Atmo het einde?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Atmo het einde?
Regelmatig komt de kwestie atmo vs turbo ter sprake. Argumentatie die spreekt voor de turbo is de lagere CO2 uitstoot, meer prestatie/vermogen en de prijs van de auto gaat ook nog eens omlaag. Voorbeeld de BMW X1 met de 3 liter 6 cilinder atmo was €6000,- duurder dan de nieuwe X1met 2 liter 4 cilinder turbo.
Maar kan iemand uitleggen waarom het Porsche wel lukt om een atmo motor een lage(re) uitstoot mee te geven? De nieuwe 911 is ook €6000,- goedkoper dan zijn voorganger geworden. Mede door verdere afbouw van de BPM die nog sterker aan de CO2 uitstoot is gerelateerd. Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.
Maar kan iemand uitleggen waarom het Porsche wel lukt om een atmo motor een lage(re) uitstoot mee te geven? De nieuwe 911 is ook €6000,- goedkoper dan zijn voorganger geworden. Mede door verdere afbouw van de BPM die nog sterker aan de CO2 uitstoot is gerelateerd. Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Atmo het einde?
misschien kan het technisch wel (zie voorbeeld porsche) maar is dat duurder en complexer dan "simpel" een turbo op een blok te knopen en zo de CO2 uitstoot lager te krijgen...
en kiezen dus de massa productie fabrikanten voor de laatste optie.
Daarnaast is de denk ik de turbo motor ook iets wat gevraagd wordt door het grote massa, men vind het koppel bij lage toeren lekker rijden
en kiezen dus de massa productie fabrikanten voor de laatste optie.
Daarnaast is de denk ik de turbo motor ook iets wat gevraagd wordt door het grote massa, men vind het koppel bij lage toeren lekker rijden

-
- Berichten: 22287
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Atmo het einde?
Naast Porsche heeft Mercedes ook nog genoeg atmo's in de aanbieding.
Nieuwe GT 86 die nu op de frontpage staat ook.
Veel BMW fappers slikken het als zoete koek want ze komen er bij hun favoriete status///merkje niet onderuit
Nieuwe GT 86 die nu op de frontpage staat ook.
Veel BMW fappers slikken het als zoete koek want ze komen er bij hun favoriete status///merkje niet onderuit

- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Atmo het einde?
Tom, das een beetje bs
.
Persoonlijk vind ik het ook knap wat Porsche presteert met hun atmo-motoren. Bijkomend puntje blijft ook dat ook het nieuwe model gewoon weer een beetje lichter is geworden, imho gewoon een goed teken. Als Porsche de trend van enkele andere had gevolgd, had de 911 nu een 6 biturbo gehad met 450pk en woog het ding 1600kg
.

Persoonlijk vind ik het ook knap wat Porsche presteert met hun atmo-motoren. Bijkomend puntje blijft ook dat ook het nieuwe model gewoon weer een beetje lichter is geworden, imho gewoon een goed teken. Als Porsche de trend van enkele andere had gevolgd, had de 911 nu een 6 biturbo gehad met 450pk en woog het ding 1600kg

- Luco
- Berichten: 29379
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Atmo het einde?
Wat stoot een 2.0 turbo uit?RVV schreef: Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Atmo het einde?
die hele uitstoot is natuurlijk een fars...
dat is namelijk de uitstoot die geproduceerd wordt tijdens de ECE cyclus en die cyclus is zo NIET de werkelijkheid en turbo motoren hebben daar voordeel bij.
in werkelijkheid heeft een turbomotor bij vergelijkbaar gebruik eenzelfde of zelfs een hoger verbruik dan een vergelijkbare atmo met dito CO2 uitstoot...
maar helaas snappen ze dat niet of willen ze dat niet snappen bij de overheid :S
als je dan wil beboeten op CO2 uitstoot prima maar bepaal dan ook eerst een realistische norm waarmee wordt bepaald wat de uitstoot is ipv die idiote ECE cyclus...
dat is namelijk de uitstoot die geproduceerd wordt tijdens de ECE cyclus en die cyclus is zo NIET de werkelijkheid en turbo motoren hebben daar voordeel bij.
in werkelijkheid heeft een turbomotor bij vergelijkbaar gebruik eenzelfde of zelfs een hoger verbruik dan een vergelijkbare atmo met dito CO2 uitstoot...
maar helaas snappen ze dat niet of willen ze dat niet snappen bij de overheid :S
als je dan wil beboeten op CO2 uitstoot prima maar bepaal dan ook eerst een realistische norm waarmee wordt bepaald wat de uitstoot is ipv die idiote ECE cyclus...
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Atmo het einde?
Luco schreef:Wat stoot een 2.0 turbo uit?RVV schreef: Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.
Geen idee, maar deze motoren zijn niet met elkaar te vergelijken. De 3.4 levert 350pk terwijl een gemiddeld goede 2 liter turbo op ca. 250pk zit.
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Atmo het einde?
Een 2 liter turbo met 350pk op 1345kg, kan me zo niet 1-2-3- een turbo bedenken die dat (ruim) overtreft, mocht dit met 10-20% overtroffen worden, dan is het nog steeds een topprestatie...Luco schreef:Wat stoot een 2.0 turbo uit?RVV schreef: Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.
Persoonlijk ben ik alleen bang dat door het c02-geneuzel ook de atmo minder 'karakter' heeft dan de oudere atmo's. Voor mij ligt door voorkeur van atmo voor een groot deel in het karakter van die motor.
- Luco
- Berichten: 29379
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Atmo het einde?
Vag blokken tot 310pk voor op de weg, zonder chip, met chip makkelijk 350.RVV schreef:Luco schreef:Wat stoot een 2.0 turbo uit?RVV schreef: Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.
Geen idee, maar deze motoren zijn niet met elkaar te vergelijken. De 3.4 levert 350pk terwijl een gemiddeld goede 2 liter turbo op ca. 250pk zit.
De norm voor atmo versus turbo is 1.7 dus is wel degelijk vergelijkbaar.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Atmo het einde?
Seat Leon Cupra R zit op 190 g/km. Met 265 pk.Luco schreef:Wat stoot een 2.0 turbo uit?RVV schreef: Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.

- Luco
- Berichten: 29379
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Atmo het einde?
Riceaux schreef:Seat Leon Cupra R zit op 190 g/km. Met 265 pk.Luco schreef:Wat stoot een 2.0 turbo uit?RVV schreef: Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.
Dan kan je dus stellen dat bmw zijn klanten besodemietert, want je kan dus met een atmo dezelfde uitstoot halen met gelijk of beter vermogen dan een turbo

Maar natuurlijk heeft een x1 rijder die extra kosten er niet voor over, een porsche rijder wel.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Atmo het einde?
Nou Luco betreffende dat besodemieteren ben ik het echt met je eens.
- JP
- Berichten: 34345
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Atmo het einde?
Is nog steeds geen 350pk af fabriek en ook nergens dat het onder de 194gr?Luco schreef:Vag blokken tot 310pk voor op de weg, zonder chip, met chip makkelijk 350.RVV schreef:Luco schreef:
Wat stoot een 2.0 turbo uit?
Geen idee, maar deze motoren zijn niet met elkaar te vergelijken. De 3.4 levert 350pk terwijl een gemiddeld goede 2 liter turbo op ca. 250pk zit.
De norm voor atmo versus turbo is 1.7 dus is wel degelijk vergelijkbaar.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20 aug 2011, 13:34
Re: Atmo het einde?
Martijn_bmw schreef:die hele uitstoot is natuurlijk een fars...
dat is namelijk de uitstoot die geproduceerd wordt tijdens de ECE cyclus en die cyclus is zo NIET de werkelijkheid en turbo motoren hebben daar voordeel bij.
in werkelijkheid heeft een turbomotor bij vergelijkbaar gebruik eenzelfde of zelfs een hoger verbruik dan een vergelijkbare atmo met dito CO2 uitstoot...
maar helaas snappen ze dat niet of willen ze dat niet snappen bij de overheid :S
als je dan wil beboeten op CO2 uitstoot prima maar bepaal dan ook eerst een realistische norm waarmee wordt bepaald wat de uitstoot is ipv die idiote ECE cyclus...
Amen

