is het een andere auto betreft. En viel er uberhaupt nog wat over te zetten (ik kan alleen wat onderdelen van de achterkant bedenken die de klap overleeft hebben)? Lijkt me interessant om te horen hoe e.e.a. tot stand komt :) .

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 29 mar 2012, 13:11

Aan het einde van de DF dag kwam er nog een tjechische GTS aanrijden en een praatje maken. Ze kwamen naar de nordschleife om er de volgende dag een rondetijd neer te zetten, George van Mirage autosport vertelde over de aanpassingen:

* motor en versnellingsbak stock
* onderstel Nitron
* Volledige uitlaat Akropovic evolution
* banden michelin cups (op speciaal vervaardigde bbs'en op de standaard velgen passen geen cups)
* remmen AP racing (met mirage logo's)
* GT4 frontsplitter (helaas in een net niet matchende kleur oranje gespoten :shock:

Rijder: stefan van campenhoudt (fia gt3 rijder)

de heren rijden in deze configuratie even 20 seconden van de Sportauto tijd af....7m28....

respect...

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 29 mar 2012, 13:43

Dan weet je wat je te doen staat Gerwin :mrgreen:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 29 mar 2012, 14:01

Strak hoor! Wat voor tijd rij jij dan Gerwin?

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 29 mar 2012, 15:54

Steven Nauta schreef:Strak hoor! Wat voor tijd rij jij dan Gerwin?
geen idee, Ton is daar altijd goed in om vanuit een BTG tijd een sportautotijd te bedenken.

was het niet 22 seconden? dat zou bij 7.45 BTG dus 8.07 ns betekenen...

Bart zag al dat in het mirage filmpje de krachten midcorner zo'n beetje 1.45 G zijn, best impressive voor semi's volgens mij. Toch maar eens een setje andere wielen laten maken (waar wel cups voor zijn) denk ik ;-)

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 29 mar 2012, 16:02

Richardt. schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben. Wat kost zon auto rijden nou eigenlijk Gerwin?

Die GTS ziet volgens mij alleen maar het circuit. Wat kost dat nou aan onderhoud, brandstof en banden?
En vergeleken met de CSL?

Volgens mij is het relatief gezien goedkoper dan bijv een GT3 RS.

Wat een supercar rijden ongeveer kost zoals de meeste eigenaren ze gebruiken is wel ongeveer na te gaan. Maar gebruiken zoals ze zijn bedoelt, dat doen er niet veel :)
CSL en GTS redelijk gelijk. Hetgeen je redelijk vaak moet vervangen is het normale spul: banden, remmen en ophangingsdelen (rubbers/bussen etc.).. Alhoewel ik de GTS blokken wel redelijk duur vind (600 euro geloof ik). Motor-bak etc. is rock solid en de CSL heeft na 25k kms op de ns alleen een keer een nieuwe koppeling gekregen.

De Pirelli's op de GTS houden het een stuk langer uit (en hebben dan ook niet iets minder grip volgens mij) dan de michelin cups op de CSL. En met banden hangt het er natuurlijk echt van af wat je er mee doet. Als je ze een beetje mishandeld heb je iedere dag een nieuw setje nodig, maar als je een beetje normaal doet kan je er een paar duizend kilometer mee rijden.

GT3 RS zou ik zelf niet weten, maar waarom denk je dat dat duurder is? auto is iets lichter en dat zou dus eerder goedkoper moeten zijn. Is denk ik wel zo'n beetje on par als ik de porsche rijders moet geloven.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 mar 2012, 16:03

wat een tijd, en wat een lekker geluidje :df:

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 29 mar 2012, 16:06

G Kolkman schreef:Nou we toch aan het vragen zijn: hoe gaat zo'n re-shell in de praktijk? Is dat via de dealer, importeur vragen bij de fabrikant of zoiets mogelijk is? Of is het zo'n zeldzame auto dat er vanuit BMW zoiets aangeboden wordt? Want normaal gesproken wordt vanuit de RDW geredeneerd als een bepaald percentage van de auto nieuw is het een andere auto betreft. En viel er uberhaupt nog wat over te zetten (ik kan alleen wat onderdelen van de achterkant bedenken die de klap overleeft hebben)? Lijkt me interessant om te horen hoe e.e.a. tot stand komt :) .

