Spyker zint op overname Lotus

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Spyker zint op overname Lotus

Bericht door RVV » 15 mar 2007, 19:46

Productie mogelijk naar Engeland'Spyker zint op overname Lotus'
15 Mar 07, 08:10
door Bart Mos

Bron: Telegraaf http://www.dft.nl/bedrijven/spyker_cars ... 344109.ece
AMSTERDAM (DFT) - Spyker Cars, de Nederlandse producent van snelle en luxeauto’s, heeft plannen om Lotus in te lijven. Deze vermaarde Britse fabrikant van sportauto’s zou zich na de eventuele overname door de Nederlanders gaan toeleggen op het verder ontwikkelen van de nieuwe Spyker terreinwagen ’D12 Peking-to-Paris’. Daarnaast zou overwogen worden de productie van andere Spyker-modellen naar Engeland te verplaatsen.
Dit melden betrouwbare bronnen bij Spyker Cars. Spyker-topman Victor Muller zou onlangs tijdens een geheime bijeenkomst bij Lotus in Engeland een principeovereenkomst (een zogeheten letter of understanding) hebben getekend. Daarmee is de deur geopend voor verdere onderhandelingen tussen de twee bedrijven. Muller bevestigde gisteravond laat de gesprekken, maar ontkent de overeenkomst.

De belangstelling van Muller voor het Britse autoconcern is overigens niet nieuw. Enkele jaren geleden zou hij ook al interesse hebben getoond voor de productielijnen van Lotus. Dit is echter de eerste keer dat er concrete stappen zijn gezet om de groep over te nemen.

In de tussentijd is de Lotus Group er bepaald niet op vooruitgegaan. Het bedrijf maakt onderdeel uit van het zieltogende Maleisische autoconcern Proton, en is zelf eveneens in een kwakkelende staat.

Daar komt bij dat Lotus al geruime tijd in de etalage staat. Hierdoor zijn de meest waardevolle werknemers hun heil reeds elders gaan zoeken.

Eerder ging het gerucht dat Lotus zou worden overgenomen door autoreuzen Volkswagen of General Motors (GM). Aan dat lijstje kan nu dus het piepkleine Spyker uit Zeewolde worden toegevoegd.

Financiering

Volstrekt onduidelijk is overigens hoe het Nederlandse concern de eventuele overname denkt te kunnen financieren. De huidige financiële situatie van Spyker is verre van riant te noemen. Eerder deze maand sloot het bedrijf nog een kredietovereenkomst met een Luxemburgse instelling.

Met name de tegenvallende verkopen van het Spykermodel C8 zouden de resultaten drukken, aldus ingewijden. Een snelle rondgang langs de Amerikaanse dealers van het Hollandse merk levert al veertien onverkochte Spykers op, terwijl het concern tot nu toe telkens meldde dat het maar moeilijk aan de vraag om de gewilde sportauto’s kan voldoen. Vanwege de inzakkende vraag zou Spyker inmiddels zelfs overwegen om de verkoop van dit relatief kleine model C8 in de VS geheel te staken.

Ondertussen groeit de – overigens al sinds de beursgang in 2004 aanwezige – geruchtenstroom over opgeklopte omzetcijfers. De sluimerende geruchten kregen vorige week weer extra lading door uitlatingen van een toeleverancier van Spyker in De Volkskrant. Deze vroeg zich op basis van diens leveranties aan Spyker hardop af of de productie- en verkoopcijfers die het concern publiceert wel juist zijn.

Go Capital

Vlak voor het afgelopen weekend maakte het aandeel nog een zwieper omlaag. De aftrap voor de uitverkoop vormde het uitstappen door aandeelhouder Go Capital. Vorige week donderdag moest deze vermogensbeheerder melden dat het als gevolg van de verkopen door de grens van 5% eigendom zakte. Vervolgens ging de waarde van het aandeel ruim 8% omlaag en na het weekend zakte het zelfs nóg verder. Gisteren werd daarentegen weer een koerswinst van krap 5% geboekt.

Maar het is niet allemaal rampspoed wat de klok slaat. Het vorig jaar door Spyker gekochte Formule 1-team zou nieuwe lucratieve sponsorcontracten hebben gesloten. Muller maakt vandaag bekend, voorafgaand aan de Grand Prix in Australië, dat Airliner Etihad uit Abu Dhabi de nieuwe sponsor wordt.

Gijzer

Bericht door Gijzer » 15 mar 2007, 20:43

Ik kan duidelijk merken dat ik niet in die financiele wereld zit.
Hoe kun je in godsnaam aan een overname denken als je zelf niet gezond bent?

Leg me dat maar eens uit......

Stéphane

Bericht door Stéphane » 15 mar 2007, 21:11

Vage toestand, dat Spyker. Er klopt echt helemaal niets van. Nog maar weer eens wat cijfers na gekeken. Het bedrijf heeft medio 2006 een omzet (geen winst dus) van 12,6 mio Euro. Ik bedoel, dat zet de gemiddelde Renault dealer bij wijze van spreke om (600 auto's per jaar) om het in perspectief te plaatsen. En de gemiddelde Renault dealer zie ik geen F1 team kopen.

Nu heeft Spyker dan wel meer marge omdat ze geen dealers hebben, maar dan nog vraag ik me af waar ze nu heen willen. Ze kunnen gewoon niet voldoende winst maken met het verkopen van auto's om dit soort grappen te bekostigen. Daarvoor verkopen ze eenvoudigweg veel te weinig.

Het wordt dus allemaal gefinancierd ofwel door de bank (ABN-AMRO, voorschot van 18 mil Euro voor het F1 team), Arabische investeerders of door aandelen-emissies. Vooral die laatste is komisch, want een aandeelhouder ziet toch ook graag winst. En een investeerder ook natuurlijk.

Oftewel dan moet:
- de autofabriek winst gaan maken. Dat schiet volgens mij niet op en ik hoor ook verhalen over orders die niet geleverd worden maar wel in de boeken staan.
- de F1 winst gaan maken. Lijkt me ook een apart verhaal, maar ik ben niet zo thuis in de F1 financiële wereld. Merchandise enzo levert wel wat op, maar dan heb alleen NL als 'grote' markt. En NL is gewoon te klein om veel geld te verdienen.

Dit zelfde zou dan ook gelden voor Lotus, wat volgens mij ook geen vetpot is. Ondanks dat ik ze geweldige auto's vind maken.

Eltjo

Bericht door Eltjo » 15 mar 2007, 21:31

Eens met Stéphane. Ik vertrouw het ook echt voor geen ene klap! Zeker niet als je hoort dat Victor Muller ook bij McGregor al een aantal leuke financiële geintjes heeft uitgehaald. Oké, hij werd vrijgesproken maar je maakt mij niet wijs dat hij er niet van wist.

Ik vind het allemaal heel erg jammer want ik vind het op zich nog altijd een heel gaaf bedrijf met héle mooie auto's!

MarcF

Bericht door MarcF » 15 mar 2007, 22:07

Stéphane schreef:Het wordt dus allemaal gefinancierd ofwel door de bank (ABN-AMRO, voorschot van 18 mil Euro voor het F1 team), Arabische investeerders of door aandelen-emissies. Vooral die laatste is komisch, want een aandeelhouder ziet toch ook graag winst. En een investeerder ook natuurlijk.
Ik denk dat het overgrote deel van de aandeelhouders, de Arabische investeerders, zich niet echt druk maken of Spyker nu winst maakt of niet. Volgens mij handelen ze meer vanuit "idealistische" overwegingen, het gaat hen er vooral om dat ze een Spyker kunnen aanschaffen en ze zijn daarvoor best bereid de boel draaiende te houden middels het investeren van kapitaal (aankoop van aandelen).

Volgens mij is het op basis van de bovenstaande overtuiging dat Spyker relatief makkelijk aan zijn (of haar?) financiering komt. Op die wijze zouden ze dus ook weer Lotus kunnen inlijven.

Joop

Bericht door Joop » 15 mar 2007, 23:46

Spannend nieuwtje... Als ze maar van de Lotus-ondersteltechnologie afblijven, is nu gewoonweg perfect.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 15 mar 2007, 23:59

Dat van die Arabieren geloof ik wel en ben ik ook met je eens. Maar als je kijkt naar de bedragen van de aandelenemissies is dat ook serieus geld.

Voor Midland werden 107 miljoen USD betaald, volgens hun koers is dat grofweg 83 miljoen Euro. Daarvoor werden 2.650.000 aandelen uitgebracht tegen een koers van €20 (53 miljoen dus) en een lening van 18 miljoen bij ABN, totaal 71 miljoen.

De betaling aan Midland (verkopende partij althans) gebeurde in 'termijnen' waarbij initeel 53 miljoen is betaald. Dit wordt dus puur gefinancierd door de aandelen. Volgend jaar moet nog $15 miljoen betaald worden en het jaar daarop nog $23 miljoen. Dit laatste deel wordt naar verwachting van Muller bekostigd met de inkomsten vanuit de F1 (TV en sponsorgelden).

De Arabieren doen wel mee om 16% aandelen te houden in de onderneming, maar dat is op zich nog te overzien.

Als je echt nieuwsgierig bent moet je dit maar eens lezen:
http://www.spykercars.com/download/inve ... A_2006.pdf

Ik blijf het een wazig verhaal vinden, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 mar 2007, 04:06

Stéphane schreef:Ik blijf het een wazig verhaal vinden, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.
En partner in crime (ex-lostboys) is door alle ellende in het verleden er zelf ook niet slechter van geworden. Volgens mij zijn het gewoon erg handige mannetjes met prima verkooppraatjes en dito presentaties. De boel even flink opkloppen en daarna gewoon cashen :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mar 2007, 09:24

Het zijn handige mannetjes: check

Maar ze zetten wel een Nederlands automerk op de kaart. Hopelijk niet alleen voor korte duur, maar dat zou het voor de eigenaren van dit soort auto's nóg mooier maken, dan worden die auto's echt exclusief!

Ik had zeker in het begin diep respect voor de marktbenadering van Spyker. Alleen via gerenomeerde concoursen kwamen die auto's in de belangstelling. Alles wat ze uitbrachten, van flyers tot websites, het zag en ziet er gelikt uit.

De rondleiding die Niels en ik een paar jaar terug in Zeewolde hebben gemaakt heeft ook indruk gemaakt. Minder enthousiast was ik over de 'presentatie' van het team op Le Mans, hun pitbox zag er werkelijk NIET uit. Gewoon niet Spyker waardig. Vanaf dat moment ben ik sceptisch, is alle perfectie die ze tonen dan toch schijn?

Volgens mij kwam de ommezwaai toen men daadwerkelijk met Spykers ging rijden en testen (Denk aan Top Gear).

Maar goed, kwaliteit kun je verbeteren, onderstelkwaliteiten ook. Ik geloof nog steeds in de droom van deze heren, waar ex-partner Maarten de Bruijn ooit mee begonnen was toen hij de Silvestris bouwde, een auto waar ik ook al direct enthousiast in was. Ik had toen nooit verwacht dat Spyker naar dit niveau zou worden getild. Dat vind ik knap en daar heb ik toch wel veel respect voor. Nu is het tijd dat de heren de droom doorzetten in langdurige werkelijkheid. Al doen ze het alleen maar om de Nederlandse bekrompenheid (die je ook weer in dit draadje ziet) de kop in te drukken, want daar heb ik altijd al een hekel aan gehad (ook al maak ik me er zelf ook schuldig aan).

Eltjo

Bericht door Eltjo » 16 mar 2007, 09:40

Bekrompenheid? Want? Omdat het allemaal klinkt alsof het véél te mooi is om waar te zijn? Omdat de eigenaren een niet helemaal zuiver verleden hebben??
Ben het met je eens dat het een prachtig bedrijf is, met prachtige auto's die ook nog eens in zeer korte tijd ontwikkelt zijn (althans, dat is toch zo?) En natuurlijk zou het geweldig zijn als het een succes wordt. Maar, naar mijn idee, gaat het allemaal veeeeeeel te snel en willen ze veel te veel binnen een veel te korte tijd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mar 2007, 09:54

Bekrompenheid:
naar mijn idee, gaat het allemaal veeeeeeel te snel en willen ze veel te veel binnen een veel te korte tijd
Om je niet af te vallen: Tevens Hollandse nuchterheid.

Ik ben het met je eens hoor, maar ze hebben een Amerikaanse manier van aanpak en daar houd ik zelf wel van op z'n tijd. Af en toe word ik helemaal gek hier in NL. Dit kan niet, dat is te gek, zus en zo moet je het doen. Ik ben daar soms goed klaar mee. Hokjesgeest, grijze muizen, mensen zonder lef, steek je kop vooral niet boven het maaiveld, dat soort termen zijn typerend voor Nederlanders. En als je dan een hele groep mensen uit NL spreekt dan willen ze allemaal anders zijn dan de rest, hun eigen identiteit laten spreken, vooral niet in een hokje geplaatst worden. Nederlanders willen wel, maar ze doen en durven het niet.

Gelukkig zijn er nog mensen die deze sleur doorbreken. Die liever groots en groter willen worden dan alle anderen. Die daadwerkelijk anders zijn dan de rest.

Donkervoort zal nooit zo groot en snel te werk gaan, dat is echt typisch een Nederlands bedrijf, waar we ook trots op mogen zijn. Binnen het Nederlands ondernemerschap een schoolvoorbeeld. Denk ik.

Maar soms ben ik blij met die echte pioniers. Dan denk ik: zie je wel, er zijn nog steeds mensen met lef.

RVV

Bericht door RVV » 16 mar 2007, 11:42

Dennis goede post, ben het het wel voor een deel met je eens wat betreft, bekrompenheid ed.

Maar ik vind ook dat je niet je ogen moet sluiten voor een werkelijkheid. Zo ik het nu zie is het hele Spykergebeuren toch een beetje een kaartenhuis waarvan je mag hopen dat ie niet gaat instorten. Veel mensen zien dat graag gebeuren. Jammer maar helaas. Heeft over het algemeen niet eens met het merk Spyker te maken maar heel veel met de personen die achter de schermen er mee bezig zijn.

Een bedrijfje wat net 15 miljoen per jaar omzet, kan rationeel gezien zich helemaal niet bezig houden met formule 1 activiteiten laat staan dat ze sportmerken zoals Lotus kunnen overnemen. Nu word er van alle kanten vreemd geld aangetrokken bij mensen die gewoon dik verdienen aan de leningen, ze willen wel resultaten, krijgen ze die niet draaien ze de geldkraan weer net zo hard dicht. Persoonlijk zou ik gezien de hele situatie geen geld in Spyker durven te steken.

Blijf het ontiegelijk knap vinden dat men anderen zoveel geld uit de zak kan kloppen/laten financieren om eigen ideeën op stapel te zetten. Maar verklaar de meesten ook voor gek die er in stinken. Nouja met een rijke sjeik hoef je ook niet veel meelij te hebben als die voor tig miljoenen in het schip gaat :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mar 2007, 11:55

Spyker F1 en Spyker Cars zijn feitelijk 2 losse bedrijven Rico. Spyker F1 kan bestaan door sponsoring en investeerders. Spyker Cars door beursgang en investeerders, maar niet door sponsors (zou wel humor zijn, iedere miljonair een gratis beplakte Spyker C8).

15 miljoen omzet is redelijk gering ja. Merchandise zal beide bedrijven groter kunnen maken qua omzet. Maar ik vraag me af hoeveel mensen er buiten ons land echt fan worden van het merk. Dat zal afhangen van het succes in de racerij.

Het Le Mans avontuur was tot nu toe leuk. Maar je ziet direct dat alleen Nederlanders op Le Mans met Spyker/McGregor kleding en petjes lopen, geen Engelsen. Hoe het ze in de F1 vergaat ligt een beetje aan de successen die ze kunnen bereiken. Dat is een kip en ei verhaal. Ga je eerst wachten op je succes, of neem je een gok (en je sponsoren en investeerders ook) door binnen geringe tijd door te dringen tot ver in het middenveld?

Als ze dit jaar kunnen eindigen voor minimaal 2 andere teams in het eindklassement, vind ik dat een nette prestatie.
Binnen 3 jaar in de top 10 zou ik een prestatie van wereldformaat vinden.

Als ze dat lukt, trekt de verkoop ook wel aan. Zeker als er ook Ferrari motoren in de Spyker straatauto's komen. Wie wil dat nou niet? Ik denk dat een Audi V8 een te veilige keuze is, een keuze die niet bij die ambitieuze merk past. Dan hadden ze ook wat meer calvinistische auto's moeten bouwen.

Ik hoop echt dat dat de zwakke schakel is, want in mijn ogen klopt dat gewoon niet.

RVV

Bericht door RVV » 16 mar 2007, 12:02

Wat betreft die losse bedrijven dat snap ik wel, alles zal wel niet in 1 BV'tje zijn gepropt :wink:

Op papier zal alles wel waterdicht in mekaar zitten. Maar de praktijk is dat alles wat onder de naam Spyker word gedaan als 1 pot nat word gezien door de buitenwacht.

En laten we eerlijk wezen alle F1 activiteiten zijn alleen maar te rechtvaardigen als dit terug te zien in een forse omzet/winstgroei van de normale straatauto's.

Ik hoop van ganse harte dat de trein blijft rijden, maar het is wel verdomd slecht spoor waarop ze zitten...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mar 2007, 12:12

Tja, als ze Lotus Group inlijven krijgen ze een enorme berg know how in huis. Dan gaat het echt wel goedkomen met de Spyker Cars.

Lotus Engineering nemen ze dan ook over namelijk. Dat is echt een juweel van een bedrijf, vind ik. Continue opdrachtenstroom uit de gehele automotive wereld. Dat zou Muller & Co erg goed doen als het lukt.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 16 mar 2007, 20:46

@Dennis: Financiële cijfers zijn van alle landen. Dat heeft niets met bekrompenheid of nuchterheid te maken.

Ik ben ook vóór het realiseren van dromen en dingen waarmaken, maar dan moet het wel een beetje realistisch blijven. Een bedrijf als Ferrari en ook Porsche heeft ook jarenlang soms echt moeten vechten om dingen voor elkaar te krijgen. Spyker doet nu dingen zo snel achter elkaar dat ze voor mijn gevoel niet de tijd nemen om dingen echt goed te doen en uit te laten kristalliseren. Dan ga je namelijk winst maken, als de zaken goed op de rit staan.

Eltjo

Bericht door Eltjo » 16 mar 2007, 21:43

^^

Steun..!!

Shakes

Bericht door Shakes » 16 mar 2007, 21:54

Can't knock the hustle. Dudes pakken het on-nederlands groot aan.

Ik vind Spyker net zo nederlands als Coca Cola.
De auto's doen me niets maar ze leven er goed van. Prima toch?!

Eltjo

Bericht door Eltjo » 16 mar 2007, 22:05

Wie leeft er goed van? Die grote jongens? Ja, die zorgen daar uiteraard wel voor... :?

Nogmaals, ik vind het juist gaaf als mensen succesvol een bedrijf opstarten en daar wat van weten maken. Maar Spyker verdient nog geen rode cent maar geeft wel giga bedragen aan weet-ik-veel-wat uit. Heel veel met geleend geld uiteraard. Wat natuurlijk ook helemaal niet raar is voor een beginnende onderneming, maar als je ziet wat hun omzet is...

Er schijnen trouwens in de V.S. nog 14 (veertien...) onverkochte Spykers te staan. Weet iemand hoeveel er nu gebouwd zijn? Halen ze de 100 al..?!

Will F.

Bericht door Will F. » 17 mar 2007, 00:36

interessant artikel over de financiering van Spyker f1 vandaag in het FD.:

Publicatiedatum: 16-3-2007

Spyker Formule 1 trekt bont gezelschap

GERBEN VAN DER MAREL

Autobedrijf Spyker maakt zich met zijn kleurrijke financiers op voor de Formule 1.

AMSTERDAM - Als bijen op de honing komen ze af op de Formule 1. Investeerders als Marcel Boekhoorn en Joep van den Nieuwenhuyzen met snel geld. Maar ook Arabieren met oliedollars.

Michiel Mol, teammanager en geldschieter van het kersverse Formule 1-team van Spyker, kan de aandacht wel waarderen. Hij was drie weken terug in de Verenigde Arabische Emiraten, die in 2009 een race willen organiseren. 'Groot feest. Een straatrace en 's avonds een gala. Hier hebben ze door wat de potentie is van de Formule 1.'

Dit vertrouwen in de Formule 1 werd gisteren bij Spyker bevestigd. Het bedrijf maakte op de valreep van de eerste race op zondag in Melbourne de twee hoofdsponsors bekend. Dat zijn Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Emiraten, en vastgoedonderneming Aldar, dat het circuit van Abu Dhabi moet gaan bouwen.

Het klinkt exotisch maar voor Spyker zijn het al jaren vertrouwde namen. Mubadala Development Company, net als bovenstaande bedrijven eigendom van de overheid van Abu Dhabi, is sinds 2005 aandeelhouder in Spyker. Onder toeziend oog van minister-president Balkenende tekenden de Arabieren toen voor het 17%-belang.

Het is niet de enige connectie tussen Spyker en de Arabische wereld. In 2004 verkocht ABN Amro zijn leasedochter Leaseplan voor een kwart aan Mubadala. Leaseplan is weer een belangrijke sponsor van Spyker. Het overheidsbedrijf heeft verder een belang in Ferrari, de Italiaanse autofabrikant die is aangetrokken om motoren te leveren voor Spyker. Verder heeft de Arabische investeringsmaatschappij Merchant Bridge een aandeel in Spyker.

Maar het zijn zeker niet alleen oliedollars die de motoren doen draaien. Spyker F1 heeft net als alle andere teams een reeks sponsors. Denk aan softwarebedrijf Exact , het Duitse Medion en het Chinese Mingya. Maar ook dichter bij huis stromen de euro's richting Spyker. Mingya blijkt een onroerendgoedbedrijf van de Nederlandse ondernemer Joep van den Nieuwenhuyzen. Een oude bekende van hem is voormalig bankier Roel Kooijman. Hij is niet alleen de schoonvader van topcoureur Christijan Albers maar ook een van de vier sponsors van Albers uit de financiële wereld.

Ook ondernemer Marcel Boekhoorn maakt sinds kort deel uit van het nieuwe Nederlandse Formule 1-netwerk. Zijn schoonzoon Giedo van der Garde wordt na betaling van enkele miljoenen als testrijder aan de Spyker-stal toegevoegd.

In totaal krijgt Spyker F1 bijna $ 30 mln van coureurs, die zich moeten inkopen. Met $ 18 mln aan tv-gelden en $16 mln aan sponsorbijdragen denkt Spyker F1 volgend seizoen winst te maken. De jongensdroom van Mol komt uit. Maar het moet wel wat opleveren.

Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 mar 2007, 00:46

Nu nog een paar stickers van Palm Invest erop en klaar is Kees ("Leuker kunnen we het niet maken...wel dubieuzer" :? )

Elk F1 team kost klauwen vol met geld en Spyker beweert geld te gaan verdienen in de toekomst. In theorie en qua prognose kan dat natuurlijk op papier maar ik moet het nog maar zien.

Die mannen verkopen luchtkastelen.....

RVV

Bericht door RVV » 19 mei 2007, 10:32

Las in de krant dat Victor Muller als sheriff opstapt :?

Tom V

Bericht door Tom V » 19 mei 2007, 11:46

Hij zou toch binnen Spyker CEO worden van design en marketing afdeling?

Daniel

Bericht door Daniel » 19 mei 2007, 11:57

Klopt, Spyker is een zooitje. Ze maken en verkopen veel te weinig auto's, daardoor hebben ze vrijwel continue liquiditeitsproblemen. Hele volksstammen hebben nog openstaande rekeningen. De beursgang bracht maar 11 miljoen euro op, da's rap opgemaakt. De overname van dat F1-team (meer dan 100 miljoen euro) hebben ze alleen kunnen betalen door het op te laten hoesten door de pa van Michiel Mol. In ruil daarvoor moeten ze zoveel nieuwe aandelen geven dat Mol sr. zo ongeveer de enige eigenaar wordt van Spyker. Maar nu de beurskoers nogal onder druk staat zal hij wel rap extra garanties willen. In februari was een aandeel Spyker nog 21 euro waard, inmiddels nog maar een krappe 13.

De ambities van Muller reiken tot in de hemel maar de realiteit is dat er wel erg veel 'buzz' wordt gemaakt rondom Spyker (o.a. met die krankzinnig overpriced merchandise) maar dat er lang niet zo veel handtekeningen onder koopcontracten worden gezet als nodig is. Er is wel een aardige orderportefeuille (346 auto's) maar dan moet je ze vervolgens wel kunnen afleveren, bovendien zijn dit ook auto's die door dealers worden besteld.

In het eerste kwartaal van 2007 zijn slechts 10 auto's gebouwd. Daar kun je niet van leven als je alleen op je F1 team al 30-40 miljoen per jaar moet bijleggen (Spyker zegt dat het veel minder is maar dat geloof ik niet)
Muller zit zelf ook met de nodige miljoenen in Spyker dus het is wel verstandig dat hij opstapt.

Plaats reactie