Proefrit BMW 130i M-Sport: Verrassend vermakelijk

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Joop

Proefrit BMW 130i M-Sport: Verrassend vermakelijk

Bericht door Joop » 17 mar 2007, 22:44

In het draadje 'waardedaling' noemde Rico dat zijn auto weer 2000 Euro goedkoper was geworden: advertentie erbij pakt en wat blijkt een strak uitziende 130i M-sport, voor een toch redelijk schappelijke prijs, bekijkend vanuit de nieuwwaarde van diezelfde auto.

Ik rijd al geruime tijd een 3er Coupe (E46-320Ci), waar ik overigens dik tevreden mee ben. Een van de weinige minpunten van deze auto is toch een beetje het vermogen van de auto. Ondanks de R6-motor met die heerlijke brom en souplesse in bijna in iedere gang (vanaf 30km/h vanuit V is totaal geen probleem) mist de auto toch nog wat explosiviteit.

De laatste 3-series, o.a. mijn coupe en met name de huidige E92 coupe begint zo langzamer behoorlijk groot te worden, dat ze meer op GT's gaan lijken dan echte stuurauto's. Na al een aantal keren een 1-serie gereden te hebben (allen 4-cylinders v1an 116i tot 120i) bleek toch iedere keer dat het goed alternatief is:
- stuurt strak;
- wil goed vooruit, zolang je de motor maar op toeren houdt;
- eigenwijs uitziend karretje, vooral met M-sport pakket.

Nu hebben Rico en vooral André me lekker lopen maken met die auto, dat ik vandaag toch de verleiding niet kon weerstaan om toch even te gaan kijken naar dit topmodel. Eerst even gekeken op de huisselectie-site wat er zoal aan 130i met M-sport pakket staat in Nederland: nou dat blijken er 4 van de 11 130i's te zijn (Kerkrade, Heerenveen, Breda en Maastricht). Eén van de vier een automaat (Maastricht) dus die viel af, Breda was zo goed als nieuw, dus boven budget. Blijven er twee over Kerkrade en Heerenveen. Voor mij beide nou niet echt naast de deur, maar aangezien ik nou niet bepaald regelmatig in Friesland kom: op naar de Beier (doen we er gelijk een rondje Friese Meren bij :) ).

Na een goed 1 1/4 uur rijden (flink doorgassen nog :wink: ) kom ik in Heerenveen aan, zie ik hem al staan voor de ingang.
Eerste impressie:
ziet er strak uit, lekker dik en agressief karretje. Ik kan in ieder geval zien dat ie vertroeteld is. Verkoper (Peter) komt naar me toe, nadat ik even de zaak was rondgelopen, met de vraag of ie mij kan helpen (nou en of..). Pakt de sleutels lopen naar de auto gaan meteen even zitten (het regent lichtjes). Na een paar woorden gewisseld te hebben (over koetjes en kalfjes aangaande de vorige eigenaar van de auto en over de auto zelf: Klopt zo waar allemaal, aangaand wat ik hier op het forum gelezen heb, heb natuurlijk niet laten merken dat ik dit verhaal al kende :wink: : Verkoper is zo eerlijk als goud) wordt de auto gestart. Verkoper wil mij even aan de lijve laten ondervinden, hoe direct de motor reageert op het gaspedaal: gelijk heeft ie hoor; schiet mooi de toeren in bij gasgeven en valt als baksteen bij gas loslaten (TOP!).

Tijd voor een proefrit denk ik bij mezelf. Was op de bonnefoi naar Heerenveen gereden dus altijd een verrassing. Auto blijkt al gereserveerd te zijn voor een proefrit door iemand uit Utrecht (waarschijnlijk nog zo'n BMW-o-fiel die er een meer dan 150km enkele reis voor over heeft 8) ). Is nog niet aanwezig en lekker makkelijk als ze zijn bij de Beier (zo blijkt): "wie het eerst komt het eerst maalt", dus ik rond na een bak koffie...

