Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

1 Zo veel mogelijk versneld aflossen
11
30%
2 Huidige aflossing aanhouden
12
32%
3 Na mij de zondvloed
14
38%

Totaal aantal stemmen: 37

Dennis Cavallino

Re: Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2012, 14:45

wjn schreef:
Vergeet de regering zelf niet.

Die heeft het meeste belang aan bejaarden met hypotheekvrije woningen via erfenisbelastingen e.d.
De overheid heeft er veel meer aan als die erfenissen worden uitgegeven in de economie en slechts voor een deel worden opgepot bij de banken. Maar dat snappen ze helaas niet... ze willen de staatskas spekken door te graaien.

Graaiers zijn korte termijn denkers.

Bij overheid werken op dit gebied helaas geen slimmerds. Anders zouden ze niet slim zijn....
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 13 feb 2012, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

2000USA

Bericht door 2000USA » 13 feb 2012, 15:14

Niels schreef:
2000USA schreef: Vooralsnog denk ik niet aan aflossen, maar aan bijstorten op de spaarpolis/bankspaarrekening,zodat je je aftrekmogelijkheden behoudt.
Dan zou ik wel willen weten wat het gegarandeerd bedrag is uit die spaarpolis. Is het zuiver spaar of ook een belegging(verzekering). Maximale hypotheek aftrek is leuk maar nogal overtrokken imho. Wij hebben deels annuiteit en na 15jaar loopt het belasting voordeel iets terug maar dat is tientjes werk waarvan het effect misschien wel nihil is afhankelijk van de inflatie tegen die tijd. Extra sparen is best een goed plan maar dan wel alleen als het louter en alleen sparen is tenzij je wilt gokken met het geld :wink:
Goed punt, betreft inderdaad een sec spaarproduct, dus geen beleggingen: Rabo SpaarZeker(niet op googlen, verwart nogal, prima product).

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 feb 2012, 15:22

Prima :thumbup:

(je zult ze de kost geven die niet doorhebben wat voor product ze gekocht hebben bij de "adviseur" :wink: )

Rupie

Bericht door Rupie » 13 feb 2012, 15:32

Dennis Cavallino schreef:
wjn schreef:
romo schreef:Net actueel in de dagbladen, volgens de Rabo bank wordt er masaal, voor meerdere honderden miljoenen euro`s vervroegd en versneld afgelost op hypotheken..............

Ik krab me eens achter de oren en denk;

1 Wie is in de huidige economische tijd in staat om veel, versneld af te lossen op een hypotheek?

2 Wie heeft er belang bij dat er versneld wordt afgelost?

antwoord;

1 Dat zal een zeer beperkt groepje zijn

2 De bank uiteraard; die hebben

a Liquide middelen nodig en rap een beetje

b Het is erg prettig voor een bank om in een dalende huizenprijzenmarkt, niet met een hypotheek te zitten die te hoog is voor de waarde van het huis, vervroegde aflossing is uiteraard dan de perfecte oplossing.

Kortom, hier wordt op een onbehoorlijke manier paniekvoetbal naar de buitenwereld gespeeld met maar 1 doel; GELD BINNEN HARKEN

Laat die schuld toch mooi wat ie is, met de komende hyperinflatie is uw schuld geen daalder meer waard straks...........

Even een polleke erbij, roept u maar..............
Vergeet de regering zelf niet.

Die heeft het meeste belang aan bejaarden met hypotheekvrije woningen via erfenisbelastingen e.d.
De overheid heeft er veel meer aan als die erfenissen worden uitgegeven in de economie en slechts voor een deel worden opgepot bij de banken. Maar dat snappen ze helaas niet... ze willen de staatskas spekken door te graaien.

Bij overheid werken op dit gebied helaas geen slimmerds. Anders zouden ze niet slim zijn....
Zou er een modelletje voor zijn bij de overheid? Serieuze vraag.

Ik begrijp je opmerking wat oppotten echter niet Dennis. Zeg je nu dat je beter aflossingsvrije kan hypotheken of juist niet? Ik dacht dat jij ook wel achter het idee van opschonen van de economie was en daarmee dus banken als pure geldverschaffers cq lenen, lenen, lenen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2012, 15:42

Ruben schreef:

Ik begrijp je opmerking wat oppotten echter niet Dennis. Zeg je nu dat je beter aflossingsvrije kan hypotheken of juist niet? Ik dacht dat jij ook wel achter het idee van opschonen van de economie was en daarmee dus banken als pure geldverschaffers cq lenen, lenen, lenen.
Dat oppotten slaat op erfenis.

Oppotten slaat in dit geval op een deel van erfenis dat beter op de bank kan worden gezet, dan in de staatskas.... Appeltje voor de dorst dus. Niets meer, niets minder. De rest van een erfenis mag van mij best uitgegeven worden in de economie, in plaats van zoals nu: waarin een heel groot deel naar de overheid gaat. Tenzij je constructies bedenkt, zoals stichtingen enzo. Maar dat is niet voor iedere familie weggelegd.

Ik vind 't gewoon niet eerlijk dat iemand heel zijn leven werkt, heel zijn leven belasting betaalt en dan als 'ie dood gaat, dat er dan nóg weer een deel naar de overheid gaat. Waar werk je dan voor? Waar spaar je dan voor? Dat geld hoort terecht te komen in de economie. Of anders op een bank, maar niet nog meer graaien... dat verkloot ons economische stelsel.

Ik heb begrepen dat de successierechten wel veranderd zijn in 2012.

PD power

Bericht door PD power » 13 feb 2012, 18:53

[Laat die schuld toch mooi wat ie is, met de komende hyperinflatie is uw schuld geen daalder meer waard straks...........
Dus nu lekker investeren in onroerend goed.

Maar dat had ik een jaar geleden ook al gemeld, wel rente langere tijd vast zetten, want bij inflatie hoort nou eenmaal een hogere rent, daarnaast zal de vraag naar geld weer stijgen, als de balletjes beginnen te rollen.

wjn

Bericht door wjn » 13 feb 2012, 19:52

Dennis Cavallino schreef:Ik vind 't gewoon niet eerlijk dat iemand heel zijn leven werkt, heel zijn leven belasting betaalt en dan als 'ie dood gaat, dat er dan nóg weer een deel naar de overheid gaat. Waar werk je dan voor? Waar spaar je dan voor? Dat geld hoort terecht te komen in de economie. Of anders op een bank, maar niet nog meer graaien... dat verkloot ons economische stelsel.
Ga idd maar niet uitrekenen hoeveel (euro)cent je overhoudt van elke euro die een klant je betaald (waar overigens ook al de nodige belastingen overheen zijn gegaan).

Hielke

Bericht door Hielke » 13 feb 2012, 20:24

Iedereen is gekke henkie als ie aflost. Allemaal aan de aflossingsvrije hypotheek en dan ook nog minimaal 30 jaar. De trend op DF.

Intussen:

Huizenprijzen die in vergelijking met de buurlanden door het dak zijn gegaan. Besef dat de hypotheekrente-aftrek z'n doel totaal voorbij geschoten is en dat het huidige systeem eindig is. Huidige gevolg: een langdurige daling van de huizenprijzen (miljardenvernietiging). Totaal aan hypotheekschuld is de grootste ter wereld! Hypotheek is gewoon schuld, maar wordt niet zo gezien. Totaal aan hypotheekschuld is bij aanhoudende economische krimp en groeiende werkloosheid de grootste bedreiging voor bankensector en ons huidige financiële systeem.

Besef groeit bij alle partijen dat het systeem van hypotheekrente-aftrek gesaneerd moet worden. Reacties van DF-ers in dit topic zouden je moeten doen laten geloven dat de staat tot het eind der tijden aan hun schuld blijft meebetalen middels een belastingmaatregel. Geloof me, dat gaat niet gebeuren. Onder druk wordt alles vloeibaar. Zelfs de aftrek voor reeds bestaande hypotheken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 feb 2012, 20:32

@Hielke,

Wel een punt, maar..........afschaffen kan nooit revolutionair;

1 Contract breuk gaat schadeclaims van consumenten opleveren

2 Een zeer grote groep ( ik kan het niet geheel specificeren) zal financieel de afgrond in gaan ( want een max hypotheek genomen juist obv van HRA)

Kortom, de HRA zal gaan veranderen de vraag is niet wanneer, meer hoe. Dat zal alleen evolutionair kunnen gezien de grote finaciele risico`s voor huiseigenaren............

Hyoptheekschuld Nederland is +/- €650 miljard............dat is veel, maar volgens Rutte staat daar ook bezit tegenover...........

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 feb 2012, 20:47

Heeft Rutte alleen niet zo heel goed opgelet hoe het in de VS ging zeker.

Er staat wel bezit tegenover die hypotheekschuld maar die waarde is heel moeilijk vast te stellen. Sterker nog als ze morgen de HRA zouden afschaffen en een groot deel van Nederland noodgedwongen zijn huis in de verkoop moet doen dan is dat bezit ineens niet zo veel meer waard vergeleken met de uitstaande hypotheekschuld.

Hielke

Bericht door Hielke » 13 feb 2012, 20:55

Het zal inderdaad geleidelijk (gefaseerd) gaan Romo.

Van een contract tussen hypotheeknemer en Nederlandse staat is natuurlijk geen sprake. Dat contract is met de bank afgesloten. Als ik over een jaar of over twee jaar weer wegenbelasting voor m'n Punto moet gaan betalen dan hoef ik ook niet bij garage of staat aan te kloppen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 feb 2012, 20:55

Bert ///M3 schreef:Heeft Rutte alleen niet zo heel goed opgelet hoe het in de VS ging zeker.

Er staat wel bezit tegenover die hypotheekschuld maar die waarde is heel moeilijk vast te stellen. Sterker nog als ze morgen de HRA zouden afschaffen en een groot deel van Nederland noodgedwongen zijn huis in de verkoop moet doen dan is dat bezit ineens niet zo veel meer waard vergeleken met de uitstaande hypotheekschuld.

Das dus precies de reden dat de HRA niet "over night" wordt afgeschaft.......................

2000USA

Bericht door 2000USA » 14 feb 2012, 12:23

romo schreef:
Bert ///M3 schreef:Heeft Rutte alleen niet zo heel goed opgelet hoe het in de VS ging zeker.

Das dus precies de reden dat de HRA niet "over night" wordt afgeschaft.......................
Aan de andere kant was in Amerika het probleem natuurlijk ook deels dat er met de hypotheek meer dan alleen het huis werd gefinancierd. Dan heb je het echt over tophypotheken.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 14 feb 2012, 12:45

Hypotheek rente aftrek beperken is heel eenvoudig. De komende 26 jaar lever je elk jaar 2% aftrek-recht in. Dan krijgt de markt rustig de tijd om het in te prijzen en krijgt de consument de kans om het probleem, waar van toepassing, op te vangen. De vraag is nu of ze (de overheid, de politiek) of we (de samenleving, dat zijn wij) hier niet veel te laat aan begonnen zijn...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 12:48

2000USA schreef:
romo schreef:

Aan de andere kant was in Amerika het probleem natuurlijk ook deels dat er met de hypotheek meer dan alleen het huis werd gefinancierd. Dan heb je het echt over tophypotheken.
Ho ho, in Amerika was er veel meer aan de hand.

Stap voor stap ging 't ongeveer als volgt:
- Er kwam een wet om armen in de VS een huis te laten kopen
- Er was slecht toezicht op de verkoop van hypotheken
- De verkopers van hypotheken werkten op basis van bonus voor 't aantal verkochte hypotheken, zonder dat men keek naar de toenemende risico's en schulden
- Schuldenpakketten en 'slechte' hypotheken werden gebundeld en verkocht aan andere financiële bedrijven (o.a. banken, beleggers, etc.). Dus in feite leenden de hypotheekverstrekkers geld voor 't verlenen slechte/risicovolle hypotheken.
- Om de risico's te spreiden werden deze bundels ook verkocht en verspreid door tussenpersonen
- De slechte hypotheken waren door al die constructies niet zichtbaar op balansen van banken e.d..
- De hypotheken die werden verkocht hadden allemaal een hele lage rente gedurende 1 a 2 jaar. Als lokkertje...
- Na 1 of 2 jaar moest de letterlijk 'arme' consument opeens veel meer per maand gaan betalen. Ze waren dus misleid.
- De prijzen van ziektekosten, brandstof en voedsel steeg in diezelfde periode enorm hard in de VS.
- Omdat veel mensen snel weer hun huis wilden verkopen om van de hoge maandlasten af te komen daalden de huizenprijzen.
- Omdat de huizenprijzen daalden, daalden de onderpanden...
- Omdat de onderpanden daalden kwamen als eerste de kleine hypotheekverstrekkers in de problemen, want die hadden opeens een verminderde cash-flow én het was direct zichtbaar op hun balans. Ze gingen bij bosjes failliet.
- Banken die aan deze bedrijven geld hadden geleend, die moesten afschrijven omdat die bedrijven failliet waren en er niets bij ze te halen viel, mede door drastisch gedaalde executiewaarden van de onderpanden.
- Executieveilingen waren opeens scherin en inslag in de VS, waardoor de huizenprijzen nog sneller daalden (waarom zou je voor 100.000 dollar een huis kopen op reguliere markt als een soortgelijk huis op de veiling 10.000 kost?). Veel mensen werden uit huizen gezet. Paniek is natuurlijk nooit goed op de huizenmarkt. De VS zat in een vicieuze cirkel waar 't niet meer uitkwam.
- Daardoor moesten banken keuzes maken. Afschrijven, of door blijven gaan met uitlenen van geld. Daarnaast moesten ze eerst hun eigen balans op orde krijgen alvorens geld te lenen aan of van andere banken. Daardoor kwamen banken in de problemen. Bankruns werden een gevaar. En 'gewone' bedrijven kwamen in rap tempo en grote aantallen in de problemen, omdat velen afhankelijk waren van investeerders en banken. En dat resulteerde in een snel afzwakkende economie, met een wereldwijde recessie tot gevolg.

Dus met het meer financieren dan alleen het huis had 't echt niets te maken eigenlijk.

:bignews: lamme hand...
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 14 feb 2012, 12:54, 3 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 feb 2012, 12:50

@Hielke: ik lees het helemaal niet zo dat "iedereen gekke henkie" is en de boel de boel laat. Krijg zelfs het id dat de meesten het aardig voor elkaar (hopen te) hebben middels een spaarpot of aflossingsvariant. En het lijkt erop dat het merendeel het aankijkt hoe de HRA zich gaat gedragen en dan daarop gaat reageren. Om dan af te lossen of om dan te kijken of je op de huidige voet verder wilt gaan. Alleen wat was wijsheid, achteraf? Dat zie je dus op dat moment wel, kun je niets aan doen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 12:56

FreudeamFahren schreef:Hypotheek rente aftrek beperken is heel eenvoudig. De komende 26 jaar lever je elk jaar 2% aftrek-recht in. Dan krijgt de markt rustig de tijd om het in te prijzen en krijgt de consument de kans om het probleem, waar van toepassing, op te vangen. De vraag is nu of ze (de overheid, de politiek) of we (de samenleving, dat zijn wij) hier niet veel te laat aan begonnen zijn...
We zijn absoluut te laat begonnen. Ten eerste door 't onbespreekbaar te maken.
Ten tweede door niet goed door te rekenen. Ten derde door geen datum vast te stellen om wel een besluit te nemen. Ten slotte door geen datum vast te stellen wanneer de HRA voor 100% moet zijn afgeschaft en de markt alvast met oplossingen kon komen waar consumenten dan alvast uit had kunnen kiezen en op had kunnen anticiperen.

Tijdens hoogconjunctuur is zoiets makkelijker te realiseren dan altijd werd gedacht.

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 13:07

HRA boeit mij persoonlijk niet zo. Oke scheelt me 250 euro in de maand maar dat is geen bedrag waardoor er financiële problemen ontstaan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 13:12

Zo denk ik er ook over Rico. Volgens mij wordt de HRA-impact door politici hevig overdreven*.
Het staat bijna in geen verhouding tot de prijsstijgingen die 't volk al om d'r oren heeft gekregen de afgelopen jaren.

Sommigen hier zullen meer aan verkeersboetes betalen dan dat ze aan hypotheekrente aftrek per maand terugkrijgen. :lol:

*Daarentegen onderschatten ze de impact van de dalende huizenmarkt.

dvh

Bericht door dvh » 14 feb 2012, 13:58

Krijg ook iets van 270,- hra.
En kan ik met missen ? Ja.
Zal ik het merken ? Ja... Tuurlijk.
Wil ik het missen ? Nee!

Daarbij, zijn er genoeg mensen die hun maandelijkse boodschappen doen van die 250-300 euro.
Voor de meeste hier geen probleem, maar voor een hele grote groep is 250-300 missen per maand een mega achteruitgang.

Vrij besteedbaar inkomen zal minimaal worden. Koopgedrag zal op zijn gat gaan en zal de strop zijn voor een groot deel v/h midden en kleinbedrijf.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 14:13

Ja maar als je nu de keuze maakt dat je over 30 jaar stopt. Waar hebben we 't dan over?

Dan is 300 euro misschien zoiets als 3 of 30 euro nu.

Dat is tenminste duidelijk.

Als je nu de keuze maakt dat we over 10 jaar al volledig gaan afschaffen of afbouwen, dan moet daar een financiële compensatie tegenover staan om de redenen die jij noemt inderdaad. Niet meer dan logisch.

Ik bedoel, even de overdrachtsbelasting 4% reduceren, dát is financieel gezien van dezelfde proporties als HRA afschaffen en dat doet de overheid wel in een oogwenk (maar in feite 15 jaar te laat en dat was mooi geweest in combinatie met een structurele aanpak van de woningmarkt/masterplan).

Het H-woord is gewoon groter gemaakt dan 't is door politici. Het andere H-woord, Huren, is qua maandlasten aardig naar kopen toegetrokken en daar hoor je ze niet over. Dat verschil is nog nooit zo klein geweest volgens mij. Daar had de overheid allang op kunnen acteren door de HRA bespreek te maken ipv onbespreekbaar.

Daarnaast ben ik van mening dat HRA niet van toepassing had mogen zijn op appartementen, maar daar had imho ook nooit overdrachtsbelasting op mogen zitten. Appartementen zijn bedoeld voor doorstromers, niet voor speculanten (lees: doorstromers met goudkoorts).
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 14 feb 2012, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Harrie

Bericht door Harrie » 14 feb 2012, 14:13

Volgens mij is er een paar weken geleden nog een nieuwsbericht geweest waaruit zou blijken dat de hypotheekschuld de komende jaren (vanaf 2015) flink naar beneden ging omdat er veel hypotheken aflopen.

Daarbij vind ik dat de banken niet zo moeten zeuren, ze hebben zelf het product "aflossingsvrij" aangeboden omdat ze zelf ook zagen dat de huizenprijzen alleen maar omhoog ging. Nu de prijzen gedaald zijn en nog verder zullen dalen, komen ze erachter dat ze verkeerd "gegokt" hebben.

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 15:15

dvh schreef:Krijg ook iets van 270,- hra.
Wil ik het missen ? Nee!

