Terug naar de gulden !?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.

Euro of Gulden ?

Euro
21
68%
Gulden
10
32%

Totaal aantal stemmen: 31

Peric

Re: Terug naar de gulden !?

Bericht door Peric » 06 mar 2012, 16:54

Zorgen voor een stabiele valuta is leuk, maar jij bepaalt als land niet wat je eigen munt waard is hoor..
't Is net autohandel, wat een gek er voor geeft.. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2012, 16:59

Elise schreef:
romo schreef:Al met al heeft dit er toe geleid dat er collectief te veel werd uitgeven en collectief te veel werd gevraagd,dat een brood van Fl 1,80 in 2001, naar €2.05 in 2011 is gegaan...........dat een vrijstaand huis 10 jaar geleden Fl 450.000,-- koste en anno 2012 voor €450.000,-- van de hand gaat.........(conservatieve schatting)
Pure onzin, heeft niets met de invoering van de euro te maken.

Hier de cijfers van het CBS voor wat betreft de huizenmarkt van 1995 tot heden :
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... &STB=G2,G3

Als je dan naar de jaar op jaar ontwikkeling kijkt, dan zitten de grote klappers juist vóór de invoering van de euro.
En hoe denk je dat dát komt??? Juist DOOR de invoering van de Euro. Overigens ging 't toen even heel goed met de economie. Te goed, bleek later. Vandaar dat niemand kritisch was over de komst van de Euro.

Elise

Bericht door Elise » 06 mar 2012, 17:16

Dennis Cavallino schreef:En hoe denk je dat dát komt??? Juist DOOR de invoering van de Euro. Overigens ging 't toen even heel goed met de economie. Te goed, bleek later. Vandaar dat niemand kritisch was over de komst van de Euro.
Dus jij denkt dat de prijzen in 1995 al gingen stijgen omdat we in 2002 de euro zouden krijgen?
Komop zeg, dat geloof je toch zelf niet.

Overigens beginnen de prijsstijgingen al ruim voor 1995, maar het CBS gaat helaas niet verder terug.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 mar 2012, 17:26

Volgens het CBS hebben we elk jaar ook maar 2% inflatie.........er zijn leugens, grote leugens en statistieken.

Het is allemaal cumulatief uiteraard, feit is en blijft dat de huizenmarkt ( maar die niet alleen) geëxplodeerd is in prijsniveau. Niet dankzij, maar zeker mede door de Euro.

De mate van voorgerekende inflatie klopt van geen kant als je naar reële cijfers kijkt...........dit geldt ook voor prijsindexcijfers...

@Elise; het citaat is geheel uit de context gerukt.........ik zeg niet dat de Euro schuld is, ik zeg (zie punt 3) dat het volstrekt gemiste waarde gevoel van Gulden naar Euro er toe heeft geleid dat consumenten de Euro als een Gulden zijn gaan besteden, dat heeft zijn weerslag gehad op alle prijzen, ook de huizenprijzen.

Rebel

Bericht door Rebel » 06 mar 2012, 17:46

Elise schreef:
Rebel schreef:Bijna driekwart van de ondernemers vindt dat de euro moet blijven. Van de ondernemers die (ook) in het buitenland actief zijn, heeft zelfs 94% er geen behoefte aan om de euro terug in te ruilen voor de gulden.
Leuk verhaal, graag wel even laten weten hoe je aan die cijfers komt. maw bronvermelding.

"Het Financieele Dagblad van 5 januari 2012" , Voilà!
Maar dit artikel kan een scherp ondernemer als jij toch niet gemist hebben?

Verder is het geneuzel over de terugkeer van de gulden totale energieverspilling. Dat gaat er echt niet van komen.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 mar 2012, 17:50

Luco schreef:Ja en?
Gulden was superstabiel, dus ook een zwak argument, amerika, china, japan en dergelijke hebben toch ook geen euro, dat verstoort de handel echt niet hoor.
Als je niet verder hoeft te kijken dan je neus (of wijk) groot is is het idd wel makkelijk. Wat doet je denken dat bedrijven in Nederland alleen zaken doen met Amerika, China en Japan?

Bijna 10% van ons klantenbestand komt uit België, nog eens 5% uit andere EU landen. Terug naar de gulden zou voor ons de nekslag kunnen betekenen, dus aub niet.

Toch vind ik het goed dat er onderzoek naar gedaan is. Volgens mij heeft Wilders zijn doel al bereikt: discussie op scherp zetten en Europa onze tanden laten zien. In Brussel weten ze weer even hoe het zit, goed dat daar wat poppetjes wakker worden geschud.

Luco

Bericht door Luco » 06 mar 2012, 21:32

Als je niet verder hoeft te kijken dan je neus (of wijk) groot is is het idd wel makkelijk. Wat doet je denken dat bedrijven in Nederland alleen zaken doen met Amerika, China en Japan?
Waar zeg ik dat we daar alleen zaken mee doen, het was om aan te geven dat we ook buiten de eurozone zaken doen en dat er genoeg landen zijn met een eigen munteenheid, en die doen het voorlopig beter dan heel die kuteuro.

Hoezo nekslag, waar baseer je dat op, we doen als nederland toch ook gewoon zaken buiten de eurozone, en voor er 1 munt was deden we ook gewoon zaken.

Beetjes stemmingmakerij om dan nu te roepen dat je failliet zou kunnen gaan als de gulden terug zou komen.
Misschien zijn er ook wel veel failliet gegaan toen men van de gulden naar de euro ging, misschien had het er helemaal niks mee te maken.

Gewoon kiezen wat het beste is voor het land en de inwoners, zoals het er nu voor staat neig ik naar een onafhankelijke munteenheid, los van de prutsers van europa.

Rebel

Bericht door Rebel » 06 mar 2012, 21:41

Luco moet jij niet naar bed?
Laatst gewijzigd door Rebel op 06 mar 2012, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

wjn

Bericht door wjn » 06 mar 2012, 21:42

GTRene schreef:kon je nog een broodje shoarma in 2000 kopen voor zeg 6.50,- gulden, zo koste dat een paar jaar later al 6.50,-euro :shock:
zo ook food van de Mac dacht ik...

gewoon ff 2 voorbeelden die me te binnen schieten waarvan ik destijds dacht, WTF
Toch een opmerking plaatsen, dit is met name in Nederland gebeurd.

Ik kan in Duitsland, ook langs de snelweg, gewoon voor 1,50 koffie kopen (gezien we 10 jaar verder zijn is de prijsstijging best te doen).
McDonalds idem dito, eten in restaurants in Oostenrijk en andere Euro landen is veel goedkoper dan in Nederland. Met 5 personen goed eten voor € 70,=, je mag in NL blij zijn als je dat met z'n 2-en lukt....

Luco

Bericht door Luco » 06 mar 2012, 21:44

Rebel schreef:Luco moet jij niet naar bed?
Maak jij dat uit?
Ga jij lekker sesamstraat kijken.

wjn

Bericht door wjn » 06 mar 2012, 21:45

romo schreef:2 De producent
Heeft de prijzen binnen 10 jaar meer dan verdubbeld
De producent echt niet, het is met name de tussenhandel (vb. de grote spelers als IKEA en AHOLD) die er met sprongen op vooruit zijn gegaan.

Idd doordat de consument niet kan rekenen (lastig iets snel met 2,2 te vermenigvuldigen als je alleen kunt rekenen met een rekenmachine...) met de Euro.

Rebel

Bericht door Rebel » 06 mar 2012, 21:49

Luco schreef:
Rebel schreef:Luco moet jij niet naar bed?
Maak jij dat uit?
Ga jij lekker sesamstraat kijken.

reageer anders ff serieus :lol:

Luco

Bericht door Luco » 06 mar 2012, 21:52

Ik wel, bij jouw zie ik alleen onzin :jenna:

Rebel

Bericht door Rebel » 06 mar 2012, 21:52

Ik denk gewoon dat Luco onder zijn matras nog een sok met guldens heeft gevonden en daarom zo fanatiek voorstander is voor een herinvoering van de gulden

serieus genoeg? :D
Laatst gewijzigd door Rebel op 06 mar 2012, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 mar 2012, 21:53

Handig hè dvh zo'n poll functie op het forum !!

Luco

Bericht door Luco » 06 mar 2012, 21:54

Rebel schreef:Ik denk gewoon dat Luco onder zijn matras nog een sok met guldens heeft gevonden en daarom zo fanatiek voorstander is voor een herinvoering van de gulden

serieus genoeg? :D
Lezen is ook al geen sterk punt van je, want dat zeg ik niet.
Misschien tijd voor een cursusje lezen, Rebel.

Rebel

Bericht door Rebel » 06 mar 2012, 22:11

Luco Steigerpijp, relax, het was een geintje !

