Atmo het einde?

Dit is ons algemene autoforum.
Apolo2

Re: Atmo het einde?

Bericht door Apolo2 » 29 nov 2011, 21:24

Ik heb de nodige turbo's en NA's naast elkaar gereden de laatste jaren en mijn keuze is inmiddels duidelijk.

Als daily zou ik bij voorkeur voor een Turbo kiezen al ben ik nog niet te spreken over de standvastigheid van moderne turbo's. Bij doorsnee auto's kan een NA toch echt niet meer tippen aan het comfort en de prestaties van de turbo's dus ik vindt de huidige ontwikkeling wel goed. Laat maar komen dus die Turbo's!! Maar wat Ferdi ook al schrijft, " Turbo läuft, Turbo säuft" is ook mijn ervaring.

Als fun auto wil ik mijn Spyder echter echt niet inruilen op een geblazen exemplaar. Een 911 Turbo zou bijvoorbeeld ook nooit op mijn lijstje staan zolang er GT3's e.d. zijn. Het verbuik van de Spyder verbaasd mij t.o.v. eerdere Turbo's ook. Met toenemende snelheid stijgt het verbruik niet extreem en als het moet rij je makkelijk zuinig met de Spyder (het kan wel maar je wil niet). Zuinige NA's kunnen wel degelijk, Mazda laat dat overigens ook weer laat zien met zijn Sky-active motoren in bijv de CX-5. Die laatste, als daily bekijkend, zou ik dan echter toch laten staan voor een smeuïge motor met turbo.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 nov 2011, 08:02

Apolo2 schreef:Ik heb de nodige turbo's en NA's naast elkaar gereden de laatste jaren en mijn keuze is inmiddels duidelijk.

Als daily zou ik bij voorkeur voor een Turbo kiezen al ben ik nog niet te spreken over de standvastigheid van moderne turbo's. Bij doorsnee auto's kan een NA toch echt niet meer tippen aan het comfort en de prestaties van de turbo's dus ik vindt de huidige ontwikkeling wel goed. Laat maar komen dus die Turbo's!! Maar wat Ferdi ook al schrijft, " Turbo läuft, Turbo säuft" is ook mijn ervaring.

Als fun auto wil ik mijn Spyder echter echt niet inruilen op een geblazen exemplaar. Een 911 Turbo zou bijvoorbeeld ook nooit op mijn lijstje staan zolang er GT3's e.d. zijn. Het verbuik van de Spyder verbaasd mij t.o.v. eerdere Turbo's ook. Met toenemende snelheid stijgt het verbruik niet extreem en als het moet rij je makkelijk zuinig met de Spyder (het kan wel maar je wil niet). Zuinige NA's kunnen wel degelijk, Mazda laat dat overigens ook weer laat zien met zijn Sky-active motoren in bijv de CX-5. Die laatste, als daily bekijkend, zou ik dan echter toch laten staan voor een smeuïge motor met turbo.
Mee eens. Een M5 F10 als daily en 'n 458 voor de fun. Klaar.

:df:

Tom

Bericht door Tom » 30 nov 2011, 10:05

Liever een Maserati Quattroporte dan.. hoef je het geluid niet over de speakers te horen :ken ik jou:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 nov 2011, 10:17

Als ik nu in de markt was voor bv een BMW 5-serie dan had ik wss liever de 528i met 2.0 turboblok dan de 528i met de 3.0 6 cil. Heb er niet in gereden en niet horen lopen maar is vast okee. Tenzij er in een zakensedan een 6 cilinder hoort en een 4 cilinder not done is en slecht voor de inruil. Anders is de 528i haast de uitvoering die je moet hebben. Qua specs is 'ie vlak achter de 535i (550i, M5 reken ik niet mee) en de 6 cil 528i en 530i is 'ie de baas. En daarbij ook nog het zuinigste van het stel mocht dat een issue zijn.
Leuk dat er atmo's zijn en ze mogen blijven ook maar doe dat dan maar in de "sport" varianten en doe voor het "gewone" maar mooi die smeuïge turbovarianten.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 30 nov 2011, 10:30

Arthur schreef:Tenzij er in een zakensedan een 6 cilinder hoort en een 4 cilinder not done is en slecht voor de inruil. Anders is de 528i haast de uitvoering die je moet hebben.
Tja als je de nederlandse markt wil geloven hoort er in een 5 een 1.0L 3 cilinder als dat goed is voor 0% bijtelling :?