Eerst wat me opvalt is dat de versnelling behoorlijk dicht en kort op elkaar zitten (was van de week bij de 116i ook al het geval), maar dit went al zeer snel en voor dat ik de openbare weg op rijd is het al geen probleem meer. De auto had al even stationair gelopen, dus nog een klein eindje rustig aan en dan wordt het tijd om te kijken wat ie nou echt kan. Eerste meters blijkt al snel dat de auto rap optrekt en lekker strak is afgeveerd en vooral gemaakt is voor het betere bochtenwerk. Na opgewarmd te zijn tijd voor wat snelle haakse bochten en rotondes, gelukkig hoef ik die hier niet te zoeken :wink: , dus we gaan er voor. Mijn angst was dat de R6 te veel gewicht op de vooras zou geven en daardoor zwaar onderstuurd zou zijn. In eerste instantie is dat ook het geval, althans je voelt wel het extra gewicht (enkel als je de 4-cyl. 1er kent trouwens), maar dit blijkt in de praktijk vrij eenvoudig te verhelpen door iets gas bij te geven. Dit geeft zoveel vertrouwen dat we dit nog een paar keer herhalen met iedere keer een beetje meer gas totdat de achterkant lichtjes uitbreekt. DTC grijpt gelukkig niet direct in (in tegenstelling tot mijn 3er coupe) en dit voelt erg goed. Bij de eerste de beste rotonde geen verkeer aanwezig in de omtrek, dus kans voor mij om te zien wat ie doet wanneer je nog meer gas geeft en dan blijkt dat je zo gemakkelijk overstuur opwekt die ook nog eens goed te controleren is: half rondje met de kont opzij is geen enkel probleem. Besluit het hier bij te laten (is niet de bedoeling dat ik de auto afrag of aan poeier rijdt) en ga nog een stukje de snelweg op. Vanaf de verkeerslichten snelweg op wordt het tijd voor een sprintje: een paar enkel- en polsbewegingen en een keer knipperen met de ogen zijn genoeg om tot boven de 120 te schieten, m.a.w.: Dit is echt een hele rappe bak, moet me ook inhouden om het niet al te gek te maken, maar vermakelijk is het zeker. Doordraaier vanaf de A6 de A7 op richting Joure gaat moeiteloos en de auto ligt werkelijk als een blok op de weg ondanks het vochtige wegdek.

Tijd om de auto terug te brengen, ik maak nog even een paar foto's voor het plakboek, op het naastgelegen industrieterrein en breng verslag uit en babbel nog wat onder het genot van een tweede bak koffie.

Conclusie(s):
- De 1er was al een strak sturend wagentje maar met 3.0l R6-motor en M-sport pakket is het helemaal af (opties binnenin kunnen zo goed als niets beter of slechter maken). Heb me uitstekend vermaakt, smaakt naar meer zeg maar...
- De koffie smaakte goed, verkopers klantvriendelijk: tijd voor een praatje is al helemaal geen probleem
- Nu weet ik het alleen niet meer wat ik nu eigenlijk echt wil: of een 3er coupe (de nieuwe E92 is alleen nog te prijzig) met zwaardere motor (325i of 330i) of deze of vergelijkbare 130i :? of deze twee gecombineerd? Zal dan denk ik moeten wachten tot de IAA voordat de 1er coupe komt.

Nieuwkoop (van een 3er) is voor mij geen optie: kan de belasting toch niet afschrijven en een huisselectie BMW maakt tweedehands rijden minstens even aantrekkelijk als nieuw rijden.

Nog een paar foto's:

[img:2048:1536]http://xs413.xs.to/xs413/07116/IMG_3250.JPG[/img]
[img:2048:1536]http://xs413.xs.to/xs413/07116/img_3251.jpg[/img]
[img:2048:1536]http://xs413.xs.to/xs413/07116/img_3255.jpg[/img]
[img:2048:1536]http://xs413.xs.to/xs413/07116/img_3256.jpg[/img]

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 mar 2007, 23:26

Potver, wat een fraai ding zeg 8)

Mooi verslag en Peter de Jong is inderdaad een prima kerel, geen praatjesmaker.