Maar je hebt gelijk, misschien kunnen we Nederland beter in twee delen splitsen, Een Euro-Nederland en een Gulden-Nederland. Hoef ik ieder geval niet bang te zijn dat jij naast me komt wonen. ;-)

dvh

Bericht door dvh » 06 mar 2012, 22:15

Macboy schreef:Handig hè dvh zo'n poll functie op het forum !!
Het gaat zo ook wel lekker :popcorn:

Luco

Bericht door Luco » 06 mar 2012, 22:31

Rebel schreef:Luco Steigerpijp, relax, het was een geintje !

Maar je hebt gelijk, misschien kunnen we Nederland beter in twee delen splitsen, Een Euro-Nederland en een Gulden-Nederland. Hoef ik ieder geval niet bang te zijn dat jij naast me komt wonen. ;-)
Dat kan jij niet betalen :tong:

Rebel

Bericht door Rebel » 06 mar 2012, 22:59

Luco schreef:
Rebel schreef:Luco Steigerpijp, relax, het was een geintje !

Dat kan jij niet betalen :tong:

ROFL, give this man a cigar! Komiek!

Maar genoeg gelachen, die gulden zal er nooit komen. Misschien kunnen we beter de belgische frank als nationale munt nemen? En dan met het hoofd van Luco op de munt ;-)

dvh

Bericht door dvh » 06 mar 2012, 23:14

Ok.

We gaan weer verder:
http://www.nu.nl/economie/2757066/kamer ... rzoek.html

:thnx:

Edit:
Pol toegevoegd !

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2012, 23:34

voor de kleine beurs was het gulden tijdperk betaalbaarder...

doch heb voor de euro gestemd omdat ik het liefste de hele wereld met dezelfde munteenheid zie betalen, maja dat zal nog wel ff duren (maak ik niet meer mee)
neemt niet weg dat er grote fouten zijn gemaakt en ja sommige hebben daar goed geld aan over gehouden...
en dat geld groeide niet aan de boom dus moest ergens anders weg gehaald worden...en om die stroom te laten blijven stromen en nog harder als het kon moesten er weer nwe wegen gezocht worden en en en..tja toen kwamen er problemen...raar he?

Tom

Bericht door Tom » 07 mar 2012, 00:38

Rene hou toch op dat arm het vroeger beter had en de rijken zo slecht zijn :)
Arm en rijk zul je altijd houden en arm vind altijd dat ze zielig zijn en rijk vind dat ze al teveel aan de armen betalen.
Vroeger was het net zo kut... kijk even naar die filmpjes van de tegenpartij van van kooten en de bie.. 20 jaar geleden dezelfde thema's en problematiek als nu.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 08:51

wjn schreef:
GTRene schreef:kon je nog een broodje shoarma in 2000 kopen voor zeg 6.50,- gulden, zo koste dat een paar jaar later al 6.50,-euro :shock:
zo ook food van de Mac dacht ik...

gewoon ff 2 voorbeelden die me te binnen schieten waarvan ik destijds dacht, WTF
Toch een opmerking plaatsen, dit is met name in Nederland gebeurd.

Ik kan in Duitsland, ook langs de snelweg, gewoon voor 1,50 koffie kopen (gezien we 10 jaar verder zijn is de prijsstijging best te doen).
McDonalds idem dito, eten in restaurants in Oostenrijk en andere Euro landen is veel goedkoper dan in Nederland. Met 5 personen goed eten voor € 70,=, je mag in NL blij zijn als je dat met z'n 2-en lukt....
+1

Zelfs in St. Tropez viel 't mij op dat je 10 jaar na de invoering van de Euro helemaal niet meer duurder uit bent dan in NL. Daar was vroeger alles tig keer zo duur. Nu eet je er zeer uitgebreid 4 gangen met wijn en alles voor 40-45 euro p.p.. Dat is bijna goedkoop te noemen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 mar 2012, 09:17

Tom schreef:Rene hou toch op dat arm het vroeger beter had en de rijken zo slecht zijn :)
Arm en rijk zul je altijd houden en arm vind altijd dat ze zielig zijn en rijk vind dat ze al teveel aan de armen betalen.
Vroeger was het net zo kut... kijk even naar die filmpjes van de tegenpartij van van kooten en de bie.. 20 jaar geleden dezelfde thema's en problematiek als nu.
+1

Tegenstellingen waren er altijd, zijn er nog steeds en zullen er blijven zolang de mensheid bestaat.

Daar kun je 2 dingen aan doen: als calimero over blijven klagen of de armen uit de mouwen steken om je omhoog te werken. Nagenoeg niemand, ook die rijken niet, krijgt het cadeau op deze aardbol. Hard werken en slim zijn, dat zijn de kernwoorden. En zeker in dit land heeft ieder gezond mens de kans om zich te verbeteren.

Plaats reactie