Ik vind de maatstaaf waarmee gemeten wordt niet rieel.
Je kan een auto nog zo groen maken, als de bestuurder enkel volgas geeft is er weinig groen aan.
Verder slaan de fabrikanten deze weg in omdat het de makkelijkste is.
De ontwikkeling van een groene atmo zal een stuk duurder zijn dan een groene turbo.
Net wat hierboven gezegd wordt, ze claimen heel zuinig te zijn, maar in de praktijk valt het vies tegen.
Ze drinken bijna netzoveel of meer dan een vergelijkbaare atmo..
Aan de andere kant vind ik een turbomotor wel vriendelijk in dagelijk is gebruik.
Maar het doet wel afbreuk aan de beleving.
- Luco
- Berichten: 29379
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Atmo het einde?
Nee geen 350, al kan dat wel, maar dan gaat het blok net zolang mee als een porscheblok, en dat is waar ze niet voor kiezen he, aangezien iemand die een leon of golf koopt niet de centen heeft van een porschekoper, dus wel ff na blijven denken, 350pk is geen enkel probleem af fabriek.Kasteel schreef:
Is nog steeds geen 350pk af fabriek en ook nergens dat het onder de 194gr?
Maar ja iets met doelgroep en levensduur??????????
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Atmo het einde?
Die uitstootmeting hoeft ook niet reeël te zijn want het gaat ze bij de overheid maar om een ding en een ding alleen....geld ophalen....
Denk je echt dat ze er een fuck om geven of er nou 139 of 180 gram uit een motor komt terwijl er tig kolencentrales lopen te bulderen die in een dag meer uitstoten dan het hele nederlandse wagenpark in een jaar....egh nie hoor...
Nogmaals en ten overvloede.....ZE MOETEN GELD HEBBEN VAN ONS EN VEEL!!
Denk je echt dat ze er een fuck om geven of er nou 139 of 180 gram uit een motor komt terwijl er tig kolencentrales lopen te bulderen die in een dag meer uitstoten dan het hele nederlandse wagenpark in een jaar....egh nie hoor...
Nogmaals en ten overvloede.....ZE MOETEN GELD HEBBEN VAN ONS EN VEEL!!
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Atmo het einde?
@Marc, is toch makkelijk. Kosten lopen uit de klauwen, dus moeten de "inkomsten" maar omhoog.
On-topic,
Atmo is toch helemaal niet efficient, heeft alleen zolang de overhand gehad vanwege de betrouwbaarheid (cq. vanwege de onbetrouwbaarheid van allerlei laders).
Response e.d. van een atmo motor wordt nu ook "verpest" door de missie-eisen, dwz. op lage uitstoot afgesteld/ontwikkeld.
En als je je rijstijl erop aanpast, op een turbo oid dus, kun je zuiniger rijden dan met een atmo bij vergelijkbare snelheden.
On-topic,
Atmo is toch helemaal niet efficient, heeft alleen zolang de overhand gehad vanwege de betrouwbaarheid (cq. vanwege de onbetrouwbaarheid van allerlei laders).
Response e.d. van een atmo motor wordt nu ook "verpest" door de missie-eisen, dwz. op lage uitstoot afgesteld/ontwikkeld.
En als je je rijstijl erop aanpast, op een turbo oid dus, kun je zuiniger rijden dan met een atmo bij vergelijkbare snelheden.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Atmo het einde?
Kort samengevat: Lager gewicht icm. overdrive en adaptief programma die de CO2-test / cyclus herkent.RVV schreef:Maar kan iemand uitleggen waarom het Porsche wel lukt om een atmo motor een lage(re) uitstoot mee te geven? De nieuwe 911 is ook €6000,- goedkoper dan zijn voorganger geworden. Mede door verdere afbouw van de BPM die nog sterker aan de CO2 uitstoot is gerelateerd. Maar een 3.4 6 cilinder boxer met slechts 194 g/km is toch ook een serieuze prestatie.
Absoluut niet realistisch dus, maar werkt wel.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Atmo het einde?
Het is heel simpel, je hebt altijd voor en nadelen aan een concept, inmiddels bied de geblazen motoren dermate veel voordelen, als dan beleving (zeer subjektief overigens) voor sommigen nog het enigste nadeel is, dan zorgt ontwikkeling (evolutie) er voor dat het "betere" concept exeleert, ben zelf een turbo fan, heb niks met atmosferische motoren. 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Atmo het einde?
uhh... dan zouden ze juist gebaad zijn bij een reeele uitstootMarc RS4 schreef:Die uitstootmeting hoeft ook niet reeël te zijn want het gaat ze bij de overheid maar om een ding en een ding alleen....geld ophalen....
Denk je echt dat ze er een fuck om geven of er nou 139 of 180 gram uit een motor komt terwijl er tig kolencentrales lopen te bulderen die in een dag meer uitstoten dan het hele nederlandse wagenpark in een jaar....egh nie hoor...
Nogmaals en ten overvloede.....ZE MOETEN GELD HEBBEN VAN ONS EN VEEL!!

