Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Bericht door Mathieu » 22 feb 2012, 21:25

Zijn deze auto's met elkaar te vergelijken of zijn dit echt verschillende auto's?

Afbeelding
De rally groep A.

Afbeelding
De DTM versie

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Bericht door Joy » 22 feb 2012, 21:34


The gr. N is "close" to stock class racing except
for gr. N suspension, stripped, cage, ca. 220 hp motor.

Gr. A or DTM cars had uni-ball suspensions, the chassis/cage
is competely different, gearbox, diff, gearbox & diff cooling,
entirely different engine internals, large oil pan or dry sump,
airbox & alpha N piggy back, later ECU4 and dual spark packs,
8 injectors, slide throttles, different radiator, different
exhaust system, different brakes and wheel hub assemblies,
air jacks, etc.

Its a very long list of items. If you look at the gr. A
cataluge almost every area of the car gets different parts.
even things like oil filter head, water pump, fuel pressure
regulator, fuel rails, injectors, spark plugs, pullies, steering
rack, to generator. various cams, valves, valve springs, tappets,
cyl. heads. different head gasket. various piston styles, from 3 ring
packs to 2 ring pack. short and long rods. even the crank is
different. different strenghtened engine blocks came later.
the rod and crank bearings are also different.
There were 7 types of S14 engine from motorsport alone.
From the 2.0L BTCC engine, DTM engines, to rally engines and hill climb engines.

back in the day, a sport evo cost roughly 90000 DM delivered.
A DTM car was over 300000 DM. Performance wise there is no
comparison of a gr. N to a DTM car.

A good driver may drive 8:40-8:45 lap on the nordschleife proper
in a gr. N car, a DTM car could manage 7:20-7:30 times.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Bericht door Mathieu » 22 feb 2012, 21:57

Hier wordt verteld over het verschil van een group N en een A.

De vraag was anders.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Bericht door Tristan » 22 feb 2012, 22:29

Group A Rally auto is gebouwd door Prodrive, de DTM door ///M Motorsport. Op het oog dezelfde auto maar onderhuids grote verschillen. Denk alleen al aan onderstellen, versnellingsbak, remmen etc. Kortom, dezelfde basis maar verschillend opgebouwd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Bericht door ///Joost » 23 feb 2012, 15:53

Mathieu schreef:Hier wordt verteld over het verschil van een group N en een A.

De vraag was anders.
Easy tiger...Er wordt toch uitgelegd wat het verschil is? Misschien moet je je vraag beter formuleren.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Bericht door Tristan » 23 feb 2012, 15:58

Joost, volgens mij is Matieu zijn vraag heel simpel.

De quote van Joy is een goede, maar geeft alleen het verschil aan tussen Group N & A. Matieu vraagt om verschil tussen Group A (Rally) en DTM (Race). DTM auto's zijn weliswaar ook een Group A auto maar natuurlijk voor een ander doel gebouwd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Bericht door GTRene » 23 feb 2012, 23:43

wat een berg verschillen :shock:
als je iets wil opbouwen moet je maar net het fijne er van weten, al lijkt me er wel aardig wat van gedocumenteerd te zijn, echter bepaalde zaken zullen wellicht de geheimen van de smid zijn?

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Bericht door Adwo » 24 feb 2012, 00:49

Het grootste verschil zit in de homologatie. Voor Groep A in de rally sport heeft BMW niet de moeite genomen om bijvoorbeeld de 2,5 liter motor te homologeren bij de FIA. Dus geen 48 mm gaskleppen, grotere inlaatkanalen, andere spoilers van bijvoorbeeld de Evo 2, et cetera.

De DTM had een ander reglement en was er veel meer mogelijk aan exotische materialen en aerodynamische verbouwingen. De 92'er DTM auto had bijvoorbeeld op het laatst een enorme flipper op de achterspoiler, veel groter dan de homologatie van de Groep A waar de flipper op de straatversie gebaseerd moest zijn.

Uit de FIA papieren kun je een hoop halen, maar dat strekt zich niet uit tot wat er mag/kan in de DTM.

Groet,

Adwo

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Verschil tussen M3 E30 Groep A en DTM

Bericht door Adwo » 24 feb 2012, 21:09

Vautje, voor de rally sport kun je de Evolution tactiek niet toepassen zoals in groep A. De speciale versies van minimaal 500 stuks voor de Groep A konden niet voor de rally gehomologeerd worden..

Groet,

Adwo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo, sitechris en 1 gast