Joop

Bericht door Joop » 17 mar 2007, 23:27

partyondude schreef:Potver, wat een fraai ding zeg 8)

Mooi verslag en Peter de Jong is inderdaad een prima kerel, geen praatjesmaker.
Peter Stuiver (van de Mini... :wink: ), ook nog even met Jaco gesproken, lijkt mij ook een heel geschikte kerel.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mar 2007, 23:29

wow, wat een heerlijk bakkie zeg...mooi kleurtje mooie wielen snelle bak, wat wil je nog meer..euhm doe maar iets minder gewicht :lol:
Mooi hoor...zou de 135i ook nog komen??? yummie
RS

Joop

Bericht door Joop » 17 mar 2007, 23:33

GTRene schreef:wow, wat een heerlijk bakkie zeg...mooi kleurtje mooie wielen snelle bak, wat wil je nog meer..euhm doe maar iets minder gewicht :lol:
RS
Vraag me eigenlijk al af of er wel een M-versie van moet komen, dit ding is al echt rap.

RVV

Bericht door RVV » 17 mar 2007, 23:49

Mooi om te lezen dat ik toen een goede keuze had gemaakt. Vooral de dakspoiler maakt hem echt af. Als ik dit zo lees heb ik nog altijd het gevoel dat dit mijn wagentje is.

Ik sta ook regelmatig in dubio om hem weer terug te kopen, dit is weer zo'n moment :wink: Ik vind het alleen een beetje te verwend om en een M3 en een 130i op de stoep te hebben staan. Maar de touring is ook al weer 6 jaar oud, en de 130i heeft niet kunnen slijten in de showroom.

Ik zweer het je maar bij heel de beier staat geen auto die ik liever heb dan deze 130i. Zelfs een M5 doet me niet zoveel (mede omdat ik al een M3 heb).

Voor mij zou de 130i de dagelijkse auto zijn. Net als nu de 325i touring, maar kent tov de touring toch een paar kleine praktische nadelen met 2 kindjes. Aan de andere kant ik hoef er ook weer niet op vakantie.

Ander nadeel vind ik weer dat ik de 130i zakelijk moet gaan rijden, dat betekend gewoon een paar honderd euro in de maand netto inleveren. Staan wel wat zakelijke voordelen tegen over, maar eigenlijk is het kolder om weer een paar honderd euro er netto op acheruit te gaan om een funauto te rijden terwijl je een 343pk M3 op de stoep heb staan!

Maar stom genoeg weet ik geen vervanger voor de 325i touring?! Maw er is gen andere auto waarvoor ik de touring weg zou doen behalve deze 130i. Regelmatig zit ik een bakje te drinken bij de beier en dan lonkt ie als een ordinaire hoer naar me. Elke keer weet ik de verleiding te weestaan door snel te gaan pissen :lol:

Joop dit was niet zo'n goed idee om dit verslag hier te plaatsen, van dit soort praktijken raak ik van slag :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mar 2007, 23:50

Joop schreef:
GTRene schreef:wow, wat een heerlijk bakkie zeg...mooi kleurtje mooie wielen snelle bak, wat wil je nog meer..euhm doe maar iets minder gewicht :lol:
RS
Vraag me eigenlijk al af of er wel een M-versie van moet komen, dit ding is al echt rap.
Moet niks :roll: maar stel je eens voor als er zo'n 135i met die biturbo komt en dan een tuner erbij en 380pk...worden veel snellere auto eigenaren erg nerveus van lijkt me, maar toch, als er geen M komt is zo''n 135i wel een pareltje met een M-pakket.

En Rico, jij krijgt een beijer showroom verbod :lol: voor je eigen veiligheid :wink:
jeetje hij is wel echt super en op de letterelijke gevoelige plaat gezet...

RVV

Bericht door RVV » 18 mar 2007, 00:04

Ja lol, Prijs is oke nu, MAAR, je koopt nu ook voor 40K deze auto http://www.snellers.nl/occ_car.asp?CAR_ID=341

Een 2003 M3 met slechts 35K op de teller. Dat is een beetje het manco van de 1 serie. Veel auto maar ook weer net niet. In het algemeen dan bedoel ik.

Ik bedoel als ik een poll zou houden , deze M3 of de 130i dan kiest 98 procent voor de M3. Er is rond deze prijsklasse zoveel lekkers te koop.

Joop

Bericht door Joop » 18 mar 2007, 00:04

GTRene schreef:Moet niks :roll: maar stel je eens voor als er zo'n 135i met die biturbo komt en dan een tuner erbij en 380pk...worden veel snellere auto eigenaren erg nerveus van lijkt me, maar toch, als er geen M komt is zo''n 135i wel een pareltje met een M-pakket.