Arthur

Bericht door Arthur » 30 nov 2011, 10:32

Ja, da's zo...
Maar ik doelde gewoon op aanschaffen. Hoeft niet nieuw te zijn, mag best een jaartje oud zijn :wink:

RVV

Bericht door RVV » 30 nov 2011, 11:06

Arthur ik zou nooit maar dan ook nooit een 5 serie met 4 cilinder kopen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 nov 2011, 11:41

RVV schreef:Arthur ik zou nooit maar dan ook nooit een 5 serie met 4 cilinder kopen.
Rico ga eens met een nieuwe 520D rijden. Wat een heerlijke auto.

RVV

Bericht door RVV » 30 nov 2011, 11:56

Dat zal best, maar dan zal ik hem nog steeds nooit kopen

Arthur

Bericht door Arthur » 30 nov 2011, 11:59

Hoeft ook niet :wink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 nov 2011, 13:05

Petrolhead Tom schreef:
RVV schreef:Arthur ik zou nooit maar dan ook nooit een 5 serie met 4 cilinder kopen.
Rico ga eens met een nieuwe 520D rijden. Wat een heerlijke auto.
+1 dat is echt gewoon een top auto :thumbup:

en tuurlijk is dikker altijd leuker / lekkerder maar zoals al zovaak op dit forum aangehaald "alles is een centen kwestie"

als geld ECHT geen rol speelt kies je uiteraard altijd voor de dikste uitvoering die er is ;)

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 30 nov 2011, 16:38

Ik ben van de zelfde gedachte maar ergens realiseer ik me ook dat waarschijnlijk de volgende generatie uit louter 4 pitters bestaat en dat bij de generatie daarna (als we dan nog benzine stoken) misschiende 4 cilinders de top motorisering zijn...en je anders voor een 2 of 3 pitter moet gaan. Een S-klasse met 4 pitter had 20 jaar terug ook niemand geloofd. Je hoeft hem dan wel niet te kopen maar het feit dat hij er is zegt genoeg.

De autoindustrie drijft niet op enkele enthousiastelingen op DF.....helaas!

Arthur

Bericht door Arthur » 01 dec 2011, 10:13

We hebben de discussie al eens gehad maar vind het toch enigszins "bekrompen" :sealed: :wink: Je komt niet meer onder die gedownsizde motoren uit. En natuurlijk hoef je geen 5 te kopen maar de 3 gaat er ook aan. Dan zit het straks alleen nog tussen de "ouderwetse" oren :mrgreen: Weet niet hoe het prijsverschil straks is bij de 3 maar bij de 5 zit er 10k tussen de 528i en 535i. Specs zijn nagenoeg gelijk. En qua runningcosts is de 528i een stuk goedkoper. Nu zijn dit beide turbo's dus het atmo verhaal gaat niet op maar dan net zo lief een 528i ipv een 535i, ondaks de 6 cilinder. Gaat beide als de brandweer en rij-eigenschappen zullen gelijk zijn. En als 2e hands de prijzen dicht bij elkaar komen te liggen dan zou ik wellicht ook in de 6 cilinder stappen, maar om de specs hoef je het niet te laten. Daar zijn sommigen nogal star in :)
Voor de nieuwe 3 zal wel ongeveer hetzelfde gelden.

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2011, 11:17

Voor alle duidelijkheid ik ben niet tegen een 4 cilinder, een 4 cilinder met turbo, ala heeft mijn voorkeur niet maar als het niet anders is dan is het niet anders. Maar een 5 serie met 4 cilinder dat trek ik niet :D

Rationeel natuurlijk een beetje onzin, als je van je baas een 520d mag leasen om 50K per jaar door het land te rijden dan zal het vast een hele fijne auto zijn. Maar ik koop dit soort auto's eigenlijk alleen maar op emotionele basis. Laat ik zo zeggen de emotie geeft de doorslag. Een 4 cilinder turbo is voor mij domweg geen emotie en al helemaal niet als het een 4 cilinder diesel is. Ik heb in 2004 een kleine 9 maanden in een 120d gereden met 163pk en die motor heeft me nooit iets gedaan. De huidige uitvoeringen zullen verfijnder zijn, maar het karakter verloochend zich niet.

