Wanneer ik de sleutel op contact draai, krijg ik kortsluiting. De kortsluiting komt van de rood gemarkeerde relais, de oxygen sensor heather relay. De rood met gele draad uit deze relais zorgt voor de kortsluiting. Deze sensor zorgt ervoor dat de lambdasonde voorverwarmd wordt, alvorens de motor gestart wordt. Wie kan mij verder helpen met mijn probleem?
Acceleratie probleem M20B25 Opgelost!!!
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Acceleratie probleem M20B25 Opgelost!!!
De swap betreft een M40B16 naar M20B25. Alles is klaar, echter heb ik nu problemen met de elektra. Op de afbeelding hieronder staan de 3 relais die aan de bestuurderskant van de auto zitten.

Wanneer ik de sleutel op contact draai, krijg ik kortsluiting. De kortsluiting komt van de rood gemarkeerde relais, de oxygen sensor heather relay. De rood met gele draad uit deze relais zorgt voor de kortsluiting. Deze sensor zorgt ervoor dat de lambdasonde voorverwarmd wordt, alvorens de motor gestart wordt. Wie kan mij verder helpen met mijn probleem?
Wanneer ik de sleutel op contact draai, krijg ik kortsluiting. De kortsluiting komt van de rood gemarkeerde relais, de oxygen sensor heather relay. De rood met gele draad uit deze relais zorgt voor de kortsluiting. Deze sensor zorgt ervoor dat de lambdasonde voorverwarmd wordt, alvorens de motor gestart wordt. Wie kan mij verder helpen met mijn probleem?
Laatst gewijzigd door Jorn op 04 mei 2012, 21:03, 7 keer totaal gewijzigd.
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Swap electra probleem M20B25
Heb je er al een schema bij gepakt om te kijken of de er niet een draad verkeerd zit bij de aansluiting van de motor kabelboom op de auto kabelboom?
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Ben echt een totale leek op het gebied van elektra. Heb wel de repair manual, maar kan daar geen bedradingsschema van vinden. Weet dat de rood met gele draad naar de ronde stekker (bij het schutbord) loopt bij de zekeringskast. Na deze stekker gaat de rood met gele draad verder als een bruine draad die naar de onderkant van de pedalen loop, maar dan kan ik de draad niet meer volgen.
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Swap electra probleem M20B25
Zo uit de verte kan ik er ook niet heel veel over zeggen, maar waarschijnlijk zal daar wel het probleem zitten meen me te herinneren dat er 2 draden omgewisseld moesten worden oid in die stekker om van 4 naar 6 cilinder te gaan. Maar zonder schema wordt het denk ik lastig. Ik heb hier wel een schema maar daar heb jij weinig aan...
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Heb nu wel een electric troubleshooting manual, maar daar word je ook niet echt wijzer van.
Heb jij misschien nog een link ed waar je die informatie gevonden hebt?
Heb in het onderstaande topic gelezen dat er een andere stekker op gezet moest worden. Daar ging het wel om een type 1, waar een type 2 blok in ging.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 0&start=50
Heb jij misschien nog een link ed waar je die informatie gevonden hebt?
Heb in het onderstaande topic gelezen dat er een andere stekker op gezet moest worden. Daar ging het wel om een type 1, waar een type 2 blok in ging.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 0&start=50
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Dit heb ik nu wel gevonden:
Dit is de C101 connector. Pin nr 6 is voor de sensor die de kortsluiting veroorzaakt.

Dit is het schema wat erbij hoort:

Misschien dat iemand mij aan de hand van de bovenstaande informatie meer kan vertellen?
P.S het blok is van 89 en de body is van 88. Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?
Dit is de C101 connector. Pin nr 6 is voor de sensor die de kortsluiting veroorzaakt.
Dit is het schema wat erbij hoort:
Misschien dat iemand mij aan de hand van de bovenstaande informatie meer kan vertellen?
P.S het blok is van 89 en de body is van 88. Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Swap electra probleem M20B25
Draadschema heb ik via via gekregen maar als je googled op wiring diagram voor een E30 kan je misschien ook wel wat vinden.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Kan heel veel vinden, dat is het probleem niet, maar als de juiste manual er nou ook een keer tussen stond 

- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Swap electra probleem M20B25
Echt een manual zal er waarschijnlijk niet zijn is gewoon schema lezen en zoeken en meten wat er verkeerd zit..
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
De motor loopt! Uit een ander diagram gevonden dat pin nr 20 doorgeknipt moest worden (de rood met gele draad). Deze draad was voor de abs wat wel aanwezig was op de kabelboom van de M20 motor, maar niet op de auto zat. Nu de puntjes op de i en rijden maar! Laurens bedankt voor je hulp
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
Helaas zie ik dit topic nu pas....
heb zelf precies dezelfde ombouw gedaan een aantal jaar geleden en ook tegen dit probleem aangelopen.
en idd oplossing is de ABS draad uit de motorkabelboom doorknippen omdat hij aan de andere kant op de massa terecht komt door de 4 cilinder carrosserie...
heb zelf precies dezelfde ombouw gedaan een aantal jaar geleden en ook tegen dit probleem aangelopen.
en idd oplossing is de ABS draad uit de motorkabelboom doorknippen omdat hij aan de andere kant op de massa terecht komt door de 4 cilinder carrosserie...
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Ahh jammer, maar het is nu verholpen en het blok draait nu (eindelijk)
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
top
en succes met de afwerking!
ik vond het destijds een leuke en leerzame ombouw om te doen

