die vacuumslangen regelen best veel dus als die lek zijn gaat hij beroerd lopen en trekt ook valse lucht!
Acceleratie probleem M20B25 Opgelost!!!
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25
misschien is het dan wel over 
die vacuumslangen regelen best veel dus als die lek zijn gaat hij beroerd lopen en trekt ook valse lucht!
die vacuumslangen regelen best veel dus als die lek zijn gaat hij beroerd lopen en trekt ook valse lucht!
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Ben benieuwd, maar na alles ga ik er maar niet meer vanuit dat dit DE oorzaak is.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Acceleratie probleem M20B25
Hehe, zo probeer ik ook altijd te denken.
Succes, dit moet het haast wel zijn en anders horen we 't wel.
Succes, dit moet het haast wel zijn en anders horen we 't wel.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Zou ik hem starten, is de accu leeg. De accu nu eerst maar aan de lader gezet, vanavond of morgenochtend nog maar eens een poging wagen.
Deze foutmeldingen waren uit het uitlezen gekomen

Deze foutmeldingen waren uit het uitlezen gekomen
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Ondanks het vervangen van de benzine/vacuümslangen, is er niks veranderd aan de manier hoe hij loopt. Heb wel een filmpje gemaakt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I5FAP4FG ... ature=plcp[/youtube]
Heb vervolgens nog even gekeken welke kleur de bougies hebben, maar dat ziet er ook goed uit

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I5FAP4FG ... ature=plcp[/youtube]
Heb vervolgens nog even gekeken welke kleur de bougies hebben, maar dat ziet er ook goed uit
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25
ik vind die bougie wel erg zwart hoor! (is te rijk mengsel...)
-
Jeroen E21
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: Acceleratie probleem M20B25
Lijkt me idd dik te rijk. Verder draadje even vlot doorgelezen, ik zou eens gaan meten of 1. de gasklepschakelaar werkt (de eenvoudigste test vandaag) en 2. of die signalen ook bij de Motronic binnen komen.
Dat laatste ligt aan de versie van het blok, met de vroege versie met de twee gevers op de bak geeft pin 2 op de stekker van de Motronic de stationairstand (massaverbinding) en pin 3 vollast. Daartussen geen verbinding. Bij de latere versie met de gecombineerde sensor voorop het blok (op de trillingsdemper) is het pin 52 en 53.
Die gevers voor positie en snelheid zelf zouden mogelijk ook nog voor problemen kunnen zorgen en dan met name de gecombineerde bij de latere versie icm getande trillingsdemper. Bij de vroege M20B25 start de auto dan vaak al niet eens.
Evengoed zijn de foutmeldingen van LHM en sensor inlaattemp (in de LHM) vreemd. Als je daar met de kabelboom een fout hebt begaan komen de signalen mogelijk niet op de juiste plaats maar ik weet niet of je daaraan iets hebt moeten veranderen. Kort:
LHM moet bij bewegen van de klep een varierende weerstand geven, tussen pin 7-9 bij de oude versie en pin 7 en 12 bij de nwe. Als dat niet goed meet dan zit mogelijk de aansluiting van de temp sensor ook op een verkeerde plek.
Dat laatste ligt aan de versie van het blok, met de vroege versie met de twee gevers op de bak geeft pin 2 op de stekker van de Motronic de stationairstand (massaverbinding) en pin 3 vollast. Daartussen geen verbinding. Bij de latere versie met de gecombineerde sensor voorop het blok (op de trillingsdemper) is het pin 52 en 53.
Die gevers voor positie en snelheid zelf zouden mogelijk ook nog voor problemen kunnen zorgen en dan met name de gecombineerde bij de latere versie icm getande trillingsdemper. Bij de vroege M20B25 start de auto dan vaak al niet eens.
Evengoed zijn de foutmeldingen van LHM en sensor inlaattemp (in de LHM) vreemd. Als je daar met de kabelboom een fout hebt begaan komen de signalen mogelijk niet op de juiste plaats maar ik weet niet of je daaraan iets hebt moeten veranderen. Kort:
LHM moet bij bewegen van de klep een varierende weerstand geven, tussen pin 7-9 bij de oude versie en pin 7 en 12 bij de nwe. Als dat niet goed meet dan zit mogelijk de aansluiting van de temp sensor ook op een verkeerde plek.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Ok bedankt voor de info. Zal snel het gaan bekijken en doormeten. Wordt vervolgd...
