Ik heb afgelopen jaar de nodige tijd in Dubai besteedt en wil enige ervaring samen met mijn foto's delen met jullie. Uiteraard zullen er positieve, maar ook negatieve reacties komen op deze topic. Dit is dan ook geen enkel probleem want hierdoor dient een forum.
Maar allereerst een klein stukje over Sheik Bin Rashed Maktoum, de huidige minister-president en vice-president van de Verenigde Arabische Emiraten alsmede de heerser/emir van Dubai. Tezamen met Sjeik Zayed (president van de Verenigde Emiraten) zeer geliefd bij de bevolking.
Hij is een visionair en uiterst intelligent. Behoort tot de rijkste mensen op aarde, en heeft het beste voor met zijn volk. Hij leidt zijn land als een bedrijf en heeft weinig tot geen last van corruptie, flut regeerbeleid (doordat er 8 verschillende politieke partijen zich eerst mee moeten bemoeien) of gebrek aan visie. Een van de voordelen van een Monarchie. Hij is zeer ruimdenkend en leidt nu ook vrouwen op om plaats te nemen in diverse functies van zijn raad en bedrijfsleven.
Hij geeft maar zelden interviews, toch lukte o.a. CBS met het programma "60 Minutes" hem te interviewen.
Hier staat een kleine samenvatting van dit interview.
Het is zeker de moeite waard om dit even te bekijken alvorens verder te lezen.
Overigens staat het complete interview in verschillende delen op You Tube.
Hij geeft hierin zelf al aan, dat hij het beste voor heeft met zijn volk. Hij wilt voor hun de hoogt mogelijke levensstandaard mogelijk maken. De Emiraten betalen o.a. niet voor hun gezondheidszorg (hoogstaand) studie, en zelfs geen belasting. Hij weet investeerders vanuit de hele wereld te overtuigen en heeft in de afgelopen 20 jaar het ondenkbare toch weten te realiseren. (zelfs ING investeerde 5 miljard in het Palm Eiland)
Dubai heeft een gigantische luchthaven en is bezig met een nieuwe (nog grotere) luchthaven. Een van de grootste wereldhavens. Dubal, Aluminium behoort tot de 7 grootste producenten ter wereld en een van de grootste bedrijven in de UAE.
Iedere maand komen er 25000 buitenlanders naar Dubai om zich te vestigen. De snelst groeiende stad op aarde, met een lange lijst aan wereldrecords, hoogste gebouw, hoogste fontein, grootste shopping-malls, kunstmatige eiland, etc. Ieder bedrijf of keten ter wereld heeft wel een vestiging in Dubai.
Een van werelds grootste luchtvaartmaatschappijen "Emirates" uit Dubai, plaatste twee maal op rij ten tijden van een wereldwijde crisis (na 11 september 2001) een mega-order bij Airbus en Boeing. Afgelopen winter tijdens de Dubai airshow kwam wederom een mega-order. Terwijl andere maatschappijen juist in de problemen zitten.
De Verenigde Emiraten hebben 300 miljoen mensen in het achterland, en die willen allemaal net zo graag naar Dubai als wij naar London of Parijs. 2.5 miljard mensen wonen er in het booming Azie en China, Ook deze mensen willen net zo graag eens naar Dubai als wij New York. Daarnaast ligt Dubai centraal tussen Singapore (Aziatische financial center) en London.
Veel van de investeringen zijn o.a. gefinancierd met de opbrengsten van de olie. Velen zullen nu meteen zeggen dat deze olie-voorraad over 20 jaar op is. Tijdens mijn verbljjf sprak ik meerdere keren met enkele Engelse medewerkers van een oliebedrijf . Zij waren ervan overtuigd dat ze achter 20 jaar weer andere technologieën hadden om nog dieper te boren en dat bepaalde uitlatingen ook dienen om de prijs kunstmatig hoog te houden.
Tot slot het recessie-verhaal. In 2009 voorspelde velen dat achter 2 jaar alles zou klappen en er weer kamelen rondliepen in Dubai. Helaas, 12 baans wegen vol met nieuwe auto's en nog steeds de stad met de meeste bouwkranen.
Meer dan 85% van alle appartementen, nieuwbouwprojecten zijn verkocht of verhuurd. Leegstand-verhalen zijn dus niet geheel waar. Ze worden echter verkeerd geïnterpreteerd omdat het vaak 2e of 3e huizen zijn van gefortuneerde die maar enkele keren per jaar in Dubai zijn.
Toch kan ik de mensen begrijpen die hun bedenkingen hebben over het niet duurzame karakter van Dubai, een land met weinig tot geen grondstoffen (buiten de olie) moet alles importeren. De ecologische voetafdruk van Dubai als gevolg van al deze bouwwerken is immens. Het kost een berg energie om al deze materialen te produceren en te transporteren naar deze "zandbak". Zonnepanelen heb ik weinig tot niet gezien. De gebouwen zijn niet alleen met fossiele energie gebouwd maar zullen ook tijdens hun gehele levensfase veel fossiele energie verbruiken. Als men achteraf (achter 50 jaar) deze gebouwen geschikt wil maken voor alternatieve energiebronnen zal dit heel veel geld gaan kosten.
Ojaa, en niet te vergeten de koelbuizen onder het strand bij o.a. Het Kempinski Hotel. Zodat de gasten hun voeten niet verbranden aan het warme zand..
Nogmaals er valt nog veel meer te vertellen over Dubai en ik begrijp ook dat niet alles zo zwart/wit is als hierboven beschreven.
En dan nu enkele foto's.
Ik zal later nog meer foto's en ervaringen posten die mij in het bijzonder opvielen,
Dubai Marina, The Infinity tower

Dubai Marina , 300+ buildings

Dubai Marina

Dubai Marina at Night

Metro-terminal at Nakheel

Sjeikh Zayed Road

Na 300 meter links aanhouden

Metro-terminal

Metro-station

Metro

Metro

Downtown

Burj Khalifa

At the Top

At the Top

At the Top

Burj al Arab

Burj Al Arab

Dubai Downtown

Jumeirah Beach

Dubai Marina

Dubai Marina

Dubai Marina

Dubai Marina

Kempinski Hotel

Kempinski part 2 in aanbouw

Mall of the Emirates

Mall of the Emirates

Mall of the Emirates

Ski Dubai in The Mall of the Emirates

Dubai Mall

Aquarium in de Dubai Mall

Aquarium in de Dubai Mall

Fontein met "de parelduikers" in de Dubai Mall

Ijshockey/schaatsbaan in de Dubai Mall

Dubai Mall

Dubai Mall

Dubai Mall

Dubai Mall

Dubai Mall

Dansende jeugd op boot met keihard door de speakers:
"I'm on the right track baby.....because i was born this way"

400 bushaltes met Airco

Van hotel tot de Woestijn 45min rijden. Vervolgens banden spanning halveren...

Dune-bashing ! Waanzinnig gaaf

In het tweede gedeelte van mijn post zal ik o.a. de "Dubai Car's en Deira posten