Daarbij, zijn er genoeg mensen die hun maandelijkse boodschappen doen van die 250-300 euro.
Voor de meeste hier geen probleem, maar voor een hele grote groep is 250-300 missen per maand een mega achteruitgang.

Vrij besteedbaar inkomen zal minimaal worden. Koopgedrag zal op zijn gat gaan en zal de strop zijn voor een groot deel v/h midden en kleinbedrijf.
Daarom zei ik ook persoonlijk, voor de economie is het natuurlijk ruk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 15:33

RVV schreef:
dvh schreef:Krijg ook iets van 270,- hra.
Wil ik het missen ? Nee!

Daarom zei ik ook persoonlijk, voor de economie is het natuurlijk ruk.
Een stagnerende huizenmarkt en zelfs dalende huizenmarkt is vele malen schadelijker.

Het volgende is nodig:
- Salarissen verhogen middels 5-jarenplan en/of 10 jarenplan
- HRA over 30 jaar afschaffen
- Woningmarkt herstructureren. Kwaliteit en flexibiliteit voor kwantiteit.
- Belastingstelsel vereenvoudigen
- Onderwijskwaliteit verhogen
- Inflatie aanwakkeren, maar hyperinflatie beperken en daardoor huidige schuldenlast verder reduceren

Ga daar maar aan staan als overheid en kabinet in een tijd dat je je druk maakt over onbelangrijke zaken als hoofddoekjes, Kunduz-missies en Maurice de Hond peilingen en verkiezingsuitslagen. En een oppositie die vooral bezig is om een front te vormen in plaats van constructief bij te dragen aan hervormingen.

Kunduz mag dan een kansloze missie zijn, maar het runnen van een land is dat al helemaal...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2012, 10:20

Ruben schreef:

Dat oppotten slaat op erfenis.

Oppotten slaat in dit geval op een deel van erfenis dat beter op de bank kan worden gezet, dan in de staatskas.... Appeltje voor de dorst dus. Niets meer, niets minder. De rest van een erfenis mag van mij best uitgegeven worden in de economie, in plaats van zoals nu: waarin een heel groot deel naar de overheid gaat. Tenzij je constructies bedenkt, zoals stichtingen enzo. Maar dat is niet voor iedere familie weggelegd.

Ik vind 't gewoon niet eerlijk dat iemand heel zijn leven werkt, heel zijn leven belasting betaalt en dan als 'ie dood gaat, dat er dan nóg weer een deel naar de overheid gaat. Waar werk je dan voor? Waar spaar je dan voor? Dat geld hoort terecht te komen in de economie. Of anders op een bank, maar niet nog meer graaien... dat verkloot ons economische stelsel.

Ik heb begrepen dat de successierechten wel veranderd zijn in 2012.
Leest Politiek Den Haag hier echt mee?

Check dit.
'Ouders mogen langer belastingvrij schenken'
DEN HAAG - Het CDA wil dat de leeftijdsgrens van kinderen tot waar ouders hen eenmalig belastingvrij een bedrag kunnen schenken, wordt verhoogd.

Dat voorstel doet CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt woensdag in de Tweede Kamer.
Nu kunnen ouders hun kinderen tot de leeftijd van 35 jaar eenmalig maximaal 50.000 euro belastingvrij schenken. Die leeftijdsgrens zou dan 45 jaar worden.
Het bedrag moet wel worden gebruikt voor de aankoop van een huis, om de hypotheeklasten te drukken.
Behalve een versoepeling van de leeftijdsgrens, wil Omtzigt dat het bedrag over meerdere jaren verspreid mag worden, en hij overweegt dat ook grootouders kunnen schenken tegen een lager tarief.
Echt heel goed plan dit! Stimuleert zowel de huizenmarkt als economie. Geld zat bij al die 'oudjes'. Het ontlast de schuldenlast en de banken zullen merken dat ze nu toch allemaal extra gaan sparen om dit hun (klein)kinderen belastingvrij te gunnen...

Plaats reactie