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Bedankt voor de info, echter heb ik nog enkele vragen:
Jeroen E21 schreef: Dat laatste ligt aan de versie van het blok, met de vroege versie met de twee gevers op de bak geeft pin 2 op de stekker van de Motronic de stationairstand (massaverbinding) en pin 3 vollast. Daartussen geen verbinding. Bij de latere versie met de gecombineerde sensor voorop het blok (op de trillingsdemper) is het pin 52 en 53.
Met de stekker van de Motronic bedoel je de stekker die aangesloten zit aan de Motronic zelf die onder dashboard kastje zit?
Gecombineerde sensor voorop heb blok? Bedoel je de sensor die onder de waterpomp zit?
Evengoed zijn de foutmeldingen van LHM en sensor inlaattemp (in de LHM) vreemd. Als je daar met de kabelboom een fout hebt begaan komen de signalen mogelijk niet op de juiste plaats maar ik weet niet of je daaraan iets hebt moeten veranderen. Kort:
De monteur die de motor uit heeft gelezen vertelde dat wanneer hij de LMM en de sensor van de inlaattemp resette tijdens het stationair lopen van de motor, de motor uitviel. Ondertussen heb ik ook de LMM vervangen
LHM moet bij bewegen van de klep een varierende weerstand geven, tussen pin 7-9 bij de oude versie en pin 7 en 12 bij de nwe. Als dat niet goed meet dan zit mogelijk de aansluiting van de temp sensor ook op een verkeerde plek.
De pinnen die je nu benoemt zijn de pinnen van de Motronic stekker onder het dashboard kastje?
-
Jeroen E21
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: Acceleratie probleem M20B25
Die pins zijn idd allemaal op de stekker van de Motronic in het dashboardkastje en als je de gecombineerde sensor voorop hebt (zit meen ik met 1x M4 imbus vast) dan heb je dus de latere versie. Ik herinner me net ook iets gelezen te hebben over een lambda dus dat klopt ook met elkaar.
Weet niet wat je monteur bedoelt met resetten maar als je de stekker los trekt gaan ze volgens mij idd wel altijd uit. Zegt alleen nog niet of evt draden van de LHM zijn verwisseld bij de werkzaamheden aan de kabelboom.
Vind het alleen gek dat ik niks kan vinden over de pins van de sensor van de inlaatluchttemp maar ik heb hier ook niet het gehele schema. Waar je nog wel even aan kunt meten op de eerder genoemde stekker:
pins 2, 14, 19 en 24 moeten massa zijn
gever voor snelheid en referentiesignaal zit op pins 47 en 48 en moet 540 ohm geven +/- 10%
Weet niet wat je monteur bedoelt met resetten maar als je de stekker los trekt gaan ze volgens mij idd wel altijd uit. Zegt alleen nog niet of evt draden van de LHM zijn verwisseld bij de werkzaamheden aan de kabelboom.
Vind het alleen gek dat ik niks kan vinden over de pins van de sensor van de inlaatluchttemp maar ik heb hier ook niet het gehele schema. Waar je nog wel even aan kunt meten op de eerder genoemde stekker:
pins 2, 14, 19 en 24 moeten massa zijn
gever voor snelheid en referentiesignaal zit op pins 47 en 48 en moet 540 ohm geven +/- 10%
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25
meet dan ook je lambda signalen 
die moet bij deellast mooi pendelen tussen 0-0,9volt...
die moet bij deellast mooi pendelen tussen 0-0,9volt...
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Heb het gasklephuis eraf gehaald en helemaal schoongemaakt. Heb de gasklep positie sensor gemeten. Weet welke pinnen ik moet hebben voor stationair en volgas, maar welke pinnen moet je combineren om de deellast te kunnen meten?