ik vond het destijds een leuke en leerzame ombouw om te doen

- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Heb vandaag de eerste meters gemaakt. Hij loopt stationair nog nog vrij onregelmatig en wanneer ik rijd houdt hij rond de 2500 toeren in en lijkt de motor te smoren. Wanneer je vol gas geeft gaat hij hier uiteindelijk wel doorheen en accelereert hij wel zoals het hoort.
Natuurlijk heeft het blok (sinds dat ik hem heb) +- anderhalf maand niet gedraaid. Is het raadzaam om eerst even rustig wat kilometers moeten maken? Of is er een andere oorzaak?
P.S was zeker leerzaam, vooral wanneer je alles op straat moet doen
Natuurlijk heeft het blok (sinds dat ik hem heb) +- anderhalf maand niet gedraaid. Is het raadzaam om eerst even rustig wat kilometers moeten maken? Of is er een andere oorzaak?
P.S was zeker leerzaam, vooral wanneer je alles op straat moet doen

- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Re: Swap electra probleem M20B25
Misschien je Lamda die een verkeerd signaal geeft? Deze word volgens mij bij vollast uitgeschakeld wat zou verklaren dat de motor dan wel goed doortrekt..
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Hadden gisteren nog de brandstofslangen nagekeken en de vacuümslangen, maar dit is allemaal ok.
Op internet kwam ik dit wel tegen; http://www.amtgarageforum.nl/bmw/3-seri ... 21580.html
Wijst er dus wel op dat het met de elektronica te maken heeft. De bougies had ik al vervangen, zal vandaag de rest van de mogelijkheden bekijken.
Op internet kwam ik dit wel tegen; http://www.amtgarageforum.nl/bmw/3-seri ... 21580.html
Wijst er dus wel op dat het met de elektronica te maken heeft. De bougies had ik al vervangen, zal vandaag de rest van de mogelijkheden bekijken.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Heb nog steeds problemen met het blok. Heb de bougiekabels doorgemeten. Deze hadden allemaal dezelfde weerstand. De bougies, verdelerkap en rotor heb ik ondertussen vervangen, maar blijf last houden van het probleem. Heeft iemand enig idee waar het kan liggen?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Swap electra probleem M20B25
Dat denk ik dan ook.Nutkees schreef:Misschien je Lamda die een verkeerd signaal geeft? Deze word volgens mij bij vollast uitgeschakeld wat zou verklaren dat de motor dan wel goed doortrekt..
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
heb je de gaskleppositiesensor al getest? die willen ook nog wel eens stuk gaan of van slag zijn en heeft behoorlijk invloed op de loop van je motor
en idd lambda zou ook goed kunnen die regelt bij onder deellast en niet onder vollast. trek de stekker eens los en kijk hoe hij het doet
en idd lambda zou ook goed kunnen die regelt bij onder deellast en niet onder vollast. trek de stekker eens los en kijk hoe hij het doet

- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Hoe kun je een gaskleppositiesensor testen?
Had de lambda al losgekoppeld, maar hier werd het ook niks beter van.
Heb al de distributieriem, spanrol, waterpomp, thermostaat, bougies, verdelerkap, rotor, kleppendekselpakking, olies en filter vervangen.
De bougiekabels zijn doorgemeten en die zijn goed.
Had de lambda al losgekoppeld, maar hier werd het ook niks beter van.
Heb al de distributieriem, spanrol, waterpomp, thermostaat, bougies, verdelerkap, rotor, kleppendekselpakking, olies en filter vervangen.
De bougiekabels zijn doorgemeten en die zijn goed.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
maar als hij zonder Lambda net zo beroerd loopt als met zou ik joust denken dat het de lambda is 
als de lambda nameljik wel iets doet moet hij slechter lopen zonder dan met...

als de lambda nameljik wel iets doet moet hij slechter lopen zonder dan met...
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Vandaag een andere lambda aangesloten. Helaas is het hierdoor het probleem van het slecht accelereren niet opgelost. Maar eens kijken of ik hem uit kan laten lezen bij een garage.
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
Re: Swap electra probleem M20B25
tempsensor oke ?
kleur bougies ?
lhm geen zware punten ?
ding heeft volgens mij geen gaskleppositie sensor , maar denk een gasklepschakelaar , kent 3 standen
stationair
deellast
vollast
oh en e30 is volgens mij niet uit te lezen
kleur bougies ?
lhm geen zware punten ?
ding heeft volgens mij geen gaskleppositie sensor , maar denk een gasklepschakelaar , kent 3 standen
stationair
deellast
vollast
oh en e30 is volgens mij niet uit te lezen
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
ja klopt, gasklepschakelaar bedoelde ik 
platte zwarte schakelaar onder het gasklephuis met een 3 polige aansluiting...

platte zwarte schakelaar onder het gasklephuis met een 3 polige aansluiting...
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Vorige week de auto aan de computer gehad. Daar is naar voren gekomen dat de lmm stuk is. Heb een andere besteld en zal in de loop van deze week binnen komen.
Wordt vervolgd......
Wordt vervolgd......
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten