Wat ik me afvraag..............

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Wat ik me afvraag..............

Bericht door Mathieu » 21 mar 2007, 15:48

is het volgende.

De onderstel technieken worden steeds beter en moderner.

Dus kan ik bijv. een E30 oppimpen naar een E92 qua onderstel.
Of kan ik een GTT/WRX met wat WRC ophangingen, afstellingen, wishbones upgraden.

Of heb je het maar te doen wat de fabrikant ooit voor je gefabriceerd en geinstalleerd heeft op je auto? En is een harde bus en een schroefsetje zowat het plafond qua onderstel aanpassing.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13021
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 21 mar 2007, 15:49

Ik denk dat het vooral een budgetaire kwestie is. Als je wilt kun je natuurlijk alles lassen zagen naar je eigen wensen. :)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 21 mar 2007, 15:51

e30 naar e92 kun je wel vergeten denk ik zo ;) Kun je beter meteen een hele nieuwe auto maken. e30 heeft enkele beperkingen in de constructie die moeilijk op te lossen zijn. Maar: dat is nu ook wel de charme van de auto (imo). e30 kun je met wat aanpassingen hele leuke auto van maken qua fun-factor, en ivm lage gewicht best redelijk van z'n plaats ;)

Gebruikersavatar
johnnyloco
Berichten: 267
Lid geworden op: 20 nov 2006, 21:06
Locatie: vlodrop

Bericht door johnnyloco » 21 mar 2007, 15:56

Martijn Koevoets schreef:Ik denk dat het vooral een budgetaire kwestie is. Als je wilt kun je natuurlijk alles lassen zagen naar je eigen wensen. :)
hier ga ik in mee..
te maken is bijna alles als je maar geld neer legt..
zal heus wel iemand zijn die zoiets voor je kan maken..

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 21 mar 2007, 16:01

Makkelijker is dit: Je haalt een E92 335d.Je sloopt de body d'r af. Die keer je om zet er een 23,8pk Yamaha achter en leuk op het Tjeukemeer.

Met 't de motor en automatenbak bel je Henk Wijngaard of Jan de Rooij en om een Dakar Projectje op te zetten.

Blijft over 't E92 chassis. Nu jat je 's nachts Michel Pol's E30 racertje en knutsel je de E30 body en motor op 't E92 chassis.

Ei van Columbus. :twisted:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 21 mar 2007, 16:04

Of ik jat Petter Solbergs WRC en schroef daar mijn kentekenplaten op.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 21 mar 2007, 17:38

Ja, zo heb je ook van die bedrijven die bijvoorbeeld een E-Type herbouwen op de manier waarop Jaguar hem toen waarschijnlijk zal hebben bedoeld. :lol:

Prachtig natuurlijk, maar prijzige kwestie.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 21 mar 2007, 17:42

Robin schreef:Makkelijker is dit: Je haalt een E92 335d.Je sloopt de body d'r af. Die keer je om zet er een 23,8pk Yamaha achter en leuk op het Tjeukemeer.

Met 't de motor en automatenbak bel je Henk Wijngaard of Jan de Rooij en om een Dakar Projectje op te zetten.

Blijft over 't E92 chassis. Nu jat je 's nachts Michel Pol's E30 racertje en knutsel je de E30 body en motor op 't E92 chassis.

Ei van Columbus. :twisted:
Robin, een chassis is voor echte terein wagens en vrachtwagens!! Jou E92 heeft echt geen chassis meer hoor haha. De e92 heeft een zelfdragende carrosserie. Ik denk dat BMW dat al toepast sinds de jaren 50/60.

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 21 mar 2007, 17:47

als je een e30 hebt mag je jezelf gelukkig prijzen als je niet zoals ik naar de TUV moet om alles te eintragen enin NL woont want dan kun je kwa onderstel heel erg ver komen met spulletjes van Muzzi motorsport

http://www.muzzimotorsport.com/index.ph ... &Itemid=29

denk dat zo voor meerdere sportieve toppers van vroeger wel leveranciers bestaan

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 21 mar 2007, 18:39

Wat versta je onder beter & moderner? Kijk je alleen naar de dempertechniek of ook naar de constructie zelf? Veel verschil maakt het op zich niet, het budget zal eerder de bottleneck zijn dan de mogelijkheden denk ik. Als je custom dempers laat maken moet het meeste wat de fabrikanten bedacht hebben wel te produceren zijn maar dan ben jij waarschijnlijk wel degene die de engineeringskosten betaald :wink: . Mechanisch is er ook veel mogelijk, afhankelijk van je eigen creativiteit. Maar wat je van een e92 afhaalt werkt niet per definitie op een e30 omdat de werking ook van de positie van het zwaartepunt afhangt (zowel voor/achterverdeling als hoogte).

Bij subaru is het meeste trouwens behoorlijk modulair ontworpen (waarschijnlijk met het oog op de productieaantallen) waardoor veel dingen wel te veranderen zijn. Heb van een kennis wel eens begrepen dat je voor de GTT een complete uniballjoint ophanging van een WRC kunt bestellen maar dat kost meer dan de duurste GTT's die momenteel te koop staan, :shock: .

Oftewel the budget is the limit 8) .

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mar 2007, 20:12

Waarom zou je E90 techniek op een E30 willen? E30 is veel lichter, dus geen enkele demper of veer van een nieuwe 3 serie heeft nut.

Koop gewoon een op maat gemaakt onderstel voor een E30 en je bent klaar... rijden maar.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 21 mar 2007, 21:32

Jan Visser schreef:
Robin schreef:Makkelijker is dit: Je haalt een E92 335d.Je sloopt de body d'r af. Die keer je om zet er een 23,8pk Yamaha achter en leuk op het Tjeukemeer.

Met 't de motor en automatenbak bel je Henk Wijngaard of Jan de Rooij en om een Dakar Projectje op te zetten.

Blijft over 't E92 chassis. Nu jat je 's nachts Michel Pol's E30 racertje en knutsel je de E30 body en motor op 't E92 chassis.

Ei van Columbus. :twisted:
Robin, een chassis is voor echte terein wagens en vrachtwagens!! Jou E92 heeft echt geen chassis meer hoor haha. De e92 heeft een zelfdragende carrosserie. Ik denk dat BMW dat al toepast sinds de jaren 50/60.
DUHUH. Jan, jezus het is de beeldspraak man. LOL. Vertel mij als ex IVA'er(niet dat ik daardoor 'de 'techneut ben)even wat over chassis' wat ik nog niet weet.ROFLOL. :P

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 21 mar 2007, 23:28

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is het volgende:

Laatst merkte iemand op dat Andre vertelde dat de ophanging van de E92 veel moderner en daardoor beter was dan de E46.
Dus wat moet je doen om een oude wagen als een E46 (rent weg voor Rico :lol: ) beter te laten sturen als z'n opvolger met een moderner onderstel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Eric Z, tomgtr en 6 gasten