Bericht
door Snipe » 25 feb 2012, 09:20
Anders dan Autoweek hebben wij geen directe vergelijking tussen de Jag en de M5 gemaakt. Maar als ik ze moet vergelijken, dan zou ik zonder twijfel voor de BMW kiezen.
De Jaguar is veel mooier dan de BMW, vind ik. De slanke lijnen van de Jag bevallen me beter dan die van de BMW, die zeker voor een sportieve auto nogal kolossaal overkomt. Daarbij klinkt de motor beter en reageert hij nog een fractie beter en sneller op het gaspedaal.
Maar in al het andere is de BMW beter. Of het nou de afwerking is of de bediening van het navigatiesysteem, het is beter in de BMW. Dan heb ik het nog niet gehad over de versnellingsbak, die in de BMW veel sneller werkt en bovendien een pook heeft, wat handig is als je ergens midcorner de flippers kwijt bent.
Andre en ik konden allebei niet echt een lekkere zitpositie vinden in de stoelen van de Jaguar. Joost zat er geloof ik wel goed in en die is dan ook gelijk een stuk enthousiaster. En dan heb ik het nog niet gehad over het verbruik: het testverbruik van de Jag was 1 op 3,9 en van de M5 1 op 6,5. De Jaguar had daarbij nog het voordeel dat we op de cruisecontrol naar Heerenveen op en neer zijn geweest. Maar zelfs dan neemt 'ie al ruim 12 liter per 100 kilometer, terwijl je met de BMW zonder veel moeite de 1 op 10 haalt.
De Jaguar is een prachtige auto, maar als je 'm rechtstreeks met de M5 vergelijkt zie je dat de M5 vrijwel alles net zo goed kan of beter. En dat voor bijna 60.000 euro minder.