Rijden in de sneeuw

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Herr Erik

Re: Rijden in de sneeuw

Bericht door Herr Erik » 14 feb 2012, 16:35

JP schreef:
In genoeg gevallen moet het eerst fout gaan voordat er iets aan gedaan moet worden. Hoe verklaar je anders dat je wel eens ziet dat er een paar weken na een ongeval, opeens wel de moeite/geld is om er alsnog een vangrail te zetten? Dat is toch ook cru naar de familie van de gestorvene? Waarom kan het naderhand wel en had het niet eerder gekund? Had de familie misschien hun zoon/dochter/man/vrouw/etc. alsnog in leven gehad.

Just my 2 cents
Dat is ook meer symboolpolitiek. Er wordt zo het signaal gegeven dat de overheid echt iets om de veiligheid van automobilisten geeft, terwijl die ene vangrail slechts een druppel op de gloeiende plaat is.
KW schreef: Precies, daarom zetten ze overal flitspalen neer. Dat is namelijk DE oplossing tegen ongevallen (en dus tegen gewonden en doden) :thumbup: :bag:
Heb je wel eens gehoord van preken voor de eigen parochie? ;)

Michele

Bericht door Michele » 14 feb 2012, 17:38

Zo zag mijn auto er uit nadat ik een paar jaar geleden de vangrail raakte met 120 (met dank aan een dame die me met die snelheid van de weg drukte, ik had geen schuld aan dit ongeval, wel schade). Gebeurde op de A12 ter hoogte van Bodegraven en ik ben blij dat daar vangrails stonden op dat moment.
200 meter verderop was ik namelijk 3 meter naar beneden van het talud geschoten en in de greppel beland en had ik het waarschijnlijk niet overleefd. Tegenwoordig staat langs dat hele deel van de A12 vangrails, dus wellicht is het voor iemand anders slechter afgelopen.

Niettemin ben ik van mening dat we niet overal alles kunnen voorkomen door maar overal "veiligheidsmaatregelen" te nemen. Op de weg ben je zelf verantwoordelijk voor je gedrag, en hoe meer "veiligheidsmaatregelen" als inhaalverboden, vangrails, flitsers, drempels etc. er van buitenaf opgelegd worden, hoe meer kans je hebt dat mensen er van uitgaan dat hun niets kan gebeuren. En dan gaat het fout als iemand toch iets afwijkends doet.
Niet meer mogen inhalen is zo'n voorbeeld van schijnveiligheid, op het gros van de 80 en 100 km wegen. Het gevolg is dat je regelmatig 20 km achter een doedel zit die 70 rijdt en je tóch gaat proberen in te halen als jonge, stoere en onbezonnen automobilist. Helemaal als je even indruk wilt maken op je maten of meisje...
Een ongeluk als beschreven, met een 20-jarige zonder rijbewijs, voorkom je waarschijnlijk niet met extra "veiligheidsmaatregelen". Tis een kwestie van mentaliteit.
Bijlagen
maserati 4.jpg
maserati 4.jpg (440.26 KiB) 511 keer bekeken

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2012, 17:47

zonde van de maserati zeg!!

Michele

Bericht door Michele » 15 feb 2012, 15:02

Was inderdaad jammer. Maar: als er geen vangrail stond, was ik zelf 'jammer' geweest.... nu kon ik gewoon de verzekering bellen en een andere Maser halen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 feb 2012, 16:40

dat blijft uiteraard altijd het belangrijkste dat je zelf weer heel uitstapt!

Plaats reactie