Is door steve direct met BMW Gmbh en M Gmbh geregeld. Importeur en dealer weten daar ook niet helemaal de weg in. BMW heeft een aparte afdeling voor dit soort (lastig te vervangen) auto's. Stonden ook een protection 7 en wat andere bijzondere auto's. Auto word inderdaad volledig nieuw opgebouwd met alleen hergebruik van delen die absoluut goed zijn. Inclusief fotoreportage en garantie van BMW.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 29 mar 2012, 16:28

Ook leuk om te weten; Moeten er onderdelen worden besteld. Onderdelen voor de GTS zijn niet zomaar te bestellen door de dealer. Dit gaat alleen via een speciale procedure dat tevens word gecontroleerd door GMBH. Dus mocht je geen GTS bezitten, kan er geen onderdeel worden besteld.

Luco

Bericht door Luco » 29 mar 2012, 16:34

Ook een optie is om voor de dag dat je op een circuit gaat rijden de auto te verzekeren bij een speciale verzekeraar die circuitdagen of zelfs racen verzekert.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 29 mar 2012, 16:45

Dan moet dat hok nog steeds gerepareerd worden.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 29 mar 2012, 16:47

Luco schreef:Ook een optie is om voor de dag dat je op een circuit gaat rijden de auto te verzekeren bij een speciale verzekeraar die circuitdagen of zelfs racen verzekert.
Heb jij een voorbeeld van zo'n verzekeraar?

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 29 mar 2012, 16:48

Een verzekeraar die je vervolgens stuurt naar schadegarant waarbij het woord BMW M GMBH niet in het woordenboek voorkomt.... yeah right!

Luco

Bericht door Luco » 29 mar 2012, 16:49

Ja die heb ik, weet alleen niet of dat hier kan omdat df daar ook mee bezig is toch?

Chris, bij deze verzekeraar wordt alleen de schade vastgesteld en uitbetaald, dus niet naar een reparateur, schade bepalen gaat in overleg en je mag zelfs zelf repareren tegen normaal uurtarief als je een bedrijf bent, raceteams mogen dus hun eigen auto's repareren.
Laatst gewijzigd door Luco op 29 mar 2012, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Emiel

Bericht door Emiel » 29 mar 2012, 16:50

Ik ben me aan het orienteren voor schokdempers en kwam dit tegen,, misschien wel grappig voor de GTS liefhebbers.

Lap record Nordschleiffe in een GTS met Nitron schokdempers

Originally posted by mtapscott
After several days testing, on March 21st 2012 and working with Team Schirmer (Germany) the VLN lap record for a street-legal M3 GTS was smashed.

With thanks to Destination Nurburgring for closing the track for our exclusive run… the GTS did a complete VLN lap in 9:13!

The full ‘Noth-loop’ lap record, previously set by Sport Auto, driven my chief test driver Horst von Sauma was also broken by nearly 20 seconds with a time of 7.28,85. (SA lap 20.600m).

All this with a stock engine, Racing brakes, Akrapovic exhaust, Michelin street legal cup tyres and Nitron R3 suspension setup (available in both road and race versions).

Congratulations to our driver – Stef Vanampenhoudt (Please see the interview video with Stef.)

Special thanks to - Team Schirmer for car setup and preparation, Mirage, Akrapovic and Nitron Suspension.

The cornering speeds are ridiculous! – check out the video…..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BxlRTsnu ... R_k9ocBAY=[/youtube]

Driver interview video:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v9YBKxGN ... R_k9ocBAY=[/youtube]

Nitron have also recently set the Speed record for a Nissan GTR with the SVM ‘Hulk’.

http://www.pistonheads.com/news/default ... ryId=25404

Andre

Bericht door Andre » 29 mar 2012, 17:25

Mooi filmpje van de GTS. Je ziet dat de auto niet vreemd wegspringt. Gerwin heeft het veel moeilijker en ik ook met de 1M.

Je zou eens met een echte race setup voor de ring moeten rijden en dan met CUPS. Dan de auto eerder op onderstuur afstellen dan overstuur, zodat ie je niet verrast in sneller secties.

Rupie

Bericht door Rupie » 29 mar 2012, 18:13

Nitron :strong:

Nu ff filmpje kijken :)

Plaats reactie