Voor de 4 cilinder turbo in de 5 serie vrees ik met grote vrezen, de X1 met 2 liter turbo geeft al aan wat het karakter is, om over het geluid nog maar niet te zwijgen. 5 serie's zijn geen sigarettegeld, zo'n auto moet in mijn ogen van het begin tot het eind kloppen. Een 4 cilinder in een vijf serie klopt gewoon niet. Daarom zal ik er nooit een kopen. Sterven de 6 cilinders uit? So be it. Dan rij ik wel door in oudere vijf serie modellen.

Snipe

Bericht door Snipe » 01 dec 2011, 11:23

RVV schreef:ala heeft mijn voorkeur niet maar als het niet anders is dan is het niet anders
Ga je er nou een jihad-topic van maken?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 dec 2011, 13:03

:tooth:

Tom

Bericht door Tom » 20 mar 2012, 11:17

RVV schreef:
Maar kan iemand uitleggen waarom het Porsche wel lukt om een atmo motor een lage(re) uitstoot mee te geven? De nieuwe 911 is ook €6000,- goedkoper dan zijn voorganger geworden. Mede door verdere afbouw van de BPM die nog sterker aan de CO2 uitstoot is gerelateerd. Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.
Het grote downsizen zie ik vooralsnog vooral bij BMW. Waarbij het er bij de die-hard liefhebber al als zoete koek in gaat omdat "ze er niet aan ontkomen".
Ondertussen gaat ze ook bij Mercedes vrolijk verder met de dikke V12 (met turbo's maar dat zie ik bij een V12 niet als downsizing :lol:):
http://www.pistonheads.com/news/default ... ryId=25387
Porsche doet er niet aan mee.
Lamborghini heeft na 30 jaar zelfs een volledig nieuwe V12 ontwikkeld.
Idem voor Ferrari met de F12berlinetta.
Al die merken lijken auto's ook daadwerkelijk lichter te maken. Dat in combinatie met modernere motoren en sequentiele versnellingsbakken maakt ze zuiniger dan de voorganger.

Snipe

Bericht door Snipe » 20 mar 2012, 11:23

Tom schreef:Porsche doet er niet aan mee.
Oh. Waarom hebben ze dan een hybride-SUV in hun programma? Krijgt hun nieuwe kleine SUV ook zescilinder boxers dan? Waar ontwikkelen ze een viercilinder voor? En monteren ze in de 911 en Boxster elektrische stuurbekrachtiging omdat dat het allerbeste is wat ze kunnen?

Tom

Bericht door Tom » 20 mar 2012, 11:39

Snipe, bij BMW maken de meeste 6-in-lijn modellen plaats voor armzalige 4 cilinders. De M blokken worden vervangen door BMW AG turboblokken onder het mom van downsizing (of ordinaire kostenbesparing?).
Dat BMW in de gemiddelde lease 1er of 3er (daar worden grote volumes van verkocht) een zuinigere 4 cilinder turbo stopt zal niemand wakker van liggen.

Vooralsnog kun je als liefhebber gewoon bij Porsche terecht. De 911 heeft een doorontwikkelde 6 boxer, zuinigheid is gewonnen met een lager gewicht, PDK en elektrische stuurbekrachtiging (beetje jammer idd). Idem voor Boxster/Cayman. Die auto's zijn beter dan ooit. De topmodellen zoals GT3 hebben ook nog steeds die prachtige hoogtoerige motor.
Dat ze die SUV (grote volumes) leveren met downsizing en hybrides zal de liefhebber - net als bij die 1er met 4 cilinder turbo - niet wakker van liggen.

Tristan

Bericht door Tristan » 20 mar 2012, 12:03

Porsche produceert minder auto's, daardoor mag de gemiddelde uitstoot hoger zijn dan bij bv. BMW die hogere productieaantallen heeft. Denk dat BMW het liefst ook de dikke atmo motoren zou willen bouwen, alleen geworden ze gedwongen om te downsizen.

Robin

Bericht door Robin » 20 mar 2012, 12:48

Tja, tegenover 'n Mighty Biturbo V12 AMG staat weer 'n lullige 4 pits B Klasse met voorwielaandrijving.

En wat Snipe zegt; ook Porsche doet er aan mee, je ontkomt er niet aan.

Ik vind een 4 cylinder turbo 2 liter 328i noemen ook bijna heiligschennis, maar het ding is bloedsnel. Tegenover 'n knullige 1.6 turbo 4(die sort of al in de WTCC en WRC(Mini)gebruikt wordt overigens) staat 'n S63 Tü M5/6 blok met standaard 560pk. Vaak staan die pk monsters niet bij ons liefhebbers op de oprit, maar inderdaad de wat lamere versies ja.... nouja wachten op de i8.

Ik ben nu al op zo'n punt eigenlijk dat ik zeg: Het maakt mij niet uit óf het opschiet, ALS het maar opschiet.... :bag:

Tom

Bericht door Tom » 20 mar 2012, 13:46

Tristan schreef:Porsche produceert minder auto's, daardoor mag de gemiddelde uitstoot hoger zijn dan bij bv. BMW die hogere productieaantallen heeft.
Juist BMW kan makkelijk forse aantallen 4 cilinders afzetten (1 en 3 serie is altijd al meestverkocht, zeker met 4 cilinders). Bij die aantallen valt de rest in het niet.
Robin schreef:Tja, tegenover 'n Mighty Biturbo V12 AMG staat weer 'n lullige 4 pits B Klasse met voorwielaandrijving.

En wat Snipe zegt; ook Porsche doet er aan mee, je ontkomt er niet aan.
Maar dat is prima toch die 4 pits B klasse? Als dat de manier is om die mighty biturbo V12 te behouden. Idem bij Porsche.. voor de liefhebber is daar niks veranderd... los van die stuurbekrachtiging zijn die auto's beter dan ooit.

Robin

Bericht door Robin » 20 mar 2012, 14:25

Tom schreef:Maar dat is prima toch die 4 pits B klasse? Als dat de manier is om die mighty biturbo V12 te behouden. Idem bij Porsche.. voor de liefhebber is daar niks veranderd... los van die stuurbekrachtiging zijn die auto's beter dan ooit.
Daarom begon ik over die M5 motor of voor mijn part de V12 biturbo in de 760.
Alsof bij BMW nu alles waardeloos is en rijdt? Dat vind ik dan weer niet. Verre van zelfs. Ze zijn in de som der delen gewoon (vaak) beter dan hun voorganger. Alleen 'n paar delen waar we wat meer moeite mee hebben ja. Mee eens.

Tom

Bericht door Tom » 20 mar 2012, 14:43

Robin de enige 6 cilinder in de 3 serie is de 335i.
Vroeger was dat de 320i, 323/325i, 328/330i.
Z4 zelfde verhaal, onder die lange motorkap alleen 4 cilinders muv de zsdrive35i. En de Z4 is dan de concurrent van de Boxster.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 20 mar 2012, 14:50

Dat het anders kan bewijst Mazda imho het beste op dit moment. 2 Liter motoren met een uitstoot gelijk aan de 1.4 en 1.6 turbo's van de concurrentie.

Dat de Turbo rage louter goed is voor de cijfertjes maar in de praktijk steeds verder af staat van het doel bewees laatst weer eens een test in de AutoBild tussen de 2pitter turbo in de nieuwe Panda en de NA motor van de Kia Picanto. Super cijfers op papier voor de Panda maar het verschil was in de praktijk juist volledig omgedraaid.

Atmo het einde... ja als de normverbruikscyclus niet aangepast wordt wel, als ze deze realistisch weten te maken zit er waarschijnlijk nog de nodige toekomst in.

Oftewel, turbo läuft turbo säuft .... een turbo moet gestreeld worden wil hij doen wat hij beloofd.

Plaats reactie