- Luco
- Berichten: 29379
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Atmo het einde?
Weet je wat het is, het zit tussen de oren, mensen denken dat je bij 9000 toeren atmo harder gaat dan bij 6000 toeren turbo, zo zit dat er nu eenmaal ingebakken in het menselijke brein, en dat duurt even voor het eruit is.PD power schreef:Het is heel simpel, je hebt altijd voor en nadelen aan een concept, inmiddels bied de geblazen motoren dermate veel voordelen, als dan beleving (zeer subjektief overigens) voor sommigen nog het enigste nadeel is, dan zorgt ontwikkeling (evolutie) er voor dat het "betere" concept exeleert, ben zelf een turbo fan, heb niks met atmosferische motoren.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Atmo het einde?
Ja en nee.wjn schreef:@Marc, is toch makkelijk. Kosten lopen uit de klauwen, dus moeten de "inkomsten" maar omhoog.
On-topic,
Atmo is toch helemaal niet efficient, heeft alleen zolang de overhand gehad vanwege de betrouwbaarheid (cq. vanwege de onbetrouwbaarheid van allerlei laders).
Response e.d. van een atmo motor wordt nu ook "verpest" door de missie-eisen, dwz. op lage uitstoot afgesteld/ontwikkeld.
En als je je rijstijl erop aanpast, op een turbo oid dus, kun je zuiniger rijden dan met een atmo bij vergelijkbare snelheden.
Turbomotoren worden in industriele toepassingen al tijden gebruikt (bijvoorbeeld grotere scheepsmotoren enz) alleen die draaien bijna altijd op 90-95% maximum continuous output.
Het probleem wat je met een auto hebt is de variabele last, en daarmee de maat van je turbo. Zou je een 2.0 uitrusten met een hele grote turbo dan kan je heel veel vermogen maken bij vollast, maar doordat je compressieverhouding naar beneden moet zou het ontzettend inefficient zijn op lagere toerentallen bij deellast. Dan ga je daar dus veel verbruiken.
Tegenwoordig heb je weer allerlei andere technieken zoals dubbele sequenciele turbo's en variabele turbogeometrie etc etc waardoor het efficienter word en ook interressanter word om turbo's te gaan gebruiken.
Tussenoplossing zijn oa lage druk turbo's die vroeg opspoelen maar dat is weer minder efficient als een grotere turbo bij vollast.
-
- Berichten: 22287
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Atmo het einde?
Ik vind beleving belangrijk. Al gaat heel de wereld harder, het boeit mij niet.Luco schreef:Weet je wat het is, het zit tussen de oren, mensen denken dat je bij 9000 toeren atmo harder gaat dan bij 6000 toeren turbo, zo zit dat er nu eenmaal ingebakken in het menselijke brein, en dat duurt even voor het eruit is.PD power schreef:Het is heel simpel, je hebt altijd voor en nadelen aan een concept, inmiddels bied de geblazen motoren dermate veel voordelen, als dan beleving (zeer subjektief overigens) voor sommigen nog het enigste nadeel is, dan zorgt ontwikkeling (evolutie) er voor dat het "betere" concept exeleert, ben zelf een turbo fan, heb niks met atmosferische motoren.
Sommige mensen willen bij 2000rpm al een bak koppel zodat ze nooit hoeven te schakelen. Prima, maar ik zou het dodelijk saai vinden

Om dezelfde reden dat ik weinig heb met dikke Audi's van 1800kg. Elektrische auto's zijn ook snel maar doen mij vooralsnog ook weinig.
- Luco
- Berichten: 29379
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Atmo het einde?
Tom, wanneer slaat jouw auto in de begrenzer?Tom schreef:Ik vind beleving belangrijk. Al gaat heel de wereld harder, het boeit mij niet.Luco schreef:Weet je wat het is, het zit tussen de oren, mensen denken dat je bij 9000 toeren atmo harder gaat dan bij 6000 toeren turbo, zo zit dat er nu eenmaal ingebakken in het menselijke brein, en dat duurt even voor het eruit is.PD power schreef:Het is heel simpel, je hebt altijd voor en nadelen aan een concept, inmiddels bied de geblazen motoren dermate veel voordelen, als dan beleving (zeer subjektief overigens) voor sommigen nog het enigste nadeel is, dan zorgt ontwikkeling (evolutie) er voor dat het "betere" concept exeleert, ben zelf een turbo fan, heb niks met atmosferische motoren.
Sommige mensen willen bij 2000rpm al een bak koppel zodat ze nooit hoeven te schakelen. Prima, maar ik zou het dodelijk saai vinden
Om dezelfde reden dat ik weinig heb met dikke Audi's van 1800kg. Elektrische auto's zijn ook snel maar doen mij vooralsnog ook weinig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten