Ik rijd al geruime tijd een 3er Coupe (E46-320Ci), waar ik overigens dik tevreden mee ben. Een van de weinige minpunten van deze auto is toch een beetje het vermogen van de auto. Ondanks de R6-motor met die heerlijke brom en souplesse in bijna in iedere gang (vanaf 30km/h vanuit V is totaal geen probleem) mist de auto toch nog wat explosiviteit.
De laatste 3-series, o.a. mijn coupe en met name de huidige E92 coupe begint zo langzamer behoorlijk groot te worden, dat ze meer op GT's gaan lijken dan echte stuurauto's. Na al een aantal keren een 1-serie gereden te hebben (allen 4-cylinders v1an 116i tot 120i) bleek toch iedere keer dat het goed alternatief is:
- stuurt strak;
- wil goed vooruit, zolang je de motor maar op toeren houdt;
- eigenwijs uitziend karretje, vooral met M-sport pakket.
Nu hebben Rico en vooral André me lekker lopen maken met die auto, dat ik vandaag toch de verleiding niet kon weerstaan om toch even te gaan kijken naar dit topmodel. Eerst even gekeken op de huisselectie-site wat er zoal aan 130i met M-sport pakket staat in Nederland: nou dat blijken er 4 van de 11 130i's te zijn (Kerkrade, Heerenveen, Breda en Maastricht). Eén van de vier een automaat (Maastricht) dus die viel af, Breda was zo goed als nieuw, dus boven budget. Blijven er twee over Kerkrade en Heerenveen. Voor mij beide nou niet echt naast de deur, maar aangezien ik nou niet bepaald regelmatig in Friesland kom: op naar de Beier (doen we er gelijk een rondje Friese Meren bij

Na een goed 1 1/4 uur rijden (flink doorgassen nog

Eerste impressie:
ziet er strak uit, lekker dik en agressief karretje. Ik kan in ieder geval zien dat ie vertroeteld is. Verkoper (Peter) komt naar me toe, nadat ik even de zaak was rondgelopen, met de vraag of ie mij kan helpen (nou en of..). Pakt de sleutels lopen naar de auto gaan meteen even zitten (het regent lichtjes). Na een paar woorden gewisseld te hebben (over koetjes en kalfjes aangaande de vorige eigenaar van de auto en over de auto zelf: Klopt zo waar allemaal, aangaand wat ik hier op het forum gelezen heb, heb natuurlijk niet laten merken dat ik dit verhaal al kende

Tijd voor een proefrit denk ik bij mezelf. Was op de bonnefoi naar Heerenveen gereden dus altijd een verrassing. Auto blijkt al gereserveerd te zijn voor een proefrit door iemand uit Utrecht (waarschijnlijk nog zo'n BMW-o-fiel die er een meer dan 150km enkele reis voor over heeft 8) ). Is nog niet aanwezig en lekker makkelijk als ze zijn bij de Beier (zo blijkt): "wie het eerst komt het eerst maalt", dus ik rond na een bak koffie...
Eerst wat me opvalt is dat de versnelling behoorlijk dicht en kort op elkaar zitten (was van de week bij de 116i ook al het geval), maar dit went al zeer snel en voor dat ik de openbare weg op rijd is het al geen probleem meer. De auto had al even stationair gelopen, dus nog een klein eindje rustig aan en dan wordt het tijd om te kijken wat ie nou echt kan. Eerste meters blijkt al snel dat de auto rap optrekt en lekker strak is afgeveerd en vooral gemaakt is voor het betere bochtenwerk. Na opgewarmd te zijn tijd voor wat snelle haakse bochten en rotondes, gelukkig hoef ik die hier niet te zoeken

Tijd om de auto terug te brengen, ik maak nog even een paar foto's voor het plakboek, op het naastgelegen industrieterrein en breng verslag uit en babbel nog wat onder het genot van een tweede bak koffie.
Conclusie(s):
- De 1er was al een strak sturend wagentje maar met 3.0l R6-motor en M-sport pakket is het helemaal af (opties binnenin kunnen zo goed als niets beter of slechter maken). Heb me uitstekend vermaakt, smaakt naar meer zeg maar...
- De koffie smaakte goed, verkopers klantvriendelijk: tijd voor een praatje is al helemaal geen probleem
- Nu weet ik het alleen niet meer wat ik nu eigenlijk echt wil: of een 3er coupe (de nieuwe E92 is alleen nog te prijzig) met zwaardere motor (325i of 330i) of deze of vergelijkbare 130i

Nieuwkoop (van een 3er) is voor mij geen optie: kan de belasting toch niet afschrijven en een huisselectie BMW maakt tweedehands rijden minstens even aantrekkelijk als nieuw rijden.
Nog een paar foto's:
[img:2048:1536]http://xs413.xs.to/xs413/07116/IMG_3250.JPG[/img]
[img:2048:1536]http://xs413.xs.to/xs413/07116/img_3251.jpg[/img]
[img:2048:1536]http://xs413.xs.to/xs413/07116/img_3255.jpg[/img]
[img:2048:1536]http://xs413.xs.to/xs413/07116/img_3256.jpg[/img]