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25
voor zover ik weet geeft hij alleen stationair en vollast aan 
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Dan klopt dit dus niet. Naja dan kan ook van het ''lijstje'' worden geschreven dat de TPS niet werkt. Dan morgen de bedrading van de connector van de Motronic doormeten.arjanvanessen schreef:ding heeft volgens mij geen gaskleppositie sensor , maar denk een gasklepschakelaar , kent 3 standen
stationair
deellast
vollast
-
Jeroen E21
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: Acceleratie probleem M20B25
Zie mijn tekst, op pin 52 kun je stationair meten, op pin 53 vollast, deellast is geen verbinding. Weet de pins op de schakelaar zelf niet zo maar dat heb je zo. Uit m'n hoofd is de middelste massa en die verbindt dus naar de ene kant in stationaire en naar de andere pin in vollast stand. Dat is nou niet echt rocket science.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Had het nog nagemeten en klopt inderdaad wat je zegt. De middelste pin van de schakelaar is voor de massa. Ga morgen de pins van de Motronic stekker na!
-
Jeroen E21
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: Acceleratie probleem M20B25
En, is er nog nieuws?
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25
idd ben wel benieuwd...
-
arjanvanessen
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
Re: Swap electra probleem M20B25
is maar net hoe je het op vatJorn schreef:Dan klopt dit dus niet. Naja dan kan ook van het ''lijstje'' worden geschreven dat de TPS niet werkt. Dan morgen de bedrading van de connector van de Motronic doormeten.arjanvanessen schreef:ding heeft volgens mij geen gaskleppositie sensor , maar denk een gasklepschakelaar , kent 3 standen
stationair
deellast
vollast
deellast is 0 , als ie dan in die stand iets doorverbind klopt er ook iets niet
ps , ook benieuwd
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Excuses voor mijn late reactie. Tot op heden nog geen tijd gehad om te gaan meten. Ben momenteel bezig met afstuderen waar ook erg veel tijd in gaat zitten. Heb wel nog een klein rondje gereden, maar hij lijkt elke keer beter te accelereren met name wanneer de motor echt op bedrijfstemperatuur is. Toen ik het blok net aan de praat had moest je het gaspendaal echt met een fluwele voet bedienen en wou hij amper normaal toeren maken, maar dat lijkt steeds meer af te nemen en wil het blok gemakkelijker toeren maken. Ga nog even een een wat groter rondje rijden om te kijken of daardoor de motor wat meer ''wakker'' wordt. Voordat ik het blok ingebouwd heb in mijn e30 heeft het blok al enkele maanden stil gestaan. Ben nu ook 3 maand met de ombouw bezig en hierdoor heeft de motor eigenlijk alleen maar (korte) periodes stationair gedraaid. Zou ook enige logica in kunnen zitten doordat het blok een klein half jaar stil te hebben gestaan hij even weer ''wakker'' moet worden.
P.S sinds dat het blok erin ligt heb ik nog geen 15 km gereden
P.S sinds dat het blok erin ligt heb ik nog geen 15 km gereden
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25
tja dan zou ik hem eerst maar eens lekker warm rijden en wat keren hoog in toeren rijden maak een blokje van 50-100km en kijk hoe hij dan loopt...
kan alles mooi op elkaar inleren, alle parameters zijn ook uit de ECU verdwenen en van elke keer starten en alleen stationair koude start daar krijg je ook van die zwarte bougie's van!
kan alles mooi op elkaar inleren, alle parameters zijn ook uit de ECU verdwenen en van elke keer starten en alleen stationair koude start daar krijg je ook van die zwarte bougie's van!
-
Jeroen E21
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: Acceleratie probleem M20B25
Yep, eerst maar es een lange rit met wat wisselende belastingen (maar niet te gek). En succes met afstuderen!
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Vandaag een krappe 90 km gereden hoofdzakelijk over B-wegen. Heb rustig aan gedaan en soms even gas gegeven. Blok wordt wel wat losser, dus morgen nog maar even kilometers maken.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Nu in twee dagen 200 km gereden. Prachtig weer trouwens (in het noorden) om te touren. Blok is beter gaan lopen, maar ben bang dat dit niet de hoofdoorzaak van het probleem is.
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25
want hij loopt nogsteeds niet helemaal goed?
zou idd na zo's stuk wel moeten als er verder niks aan de hand is...
zou idd na zo's stuk wel moeten als er verder niks aan de hand is...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 11 gasten