En Rico, jij krijgt een beijer showroom verbod :lol: voor je eigen veiligheid :wink:
jeetje hij is wel echt super en op de letterelijke gevoelige plaat gezet...
Als er nog een snellere komt ga ik mijn rijbewijs wel erg ver weg verstoppen :D

@Rico: ik snap wat je bedoelt, de foto's waren voor mij al genoeg om naar Heerenveen te laten komen... en ik moest op de één of andere manier toch even m'n verhaal kwijt :lol:

RVV

Bericht door RVV » 18 mar 2007, 00:08

Het zou een stuk makkelijker zijn als die gewoon werd verkocht, weer een probleem minder voor mij om me druk om te maken. :lol: (verwend nest)

Joop alleen proefgereden of ook spijkers met koppen proberen te slaan ?

Joop

Bericht door Joop » 18 mar 2007, 00:08

Rico v Velzen schreef:Ja lol, Prijs is oke nu, MAAR, je koopt nu ook voor 40K deze auto http://www.snellers.nl/occ_car.asp?CAR_ID=341

Een 2003 M3 met slechts 35K op de teller. Dat is een beetje het manco van de 1 serie. Veel auto maar ook weer net niet. In het algemeen dan bedoel ik.

Ik bedoel als ik een poll zou houden , deze M3 of de 130i dan kiest 98 procent voor de M3. Er is rond deze prijsklasse zoveel lekkers te koop.
Er stond ook nog een M3 uit 2003 bij de Beier, weliswaar 106k gelopen, maar met alles er op en er aan. Ook slechts voor een paar knaken meer(relatief gezien natuurlijk :wink: )

Joop

Bericht door Joop » 18 mar 2007, 00:11

Rico v Velzen schreef:Het zou een stuk makkelijker zijn als die gewoon werd verkocht, weer een probleem minder voor mij om me druk om te maken. :lol: (verwend nest)

Joop alleen proefgereden of ook spijkers met koppen proberen te slaan ?
Ben er nog niet uit wat ik wil. Financieel gezien kom ik er altijd wel uit. Daar zou ik me niet druk over gemaakt hebben, de auto in Kerkrade moest ongeveer voor het zelfde bedrag weg, maar had iets meer opties alleen de velgen stonden me minder aan (10 dubbelspaaks 207 ipv 5 dubbelspaaks 208)

RVV

Bericht door RVV » 18 mar 2007, 00:13

Dit soort auto's worden gekocht door een liefhebber die zo'n auto op waarde moeten kunnen schatten, EN alleen voor een 130i willen gaan en niet ook nog een R32, Opel Astra OPC of een STI op het verlanglijstje hebben staan EN je moet een zak met knaken hebben. Particulieren zijn er niet zoveel die dat kunnen/willen/doen. Zakelijk is de auto tov een nieuwe weer minder interessant omdat er dan bijna altijd een financial lease aan vast zit. En voor een paar tientjes in de maand rij je in een verse, zo denk de leaseman weer dan.

RVV

Bericht door RVV » 18 mar 2007, 00:16

Klopt die 17 inch zijn echt te lelijk voor woorden. Nu zijn deze 18 inch velgen ook geen schoonheden. Zet maar eens een setje 19 inch CS frontwielen rondom (225). Dan weet je niet wat je overkomt. Maar dat gaat ook weer serieus knaken kosten.

RVV

Bericht door RVV » 18 mar 2007, 00:20

Joop het nadeel is ook weer dat bv een face lift 330i coupe weer veel meer auto is dan een 130i. Als ik het kwaliteitsgebeuren, materiaalkeuze,afwerking, leer etc. tussen een 130i en de M3 vergelijk dan staat die laatste echt wel een paar flinke treden hoger.

maw je moet bereid zijn om een stap terug te doen om op andere fronten meer auto te krijgen. Beetje het Lancer EVO syndroom.

Joop

Bericht door Joop » 18 mar 2007, 00:31

Ja dat is het probleem. Het zijn twee totaal verschillende auto's en ik kan me maar één van de twee veroorloven. Ik weet zelf dat de gefacelifte coupe gewoon een heerlijke en goed in elkaar geschroefde reisauto is die wanneer 't het toe laat ook prima over landweggetjes te jagen is, 'k rij er namelijk zelf één :wink: . Maar de 1 is toch een heel stuk sportiever en agieler in de omgang.

RVV

Bericht door RVV » 18 mar 2007, 00:38

Joop

Bericht door Joop » 18 mar 2007, 00:45

In deze stukjes kan ik me zeker vinden na vandaag:

...The 130i M Sport is a Tasmanian Devil of a car, a perpetual ball of energy bounding along the road. Of course it’s not a true Motorsport car, but the spirit is here as well as the fancy bodykit and interior baubles. They add significantly to the cost, putting this £26,515 car within touching distance of the sticker price on the 330i, which is a much more complete machine.

And it is no faster in a straight line than the 130i that costs £2000 less. The extra cash buys stiffened suspension, the glowering bodykit that turns a car that looks like Scooby Doo’s head into something altogether more aggressive, 18-inch wheels, fatter rear tyres and some cosmetic jewellery on the interior that all add to the flavour. ...

...Now back in the real world, away from intoxicating things like car keys, it becomes harder to justify buying the 130i M Sport when the 330i is there for just a handful of extra cash. That is the best car I have driven this year, this was merely one of them. When I handed this car back, though, I really wanted it, just for a second it was a necessary part of a happy life.

End quote

RVV

Bericht door RVV » 18 mar 2007, 00:48

RVV

Bericht door RVV » 18 mar 2007, 00:52

Nog een strakke plaat

[img:800:600]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 236089.jpg[/img]

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 mar 2007, 00:57

Ik heb de verhalen over deze 130i wel eens van Arthur gehoord :wink: Als ie nog langer staat dan wordt er nog eens een Focus ST op ingeruild! Qua prijs zit de auto gewoon moeilijk maar ik vind hem zeer smakelijk :D

Shakes

Bericht door Shakes » 18 mar 2007, 08:06

130I vs E46 M3 is niet zo erg moeilijk hoor :wink:

Heerlijke auto, prijs ligt moeilijk, wat je ervoor terugkrijgt is echter een boel, genoeg voor mij.
Misschien dat de 350Z een optie is? Lijkt me ook een heerlijke auto en een concurrent voor de 130.

N.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 mar 2007, 09:37

Een 1 serie was toen hij uitkwam een lelijk ding.
Deze is weliswaar een stuk dikker maar er blijft nog steeds geen vorm in zitten.
Dat hij super zal rijden ,dat geloof ik wel maar het is nu gewoon een dik lelijk ding.

Grtz,Hanz06
:wink:

Andre

Bericht door Andre » 18 mar 2007, 11:35

Dat is smaak hans. Ik vindt een 1 serie dus wel mooi gelijnd. Ik zou persoonlijk nooit een Z06 kopen. Maar een 2e hands GT3.

Qua power heb ik liever een M3. Maar is weinig te gebruiken in Flitsland.

Maar Qua bochten ridder en dagelijks gebruik heb ik liever de 130i msport.

Het verhaal van germancarfans kan ik niet helemaal begrijpen. 130i naar 330i. Mijn vader heeft een 330i en die wil ik voor geen goud ruilen met mijn 130i. Die rijdt echt lang niet zo sportief als de einser. Ik kan het weten, want ik kan elke dag de 330i meenemen als ik dat wil. Voor pa 62 jaar een mooie zakelijke auto. Maar mijn haren gaan recht op de kop staan als ik in de 130i stuur en daar gaat mij om. BMW heeft niet voor niks een Cup klasse gemaakt van deze bochtenridder.

Joop als je een goeie deal zou kunnen doen doe het je krijgt er geen spijt van. Auto is 100 procent schade vrij. En rico rijdt als een oud wijf:) De 130i msport moet dus nog ingereden worden:)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 mar 2007, 11:41

Niels schreef:Ik heb de verhalen over deze 130i wel eens van Arthur gehoord :wink: Als ie nog langer staat dan wordt er nog eens een Focus ST op ingeruild! Qua prijs zit de auto gewoon moeilijk maar ik vind hem zeer smakelijk :D
Na deze verhalen zeker, ja.
Vind deze iig echt super.

Gesloten