15 Mar 07, 08:10
door Bart Mos
Bron: Telegraaf http://www.dft.nl/bedrijven/spyker_cars ... 344109.ece
AMSTERDAM (DFT) - Spyker Cars, de Nederlandse producent van snelle en luxeauto’s, heeft plannen om Lotus in te lijven. Deze vermaarde Britse fabrikant van sportauto’s zou zich na de eventuele overname door de Nederlanders gaan toeleggen op het verder ontwikkelen van de nieuwe Spyker terreinwagen ’D12 Peking-to-Paris’. Daarnaast zou overwogen worden de productie van andere Spyker-modellen naar Engeland te verplaatsen.
Dit melden betrouwbare bronnen bij Spyker Cars. Spyker-topman Victor Muller zou onlangs tijdens een geheime bijeenkomst bij Lotus in Engeland een principeovereenkomst (een zogeheten letter of understanding) hebben getekend. Daarmee is de deur geopend voor verdere onderhandelingen tussen de twee bedrijven. Muller bevestigde gisteravond laat de gesprekken, maar ontkent de overeenkomst.
De belangstelling van Muller voor het Britse autoconcern is overigens niet nieuw. Enkele jaren geleden zou hij ook al interesse hebben getoond voor de productielijnen van Lotus. Dit is echter de eerste keer dat er concrete stappen zijn gezet om de groep over te nemen.
In de tussentijd is de Lotus Group er bepaald niet op vooruitgegaan. Het bedrijf maakt onderdeel uit van het zieltogende Maleisische autoconcern Proton, en is zelf eveneens in een kwakkelende staat.
Daar komt bij dat Lotus al geruime tijd in de etalage staat. Hierdoor zijn de meest waardevolle werknemers hun heil reeds elders gaan zoeken.
Eerder ging het gerucht dat Lotus zou worden overgenomen door autoreuzen Volkswagen of General Motors (GM). Aan dat lijstje kan nu dus het piepkleine Spyker uit Zeewolde worden toegevoegd.
Financiering
Volstrekt onduidelijk is overigens hoe het Nederlandse concern de eventuele overname denkt te kunnen financieren. De huidige financiële situatie van Spyker is verre van riant te noemen. Eerder deze maand sloot het bedrijf nog een kredietovereenkomst met een Luxemburgse instelling.
Met name de tegenvallende verkopen van het Spykermodel C8 zouden de resultaten drukken, aldus ingewijden. Een snelle rondgang langs de Amerikaanse dealers van het Hollandse merk levert al veertien onverkochte Spykers op, terwijl het concern tot nu toe telkens meldde dat het maar moeilijk aan de vraag om de gewilde sportauto’s kan voldoen. Vanwege de inzakkende vraag zou Spyker inmiddels zelfs overwegen om de verkoop van dit relatief kleine model C8 in de VS geheel te staken.
Ondertussen groeit de – overigens al sinds de beursgang in 2004 aanwezige – geruchtenstroom over opgeklopte omzetcijfers. De sluimerende geruchten kregen vorige week weer extra lading door uitlatingen van een toeleverancier van Spyker in De Volkskrant. Deze vroeg zich op basis van diens leveranties aan Spyker hardop af of de productie- en verkoopcijfers die het concern publiceert wel juist zijn.
Go Capital
Vlak voor het afgelopen weekend maakte het aandeel nog een zwieper omlaag. De aftrap voor de uitverkoop vormde het uitstappen door aandeelhouder Go Capital. Vorige week donderdag moest deze vermogensbeheerder melden dat het als gevolg van de verkopen door de grens van 5% eigendom zakte. Vervolgens ging de waarde van het aandeel ruim 8% omlaag en na het weekend zakte het zelfs nóg verder. Gisteren werd daarentegen weer een koerswinst van krap 5% geboekt.
Maar het is niet allemaal rampspoed wat de klok slaat. Het vorig jaar door Spyker gekochte Formule 1-team zou nieuwe lucratieve sponsorcontracten hebben gesloten. Muller maakt vandaag bekend, voorafgaand aan de Grand Prix in Australië, dat Airliner Etihad uit Abu Dhabi de nieuwe sponsor wordt.